Stereosystemfelen, igen

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Stereosystemfelen, igen

Inläggav schmutziger » 2012-04-18 16:01

enkelt sagt
hur många är dem
hur yttrar de sig
hur uppkommer dem o varför och var. vid inspelning el uppspelning?

För så mycket snack det är om dessa fel så måste ju flera här inne verkligen begripa vad det är.

Det verkar vara som så att det iaf finns 12 stycken.
vilka kan då dessa vara? :D

Finns det någonstans ett slags försök till att definiera alla de olika stereosystemfelen och/eller i en tråd som inte blivit låst tex?

lite länkar som handlar/nosar på om detta att läsa under tiden:
HAr bara väldigt snabbt skummat igenom och det verkar inte finnas tydligt beskrivet nånstnas utan bara i svepande/diffusa ordalag o om man vill veta så måste man undersöka själv. fine, men radda upp felen och definiera dem så undersöker jag dem.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=666502

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=9865

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=120

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=960390

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=9039

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 756#495756

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-04-18 16:26

Är kamfiltereffekten mellan höger och vänster högtalare ett stereosystemfel?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-04-18 18:00

paa skrev:Är kamfiltereffekten mellan höger och vänster högtalare ett stereosystemfel?

Naqref är väl inne o snuddar på det i detta inlägg:
Naqref skrev:
Amit skrev:Nu undrar jag om någon kan berätta vilka stereosystemberoende fel som det kompenserats för vid konstruktionen av, låt oss säga pi60(s).

Svårt ämne detta. Troligen därför du inte har fått så många svar. :)

Ett av de områden som är berörda är kompencering för att man med stereo spelar upp monoljud också. Det är en tonkurvejustering för direktljudet.

Detta berör inte efterklangen så energikurvan från pi60 är gjord för att vara jämn och lagom fallande uppåt i frekvens som jag förstår det.

Det innebär att man lämpligen fixar denna tonkurveavvikelse för direktljudet genom att utforma baffeln lämpligt (så man får tonkurveavvikelser p g a kantreflexer där baffeln slutar). Energikurvan blir nämligen helt opåverkad av baffelform och elementplacering på baffeln. Det är därför man inte kan fixa till detta med en elektrisk eq.

Så vad gör man egentligen med tonkurvan och varför?
Lägger in en bild bara för att vi ska ha scenariot framför oss:
Bild
En vanlig uppställning. För det enklaste fallet så kan vi tänka oss att vi spelar en monosignal (något som är panorerat i mitten, ex en sångerska). Om vi tänker att hon står och sjunger på riktigt framför lyssnare så kommer vi ha en tonkurveavvikelse precis framför ytterörat som beror primärt på huvudets form. Denna avvikelse kan vi ha som referens. Så ska det vara när vi lyssnar på monoljud. Tar man och låter sångerskan sjunga genom två högtalare, så som bilden visar, så kommer vi inte att ha samma tonkurveavvikelse framför ytteröronen. Situationen är symmetrisk så vi behöver bara kolla på ett öra. Låt oss välja höger öra. Vad händer? Ljudet från höger högtalare kommer att innehålla mer mer högfrekventa ljud i o m att det spelar mer 'rakt in' i örat. Ljudet från vänster högtalare kommer däremot sakna lite diskant. Slår man samman ljudet från vänster och höger högtalare och mäter vid örat så kommer det p g a ovanstående skillnader inte bli samma tonkurva som om ljudet hade kommit rakt fram. Då kan man helt enkelt se till att man justerar direkttonkurvan från högtalaren så att ljudet blir med som om det hade kommit rakt framifrån. Då kommer man få en mer 'levande' ljudbild.

Nu är detta inte helt utan komplikationer... När man spelar ljud som är helt utpanorerade antingen till höger eller vänster kommer får en avvikelse som är smittad av kompensationen för att det ska låta rätt på monoljud. Det är troligen ett mindre problem eftersom där har man rätt stor överensstämmelse med varifrån ljudet ska ge illusion av att komma ifrån och varifrån det verkligen kommer ifrån :) Det blir rätt ändå s a s. Fast det är ändå ett problem eftersom vi ofta använder relativa tonkurveskillnader för att bestämma riktningar i ljudbilden. Dessutom så är det inte så enkelt att bara kolla på skillnaden mellan mittpanorerade ljud och riktiga raktframifrånljud. Man måste se till hur det bör bete sig från hela ljudbilden framifrån (kanske minst +/-30grader) och göra en sammanvägning. Mycket avvägningar bliré! 8)

En annan stereofelsartefakt som IÖ fixar i pi60(s) är höjdprojiceringen. Den bidrar även till en mer övertygande frisläppt ljudbild. Fast den påverkar inte ljudet on axis på högtalarna.

Vad jag förstår är pr18 konstruerad att vara en så neutral monofonisk återgivare som möjligt, utan att ha full utsräckning i djupbasområdet. Innebär detta i sin tur att pr18 i sin konstruktion inte byggts för att kompensera för något stereosystemfel?

Gissningsvis - ja. Kan nämna att jag just i detta nu sitter och lyssnar via mina egna pr18 och har inga problem med att få en levande ljudbild så man ska inte överdriva effekterna av ovanstående stereofelskompensation.

En följdfråga blir eventuellt: Finns det risk för negativa effekter av användandet av pr18 som monitorer vid slutmixning av en ljudproduktion, i de fall materialet spelas upp i en stereosystemfelskompenserande ambifonidekoder? :-D

Vad är det för specifik ambiofonidekoder du tänker på?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-04-18 18:26

Det var ett gammalt inlägg du har hittat. :twisted:

Tyvärr stämmer det inte helt. :oops:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-18 18:32

Vilket utmärkt tillfälle att korrigera dig och reda ut det som inte stämmer :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2012-04-19 00:38

MagnusÖstberg skrev:Vilket utmärkt tillfälle att korrigera dig och reda ut det som inte stämmer :)

Eller är det så att stereosystemfelen är lite som den heliga graalen och de som hittat den helst inte vill orda om den till andra.. :lol: :wink:
Snarkoman AB - Mit der neue basmodulers

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-19 01:20

Ordet stereosystemfel är sammansatt av tre ord.
1. stereo,
2. system
och
3. fel.

Det första man bör göra är att definiera vad stereo är. Innan detta är gjort så kan man i stort sett skriva vad som helst i ämnet.

Vad är egentligen stereo? Har var och en sin egen definition på stereo? Finns det någon universell definition?

Vad är ett system? Hur ser en entydig definition ut?

Vad är definitionen på fel? Finns det en vetenskaplig objektiv konsensus 8)

Vad är systemfel? Finns det någon entydig objektiv definition där det råder full konsensus?

Då man definierat begreppet/n till fullo med fullkommlig universell konsensus så kan man gå vidare i begreppsvärlden. Dessförinnan blir det ett vanligt sandlådeordkäbbelpåfaktisktsyndrometsominteslutarförnsadminlåsertråden 8)

MvH
En som vill förenkla :P
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-04-19 07:22

peter: :D
plus ett på osten

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-04-19 08:46

petersteindl skrev:
Vad är definitionen på fel?

Det är en avvikelse från det man definierat som "rätt".
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-04-19 11:27

petersteindl skrev:MvH
En som vill förenkla :P

Aha! M.a.o, Sandlådeordkäbbelpåfaktisktsyndromfelet? :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-19 13:47

paa skrev:
petersteindl skrev:

Bra :) Härmed proklamerar jag paa:s svar som vetenskaplig objektiv konsensus :)

Nu gäller det bara det där lilla, nämligen att definiera det som är rätt 8)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-04-19 13:57

petersteindl skrev:Nu gäller det bara det där lilla, nämligen att definiera det som är rätt 8)

Exaktamente!
Att gå bakvägen och beskriva motsatsen kan fungera, men då måste motsatsen definieras eller redan vara definierad :wink:

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-04-19 14:02

petersteindl skrev:
paa skrev:
petersteindl skrev:

Bra :) Härmed proklamerar jag paa:s svar som vetenskaplig objektiv konsensus :)

Nu gäller det bara det där lilla, nämligen att definiera det som är rätt 8)

MvH
Peter

Lätt !!!

Det som inte är fel. :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-19 14:59

I de fall som ett akustiskt instrument skall återges med två högtalare så är det som är korrekt och rätt det akustiska instrumentet.

Vi kan kalla det för en ljudkälla d v s det är en och endast en ljudkälla.

Denna ljudkälla alstrar ljud och vi infogar en lyssnare d v s en människa.

Vi kallar denna människolyssnare för subjekt. Nu finns en ljudkälla och ett subjekt.

Subjektet anser vi sitta på en position och inte vrida på huvudet.

Ljudkällan finns på visst avstånd rakt framför subjektet. Ljudkällan alstrar ljud och subjektet hör ljudet. Subjektet hör då det man kallar för ett ljudobjekt.

Ljudobjektet kan vara på samma position som ljudkällan men behöver inte vara det. Ljudobjektet kan vara skilt från ljudkällan i position, både i djupled och i sidled och i höjdled.

Då är frågan, är ljudkällan det som skall anses vara korrekt eller är det ljudobjektet?

Detta är det första man måste bestämma sig för. Skall ljudobjektet återges eller ljudkällan? Detta måste vara en filosofiskt springande punkt.

Man har gjort undersökningar där det finns 9 sångare utpositionerade på ett podium. Varje sångare har sin exakta position och de var kanske med 2 meters mellanrum. Det var tre rader med tre sångare i varje rad. De står som på ett rutbräde. Framför sångarna fanns ett draperi som var akustiskt transparent men inte visuellt.

Publiken fick en skiss på podiet och informationen att det var nio sångare på podiet. Publiken skulle fylla i var de trodde sångarna befann sig på podiet. Ingen i publiken fick helt rätt. Alla i publiken fyllde i lite olika.

Det här betyder att var och ett subjekt av åhörarna hade sitt eget ljudobjekt. Det är en av de grundläggande reglerna inom perception och därmed också inom psykoakustiken. Detta kallas subjekt - objekt förhållandet/korrelationen.

Man kunde se att det fanns vissa gemensamma diskrepanser mellan ljudobjekten och ljudkällorna.

Man skule då kunna säga att det som är korrekt är det som var gemensamt hos diskrepansen mellan subjekten. D v s ljudobjektens placering var tätare ihop i djupled än vad ljudkällorna var och detta skulle kunna anses vara det som är rätt och därmed skall återges. I sidled var diskrepansen mellan ljudkällor och ljudobjekt mindre och även mellan de inbördes ljudobjekten.

Skall ljudkällorna då återges så att subjekten i återgivningen hör ljudobjekten på ljudkällornas plats eller skall subjekten höra de återgivna ljudobjekten på samma position som subjekten hör dem live autentiskt? Vilket är korrekt? 8) :D Som sagt, jag vill ju bara förenkla 8)

Nu är det så att synen lägger hela pusslet på plats och korrigerar hörselns djupledsinformation. Men inom ljudåtergivning där bild inte finns med så är det inte så. Skall ljudåtergivningen sträva efter att återge ljudobjekten då de har korrigerats med hjälp av synen? Det blir i stort sett ljudkällornas placering. Man måste i så fall komma ihåg att den akustiska uppgiften helt plötsligt i så fall styrs av synen.

Jag har nu redogjort för saker man måste bestämma sig för innan man kan definiera vad fel är för något i sammanhanget.

Då man bestämt sig för vad man vill återge så kan man fortsätta definitionsdebatten 8) innan man därefter går vidare mot stereosystemfelen.

MvH
Peter

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2012-04-19 16:01

Peter,

Jag tycker du har fel.

Du kan inte dela upp orden på det där viset för det bli tämligen intetsägande.

Visst kan det bli tre ord, men då är det väl mer lämpligt att göra så här(om du vill behålla "beroendet" mellan orden):

Stereo

Stereosystem

Stereosystemfel

/M

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-19 16:28

-Martin- skrev:Peter,

Jag tycker du har fel.

Du kan inte dela upp orden på det där viset för det bli tämligen intetsägande.

Visst kan det bli tre ord, men då är det väl mer lämpligt att göra så här(om du vill behålla "beroendet" mellan orden):

Stereo

Stereosystem

Stereosystemfel

/M

Vad är stereosystemrätt i så fall? Vad är det som skall vara rätt? Vad är rätt? Utan att veta vad som är rätt så kan man inte få fram ett vitten.

Bara för att man känner till vad stereo är och känner till vad stereosystem är så kan man utifrån dessa aldrig härleda stereosystemfel.

Kan man definiera stereo och även system så kan man gå vidare att definiera stereosystem. Men redan i den låsta trådens inlägg mellan IÖ och Naq förekom ju diskrepans på grund av vad som skall inkluderas.

Mitt tips är att gå till botten med problematik. Den som inte vet vad ett system är kan heller inte snappa vad ett stereosystem är. Den som förstår definitionen på system kan möjligtvis tillgodogöra sig definitionen på ordet stereosystem.

Men det räcker inte med att förstå stereosystem för att förstå stereosystemfel. Man måste nämligen känna till vad som skall klassas som rätt.

Jag vill snarast reda ut vad systemfel betyder. Vad är ett systemfel?

Vet man vad som är rätt och korrekt och vet man vad stereo är med dess begränsningar och vet man vad stereosystem är och vet man vad systemfel är så kan man automatiskt härleda vad stereosystemfel är.

Så ser jag på saken.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-19 17:08

Behöver man förklara för någon vad "gå" betyder om man förklarar att "det tar två minuter att gå dit i den riktningen"?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-19 17:12

MagnusÖstberg skrev:Behöver man förklara för någon vad "gå" betyder om man förklarar att "det tar två minuter att gå dit i den riktningen"?

Vet du inte det? :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-19 17:32

petersteindl skrev:
MagnusÖstberg skrev:Behöver man förklara för någon vad "gå" betyder om man förklarar att "det tar två minuter att gå dit i den riktningen"?

Vet du inte det? :)
Nej, det brukar aldrig ta prick två minuter.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-04-19 17:41

Ja Peter har fortfarande samma poäng i ditt exempel.

Vad menar du med att gå. Tar det två minuter för en med rullator?
Tar det två minuter för min son som alltid klarar att dra fötterna efter sig hur mycket som helst.
Eller två minuter för min dotter som alltid har spring i benen och jag knappt hinner med.
Alla går, men tar det två minuter?

edit:
Blev störd av telefonen, så mitt inlägg blev lite mer meningslöst nu ... :?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-04-20 07:36

Ponera att ordet är okänt eller ännu värre, har en helt annan innebörd för den du pratar med.

Så visst måste man vara övverens om vad gå betyder innan det är aktuellt att fortsätta med hur lång tid det tar att ta sig från A till B.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-20 08:10

petersteindl skrev:Vad är ett systemfel?

Det är när systemets hemsida säger de har en flaska hemma, men när man står i butiken så finns den inte. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2012-04-20 09:04

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Vad är ett systemfel?

Det är när systemets hemsida säger de har en flaska hemma, men när man står i butiken så finns den inte. :wink:

Det är faktiskt inte helt sant. Inte förrän man bett någon kolla ute på lagret så kan man vara helt säker på att den är slut. Har hänt mig inte bara en gång... :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-20 09:10

-Martin- skrev:Det är faktiskt inte helt sant. Inte förrän man bett någon kolla ute på lagret så kan man vara helt säker på att den är slut. Har hänt mig inte bara en gång... :)

Det ingick i vad jag syftade på som "stå i butiken".

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-20 09:25

"Lager" och "butik" är inte synonymer för de flesta.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-04-20 09:31

Hursomhelst. Visst borde det väl vara bra att veta vad som är rätt innan man kan bestämma vad som är fel.

Vad är rätt egentligen?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Stereosystemfelen, igen

Inläggav Naqref » 2012-04-20 09:42

schmutziger skrev:Det verkar vara som så att det iaf finns 12 stycken.

Jag skulle nog vilja säga att stereosystemfelen i de stereosystem så som vi använder dom är nog ännu fler än 12st.

Om man bortser från multikanal och bara tittar på 2-kanalsstereo så är det dessutom flera system på inspelningssidan med sina styrkor och brister. På avspelningssidan så är det en kompromiss för att passa störst antal inspelningar. Som i sin tur gör att man anpassar inspelningarna till hur uppspelningssituationen ser ut. Lite rundgång m a o.

Några av alla fel som är genomgående för ovanstående är;

Klangliga,
Dynamiska,
Geometriska,
Strålningsimpediva,
Uppfattbarhetsmässiga.

För att nämna några.

Vissa av dessa är absoluta fel och andra är relativa.

Vissa av felen finns även om man sitter i den beryktade tandläkarstolen medan andra är mest framträdande om man sitter och rör sig lite under lyssningen. Det senare kanske inte verkar speciellt relevant men vi rör oss väldigt mycket och positionerar öronen olika för att få ett grepp om vad det är vi hör och hur det förmodade ursprungseventet såg ut. Vi tittar rakt fram, vi tittar mot ena högtalaren, vi flyttar oss i sidled 5cm, vi tittar aningens nedåt osv osv. Detta sker naturligt utan att vi tänker på det och det ger oss en förfärlig massa extrainformation om vad som faktiskt försiggår där framme framför våra öron.

Om vi tar de geometriska felen så är en typ av absoluta fel att hela ljudbilden är för nära eller för långt borta. Detta beror i sin tur på fler olika mekanismer där ljudnivå är en faktor. De gemometriska felen kan dessutom vara relativa. Någon kan stå relativt för långt åt höger eller relativt hört för långt bort.

Det hela är ett gytter av fel och det som är mest förvånande är väl snarast att vi har så lätt att höra bort från de flesta av dom. :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-04-20 09:46

Det är väl som så att OA högtalare inte lider lika illa av dessa stereosystemfel av oss ansedda som brister i det ospecifika återgivningsfallet?

Är det korrekt uppfattat att om man inte vet vad som är stereosystemrätt så kan vi absolut inte diskutera stereosystemfel.
sen har vi hoppat den filosofiskt springande punkten om det är ljudkällan eller ljudobjektet vi ska ha som utgångspunkt, utan har gått rakt på definitionsdebatten som handlar om definitionen av gå...

Vi kan väl välja ljudobjektet som utgångspunkt i ett första skede iaf, så vi kommer framåt.

Kod: Markera allt
FRAMÅT , ss. adv. fram⁴åt l. framå⁴t, sällan ³~², ss. prep. ⁴⁰, stundom (i sht ställt efter sitt huvudord) ⁰⁴ sällan ³~² (frámmåt o. frammå't ss. adv., frámmåt ss. prep., frammå't ss. interj. DALIN), adv. o. prep. (förr ofta skrivet som två ord)
[av FRAM 1, 3 o. ÅT]
[FRAMÅT I]
I adv.
[FRAMÅT I.1]
1) (mindre br.) till FRAM 1: på framsidan, på främre delen, framtill; motsatt: baktill, bakåt. LINDH Huuszapot. 3 (1675). Kragens bredd är vid pass en och en fjerdedels tum baktill, men lägre framt åt (tryckfel för fram åt). UnderrManskläd. A 3 a (1778). Lampan göres .. smal framåt och bredare bakåt för att kunna rymma så mycket mer olja. BERZELIUS Kemi 3: 233 (1818).
[FRAMÅT I.2]
2) till FRAM 3: i riktning från en given plats l. utgångspunkt (i rum l. tid) fram (mot en annan plats l. mot visst håll); åt det håll man är vänd; motsatt: bakåt. Hwart the gingo, tå gingo the rett fram åt. Hes. 1: 12 (Bib. 1541). Bonden .. föll framåth neder uppå jorden och blef dödh. KKD 3: 192 (1710). Somliga foglar .. hafva 2 tår framåt och 2 bakåt. SUNDEVALL Zool. 47 (1847). Några stationer framåt färdas man i denna gröna ödemark. PT 1902, nr 257 A, s. 3. Och framåt gick det, så det pep om det. NORDSTRÖM Amer. 173 (1923).
[FRAMÅT I.2.slutet]
särsk.
[FRAMÅT I.2.a]
a) i kommandorop o. gymnastik- o. exercistermer. Avdelning! Framåt marsch! Venster fot framåt – ställ! LING Regl. 17 (1836). Sträckgrenstående ryggböjning bakåt, framåt och nedåt. TÖRNGREN GymnRegl. 35 (1878).
[FRAMÅT I.2.b]
b) i bildl. anv. Ett folk som går framåt, dvs. gör framsteg. Arbetet gick framåt. Föra forskningen framåt. Ett stort steg framåt, dvs. ett stort framsteg. Later oss .. gåå framååt j andanom. Gal. 5: 25 (NT 1526). I det hela .. böre vi hoppas, att menskligheten går framåt i upplysning och förbättring. FRANZÉN Tal 145 (1835). Den som icke går framåt, han går tillbaka. MELIN Pred. 1:102 (1844). – särsk.
[FRAMÅT I.2.b.α]
α) i sht polit. i uttr. falla framåt, om förslag som visserligen avslås, men under sådana omständigheter att det finnes utsikt för att det vid ett senare tillfälle kan komma att bifallas. VL 1893, nr 45, s. 2. β) (i lagspr.) pregnant: i rakt nedstigande led. Bröstarfvingar äro the, som födas framåt i slächten. ÄB 1: 1 (Lag 1734). γ) i fråga om tid. Så långt framåt tänktes troligen ej. LEOPOLD 5: 320 (1804). De . . räknade på runstaven dagarna framåt. HEIDENSTAM Svensk. 1: 247 (1908).
[FRAMÅT I.3]
3) (†) vid uppräkning, i uttr. och så framåt, och så vidare; jfr BORTÅT I 2 a. OPETRI 1Post. 11 a (1528). Bonden vill blifva borgare, borgaren rådman .. och så framåt. CHYDENIUS 35 (1765).
[FRAMÅT I.4]
4) angivande l. understrykande en tidrymds utsträckning i framtiden: bortåt; ställt efter sitt huvudord. Han förutsäger rägn och kallt väder en vecka framåt. LPETRI Kyrkiost. 2 b (1566). En tid af ett eller annat århundrade framåt. FORSSELL Stud. 2: 150 (1888). Wiréns skulle nu bosätta sig i Helsingfors för åtminstone ett par år framåt. SÖDERHJELM Brytn. 246 (1901). – särsk.
[FRAMÅT I.4.a]
a) (†) allt framgent, alltjämt; för framtiden; ofta i förb. allt framåt. At iagh Herren år theras Gudh, jfrå then daghen och alt fram åt. Hes. 39: 22 (Bib. 1541). I skolen wara fram åth hoos migh / Mitt hemligha Rådh i allan tidh. Fosz 576 (1621). EKEBLAD Bref 1: 261 (1653).
[FRAMÅT I.4.b]
b) (mindre br.) i uttr. nu framåt, nu en tid framåt. VDAkt. 1782, nr 613. Det blir trefligt nu framåt då skogspartien börja. HEDENSTIERNA FrW 224 (1890). II. prep. (i bet. 3 äv. ställt efter sitt huvudord).
[FRAMÅT I.1]
1) motsv. I 2: fram emot, i riktning mot, åt (ngt) till, till l. i grannskapet av; stundom: (fram) inåt. Hon (kände) en liten hajhet, då figuren nalkades framåt sängen. ALMQVIST DrJ 390 (1834). Mjödet sköt åter ut .. (tappen o.) kastade den långt framåt rummet. LAGERLÖF Holg. 2: 383 (1907). På morgonen syntes en lätt krusning på vattnet framåt Holländarnäset. HEDIN Pol 2: 569 (1911).
[FRAMÅT I.2]
2) angivande närmande till en viss tidpunkt: framemot, mot; bortåt. Framåt klockan tolv. Framåt hösten. Framåt slutet på nästa vecka. MÖLLER (1790). När det led ett stycke framåt morgonen, blev det liv och rörelse vid gårdarna. LAGERLÖF Holg. 2: 271 (1907).
[FRAMÅT I.3]
3) fram utefter, längs (utmed), utmed; bortåt. The foro fram åt wäghen. Apg. 8: 36 (Bib. 1541; NT 1520: ååt wäghen fram). De få människor jag såg komma gatan framåt voro alla söndagsklädda. ÖDMAN Reseb. 173 (1907). När de vandrade framåt Östra hamngatan. LAGERLÖF Mårbacka 33 (1922). – särsk. i fråga om tid. Värdigas kasta en blick framåt tiderna, för att se, huru mångo store dödlige, som måst röna detta öde (dvs. att hava orätt). THORILD 3: 14 (1791). Det blev mer och mer stilla, ju längre det led framåt dagen. LAGERLÖF Körk. 8 (1912).
Ssgr (till I 2):
– FRAMÅT-ANDA. (nytt ord) iver l. vilja att gå l. komma fram l. framåt; äv. bildl.
Hans kavalleristiska framåtanda. SD 1917, nr 127, s. 8.
– FRAMÅT-BÖJD p. adj.
Den i framåtböjd ställning lutande Astolf. ATTERBOM LÖ 1: 262 (1854).
– FRAMÅT-BÖJNING.
Hufvudets och bålens framåtböjning. LärovKomBet. 1884–85, III. 1: 76.
– FRAMÅT-GÅENDE n. särsk. bildl.: framåtskridande.
FRYXELL Natt 1: 45 (1839).
– FRAMÅT-GÅENDE.p.adj, p. adj. särsk. bildl. Den lifliga och framåtgående staden Ystad. IllSv. 1: 251 (1882).
En så snabbt framåtgående vetenskap som geografi. PedT 1892, s. 328.
– FRAMÅT-GÅNG i sht tekn., motsatt: backgång. TT 1897, M. s. 80.
– FRAMÅT-LUTA.adj.l.adv adj. l. adv. (†) framåtlutad; jfr FRAM-LUTA, adj. l. adv. Ställandes sig fram åt luta med högra foton föruth. GRUNDELL AnlArtill. 1: 57 (1695).
– FRAMÅT-LUTA.v v. -ning. bl. i p. pr. o. p. pf. i adjektivisk anv. o. ss. vbalsbst. Han går ntlgot framåtlutad. Mannen bar hufvudet något framåtlutadt. RYDBERG Ath. 93 (1859, 1866; uppl. 1876: framlutadt). Qvinnorna .. gå en smula framåtlutande. ROSENIUS Himmelstr. 170 (1903).
– FRAMÅT-MARSCH. äv. bildl.
Den raska framåtmarschen af upplysning, intelligens och .. vetenskapliga upptäckter. HLILLJEBJÖRN Hågk. 1: 43 (1865). TSjöv. 1891, s. 65.
– FRAMÅT-RIKTAD p. adj. Framåt-riktade horn. MARKLIN Illiger 166 (1818).
– FRAMÅT-SKRIDANDE n. a) i eg. anv. SKN 1842, s. 220.
[FRAMÅT-SKRIDANDE.ssg 3.b]
b) bildl.; ofta: framsteg, förkovran, utveckling; särsk. om mänsklighetens utveckling mot större fullkomlighet. Kärlek för framåtskridandets sak. BEMALMSTRÖM 7: 408 (1845). Framåtskridandets tanke låg fjärran från antikens mån. RYDBERG RomD 30 (1877). (Utställningen) vittnade om ekonomiskt framåtskridande. SCHYBERGSON Finlh 2: 439 (1889).
– FRAMÅT-SKRIDANDE.p.adj p. adj. (mindre br.)
[FRAMÅT-SKRIDANDE.p.adj.ssg 3.a]
a) i eg. anv. Jorden har en framåtskridande rörelse i rymden. LINDHAGEN Astr. 317 (1860). THORELL Zool. 1: 238 (1860).
[FRAMÅT-SKRIDANDE.p.adj.ssg 3.b]
b) bildl. LOVÉN Dante 1: LV (1856). BERNDTSON (1880).
– FRAMÅT-STRÄVAN. (mindre br.) == -STRÄVANDE. n.
En uppmuntran åt ungdomlig framåtsträfvan. Idun 1895, s. 111.
– FRAMÅT-STRÄVANDE n.
STRINNHOLM Hist. 3: 809 (1848). Nya Stockholm i dess framåtsträfvande. LUNDIN NSthm 251 (1888).
– FRAMÅT-STRÄVANDE.p.adj p. adj. En framåtsträvande ung man. SNELLMAN Tyskl. 216 (1842).
Under det fria och framåtsträfvande Italiens färger. RYDBERG RomD 164 (1874, 1877). HEDIN 2Varn. 13 (1914).
– FRAMÅT-VÄRKANDE p. adj. särsk. språkv. ifråga om invärkan på ett efterföljande ljud av ett föregående. Framåtvärkande i-omljud. NF 1: 1221 (1876).

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-04-20 09:49

Definition av system-fel enl saob

Kod: Markera allt
– SYSTEM-FEL .
[SYSTEM 1]
1) till 2 a slutet: fel i operativsystem. HESSELMANN Macintosh XIII (1986 ).
[SYSTEM 2]
2) till 5 a : fel i samhällssystemet o. d. SvD 11 ⁄ 11 1987 , s. 6 . -- (2 a slutet)

Detta får ju en verkligen att fundera över om stereosystemfel aka stereosamhällssystemfel är ett korrekt val att kalla detta för.
Nu ökar risken dessutom för att denna tråd kommer att bli låst iom att vi tangerar politik heltplötsligt :?
svårt det här med hajfaj

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-20 09:55

MagnusÖstberg skrev:"Lager" och "butik" är inte synonymer för de flesta.

Man brukar få stå kvar i butiken medan personalen kollar lagret. Det är inte många ggr jag blivit insläppt på lagret, även om det hänt. Lagret tillhör dessutom butiken.

Nästa

Återgå till Teknikforum