pitch shift.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Isaac

pitch shift.

Inläggav Isaac » 2012-09-26 23:41

Någon här som kan förklara hur pich shift fungerar:

Exempelvis: Jag spelar upp en inspelning från ett kassettband, eller vinylskiva, med ökad hastighet, kopierar detta och sedan sänker hastigheten på kopian vid uppspelning, resultatet = det blir samma tempo fast sänkt tonhöjd.

Hur i glödhetaste går detta till? Känner mig som en grottmänniska.
Senast redigerad av Isaac 2013-03-24 08:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-09-27 07:39

I den analoga världen ändras tonhöjden med hastigheten. I den digitala kan man bibehålla tonhöjden även om tempot ändras, i varje fall inom vissa gränser.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: pich shift.

Inläggav Svante » 2012-09-27 10:06

Isaac skrev:Någon här som kan förklara hur pich shift fungerar:

Exempelvis: Jag spelar upp en inspelning från ett kassettband, eller vinylskiva, med ökad hastighet, kopierar detta och sedan sänker hastigheten på kopian vid uppspelning, resultatet = det blir samma tempo fast sänkt tonhöjd.

Hmm. Antingen tänker du dig redigering i en ljudeditor eller så är frågan felställd.

Om du är helt i den analoga världen så får du tillbaka både tempo och tonhöjd efter en höjning + sänkning av hastigheten.

Ljudredigeringsprogram, däremot kan ändra tonhöjden utan att ändra tempot och tvärtom. Att fixa det är inte lätt, rent tekniskt, men sett ur ett användarperspektiv är det nästan för lätt att göra numera (jfr autotune).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2012-09-27 12:09

Svante skrev:

Hmm. Antingen tänker du dig redigering i en ljudeditor eller så är frågan felställd.

Om du är helt i den analoga världen så får du tillbaka både tempo och tonhöjd efter en höjning + sänkning av hastigheten.

Ljudredigeringsprogram, däremot kan ändra tonhöjden utan att ändra tempot och tvärtom. Att fixa det är inte lätt, rent tekniskt, men sett ur ett användarperspektiv är det nästan för lätt att göra numera (jfr autotune).
Inte på kopian, har upprepat testet flera gånger, blir alltid sänkt tonhöjd, röster blir mörkare etc, fast samma tempo.

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2012-09-27 12:13

RogerGustavsson skrev:I den analoga världen ändras tonhöjden med hastigheten. I den digitala kan man bibehålla tonhöjden även om tempot ändras, i varje fall inom vissa gränser.
Ja, den digitala pich shifter delar upp ljudet i sekvenser med crossfades, men i analoga sammanhang görs inget sådant ingrepp, trotts att tonhöjd ändras. Formanterna förflyttas linjärt, jämfört med vissa digitala pich shifter som kan ändra formanterna.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-09-27 12:42

Isaac skrev:
Svante skrev:

Inte på kopian, har upprepat testet flera gånger, blir alltid sänkt tonhöjd, röster blir mörkare etc, fast samma tempo.

Du pratar om analoga ingrepp nu alltså?

I sådana fall har du fel, men det är möjligt att det behövs mindre tonhöjdsförändring för att man ska uppfatta den, än tempoändring.

3% tonhöjdsändring är tex en kvartston, men 3% på 120 BPM ger 117 BPM, vilket man kanske inte reagerar direkt över?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-09-27 13:20

Det heter pitch.

Sedan tror jag som Svante, att gemene man är mer känslig för tonhöjd än för tempo.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-09-27 13:50

Isaac skrev:
RogerGustavsson skrev:I den analoga världen ändras tonhöjden med hastigheten. I den digitala kan man bibehålla tonhöjden även om tempot ändras, i varje fall inom vissa gränser.

Ja, den digitala pich shifter delar upp ljudet i sekvenser med crossfades, men i analoga sammanhang görs inget sådant ingrepp, trotts att tonhöjd ändras. Formanterna förflyttas linjärt, jämfört med vissa digitala pich shifter som kan ändra formanterna.

Gjorde för några år sedan en långsammare utgåva av en instruktions-CD för Suzuki-violin. Det var Bach's konsert för två violiner, vilken gick alldeles för snabbt för att kunna inläras. 10 och 20% långsammare gick bra men sedan blev ljudet dåligt. Dessbättre räckte det med 10-20%. Med Suzuki-metoden spelas det utan noter och det gäller att nöta in stycket. Det fungerade faktiskt bra för min då 12-åriga son men inte för hustrun...

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2012-09-27 15:15

Svante skrev:
Isaac skrev:
Svante skrev:

Du pratar om analoga ingrepp nu alltså?

I sådana fall har du fel, men det är möjligt att det behövs mindre tonhöjdsförändring för att man ska uppfatta den, än tempoändring.

3% tonhöjdsändring är tex en kvartston, men 3% på 120 BPM ger 117 BPM, vilket man kanske inte reagerar direkt över?

mm, det borde ju inte, som du säger vara någon skillnad, får helt enkelt göra om testet mer noggrant.
Senast redigerad av Isaac 2012-09-27 15:19, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2012-09-27 15:18

Almen skrev:Det heter pitch.

Sedan tror jag som Svante, att gemene man är mer känslig för tonhöjd än för tempo.
Ja, det visste jag, ändå har jag upprepade gånger skrivit pich shift, trotts att jag använt effekten många gånger i DAW, är väl ungefär samma fenomen som Svante påpekade i sitt exempel "117bmp mot 120", jag få helt enkelt gå och göra en MRI på hjärnan.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-09-27 15:19

Almen skrev:Det heter pitch.

Nej, det heter tonhöjd... ;)

Och ja, så är det.

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2012-09-27 15:21

RogerGustavsson skrev:
Isaac skrev:

Gjorde för några år sedan en långsammare utgåva av en instruktions-CD för Suzuki-violin. Det var Bach's konsert för två violiner, vilken gick alldeles för snabbt för att kunna inläras. 10 och 20% långsammare gick bra men sedan blev ljudet dåligt. Dessbättre räckte det med 10-20%. Med Suzuki-metoden spelas det utan noter och det gäller att nöta in stycket. Det fungerade faktiskt bra för min då 12-åriga son men inte för hustrun...
Ja, det är intressant, vilken algoritm är bäst och var går gränsen?

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2012-09-27 15:27

Isaac skrev:är väl ungefär samma fenomen som Svante påpekade i sitt exempel "117bmp mot 120", jag få helt enkelt gå och göra en MRI på hjärnan.

Jag menar bpm, slag per minut.

Suck på mig :roll:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-09-27 15:45

Isaac skrev:
RogerGustavsson skrev:
Isaac skrev:

Gjorde för några år sedan en långsammare utgåva av en instruktions-CD för Suzuki-violin. Det var Bach's konsert för två violiner, vilken gick alldeles för snabbt för att kunna inläras. 10 och 20% långsammare gick bra men sedan blev ljudet dåligt. Dessbättre räckte det med 10-20%. Med Suzuki-metoden spelas det utan noter och det gäller att nöta in stycket. Det fungerade faktiskt bra för min då 12-årige son men inte för hustrun...
Ja, det är intressant, vilken algoritm är bäst och var går gränsen?

Det finns köpeprogram för ändamålet men jag körde i Sony Soundforge, har en funktion som heter "time stretch".

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-09-28 07:48

Isaac skrev:
Isaac skrev:är väl ungefär samma fenomen som Svante påpekade i sitt exempel "117bmp mot 120", jag få helt enkelt gå och göra en MRI på hjärnan.

Haha, går det bra för dig nu? :D

Nä, men det är intressant när man jämför utgåvor från R1 och R2 på DVD (där R1 är 4% snabbare). Det enda man (jag) hör hastighetsändringen på är tonhöjden på musik, där jag lyssnat på samma utgåva på CD. Tempo, tal och andra ljud är man inte så känslig för, verkar det.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2012-09-28 16:10

Almen skrev:
Isaac skrev:

Haha, går det bra för dig nu? :D

Nä, men det är intressant när man jämför utgåvor från R1 och R2 på DVD (där R1 är 4% snabbare). Det enda man (jag) hör hastighetsändringen på är tonhöjden på musik, där jag lyssnat på samma utgåva på CD. Tempo, tal och andra ljud är man inte så känslig för, verkar det.

Har haft bättre och klarare dagar :oops:

Instämmer, jag upplever även röster som något känsligt, framförallt de mörkare rösterna.

Beror kanske på att grundtonen ligger under formanterna?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-09-28 17:26

Isaac skrev:Instämmer, jag upplever även röster som något känsligt, framförallt de mörkare rösterna.

Om man spelar upp i för låg hastighet så påverkas formantfrekvenserna lika mycket som tonhöjden. Akustiskt motsvarar det en förlängning av talröret (en ren skalning, pipan blir längre men har samma form). Och det är nog faktikst formantfrekvensändringen i högre grad än tonhöjdsförändringen som gör att personen låter större (mer manlig).

Den som vill kan prova att syntetisera tonhöjd och formanter med min sångsynt Madde.

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2012-09-29 15:23

Svante skrev:
Isaac skrev:Instämmer, jag upplever även röster som något känsligt, framförallt de mörkare rösterna.

Om man spelar upp i för låg hastighet så påverkas formantfrekvenserna lika mycket som tonhöjden. Akustiskt motsvarar det en förlängning av talröret (en ren skalning, pipan blir längre men har samma form). Och det är nog faktikst formantfrekvensändringen i högre grad än tonhöjdsförändringen som gör att personen låter större (mer manlig).

Den som vill kan prova att syntetisera tonhöjd och formanter med min sångsynt Madde.

Jag menar att grundtonen ligger under den första formanten inom normal hastighet, lika så då, vid sänkt hastighet men att man blir mer känslig för denna förändring om grundtonen ligger under 1a eller 2a formanten.

Väldigt ljusa röster, där grundtonen ligger över t.ex. 2a formanten så brukar det väl inte vara lika känsligt?

Skall prova Madde :) , är det formantfiltrering?

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2012-09-29 18:10

Jag vet ju inte hur du gör. Skiftar du mellan fasta hastighetssteg, eller ökar du med 10% och minskar med 10%? det sistnämnda ger inte samma slutresultat.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-09-29 18:29

Isaac skrev:
Svante skrev:

Jag menar att grundtonen ligger under den första formanten inom normal hastighet, lika så då, vid sänkt hastighet men att man blir mer känslig för denna förändring om grundtonen ligger under 1a eller 2a formanten.

Väldigt ljusa röster, där grundtonen ligger över t.ex. 2a formanten så brukar det väl inte vara lika känsligt?

Skall prova Madde :) , är det formantfiltrering?

Det är väldigt ovanligt att man låter grundtonen köra om ens första formanten. Man kan göra det, men sångare låter bli. I stället byter de vokal, ska de sjunga ett i på hög grundton sjunger de ett a i stället.

Madde är en sångsynt med formanter, ja.

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2012-10-18 20:41

lemmts skrev:Jag vet ju inte hur du gör. Skiftar du mellan fasta hastighetssteg, eller ökar du med 10% och minskar med 10%? det sistnämnda ger inte samma slutresultat.

Mina fasta hastighetssteg var inte så fasta som jag trodde. Total inbillning från min sida.

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2012-10-18 20:48

Svante skrev:Det är väldigt ovanligt att man låter grundtonen köra om ens första formanten. Man kan göra det, men sångare låter bli. I stället byter de vokal, ska de sjunga ett i på hög grundton sjunger de ett a i stället.

Madde är en sångsynt med formanter, ja.

Instämmer.

I övrigt inom ämnet, finns det någon helt elektrisk metod att pitcha en tonfrekvens, utan att lagra denna emellan?

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2013-03-24 08:55

Apropå att elektriskt "skifta" frekvenser analogt, har jag uppfattat det möjligt med RF modulering, eller BBD (Bucket-brigade device), eller CMOS decade counter/divider?

Användarvisningsbild
akeda

Inläggav akeda » 2013-03-24 11:41

Om du vill höja en oktav behövs bara en likriktarbrygga. Det blir ju inte hifi förstås, men med lite filtrering blir det en finfin oktav-pedal :)

Användarvisningsbild
micromodular

Inläggav micromodular » 2013-03-26 12:43

Isaac skrev:Apropå att elektriskt "skifta" frekvenser analogt, har jag uppfattat det möjligt med RF modulering, eller BBD (Bucket-brigade device), eller CMOS decade counter/divider?

Stämmer fint.
Det hela påminner en aning om "dopplereffekten".
BBD:n består av en lång kedja av S/H (sample & hold) som kan lagra en väldigt kort frament av en ljudsignal. Detta fragment kan spelas upp olika fort. Vid uppshift så blir det tysta block mellan varje fragment.

Krångligt?

JA!
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2013-06-15 01:10

micromodular skrev:
Isaac skrev:Apropå att elektriskt "skifta" frekvenser analogt, har jag uppfattat det möjligt med RF modulering, eller BBD (Bucket-brigade device), eller CMOS decade counter/divider?

Stämmer fint.
Det hela påminner en aning om "dopplereffekten".
BBD:n består av en lång kedja av S/H (sample & hold) som kan lagra en väldigt kort frament av en ljudsignal. Detta fragment kan spelas upp olika fort. Vid uppshift så blir det tysta block mellan varje fragment.

Krångligt?

JA!

Med BBD kan man implementera enkla ljudeffekter typ chorus och flanger, kanske emulera ett Leslie-kabinett på sin höjd men att åstadkomma en fungerande pitch-shift är omöjligt.

Det finns diverse "fusklösningar" som exempelvis att likrikta signalen för att åstadkomma en oktaveringseffekt (för elgitarr) men någon pitch-shift i ordets rätta bemärkelse är det inte tal om.

Med en divider kan man pitcha ned en fyrkantsvåg, alla andra signaler kommer att bli mer eller mindre "skadade".

En apparat som bygger på en divider har jag tänkt bygga länge nämligen en fladdermusdetektor typ den första på den här sajten: http://integraonline.com/~wolfden/detector.html

Alla ritningar på sajten beskriver detektorer. De pitchar inte i egentlig mening ned signalen utan modifierar den kraftigt till något vi människor kan uppfatta. För en gångs skull blir tempot rätt men tonhöjden fel 8) Det gäller oavsett om den bygger på heterodyne eller divider.

God natt.[/u]

Återgå till Teknikforum