Moderator: Redaktörer
Jocke skrev:
Menar du att fenomenet uppstår på olika sätt från en och samma skiva i olika högtalare?
Ragnwald skrev:Variabel loudness fanns redan på 60-talet och används av Yamaha än i dag.
phon skrev:Jocke skrev:
Menar du att fenomenet uppstår på olika sätt från en och samma skiva i olika högtalare?
Det uppstår väl med en och samma skiva, spelad i samma högtalare, men vid olika volympådrag som jag läste det.
Skivan spelar nog mindre roll, felet uppstår när det spelas starkt.
phon skrev:Jocke skrev:
Det uppstår väl med en och samma skiva, spelad i samma högtalare, men vid olika volympådrag som jag läste det.
Skivan spelar nog mindre roll, felet uppstår när det spelas starkt.
Jocke skrev:Tänkte kanske att olika högtalare kanske hanterar fenomenet olika bra/dåligt och att det skulle kunna finnas något att lära av det...
MagnusÖstberg skrev:Låter som effektkomprimering, för små talspolar och för hög ineffekt.
Mitt favvoelement är Ino B67, men för att spela riktigt starkt vill jag avlasta det från att bli slaglängd/effektbegränsat av frekvenser under 300Hz i största möjliga mån.
skrutten skrev:... sjunger mer obehagligt när gränsen nås.
Ragnwald skrev:skrutten skrev:... sjunger mer obehagligt när gränsen nås.
Ja men varför ska du upp på gränsen för vad elementet hanterar, över huvud taget?
Du får titta efter andra element, om du ska spela så ohemult starkt.
paa skrev:Linkwitz har ju funderat och mätt lite, t.ex på den här sidan:
http://www.linkwitzlab.com/mid_dist.htm
Kraniet skrev:paa skrev:Linkwitz har ju funderat och mätt lite, t.ex på den här sidan:
är det bara en fråga om distorsion?
det som jag upplever saknas är en definition på vad problemet är/beror på. Men det kanske är så att det kan bero på olika saker förstås, men hur yttrar det sig? yttrar det sig i dist eller på andra sätt? Hur ska det man hör kvantifieras mha mätningar ifall man inte vet vad man ska söka efter?
...
Kraniet skrev:paa skrev:Linkwitz har ju funderat och mätt lite, t.ex på den här sidan:
det som jag upplever saknas är en definition på vad problemet är/beror på. Men det kanske är så att det kan bero på olika saker förstås, men hur yttrar det sig? yttrar det sig i dist eller på andra sätt? Hur ska det man hör kvantifieras mha mätningar ifall man inte vet vad man ska söka efter?
Jämnhet är nog också att föredra. Plötsliga förändringar pockar ofta på mer uppmärksamhet än något som "ligger still". Pratar man dist verkar det vara så att en högre, men jämn, dist kan vara att föredra framför en låg som plötsligt ändrar karaktär.
paa skrev:Kraniet skrev:paa skrev:Linkwitz har ju funderat och mätt lite, t.ex på den här sidan:
Jämnhet är nog också att föredra. Plötsliga förändringar pockar ofta på mer uppmärksamhet än något som "ligger still". Pratar man dist verkar det vara så att en högre, men jämn, dist kan vara att föredra framför en låg som plötsligt ändrar karaktär.
Jo men han pumpar ju på ganska hög nivå med det där variabla pulståget. Det skulle ju vara ganska lätt att höra skillnad på olika element med den testsignalen.
Kraniet skrev:en annan fråga är ju vart problemet sitter. är det enbart midbasen som är boven eller sitter det i diskanten eller är det samverkan mellan de två?
Fjonkalicious skrev:Finns det något som hindrar mätningar vid starkare nivåer?
Soundstage presenterar mätningar av avvikelser som sker vid högre ljudvolymer. Vissa högtalare ändrar karaktär tydligt (långt från alla dock) vid volym kring 90+ dB i deras mätningar, t.ex. Guru Pro Audio QM10:Jocke skrev:Det hade ju varit intressant med jämförande normaliserade mätningar vid höga resp låga ljudtryck men jag befarar att det blir mikrofonen man lyssnar på...

Naqref skrev:No probs om man har en tillräckligt bra mikrofon och mäter på rätt sätt.
På AI så mäts alla element på det viset för att ta reda på dess svagheter. Det kan röra sig om nivåer som ligger 10dB över deras specifierade dynamiska effektområde. En del element överlever, andra inte...
LasseA skrev:Soundstage presenterar mätningar av avvikelser som sker vid högre ljudvolymer. Vissa högtalare ändrar karaktär tydligt (långt från alla dock) vid volym kring 90+ dB i deras mätningar, t.ex. Guru Pro Audio QM10:Jocke skrev:Det hade ju varit intressant med jämförande normaliserade mätningar vid höga resp låga ljudtryck men jag befarar att det blir mikrofonen man lyssnar på...
Jocke skrev:Naqref skrev:No probs om man har en tillräckligt bra mikrofon och mäter på rätt sätt.
På AI så mäts alla element på det viset för att ta reda på dess svagheter. Det kan röra sig om nivåer som ligger 10dB över deras specifierade dynamiska effektområde. En del element överlever, andra inte...
Bland de som överlever... vilka slutsatser kan man dra? Finns några generella beteenden eller "beror det på"... ?LasseA skrev:Soundstage presenterar mätningar av avvikelser som sker vid högre ljudvolymer. Vissa högtalare ändrar karaktär tydligt (långt från alla dock) vid volym kring 90+ dB i deras mätningar, t.ex. Guru Pro Audio QM10:Jocke skrev:Det hade ju varit intressant med jämförande normaliserade mätningar vid höga resp låga ljudtryck men jag befarar att det blir mikrofonen man lyssnar på...
Tolkar jag avvikelsen rätt - att bas och diskant inte hänger med riktigt vid pådrag och att mellanregistret accentureras...?
Jocke skrev:Naqref skrev:No probs om man har en tillräckligt bra mikrofon och mäter på rätt sätt.
Bland de som överlever... vilka slutsatser kan man dra? Finns några generella beteenden eller "beror det på"... ?![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster