I de fall som ett akustiskt instrument skall återges med två högtalare så är det som är korrekt och rätt det akustiska instrumentet.
Vi kan kalla det för en ljudkälla d v s det är en och endast en ljudkälla.
Denna ljudkälla alstrar ljud och vi infogar en lyssnare d v s en människa.
Vi kallar denna människolyssnare för subjekt. Nu finns en ljudkälla och ett subjekt.
Subjektet anser vi sitta på en position och inte vrida på huvudet.
Ljudkällan finns på visst avstånd rakt framför subjektet. Ljudkällan alstrar ljud och subjektet hör ljudet. Subjektet hör då det man kallar för ett ljudobjekt.
Ljudobjektet kan vara på samma position som ljudkällan men behöver inte vara det. Ljudobjektet kan vara skilt från ljudkällan i position, både i djupled och i sidled och i höjdled.
Då är frågan, är ljudkällan det som skall anses vara korrekt eller är det ljudobjektet?
Detta är det första man måste bestämma sig för. Skall ljudobjektet återges eller ljudkällan? Detta måste vara en filosofiskt springande punkt.
Man har gjort undersökningar där det finns 9 sångare utpositionerade på ett podium. Varje sångare har sin exakta position och de var kanske med 2 meters mellanrum. Det var tre rader med tre sångare i varje rad. De står som på ett rutbräde. Framför sångarna fanns ett draperi som var akustiskt transparent men inte visuellt.
Publiken fick en skiss på podiet och informationen att det var nio sångare på podiet. Publiken skulle fylla i var de trodde sångarna befann sig på podiet. Ingen i publiken fick helt rätt. Alla i publiken fyllde i lite olika.
Det här betyder att var och ett subjekt av åhörarna hade sitt eget ljudobjekt. Det är en av de grundläggande reglerna inom perception och därmed också inom psykoakustiken. Detta kallas subjekt - objekt förhållandet/korrelationen.
Man kunde se att det fanns vissa gemensamma diskrepanser mellan ljudobjekten och ljudkällorna.
Man skule då kunna säga att det som är korrekt är det som var gemensamt hos diskrepansen mellan subjekten. D v s ljudobjektens placering var tätare ihop i djupled än vad ljudkällorna var och detta skulle kunna anses vara det som är rätt och därmed skall återges. I sidled var diskrepansen mellan ljudkällor och ljudobjekt mindre och även mellan de inbördes ljudobjekten.
Skall ljudkällorna då återges så att subjekten i återgivningen hör ljudobjekten på ljudkällornas plats eller skall subjekten höra de återgivna ljudobjekten på samma position som subjekten hör dem live autentiskt? Vilket är korrekt?

Som sagt, jag vill ju bara förenkla
Nu är det så att synen lägger hela pusslet på plats och korrigerar hörselns djupledsinformation. Men inom ljudåtergivning där bild inte finns med så är det inte så. Skall ljudåtergivningen sträva efter att återge ljudobjekten då de har korrigerats med hjälp av synen? Det blir i stort sett ljudkällornas placering. Man måste i så fall komma ihåg att den akustiska uppgiften helt plötsligt i så fall styrs av synen.
Jag har nu redogjort för saker man måste bestämma sig för innan man kan definiera vad fel är för något i sammanhanget.
Då man bestämt sig för vad man vill återge så kan man fortsätta definitionsdebatten

innan man därefter går vidare mot stereosystemfelen.
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.