Aktivt, digitalt, filter (Behringer)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

EngelholmAudio_inaktiv
 
Inlägg: 1811
Blev medlem: 2004-07-06

Aktivt, digitalt, filter (Behringer)

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-24 15:09

Hejsan Forumet!

Vad tror ni om denna manick? Länk

Bild

Behringer skrev:You also get four different mono and stereo output operating modes, all with individual crossover filter types (Butterworth, Bessel and Linkwitz-Riley) with selectable roll-off characteristics from 6 to 48 dB/octave. The delays for all inputs and outputs are adjustable. This allows you to manually or automatically correct for room temperature, phase and arrival time differences. An additional sum signal is easily derived from the A/B/C inputs


För 4500SEK torde detta väl vara riktigt riktigt bra?
Som jag förstår det går det även att nyttja som ett försteg, DAC och filter.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7075
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Inläggav UrSv » 2005-01-24 15:30

En alldeles utmärkt manick. Den går inte bara att använda som filter utan är faktiskt ett filter med lite fler funktioner.

Som försteg låter den sig dock inte enkelt användas. Som lite EQ och framför allt som filter går det utmärkt.

Man behöver dessutom inte betala SEK 4500 om man inte vill.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2005-01-24 15:51

Om det var lite billigare med slutsteg skulle jag själv köra med en sådan.

Ps. någon som har 4st Sentec PA-9 att skänka?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2005-01-24 16:35

Om man kör aktivt kommer man att märka att man kanske inte behöver dubbla ett dyrt slutsteg. Eftersom varje slutsteg får sin begränsade användning så är det värt att även testa lite "klenare" grejor igen. Efter att ha använt aktiva filter är det "svårt" att återvända till passiva även om det finns teorier som säger att det skulle vara bättre.

EngelholmAudio_inaktiv
 
Inlägg: 1811
Blev medlem: 2004-07-06

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-24 16:56

UrSv skrev:Man behöver dessutom inte betala SEK 4500 om man inte vill.
Tack! Hur mycket vill man betala och isf till vem?
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
lasselite
 
Inlägg: 1436
Blev medlem: 2004-01-17
Ort: början till slut

Inläggav lasselite » 2005-01-24 17:19

Har oxå funderingar på en sån och en prisvärd 6-kanals hembiostärkare för aktiv drift.

Skulle det funka? och vilka stärkare vet ni som har sex kanaler och 6(.1) ingång? Yamaha?

Med en biostärkare behöver man inte bry sig om den fungerar som försteg eller inte. Men med 6-8 ice (mumma) är det ju såklart intressant.

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7075
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Inläggav UrSv » 2005-01-24 18:57

EA:
Man (läs jag) vill ju betala så lite som möjligt om man i övrigt är nöjd med allt runt omkring köpet. Jag betalde EUR 379 dvs SEK 3400 vilket jag tyckte var rätt bra. Vill man, hakar man på gruppköpet på ett annat forum och köper från PartsExpress för USD 400 plus lite tillägg.

Idag har massor av förstärkare 7.1 eller 9.1-ingång så det skall nog inte var nåt problem att hitta en.

Last in ett sånt här kit när du hämtar din begagnade BMW:
Länk

Ändrade länkarna
/naqref

EngelholmAudio_inaktiv
 
Inlägg: 1811
Blev medlem: 2004-07-06

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-24 20:51

Tack UrSv!
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2005-01-24 21:53

Harryup skrev:Om man kör aktivt kommer man att märka att man kanske inte behöver dubbla ett dyrt slutsteg. Eftersom varje slutsteg får sin begränsade användning så är det värt att även testa lite "klenare" grejor igen. Efter att ha använt aktiva filter är det "svårt" att återvända till passiva även om det finns teorier som säger att det skulle vara bättre.


är det lite som "once you go black...." :lol: känner faktiskt igen de där lite eftersom jag har massor med linngrejer...å det e dag å natt skillnad mellan aktiva talare å passiva

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2005-01-25 00:08

Per...

Detta är något som du verkligen skulle ha nytta av som "verktyg" vid utveckling av passiva delningsfilter... något som du kanske gör ibland :D
Jag/vi har vid ett flertal tillfällen lyssnat fram filter konfigurationer för DIY-högtalarprojekt för att sedan räkna och bygga "passiva" eqvivalenter...

Tänk dig att kunna sitta i bästa lyssningsposition med en laptop i knät och med en knapptryckning växla mellan 10 olika filtervarianter till ditt senaste bygge...

Till vardags använder jag mitt för att aktivt dela och ett 3-vägs frontsystem i min hembio/musikanläggning...

Jag är ruskigt nöjd med den...

Mvh

/Stefan

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2005-01-25 01:16

avr7000 skrev:Per...

Detta är något som du verkligen skulle ha nytta av som "verktyg" vid utveckling av passiva delningsfilter... något som du kanske gör ibland :D
Jag/vi har vid ett flertal tillfällen lyssnat fram filter konfigurationer för DIY-högtalarprojekt för att sedan räkna och bygga "passiva" eqvivalenter...

Tänk dig att kunna sitta i bästa lyssningsposition med en laptop i knät och med en knapptryckning växla mellan 10 olika filtervarianter till ditt senaste bygge...

Till vardags använder jag mitt för att aktivt dela och ett 3-vägs frontsystem i min hembio/musikanläggning...

Jag är ruskigt nöjd med den...

Mvh

/Stefan



måste nästan skaffa en sån där....då kanske man törs prova på lite filterkonstruktion :wink: är den lätt att hantera? samt går den att använda som parametrisk eq när man inte diyar med den

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2005-01-25 02:05

japp och japp

Stefan

Användarvisningsbild
Isidor
 
Inlägg: 991
Blev medlem: 2003-10-06
Ort: Stockholm

Inläggav Isidor » 2005-01-25 10:22

Stefan,

Om man delar brant (48 dB/okt) och kör trevägsdelning så lär man enligt uppgift bara ha ca 25 % ledig DSP-kapacitet. Ungefär hur många parametriska filter räcker detta till?

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2005-01-25 10:56

ni får köpa TacT försteg med tillhörande slutsteg istället,
varje slutsteg har delnignsfilter OCh korrektion.

:D

Lådan är mycket snyggare, och namnet klingar bättre i gommen !
Surare för lädret iof :cry:
NN

EngelholmAudio_inaktiv
 
Inlägg: 1811
Blev medlem: 2004-07-06

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-25 11:09

avr7000 skrev:Per...
Detta är något som du verkligen skulle ha nytta av som "verktyg" vid utveckling av passiva delningsfilter... något som du kanske gör ibland :D Jag/vi har vid ett flertal tillfällen lyssnat fram filter konfigurationer för DIY-högtalarprojekt för att sedan räkna och bygga "passiva" eqvivalenter... Tänk dig att kunna sitta i bästa lyssningsposition med en laptop i knät och med en knapptryckning växla mellan 10 olika filtervarianter till ditt senaste bygge...
Till vardags använder jag mitt för att aktivt dela och ett 3-vägs frontsystem i min hembio/musikanläggning...
Jag är ruskigt nöjd med den...
Mvh/Stefan
Tack för input! 8)
Min tanke är att säja Engelholm Audio's högtalare med möjlighet till aktivt filter och därmed komplementerande basdelar. Quadro t.ex. är ju redan mer än tillräckligt kompetent så varför inte låta den biampas och köras med aktivt filter samt ge möjlighet till tonkurvejusteringar?

NN - tja...men näe. Lite för enkelt! 8)

Isidor:
Du menar att om man utnyttjar Behringer'n nära nog maximalt (max branthet, max antal filter, osv) så är det inte mkt peak headroom kvar i processorkapacitet!??
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7075
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Inläggav UrSv » 2005-01-25 11:32

TacT? Nä, hellre en DEQX 2.6P...

Användarvisningsbild
Isidor
 
Inlägg: 991
Blev medlem: 2003-10-06
Ort: Stockholm

Inläggav Isidor » 2005-01-25 13:09

EA,

Du menar att om man utnyttjar Behringer'n nära nog maximalt (max branthet, max antal filter, osv) så är det inte mkt peak headroom kvar i processorkapacitet!??

Mja, peak headroom kanske inte är rätt terminologi, men man kan inte använda sig av mer än ett relativt litet antal parametriska filter för eq när man pressar enheten maximalt för delning. Detta omnämns i manualen, men utan att man direkt specificerar hur mycket processning den klarar av.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2005-01-25 19:00

alltså finns det några program som kan räkna ut aktiva filter?


som man sedan bygger själv å sätter i signalvägen...dvs som linns aktiva högtalare funkar....det e ju sjuk skillnad mellan aktivt å passivt där iaf...

känns lite som att passiva filter e lite passe

vad är fördelarna med aktiv delning? dvs om man tillverkar ett eget som endast är gjort för å dela elementen samt div korrektions tjosan osv...ingen behringer alltså

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7075
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Inläggav UrSv » 2005-01-25 19:18

Bra ide EA. Då kan du sälja dem med filterkonfig laddat på Compact Flash (SEK 100 per kort eller så) och du kan sen ha nedladdningsbara konfigurationsfiler från hemsidan när du optimerat filtret ännu mer...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2005-01-25 19:58

UrSv skrev:Bra ide EA. Då kan du sälja dem med filterkonfig laddat på Compact Flash (SEK 100 per kort eller så) och du kan sen ha nedladdningsbara konfigurationsfiler från hemsidan när du optimerat filtret ännu mer...


Rys.... Jag ser framför mig hur framtidens högtalare har nätverkskontakt och en knapp märkt wind... speaker update :evil:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2005-01-25 20:52

UrSv skrev:Bra ide EA. Då kan du sälja dem med filterkonfig laddat på Compact Flash (SEK 100 per kort eller så) och du kan sen ha nedladdningsbara konfigurationsfiler från hemsidan när du optimerat filtret ännu mer...


Hmm, fast hur skall EA veta hur allas rum kommer bete sig? Vitsen är ju att man ställer in den på plats.

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7075
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Inläggav UrSv » 2005-01-25 21:10

Det är inte all som ställer in högtalaren efter det egna rummet utan den spelar som den gjorde vid leverans precis som *alla* passivt filtrerade högtalare. Det är nog inget som hindrar att man optimerar filtret och tillhandahåller uppdateringar. Tror kanske inte det var kundspecifika fippelfilter EA hade i åtanke (han får naturligtvis själv stå för vad han tänkt och inte tänkt). I mitt huvud ser det inte lika roligt ut om EA lägger 10.000 timmar på att optimera ett filter som sedan kunden sabbar upp fullständigt genom att applicera lite nya tidsjustering och EQ...

Användarvisningsbild
Lazyworm
 
Inlägg: 1977
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Lazyworm » 2005-01-25 23:30

Jag förstår inte varför högtalarna i de dyrare klasserna har ett riktigt fint inbyggt steg (som ska kunna kopplas förbi) till basen med ett avancerat filter för olika kompenseringar, det skulle ju kunna göra att de riktigt dyra högtalarna faktiskt skulle kunna låta som sådana också :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2005-01-25 23:53

Isidor

Jag delar Lp 48 dB/oktav till subbarna
48 eller 24 dB/oktav Hp och 24 dB/oktav Lp till basar ...
24 dB/oktav Hp till diskanter...

Jag använder 6-8 parameteriska Eq's (Höger/Vänster) för att eq'a basen (rummet) redan på ingångarna till filtret.

2 Low shelvingfilter för subbarna (p g a att de är dipoler)

2 Low shelvingfilter för baffelstegs korrektion basar samt 4 parametriska Eq's för att korrigera/ordna till mellanreg.-återgivningen på SS 18W8545'orna

4 st high shelvingfilter för att mycket milt hissa diskanten p g a ökande direktivitet uppåt i frekvens (Carlsson OA51 där man lyssnar 30° off axis)

Tidsfördröjning 1.8 m till Dipolsub samt 66 mm mellan basar och diskanter.


Relativt branta filter och totalt ca 20 olika Eq´s samt 4 tidsfördröjningar...

Efter detta har jag 8 % processorkapacitet kvar...


Uppdateringen av programvaran som går att ladda ner frigjorde "minne", förmodligen p g a smartare algoritmer...

Mvh

/Stefan

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix
 
Inlägg: 3025
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-26 04:13

avr7000 skrev: Detta är något som du verkligen skulle ha nytta av som "verktyg" vid utveckling av passiva delningsfilter...
Jag/vi har vid ett flertal tillfällen lyssnat fram filter konfigurationer för DIY-högtalarprojekt för att sedan
räkna och bygga "passiva" ekvivalenter... Tänk dig att kunna sitta i bästa lyssningsposition med en
laptop i knät och med en knapptryckning växla mellan 10 olika filtervarianter till ditt senaste bygge...

- Jo :P! Känns faktiskt.se alltmer som förutsättning för filterbygge! Kan bara inte bestämma huruvidA*
köpa Behringer el DBX DriveRack såre blifva aldrig av (alltmedan A*´s h-element gråter uti garderoben)

Mvh A*

EngelholmAudio_inaktiv
 
Inlägg: 1811
Blev medlem: 2004-07-06

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-26 10:41

Hejsan,

Kul med en matnyttig diskussion! Tack! 8)

Som minimum kan ju burken agera just filter, vid första installationen. När man sen kommit mer på plats (högtalarna är inspelade och injusterade, t.ex.) kan det vara dags att räkna eller hellre mäta på rumsmoderna och börja justera.

Möjligheterna ter sig som många men ändå med den viktiga fördelen att man kan välja det absolut enklaste - som enbart filter - och ändå njuta av ett fullgott ljud. Istället för att sen uppgradera nedåt, åt sidan eller "uppåt" går det att trimma in högtalarna.

Och förresten - byter man lyssningsrum är det ju bara att dra in en ny kurva i manicken. 8O 8)

Audiomaniker - intressant! Fick precis det tipset via en kompis! DBX verkar vara ett strå vassare och deras PA-burkar är klart intressanta. Dock minst dubbla priset...
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix
 
Inlägg: 3025
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-26 10:52

Hej EA!
EngelholmAudio skrev:Audiomaniker - intressant! Fick precis det tipset via en kompis! DBX verkar vara ett strå vassare
och deras PA-burkar är klart intressanta. Dock minst dubbla priset...

- Jo, fast sen såg A* igår denna à €575,00 och uj vad det börja klia uti kööbe-klornA* :P !

Mvh A*

EngelholmAudio_inaktiv
 
Inlägg: 1811
Blev medlem: 2004-07-06

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-26 10:56

Audiomanikern skrev:Hej EA!
EngelholmAudio skrev:Audiomaniker - intressant! Fick precis det tipset via en kompis! DBX verkar vara ett strå vassare
och deras PA-burkar är klart intressanta. Dock minst dubbla priset...
- Jo, fast sen såg A* igår denna à €575,00 och uj vad det börja klia uti kööbe-klornA* :P !Mvh A*
Kjeööööööbe fingrarna ja! 8)

På sidan som UrSv länkar till finner man om man söker:
Länk

Bild
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix
 
Inlägg: 3025
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-26 11:03


EngelholmAudio_inaktiv
 
Inlägg: 1811
Blev medlem: 2004-07-06

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-26 11:04

Audiomanikern skrev:Hej!
Hmmen då tA* väl denna då... så länge!
Mvh A*
Då vinner du! 8O

8)
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster