Brum i slutsteg.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Inläggav boom » 2012-09-19 05:54

Laila skrev:bakerman22,

Om du nu har tel.nr. till konstruktören, varför inte ringa å be om ett schema på ingångsteget som iö efterfrågade . . . ?

iö, har så vitt jag vet, konstruerat cr80s å kan möjligen känna till varför det kan vara ett anpassningsproblem med dina slutsteg om han nu kanske kan få ett schema att förhålla sig till . . . dumt att gissa/gå över ån efter vatten, tycker i allafallingen jag . . . typ :roll:

Cr 80s funkar med den kopplingen som jag länkade till och även till ett pa steg men på den kan jag isolera jorden.

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Inläggav bakerman22 » 2012-09-19 09:38

Laila skrev:bakerman22,

Om du nu har tel.nr. till konstruktören, varför inte ringa å be om ett schema på ingångsteget som iö efterfrågade . . . ?

iö, har så vitt jag vet, konstruerat cr80s å kan möjligen känna till varför det kan vara ett anpassningsproblem med dina slutsteg om han nu kanske kan få ett schema att förhålla sig till . . . dumt att gissa/gå över ån efter vatten, tycker i allafallingen jag . . . typ :roll:


Jag får nog göra så. Tänkte att jag skulle försöka själv först, men känns som att jag har provat allt jag kan komma på.

Någonting är ju konstigt eftersom cr80s får signal från pre-out front, och därifrån delas den till toppsteg och bassteg, men det är bara brum i toppstegen och inte basstegen. :?

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Inläggav bakerman22 » 2012-09-19 09:40

Mich skrev:
bakerman22 skrev:Är det så det ska kopplas...?


Ja, som den övre skissen. Nej, inte som den undre.

Blir det någon skillnad på brummet om du kopplar ur lågnivå sladden i det ena steget?
(ryck helst i xlr änden, inte rycka rca änden om steget är på)
Brummet borde naturligtvis försvinna i steget som inte är inkopplat, men ändrar det nivå i andra kanalen.

Hur ligger sladden mellan ino filtret och väggbulan? Prova att röra/flytta på den och lyssna om brummet ändras.

//Michael


Jag har ändrat på alla kablar. Dragit i, ur och om dom. Provat olika kablar.
Brummet består.. :(

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Inläggav sprudel » 2012-09-19 10:30

bakerman22 skrev:
Laila skrev:bakerman22,

Om du nu har tel.nr. till konstruktören, varför inte ringa å be om ett schema på ingångsteget som iö efterfrågade . . . ?

iö, har så vitt jag vet, konstruerat cr80s å kan möjligen känna till varför det kan vara ett anpassningsproblem med dina slutsteg om han nu kanske kan få ett schema att förhålla sig till . . . dumt att gissa/gå över ån efter vatten, tycker i allafallingen jag . . . typ :roll:


Jag får nog göra så. Tänkte att jag skulle försöka själv först, men känns som att jag har provat allt jag kan komma på.

Någonting är ju konstigt eftersom cr80s får signal från pre-out front, och därifrån delas den till toppsteg och bassteg, men det är bara brum i toppstegen och inte basstegen. :?


Det finns en idé till. Kolla ditt cr80s utgångar så att det inte är glapp i jord-delen av kontaktdonet i cr80s. Alltså kontaktdonets anslutning till kortet. På mitt filter hade kontaktdonets anslutning till filtret gått av och det gav brum.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Inläggav Rydberg » 2012-09-19 11:44

bakerman22 skrev:Jag har en digitalbox inkopplad via HDMI till hemmabiostärkaren, men jag har nog ingen antenn inkopplad. Kollar nästan aldrig på tv i biorummet.

Kan digitalboxen utan antenn störa tro...?


Kolla först så du verkligen inte har en antenn inkopplad (steg 1). Att du har brum beror med största sannolikhet på jordströmmar. (steg 2) Se till att koppla in alla apparater från samma uttag, börja med de mest nödvändiga och se till att de bara är inkopplade till det mest nödvändiga. Mao slutsteg, delningsfilter, försteg och EN källa.

Jag har fått brum när jag galvaniskt kopplade ihop saker från olika uttag (proj via hdmi).
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
brumel
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 2003-06-03
Ort: Umeå

Inläggav brumel » 2012-09-19 21:21

En koll med cr80 mot andra slutsteg till topparna borde visa om det är nåt knas med filtret eller kontaktdonen ut. Men då borde både basarna och topparna brumma i logikens namn

En sista desperat lösning!

Filtret går väl också att koppla in före volymkontrollen aka z11.
Då kör du 5 ch in. Och ut väljer du pre out och multikanalsläget med basarna i stereo.

Synd bara att sterokällor inte kommer funka bara DVD, DVDA och SACD med bass management.

När det kommer till kritan tror jag inte z11 orkar dra dina steg. Impedansmatchningen till DP måste funka.
Let forever be

Användarvisningsbild
Tony
 
Inlägg: 1402
Blev medlem: 2003-12-26
Ort: Wingrave

Inläggav Tony » 2012-09-20 01:03

bakerman22 skrev:Ja förmodligen. Jag har ganska liten. :D

Neeej! Rätt svar är: "Ja i röven nu ja!" 8O :twisted:
__
/ony

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Inläggav boom » 2012-09-20 06:15

bakerman22 skrev:Jahopp.. Blir till att börja riva i skiten då..
Plockade ner det andra försteget. Ställde det precis intill stegen.
Samma ström, samma Blurayspelare, fast ett annat försteg med kortast möjliga signalkablar.
Inte tillstymmelse till brum..

Då är det säkert den långa Supran mellan Z11 och cr80s.
Den går genom flera ormbon av kablar..

Testar i alla fall det först.

Eftersom du nu har konstaterat att rotelsteget brummar inte med dom kablar som du har medans DP stegen brummar med samma kablar så ligger väl felet i DP stegen.
Och som någon skrev i inledningen av tråden så får du väl testa en grov jord kabel i mellan reciver och steg.

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Inläggav bakerman22 » 2012-09-20 09:14

Ett Rotel FÖRSTEG ihop med DP så brummar det inte.
Alltså är det ju inte troligt att det är DP som brummar.
Ska testa att koppla över samma kablar till ett EP2500 jag har står där nere och kolla.
Det kan kanske vara någon matchning som inte funkar...?

Användarvisningsbild
Stereotypen
 
Inlägg: 877
Blev medlem: 2004-03-29
Ort: Karlstad

Inläggav Stereotypen » 2012-09-20 09:54

I manualen till mina 402:or under "troubleshooting" - "humming sound heard from the loudspeakers" står det att orsaken troligen är "degraded/defective shield on the signal cables"

Användarvisningsbild
vr6jos
 
Inlägg: 522
Blev medlem: 2012-03-29

Inläggav vr6jos » 2012-09-20 10:04

bakerman22 skrev:Ett Rotel FÖRSTEG ihop med DP så brummar det inte...?Alltså är det ju inte troligt att det är DP som brummar


Och det brummade inte heller när du hade din Yamaha som försteg till dina (nu mina) Emotivasteg heller väl?
Så om ditt Yamaha försteg och dina DP slutsteg endast brummar ihop med varandra så är det väl matchningsproblem?
Hoppas det löser sig snart för dig. Jobbigt sånt därn´t
i32s och 8st L26ROY Mkt vinyl spelas det här!!

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Inläggav Adhoc » 2012-09-20 13:00

Står försteg + sluttsteg nära varandra? Jag hade brum när försteg och 2 st slutsteg stod staplade i hyllor direkt ovanför varandra. Flyttade jag ena slutsteget en halvmeter bort och lite åt sidan, försvann brummet. Samma RCA-kablage användes i båda fallen, brummet i högtalarna var "högt" men oberoende av volyminställning. Ena slutsteget var Rotel RMB 1075.

Användarvisningsbild
Stereotypen
 
Inlägg: 877
Blev medlem: 2004-03-29
Ort: Karlstad

Inläggav Stereotypen » 2012-09-20 13:15

Har du ringt till Leif Erntsen än bakerman?
Jag är övertygad om att han vet precis vad som felar.

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Inläggav boom » 2012-09-20 16:18

bakerman22 skrev:Ett Rotel FÖRSTEG ihop med DP så brummar det inte.
Alltså är det ju inte troligt att det är DP som brummar.
Ska testa att koppla över samma kablar till ett EP2500 jag har står där nere och kolla.
Det kan kanske vara någon matchning som inte funkar...?

prova någon annan avreciver då och hur svårt är det egentligen

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Inläggav bakerman22 » 2012-09-20 18:30

vr6jos skrev:
bakerman22 skrev:Ett Rotel FÖRSTEG ihop med DP så brummar det inte...?Alltså är det ju inte troligt att det är DP som brummar


Och det brummade inte heller när du hade din Yamaha som försteg till dina (nu mina) Emotivasteg heller väl?
Så om ditt Yamaha försteg och dina DP slutsteg endast brummar ihop med varandra så är det väl matchningsproblem?
Hoppas det löser sig snart för dig. Jobbigt sånt därn´t


Då brummade det inte heller. Gjorde ju inget annat än flyttade över kablarna.
Har ju visserligen ett cr80s mellan nu, men det tror jag knappast skapar brum.

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Inläggav bakerman22 » 2012-09-20 18:30

Adhoc skrev:Står försteg + sluttsteg nära varandra? Jag hade brum när försteg och 2 st slutsteg stod staplade i hyllor direkt ovanför varandra. Flyttade jag ena slutsteget en halvmeter bort och lite åt sidan, försvann brummet. Samma RCA-kablage användes i båda fallen, brummet i högtalarna var "högt" men oberoende av volyminställning. Ena slutsteget var Rotel RMB 1075.


Nä. Det är ett par meter mellan dom.

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Inläggav bakerman22 » 2012-09-20 18:31

Stereotypen skrev:Har du ringt till Leif Erntsen än bakerman?
Jag är övertygad om att han vet precis vad som felar.


Jag har inte gjort det än. Det har inte passat, och så här dags vill jag inte ringa.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2012-09-20 18:49

Vilken märklig tråd. Svaret finns ju redan.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Inläggav bakerman22 » 2012-09-20 19:21

DQ-20 skrev:Vilken märklig tråd. Svaret finns ju redan.


Har jag missat det...?

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2012-09-20 20:36

Jo.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Inläggav bakerman22 » 2012-09-21 22:10

Vad var det slutgiltiga svaret på mitt problem...? :?

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Inläggav Laila » 2012-09-21 22:46

Ragnwald skrev:Jo.


Upp till bevis nu Ragge . . . :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Inläggav philipbtz » 2012-10-01 14:56


Z11->cr80s->DP = brum
Z11->cr80s->Emotiva = inget brum
Rotel->cr80s->DP = inget brum
(Rotel->cr80s->Emotiva = inget brum??)

Alltså är du HELT säker på att du inte ändrat några andra variabler mellan testen? Förutsätt inte någonting t.ex. att cr80s inte brummar. Låter ju som ett sjukt fel. Enda gången jag själv har varit med om brum är när en antenn har varit inblandad i något steg. Fixades lätt med en sådan här då http://www.hifiklubben.se/produkter/til ... gglibk.htm

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Inläggav bakerman22 » 2012-10-01 15:01

Precis så är det. Förutom det sista alternativet. Jag hade inte kvar mina Emotiva när jag testade med Rotelförsteget.
Hade förresten inte köpt cr80s när jag hade mina Emotiva heller...
Men brummet finns där även om jag kopplar direkt mellan Z11 och DP.
Fanns inte där mellan Z11 och Emotiva.
Finns inte mellan Rotel och cr80s och DP...

Ringde till konstruktören av steget precis nyss. Blev vidarebefodrad till ett annat nummer, men där var det en tjej som svarade.. Fel nummer. :(

En sån där liten filtergrej skulle man ju kunna testa...
Var ju inte dyr.
Eller ska man ha två...? En före och en efter cr80s...?

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Inläggav philipbtz » 2012-10-01 15:26

Borde räcka med en skiljetransformator kan jag tycka. Antar att allt detta är kopplat till samma grendosa osv.? Bästa hade ju ockå varit om resten av kedjan ser exakt likadan ut för varje test med. Enda sättet att veta säkert.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2012-10-01 15:43

philipbtz skrev:Borde räcka med en skiljetransformator kan jag tycka. Antar att allt detta är kopplat till samma grendosa osv.? Bästa hade ju ockå varit om resten av kedjan ser exakt likadan ut för varje test med. Enda sättet att veta säkert.


Att använda skiljetransformatorer när slutsteget har balanserade ingångar är väl ändå att gå över ån efter vatten. Grundproblemet är ju att jordpotentialen i de olika apparaterna hamnar på lite olika nivå. Detta ger upphov till brumströmmar i motståndet mellan apparaterna. Antingen tar man då bort motståndet mellan apparaterna (tjock kabel) eller så använder man en ingång som inte använder jord som referens (balanserad ingång).
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Inläggav bakerman22 » 2012-10-01 18:12

philipbtz skrev:Borde räcka med en skiljetransformator kan jag tycka. Antar att allt detta är kopplat till samma grendosa osv.? Bästa hade ju ockå varit om resten av kedjan ser exakt likadan ut för varje test med. Enda sättet att veta säkert.


Försteg och slutsteg går på olika faser.
Har 10A indraget som försteg, BD-spelare och projje går på.
Stegen går på en separat indragen 3x16A. Allt är nydraget.
Slutstegen till basen får ju samma matning som dom till frontarna, och basen brummar inget.

Ska testa att dra en skarv från samma uttag som Z11 bara för att vara säker på att det inte är det.
Men det brummade inte med Emotivorna med samma strömmatning, så tvivlar starkt.

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Inläggav bakerman22 » 2012-10-01 18:13

DQ-20 skrev:
philipbtz skrev:Borde räcka med en skiljetransformator kan jag tycka. Antar att allt detta är kopplat till samma grendosa osv.? Bästa hade ju ockå varit om resten av kedjan ser exakt likadan ut för varje test med. Enda sättet att veta säkert.


Att använda skiljetransformatorer när slutsteget har balanserade ingångar är väl ändå att gå över ån efter vatten. Grundproblemet är ju att jordpotentialen i de olika apparaterna hamnar på lite olika nivå. Detta ger upphov till brumströmmar i motståndet mellan apparaterna. Antingen tar man då bort motståndet mellan apparaterna (tjock kabel) eller så använder man en ingång som inte använder jord som referens (balanserad ingång).


Jag har ju testat med sådana kablar som beskrevs ovan.
Brummet bestod.
Tjocka luringar har jag dock inte testat.

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Inläggav boom » 2012-10-01 18:55

bakerman22 skrev:
DQ-20 skrev:
philipbtz skrev:Borde räcka med en skiljetransformator kan jag tycka. Antar att allt detta är kopplat till samma grendosa osv.? Bästa hade ju ockå varit om resten av kedjan ser exakt likadan ut för varje test med. Enda sättet att veta säkert.


Att använda skiljetransformatorer när slutsteget har balanserade ingångar är väl ändå att gå över ån efter vatten. Grundproblemet är ju att jordpotentialen i de olika apparaterna hamnar på lite olika nivå. Detta ger upphov till brumströmmar i motståndet mellan apparaterna. Antingen tar man då bort motståndet mellan apparaterna (tjock kabel) eller så använder man en ingång som inte använder jord som referens (balanserad ingång).


Jag har ju testat med sådana kablar som beskrevs ovan.
Brummet bestod.
Tjocka luringar har jag dock inte testat.

Varför testar du inte en annan avreciver skall det vara så svårt du har kanske inte tänkt på att din z11 är kass .

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Inläggav bakerman22 » 2012-10-01 19:43

Verkar ganska osannolikt att den är kass. Varför skulle den vara det ?
Det funkade ju utmärkt med Emotivorna ?

Nu har jag i alla fall testat allt det jag kan. Lödde ihop nya kablar som jag körde skitlånga till Emotivorna förut. Hjälpte inte.

Körde Z11, cr80s och slutstegen på samma 10A. Hjälpte inte.

Körde Z11, cr80s och slutstegen på samma 16A. Hjälpte inte.


Åker nog in och hugger ett sånt där filter imorrn.
Det är ju 30 dagars öppet köp, och jag har bara några mil fram och tillbaks till Linköping.

Räcker det med ett, eller är det ännu bättre att köra ett både före och efter cr80s...?

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster