Nätverkskabel med audiokablar mm ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnus

Nätverkskabel med audiokablar mm ?

Inläggav Magnus » 2005-01-15 18:46

Ska dra en nätverkskabel från vardagsrummet till det blivande "arbetsrummet" ca 15m.
Kabeln kommer att gå nära vissa audiokablar bla bakkanalernas högtalarkabel en ganska lång sträcka (ca 6m).

Är det något jag bör tänka på :?:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-01-15 19:15

Det tror jag inte, men om du är tveksam så använd CAT5E som då är en skärmad variant av nätverkskabeln.

Edit: jag gillar inte mitt tangentbord så jag stavar fel ibland :)
Senast redigerad av Bamsefar 2005-01-15 19:51, redigerad totalt 1 gång.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-15 19:45

Prova! Se till att det blir trafik på nätet, lyssna starkt och sätt sedan CDn på paus. Om det knittrar det då, men tystnar när du stänger av datorn, så är det ett potentiellt problem. Annars är det OK.

Jag tror inte heller att det är nåt problem, dock.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2005-01-15 20:31

Tack :D , jag tror/trodde inte heller det är några problem......men det känns tryggare att fråga innan :)

Jo jag tänkte köpa en skärmad kabel för säkerhets skull ändå 8)
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2005-01-15 23:54

cat5e är ej skärmad , det är en kabel som klarar högre bandbredd. skärmad kabel kallas stp eller ftp, oskärmad kallas utp.

jag rekommenderar vanlig utp, enklare att jobba med, om man inte får jordningen bra så kommer skärmade kabel ställa till mer problem istället.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-01-16 00:34

Ondjultomte har rätt, CAT5E har itne med skärmningen att göra :oops:

However, jag syftade på CAT5 kablage med skärm, FTP i mitt fall ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-16 02:13

När jag frågade på jobbet varför de drog skärmad kabel, så sa de att UTP inte finns certifierad till gigabitnät. Nåt att tänka på kanske om du installerar mera fast. Snart har väl alla gigabit. Fast på så korta avstånd som man har i hemmet så kanske det funkar ändå.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-01-16 08:32

Svante skrev:När jag frågade på jobbet varför de drog skärmad kabel, så sa de att UTP inte finns certifierad till gigabitnät. Nåt att tänka på kanske om du installerar mera fast. Snart har väl alla gigabit. Fast på så korta avstånd som man har i hemmet så kanske det funkar ändå.

Sa dom de?

Du borde nog fråga om bevis... intressant.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-16 13:44

NoMoreMrRegistryMan skrev:Du borde nog fråga om bevis... intressant.

:D Jag tror inte att han var så intresserad av att gräva fram bevis när han satt där i kabelskåpet och skruvade. Men det är förstås "bara" en installationsteknikers utsaga, det kan vara fel.

Användarvisningsbild
IndyLeMans

Inläggav IndyLeMans » 2007-12-28 14:35

Är det mycket mer meck med att montera kontakter FTP än UTP?

Jag är i valet och kvalet för ett litet nätverk hemma. Det skulle kännas bra att ha det Gigabit-klart från början, och jag har också haft en del funderingar kring störningsrisken. Nätverkskabeln kommer att gå parallellt med audiokabel (signal till förstärkare) i ca. 1m, och även parallellt med en vanlig TV-antennkabel i ca. 8m.

Kan man köra Gigabit på UTP Cat 5e?
Riskerar man att råka ut för jordslingor med FTP, och vad kan de i så fall ställa till med?
Hur känslig är signalkabel för audio (t.ex lakritsmodellen) i de här sammanhangen?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-12-28 16:08

Är FTP en kabelstandard? Jag känner bara till UTP och STP, där STP är Shielded Twisted Pair.

EDIT: Googlade. :oops: UTP=Unshielded, FTP=Foiled, STP=Shielded

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-12-28 16:35

IndyLeMans skrev:Hur känslig är signalkabel för audio (t.ex lakritsmodellen) i de här sammanhangen?

Det är väl sällan något större problem, men eftersom det är åtminstone ett potentiellt problem och dessutom lätt att åtgärda bör man göra det, d.v.s. använda skärmad signalkabel.

Användarvisningsbild
IndyLeMans

Inläggav IndyLeMans » 2007-12-28 16:53

Tack. Jodå, signalkabeln är det inte tu tal om att den kommer att vara skärmad. Det jag grunnar mest på är om nätverkskabeln behöver vara det. Jag förmodar, korrigera mig gärna om jag har fel, att det är betydligt krångligare med skärmade (folierade) FTP-kablage.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-12-28 20:08

Jag tycker inte det är så mycket krångligare att montera skärmad nätverkskabel än oskärmad.

Angående jordslingor, så kanske det kan skapa något lurt i vissa situationer. Beror ju på många faktorer. Detta löses dock enkelt med en oskärmad patch kabel till apparaten (från vägguttaget).

Jag tänker dra (redan börjat) skärmad kabel för den fasta installationen. Kabel mellan apparat och uttag kommer dock vara oskärmad på vissa apparater. Om apparaten är skyddsjordad via 230-sladden så tycker jag det räcker som jord och använder då en oskärmad nätverkskabel.

Åskans framfart via sladdar i huset kan också påverka valet av skärmad eller oskärmad kabel.

//Michael

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2007-12-30 12:23

Kategori 6 kabel (Gigabit) är högre specad. Har inget med skärmen att göra. Används nog ofta oskärmad (UTP).

Sten R

Användarvisningsbild
IndyLeMans

Inläggav IndyLeMans » 2007-12-31 16:48

Tack för kommentarerna. Vid besök hos den lokala Kjell&Co deklarerade herr säljare att "vanlig" Cat5e UTP skulle klara biffen, så det blev vad jag köpte. Återstår att se om han hade rätt...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-31 18:07

Det blir utmärkt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-31 18:09

Mich skrev:Jag tycker inte det är så mycket krångligare att montera skärmad nätverkskabel än oskärmad.

Angående jordslingor, så kanske det kan skapa något lurt i vissa situationer. Beror ju på många faktorer. Detta löses dock enkelt med en oskärmad patch kabel till apparaten (från vägguttaget).

Jag tänker dra (redan börjat) skärmad kabel för den fasta installationen. Kabel mellan apparat och uttag kommer dock vara oskärmad på vissa apparater. Om apparaten är skyddsjordad via 230-sladden så tycker jag det räcker som jord och använder då en oskärmad nätverkskabel.

Åskans framfart via sladdar i huset kan också påverka valet av skärmad eller oskärmad kabel.

//Michael
Låter dem enkom dra ojordade kablar på jobbet.

Återgå till Teknikforum