Kan man diffusera för mycket?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rickard

Kan man diffusera för mycket?

Inläggav Rickard » 2005-01-25 17:04

Har ju förstått efter flitigt studerande av kloka inlägg här på forumet att det kan gå åt skogen om man smäller upp massa basabsorbenter eller bygger dämpväggar på måfå. Är dock sugen på att fixa till rummet lite och funderar på hur det är diffusering. Kan man råka paja ljudet genom att exempelvis slänga in en diffusor vid första sidoreflexen, eller är det "bullet proof"?

Någon som vet vad Svanås käcka diffusorplattor APD80 2D kostar? Är det nåt att ha?

Mvh,
Rickard
Sometimes I like to just rip my pants off, grab my ankles, and walk backwards through a cornfield. The local farmers call it a perv-walk, but I call it making friends.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-26 00:05

Du vill inte ha någon förstasidoreflex, så den kan du DÄMPA bort
igentligen, inte diffusera, utan helst dämpa den.

Ja du kan sabba om du bygger bara sådär. Det mest irriterande
brukar vara "fladderekon", de finns alltid där... Men hörs tydligare
då du dämpat mycket, fast inte diffuserat andra ytor / eller dämpat.

Dämpa runt högtalarna
Dämpa ovan högtalarna
Diffusera på väggen mellan högtalarna

Är det 2-kanalssystem så kan man dämpa rätt mycket runt om
lyssningsplattsen, dock är det flerkanal så kanske man vill dämpa
mindre, men diffusera mera.

Detr går lite hand i hand, det är lätt när man får upp ögonen för det
och det gäller att ha sunt förnuft, lite tur och gott tålamod.
NN

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-26 00:08

Just det, det mesta matterialet för akustikarbete, hittar du på din
lokala bygghandel. vanlig gullfiber eller stenull är hur bra som helst
för att dämpa reflexer osv..

Vanliga möbler, bokhyllor och övrigt stök och bök - diffuserar som
bekant mycket väl.

:wink:
NN

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-01-26 00:33

Jag trodde att man kunde dämpa mer om man har flerkanal med många bak/surroundhögtalare, eftersom efterklangen då finns runt lyssnaren via högtalarna, men, om det är tvåkanal blir det "massor av nysnö"-effekt i öronen med för mycket dämpning runt lyssnaren och inte alls någon trevlig akustisk miljö.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-26 00:41

Precis, vände helt på det där :?
Blev lite för lång mening

Dock är det ju också en smaksak mycket.. Jag själv tycker mig
gilla ett väldämpat rum..
NN

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Kan man diffusera för mycket?

Inläggav DQ-20 » 2005-01-26 17:23

Rickard skrev:Har ju förstått efter flitigt studerande av kloka inlägg här på forumet att det kan gå åt skogen om man smäller upp massa basabsorbenter eller bygger dämpväggar på måfå. Är dock sugen på att fixa till rummet lite och funderar på hur det är diffusering. Kan man råka paja ljudet genom att exempelvis slänga in en diffusor vid första sidoreflexen, eller är det "bullet proof"?

Någon som vet vad Svanås käcka diffusorplattor APD80 2D kostar? Är det nåt att ha?

Mvh,
Rickard

Jag har svårt att tänka mig att man kan diffusera för mycket men ibland är det helt enkelt inte diffusering man vill ha utan dämpning. Den första sidoreflexen är troligen något man vill dämpa och inte diffusera om man har ett normalt rum. APD802D är en vanlig quadratic residue (Schröder) diffusor. Bandbredden är dock begränsad. Om ljudet som skall diffuseras i huvudsak kommer i en riktning kan det dock vara bortkastat med en 2D-diffusor: endast de moduler där ljudvågen faller vinkelrätt mot spåren kommer att fungera som goda diffusorer. Den aktuella produkten torde passa bättre i exempelvis tak.

/D
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-07 20:21

Hej!

Mitt första inlägg på forumet och efersom akustik ligger mig varmt om hjärtat kan det ju vara passande att börja här :)

Några tankar som dyker upp när jag läser tråden.

Diffusera för mycket? ... tror jag inte man behöver oroa sig för i första taget. Diffuserat runt lyssnaren eller dämpat.. hmm, beror nog lite på rum, tycke å smak. Känns ju lite udda med en dämpad yta bakom när man rör på huvudet (och det gör man ju ibland).

Första reflexen på sidoväggarna.. tycker inte det finns något sätt som är det enda här. Både bredbands absorbent och diffusor fungerar bra å ger lite olika resultat. En bra diffusor (120x60x20 "diffractal" funkar bra och ger ett lugnare men samtidigt större och bredare ljud. Dämpning ger mer intimt ljud, lite varmare och något bättre "insyn" i inspelningen.

/Peter

Återgå till Teknikforum