Blindtest av digitalkablar hemma hos lennartj

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Blindtest av digitalkablar hemma hos lennartj

Inläggav Almen » 2012-10-05 14:14

Ja, vi var alltså några stycken hemma hos lennartj och lyssnade på musik i lite olika kombos, bland annat DAC:ar, försteg, slutsteg och kablage.

Många kombinationer som sagt, men en sak som är relativt enkel att göra ett objektivt test på är kablar. Så det gjorde vi – det klassiska Dyrkabel vs. Snikkabel. lennartj hade en digitalkoax i tjugotusenkronorsklassen till låns, samt en uppsjö hemmabyggen att välja mellan, varav vi tog en smutt liten sak gjord av RG59 och RCA-kontakter från ELFA.

Eftersom lennartj redan hade rapporterat om möjliga skillnader så började jag med att inspektera kablaget. RG59:an var ganska sliten jämförelsevis, och dessutom gick det att se någon liten smutsfläck längst inne vid övergången till dielektrikat. Så det blev lite demontering och rengöring för att få bort eventuell oxid och den synliga smutsen, som förmodligen var lite lödtenn. Samma inspektion, samt lite rengöringsspray, utsattes den andra kabeln för också.

Vi hade lennartj:s Oppo BD-95 som transport och en lånad Devialet som DAC.

Sedan satte vi oss för att lyssna in oss på eventuella skillnader, helt öppet. Vi testade olika musik för att se vad som skulle kunna vara utslagsgivande, och försökte identifiera skillnader vid de öppna bytena. Själv hade jag väldigt svårt att höra några skillnader, vilket underlättade för mig att enbart koncentrera mig på att utföra alla växlingar och notera avgivna svar.

Vi hittade en bra slinga på cirka 30 s (i låten Dat Dere från Ricki Lee Jones skiva Pop Pop) som A-B-loopades så att vi skulle kunna lyssna på den, pausa, avge svar, byta kabel, och sedan köra nästa. För att också godkänna en ”helfel” svarsserie – d.v.s att man vänder på vilken kabel som är vilken, men ändå lämnar konsekventa svar – satte vi 9 av 9 som krav, med möjlighet om förlängning till 10 av 11 vid ett fel. Alltså 11 lyssningar inbokade, där 9 av 9 eller 10 av 11 ger över 99% konfidens.

Jag tog en tärning och slumpade fram några slumpserier á 11 händelser för att avgöra vilken kabel som skulle vara inkopplad vid respektive lyssning; etta–trea gav kabel A, fyra–sexa kabel B. Sedan slumpade jag med ett tärningsslag vilken av kablarna som skulle vara A respektive B.

Sedan körde vi igång. Jag försökte mecka lika mycket bakom racket oavsett om jag skulle byta kabel eller ”byta” kabel. Jag tog alltså alltid bort kabeln efter varje lyssning, sedan bytte jag eller satte dit samma igen efter den slumpserie som jag hade framför mig.

Efter 8 lyssningar hade bägge lyssnarna ungefär hälften rätt och hälften fel, vilket gjorde det mindre meningsfullt att fortsätta, så då bröt vi. Efter lite vila ville vi testa om kanske ett annat stycke (något orkesterstycke av Dvorak) kunde vara mer utslagsgivande, men det var mycket svårt att höra några skillnader så vi kallade det en dag och öppnade varsin öl.

Alltså: det gick inte att höra skillnad på en tjugotusenkronorskabel från en välrenommerad tillverkare och en egentillverkad där materialet gått på ett par hundra kronor.

I alla fall inte hemma hos lennartj, med just de kablarna. Och i torsdags. :)

Diskutera med en kamrat.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-05 14:27

Precis det resultatet jag förväntade mig. Om allt går rätt till så skall det inte vara någon skillnad på en digital överföring.
Det är liksom hela principen och designen bakom den digitala överföringen att man 100% exakt skall kunna kopiera data från punkt A till punkt B i varje överföring.
Hade det vart skillnad på kablarna så hade den ena vart defekt(med reservation för extrema längder).

Det som är mest intressant är att vid korrekta blindtester(som jag uppfattar denna som) av digitalkablar så blir det alltid en slumpmässig fördelning(dvs ingen skillnad kunde detekteras med hörseln), men samma test öppet hade gett totalt olika svar.
Slutsatsen är att vi människor är väldigt lättpåverkade och placebo är verkligen inget att skämmas över eller något som bör ignoreras det är bara så vi fungerar. Med rätt uppställda blindtest så kan man dock eliminera denna påverkan och faktiskt ta reda på hur "det verkligen är" vilket sällan är samma som vad man "tror att det är".

Skoj att ni tog er tiden att göra detta test och presentera resultaten. Jag uppskattar det mycket.

EDIT: Hade vart intressant om ni hade testat JPlay med dess hibernate uppspelning jämfört med vanliga spelare såsom foobar. Jag misstänker att ni hade fått samma resultat.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-10-05 15:10

Fast då kan man ju lägga till att resultatet gällde för uppställningen vid testen. Och resultatet gällde också för snabba byten.
Personligen kan jag tännka mig att skillnader mycket väl kan vara olika analoga eller högfrekventa störningar som i vissa kombinationer påverkar och i andra inte. Jag håller med om att det inte "skall" vara fel digitalt men det vore lite förenklat att tro att saker måste vara defekta för att visa skillnader. Jag tycker ju också att 20' för en kabel är helt förkasstlig men jag ser inte att testen visar att det inte finns skillnader. Snarare att det inte behöver vara skillnader.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-05 15:20

Självklart kan du aldrig någonsin bevisa att något inte existerar. Bara att du inte kan detektera dem under de omständigheterna.
Digitala överföringar är ju inte unika där så det är ju inget konstigt alls.

Kollar man dock på hur överföringen går till så är det fruktansvärt osannolikt att det skulle gå så kraftiga störningar över den digitala överföringen att de skulle slå genom på de analoga utgångarna. Det bör inte kunna hända på en korrekt designad DAC.
Störningar på den digitala signalen påverkar ju endast resultatet ifall de är såpass kraftiga att du får ett bitfel.
Den digitala mottagaren känner ju endast av ifall det är en 1a eller en 0a som kommer. Alla former av störningar som inte påverkar dens förmåga att göra det är opåverkande för den analoga utsignalen.

Så jag säger inte att det inte kan vara skillnad, men att den är såpass osannolik att det knappast är där man bör lägga mest energi eller pengar i sin rigg.
Med rätt mjukvara, rätt inställningar och rätt hårdvara så kan du få en till synes/höres perfekt överföring och ingen del av dessa behöver kosta massor med pengar.
Rätt sak på rätt plats, inte dyrast är mitt motto.

Det jag reflekterade över var lennarts tidigare ord angående de stora skillnaderna på dessa kablar sinsemellan:
lennartj skrev:Tidigare har jag tyckt att de minimala skillnader jag uppfattat mellan RG-59, centralantennskabel och några andra varit så små att de nog varit inbillade.
Icke så med lånekabeln. En slöja av otydlighet i återgivningen lyfts bort. Inspelninglokalens akustik och avgränsningar framgår mycket tydligare och jag kan dessutom spela 3-5 dB starkare utan att det känns pressat!

Jag tvekar inte en sekund på att det var så lennart uppfattade skillnaderna. Att han sedan inte kunde ta ut kabeln i ett blindtest är inte alls konstigt enligt mig utan helt förväntat.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-05 15:25

Låter som ett korrekt utfört blindtest och ett förväntat resultat. Hade varit spännande med något annat, fast då hade jag misstänkt att någon i sällskapet inte var "blind". Tack för presentationen!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-10-05 15:34

hifikg skrev:Hade varit spännande med något annat

Ja, håller med! :) Hade gärna varit med och detekterat någon effekt som påverkar ljudet vid digital överföring.

Men "tyvärr" blev det ett nollresultat, vilket säkert känns bra i alla fall för lennartj (som byggt ihop sin kabel till en låg penning).

Tack för presentationen!

Varsågod!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-10-05 15:38

Harryup skrev:jag ser inte att testen visar att det inte finns skillnader.

Nä, och jag ser inte motsvarande test som visar att det finns skillnader.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-10-05 15:54

adzer skrev:
Jag tvekar inte en sekund på att det var så lennart uppfattade skillnaderna. Att han sedan inte kunde ta ut kabeln i ett blindtest är inte alls konstigt enligt mig utan helt förväntat.

Det jag tycker vore intressant att veta är om Lennart fortfarande kan höra skillnader i öppna tester. Eller försvann skillnaderna i testen eller kanske med renoveringen?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-10-05 15:57

Almen skrev:

Så är det också.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-10-05 16:01

Harryup skrev:
Almen skrev:

Så är det också.

Och vad säger det dig?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-05 16:07

Harryup skrev:
adzer skrev:

Det jag tycker vore intressant att veta är om Lennart fortfarande kan höra skillnader i öppna tester. Eller försvann skillnaderna i testen eller kanske med renoveringen?

mvh/Harryup

Ja det vore intressant att veta. Är så olika från person till person hur sådant påverkan en.

Att rengöringen skulle gjort någon inverkan ser jag som osannolikt, men inte omöjligt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-10-05 16:13

Almen skrev:
Harryup skrev:
Almen skrev:

Så är det också.

Och vad säger det dig?

Efter X-antal år med apparater så säger det mig att många apparater kan vara individer och att ibland kan 2 apparater inte passa ihop trots att andra likadana gör det. Det hände i butiken att vi fann sådana olämpliga individer och vi skickade också tillbaka dom för undersökning hos leverantörerna och de hittade inga fel. Den ena individen byttes ut och kombinationen fungerade. Likadant inom data, ibland funkar inte en kombination medans en annan gör det. Behöver inte betyda att de är defekta på annat sätt än att dom inte passar med en annan individ, men i övrigt är funktionen felfri. Är inte helt ovanligt med HDMI-kablar.
SÅ jag ser det som att i regel skall det inte vara skillnader men det kan finnas varför man inte skall tokförklara nån som har upplevt skillnader.
Dessutom så kanske skillnaden om än liten vara så liten att den inte märks vid snabba byten då man skall hitta fel, men kanske kommer då man lyssnar på musikframträdandet istället.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2012-10-05 16:24

Har själv aldrig hört skillnad mellan digitalkablar så länge man använder dom inom sitt område så att säga. Hade nyligen problem med en Hi-Speed HDMI-kabel som ibland inte funkade med DTS HD - MA och andra losslessformat. Fick en "dyrkabel" för kaffepengar begagnat och med denna funkade det utan några problem alls. Här kan man ändå påstå att jag "upplevde" en skillnad då diverse saker i receivern buggade ur totalt pga. detta.

Det jag vill komma till är att när jag har fått små mini-demon hos Öhman där han spelar samma stycke på piP och pi60s så låter det likadant. Ändå på hyffsat bra ljudvolym vill jag påstå (runt -25dB på hans 100Watt:are eller liknande). Betyder detta att det inte finns någon skillnad mellan högtalarna? Så klart inte. Avaratz(Inte samma låt som första) på -5dB var en helt annan femma.

Skulle själv aldrig köpa en digitalkabel som kostade mer än några hundralappar men vill heller inte dra några rena slutsatser då det finns så många variabler. I vissa omständigheter kanske det finns skillnader? Men säkert har detta då att göra med att man tar kabeln till dess gränser så att säga. Antingen genom att göra den för lång för sin förmåga eller spela upp material med för hög bandbredd genom den. Och som i mitt fall där min kabel faktiskt var en certad Hi-Speed som ändå inte funkade som den skulle så får man inte glömma att tillverkare fuskar ibland! Och om man kör genom HDMI kan det bli alla möjliga konstigheter om inte båda källorna har implenterad "standarden" på samma sätt. Då går ju förstäkaren över till någon safe mode och drar ner på kvalitén utan att tala om detta så tydligt!

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-10-05 17:16

Nu vid datorn,
vi jämförde alltså en tvåmeters Transparent Reference Digital Link
Bild
med min hemslöjdade 25 cm RG59 med ferrit för en materialkostnad på cirka en tvåhundradel av den importerade kabelns pris.
Bild
jag är ingen övertygad anhängare av blindtester utan har vid andra tillfällen också gått bet på att skilja ut både CD-spelare och kablar i andra blindtest men haft till gång till båda testobjekten under lång tid.
När jag använt uteslutande den ena under minst någon vecka och sedan bytt och återigen spelat några skivor som jag lyssnat på under den gångna perioden har jag ofta konstaterat antingen -
nej, nu saknas det något,
eller
ah, äntligen! Nu är det rätt, det hade fattats något eller inte låtit så bra som det borde.

Edit: uppdaterat bildlänkar.
Senast redigerad av lennartj 2013-01-23 23:14, redigerad totalt 1 gång.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-10-05 17:30

lennartj skrev:Nu vid datorn,
vi jämförde alltså en tvåmeters Transparent Reference Digital Link
Bild
med min hemslöjdade 25 cm RG59 med ferrit för en materialkostnad på cirka en tvåhundradel av den importerade kabelns pris.
Bild
jag är ingen övertygad anhängare av blindtester utan har vid andra tillfällen också gått bet på att skilja ut både CD-spelare och kablar i andra blindtest men haft till gång till båda testobjekten under lång tid.
När jag använt utslutande den ena under minst någon vecka och sedan bytt och återigen spelat några skivor som jag lyssnat på under den gångna perioden har jag ofta konstaterat antingen -
nej, nu saknas det något,
eller
ah, äntligen! Nu är det rätt, det hade fattats något eller inte låtit så bra som det borde.

Vi har delade erfarenheter. Pilsner på den :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-10-05 17:56

Kul initiativ! :)
Det är nog mycket, man skulle ha svårt att pricka in i ett blindtest.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-10-05 18:02

jag är jättenyfiken på om ni skulle ha avslöjat en "lakritzkabel" i lyssningstestet, jag tycker nog att ni jämförde för lika kablar för att det ska vara riktigt intressant
Bikinitider

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-10-05 18:19

Bra jobbat och beskrivet, även om jag inte direkt hoppar upp och ned av förvåning
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
lennartj

USB till SPDIF

Inläggav lennartj » 2012-10-05 18:23

Vi kanske skulle jämfört dyrkabeln med min 6 meter långa 75 ohms antennkabel med likadana RCA-kontakter.
Den använder jag vanligen mellan min hiFaceadapter, när datorn är dockad, och anläggningen och det "låter" ju, men jag har konstaterat att ljudet blir njutbarare i synnerhet på hög volym om jag placerar laptopen nära DACen och använder så kort kabel som möjligt för SPDIF-förbindelsen, men även min kortaste kom till korta mot dyrkabeln i öppen lyssning.
Kunde jag få dyrkabelns upplevda kvalitetsförbättring med en 6 meters förbindelse vore jag beredd att betala ett par tusenlappar.
Jag lånade en gång en 5 meters aktiv USB-kabel, alltså med repeater, minns ej fabrikat, men den var billig, för att testa kortast möjliga SPDIF-förbindelse, nämligen

Bild

USB-kabeln var "katastrof", jag antar i alla fall att den var boven och hiFace-adaptern (USB till SPDIF-konverterare)

Bild

får sin strömförsörjning via USB.
Har någon testat flera olika långa USB-kablar och funnit någon (troligen med väl filtrerad strömförsörjning) som faktiskt är lyssningsbar?

Den tidigare diskuterade blindtesten gjordes alltså inte med digitalkabeln mellan hiFace och DAC.

Borde jag posta det här inlägget i ursprungstråden i stället?
:?

Edit: nedersta bildlänken dog. Tesatar en annan.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-05 18:38

Den som kan höra skillnad på min 3 meter långa Biltema-kabel (USB) för en hundring och min röda 1200 kronors magiska, halvmeters, superkabel, i en test som den ovan beskriva, kan få ta med sig den som hen tycker låter bäst.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-10-05 20:46

celef skrev:jag är jättenyfiken på om ni skulle ha avslöjat en "lakritzkabel" i lyssningstestet, jag tycker nog att ni jämförde för lika kablar för att det ska vara riktigt intressant

Tror det är svårt när det gäller digitalkabel. Analoga kablar, däremot, tror jag det kan vara hörbara skillnader.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-10-05 20:49

........ på . . .typ(sa svensklereret) :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-10-05 20:54

Ja, eller "Vad gäller...". :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-10-05 21:01

mä ena littet a(er) i såna faller . . . typer :wink: :)

Användarvisningsbild
lennartj

Bitperfekt? Var inte för säker...

Inläggav lennartj » 2012-10-05 21:48

@hifikg:

De USB-kablarna är väl passiva båda två?
Som sagt, det är när man passerar 5 meter det börjar bli verkligt intressant att ha koll på hur saker ligger till och vad som händer:

http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus#Transmission_rates'
USB 2.0 provides for a maximum cable length of 5 meters for devices running at Hi Speed (480 Mbit/s). The primary reason for this limit is the maximum allowed round-trip delay of about 1.5 μs. If USB host commands are unanswered by the USB device within the allowed time, the host considers the command lost. When adding USB device response time, delays from the maximum number of hubs added to the delays from connecting cables, the maximum acceptable delay per cable amounts to 26 ns.[42] The USB 2.0 specification requires cable delay to be less than 5.2 ns per meter (192,000 km/s, which is close to the maximum achievable transmission speed for standard copper wire).

Här är länk till en avskräckande presentation om USB 2.0 HUB Repeater design. Här beskrivs Repeater Elasticity Buffer, Timing Regeneration, SYNC Sacrifice, Latency, Microframe Jittter med mera som jag inte vill utsätta mitt ljuddata för om det ska vara både bitperfekt och komma i rätt tid.
Jag anar åtskilliga fallgropar som kan vara orsak till hörbara skillnader när ljuddata levereras över USB men konverteras till SPDIF som är tidskritiskt. Då finns massor av förbehåll i operationsprinciperna som inte längre kan garantera att överföringen är bitperfekt i alla lägen, såsom jag förstår presentationen.

https://www.google.com/url?q=http://www.usb.org/developers/presentations/pres0500/Iyer_Hub_Repeater.ppt&sa=U&ei=XixvUI3lBrD34QT5h4D4BQ&ved=0CA4QFjAD&client=internal-uds-cse&usg=AFQjCNHxT1L_Oqpj1YXb2fHeqqgBJlR4Ag

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Bitperfekt? Var inte för säker...

Inläggav hifikg » 2012-10-05 22:06

lennartj skrev:@hifikg:De USB-kablarna är väl passiva båda två?

Det är de säkert, men likväl 33 spänn per meter och över 2000, fast den kanske är mer än en halvmeter... känns bara väldigt kort. Den är snyggare och jag har ett musikstycke som jag en gång fick för mig att jag hörde skillnad på och det gjorde jag även sist jag testade. Det måste vara inbillning även om det känns som att jag skulle plocka den röda 9 gånger av 10 om jag fick använda just den låten.

Aktiva USB-kablar har jag nog inte råkat ut för, men det handlar väl, som du skriver, om rätt långa längder och det blir inte så ofta aktuellt i en ljudanläggning hemma, väl? Fast med tanke på att det funkar bra i (andra) datasammanhang (gissar jag) så borde det funka lika bra för ljud.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-10-05 22:17

sprudel skrev:

Jo, jag har också liknande erfarenheter.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-10-05 22:36

Harryup skrev:
sprudel skrev:

mvh/Harryup

Sugen på en pilsner 8O, å jag trodde att du bara drack cider* . . . typ :wink:

*Vid testtillfällena då förstås

Användarvisningsbild
lennartj

Re: Bitperfekt? Var inte för säker...

Inläggav lennartj » 2012-10-05 22:50

hifikg skrev:Aktiva USB-kablar har jag nog inte råkat ut för, men det handlar väl, som du skriver, om rätt långa längder och det blir inte så ofta aktuellt i en ljudanläggning hemma, väl? Fast med tanke på att det funkar bra i (andra) datasammanhang (gissar jag) så borde det funka lika bra för ljud.

Fem meter tycker jag inte är långt när man inte vill ha snubbeltråd över golvet utan en fast förbindelse mellan dator och musikanläggning.
Om du läste vad jag skrev beträffande konvertering mellan USB och SPDIF häpnar jag över ditt antagande att det som fungerar för data fungerar för ljud. För data är det i princip likgiltigt när det kommer fram, det viktiga är att det kommer fram och är korrekt. När det gäller ljud hjälper det inte att komma med aldrig så bitperfekt data om det anländer vid fel tid, åtminstone om det är för sent.
Så länge man håller sig till korta kablar, som dina och inte kopplar via USB-hub kan jag hålla med.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-10-05 22:52

Harryup skrev:
sprudel skrev:

mvh/Harryup

Erfarenheten har många, men alla drar inte samma slutsatser. Om man är övertygad om sin perceptions ofelbarhet så ligger det naturligtvis närmare till hands att lägga felet hos blindtestet. Shoot the messenger, liksom.

Jag tycker som sagt att det vore jättespännande att detektera något fenomen, okänt eller ej. Men då måste vi hjälpas åt. :)

Nästa

Återgå till Teknikforum