Ljudkort i dator som inspelningsapparat för musik

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Vilken sekt passar bäst till nyår?

Knutby
2
33%
Tysk
4
67%

Antal röster : 6

Användarvisningsbild
n3mmr

Ljudkort i dator som inspelningsapparat för musik

Inläggav n3mmr » 2005-01-08 14:51

Jag har lekt lite med detta och använde datorns inbyggda skräpiga ljudkort
så länge, bara för att testa.

Ett problem jag råkar ut för är att för att medge rimliga reglagelägen på min mikrofonmixer (en MU1202 från Phonic) så måste Windows-mixerns line-ingång dras ner till 1-2 streck. Det är inte så precist och reproducerbart, känns det som.

Hur gör man i praktiken för att få till det bra?

obehagliga tankar på att löda ihop en pad infinner sig...

Problemet är att jag vet för lite om hur dom här windows-mixer-reglagen funkar.
Med bättre ljudkort kanske det följer med bättre regleringsmöjligheter?

Användarvisningsbild
RAL

Inläggav RAL » 2005-01-08 19:35

Det brukar finnas massa fräsiga grafiska prylar till sådant där .Sök på nätet effter andra drivare så finner du nog rätt. Annars är det ju alltid bra att köra med ett riktigt progg för inspelning Logic audio kör jag med mycket fint progg:)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-01-08 20:08

NoMoreM... : Ett bättre ljudkort och nåt ljudprogram är nog rätt bra att ha om man skall spela in lite mer. T.ex. M-audio tycker jag verkar vara bra kort (har testat deras delta 66), dock har jag inte testat så mycket.... Programmet borde kunna vara ganska så enkelt och då finns det ju lite att välja på i musikaffären, t.ex. de billigare cubase-versionerna (då kan man editera och klippa i ljudfilerna m.m.). Finns ju också färdiga paket med ljudkort+programm, har dock inte så stor koll på dom..

Japp :-)

edit: kom på att det kanske är dumt att direkt rekommendera en massa program och sånt om man precis börjat med att spela in lite.. är ju en del som kan strula (och alltid gör det) när det gäller pc...

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-01-08 23:08

norman skrev:NoMoreM... : Ett bättre ljudkort och nåt ljudprogram är nog rätt bra att ha om man skall spela in lite mer. T.ex. M-audio tycker jag verkar vara bra kort (har testat deras delta 66), dock har jag inte testat så mycket.... Programmet borde kunna vara ganska så enkelt och då finns det ju lite att välja på i musikaffären, t.ex. de billigare cubase-versionerna (då kan man editera och klippa i ljudfilerna m.m.). Finns ju också färdiga paket med ljudkort+programm, har dock inte så stor koll på dom..

Japp :-)

edit: kom på att det kanske är dumt att direkt rekommendera en massa program och sånt om man precis börjat med att spela in lite.. är ju en del som kan strula (och alltid gör det) när det gäller pc...

Cubase SX kör jag, och jag har cooledit och ett par andra.

Och det verkar så att inspelningsprogrammet inte berör det problem jag har med ingångsnivån.

Återgå till Teknikforum