Kabeln kommer att gå nära vissa audiokablar bla bakkanalernas högtalarkabel en ganska lång sträcka (ca 6m).
Är det något jag bör tänka på
Moderator: Redaktörer
Svante skrev:När jag frågade på jobbet varför de drog skärmad kabel, så sa de att UTP inte finns certifierad till gigabitnät. Nåt att tänka på kanske om du installerar mera fast. Snart har väl alla gigabit. Fast på så korta avstånd som man har i hemmet så kanske det funkar ändå.
NoMoreMrRegistryMan skrev:Du borde nog fråga om bevis... intressant.
IndyLeMans skrev:Hur känslig är signalkabel för audio (t.ex lakritsmodellen) i de här sammanhangen?
Låter dem enkom dra ojordade kablar på jobbet.Mich skrev:Jag tycker inte det är så mycket krångligare att montera skärmad nätverkskabel än oskärmad.
Angående jordslingor, så kanske det kan skapa något lurt i vissa situationer. Beror ju på många faktorer. Detta löses dock enkelt med en oskärmad patch kabel till apparaten (från vägguttaget).
Jag tänker dra (redan börjat) skärmad kabel för den fasta installationen. Kabel mellan apparat och uttag kommer dock vara oskärmad på vissa apparater. Om apparaten är skyddsjordad via 230-sladden så tycker jag det räcker som jord och använder då en oskärmad nätverkskabel.
Åskans framfart via sladdar i huset kan också påverka valet av skärmad eller oskärmad kabel.
//Michael
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster