Moderator: Redaktörer
nadifierad skrev:En kon form borde vara lättare och styvare, samt om det nu spelar roll, skyffla mera luft per slag!?
nadifierad skrev:skyffla mera luft per slag!?
Pontus91 skrev:nadifierad skrev:skyffla mera luft per slag!?
Nej, diametern är det enda som spelar roll i det fallet. Ett platt membran pumpar lika mycket som ett konformat med samma diameter.
Pontus91 skrev:nadifierad skrev:skyffla mera luft per slag!?
Nej, diametern är det enda som spelar roll i det fallet. Ett platt membran pumpar lika mycket som ett konformat med samma diameter.
PerStromgren skrev:nadifierad skrev:En kon form borde vara lättare och styvare, samt om det nu spelar roll, skyffla mera luft per slag!?
KEF B139 hade både konform och platt front mot luften!
...
Emanuelgbg skrev:Technicshögtalarna kunde vara rätt så stora när det begav sig va? Har för mig att jag sätt någon mastodonthögtalare på bild.

Nattlorden skrev:Sen använde man sig av platta slavbasar... mycket jobb nedlagt om det inte skulle ha någon fördel, kan man ju tycka:
tordnilsson skrev:Hej !
Ja hur är det egentligen?
Vilka är för resp nackdelarna ? Det verkar spontant som om det inte är så många tillverkare som tycker att platta högtalarmembran verkar vara så viktigt, men jag kan ju ändå inte låta bli att fråga.
/tord
bassman skrev:Jag googlade bikakeelement å var hamnade man då.. Finns det något som inte diskuterats på Faktiskt.se![]()
![]()
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=294032
Svante skrev:Jag skulle vilja svara med en motfråga: Varför skulle det vara bra? Jag tror att det finns en massa idéer om varför det skulle vara bra, men jag tror samtidigt att idéerna inte har någon verklig fysikalisk förankring.
Men för att kunna diskutera det så måste man ha något att arbeta med.
IngOehman skrev:... utan snarare så kan
koner dimensioneras så att de ger vackert dome-formad vågorutbredning.
IngOehman skrev:Dome-former är väldigt styva, rättvända eller inverterade spelar mindre roll därvidlag. Däremot så spelar det förstås roll för spridningen om de är vända utåin.
Nattlorden skrev:Sen använde man sig av platta slavbasar... mycket jobb nedlagt om det inte skulle ha någon fördel, kan man ju tycka:
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 8 gäster