Positiv fasvridning?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pabo

Positiv fasvridning?

Inläggav Pabo » 2005-01-04 22:15

Finns här någon insatt som har sett en koppling där man lägger in ett lågpassfilter i den negativa motkopplingen för att på så vis skapa positiv fasvridning? Om man tex. använder sig av en OPAMP som motkopplas negativt efter ett 1:a ordningens lågpassfilter så kommer OPAMPens utgång vrida fasen positivt och skapa en högpassfunktion.
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2005-01-04 22:24

men det går ju inte :

t e x första ordningens filter R-C , C mot jord (lågpass) så kopplar man ju noden mellan C och R mot negativa ingången på OP:n , så blir det ju bara en förstärkare kapacitvt lastad?

Man måste väl ha en förstärkare till efter lågpassfiltret för att isolera detta och ta återkopplingen på dennas utgång?

eller missförstår jag dig?

varför skulle man vilja göra så? nyfiken :)

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2005-01-05 00:10

Rikki

placera ett 1:a ordningens RC-filter efter OPAMPen, motkoppla därefter OPAMPen efter motståndet, ta ut signalen före motståndet, vips så har du skapat en tidsmaskin. OPAMPen kommer använda sin återkopplingsfaktor för att skapa en signal utan fasvridning och amplitudfel efter motståndet och det som då händer innan motståndet är att fasen vrids positivt och att det uppstår gain.

Anledningen till att man vill göra så är för att efter denna koppling placera ett 2:a ordningens demodulationsfilter som därmed får 1:a ordningens karaktäristik. Det finns dock ett patent som tar upp denna teknik men jag är tveksam till att det verkligen är nytt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-05 00:25

En instabil krets får jag det till. OP'ns dominerande pol tillsammans med RC-filtret renderar 180 graders fas till minusingången. Eller har jag fattat det fel? :?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2005-01-05 21:29

Morello

Jo, du har rätt i att kretsen blir instabil vid väldigt höga frekvenser. Applikationen jag tänkte använda den i är en självmodulerande classd-koppling vilken inte kan återge högre frekvenser än sin egen switchfrekvens. Från och med en viss frekvens och upp till denna frekvens skall jag alltså skapa +1.

Återgå till Teknikforum