Vad hände, vänster kanal skrapade!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Vad hände, vänster kanal skrapade!

Inläggav hifikg » 2012-10-23 00:01

Plötsligt väcktes jag ur mina rosendrömmar av att ljudet lät diskantfattigt och konstigt. Satte mig lite närmare och spände öronen. Det var tokfel. Vänster kanal spelade mycket lägre än höger och dessutom skrapade den högst betänkligt. Det lät riktigt illa. Kollade så det inte var 63:an som kraschat av någon anledning, men icke, 52:an lät lika rossligt. Buss på slutsteget. Kopplade kablarna i och ur ett par gånger. Ingen förändring. Slängde i en test CD för att kolla kanalinställningar och faser o sådant. Då började det plötsligt fungera igen. Och på den vägen är det när jag skriver det här. Vad kan ha hänt? Jag trodde en liten stund att 208:an var rökt på en kanal (igen) men icke. Tänkte att det var fel på USB-kabeln från Biltema, för det var vid uppspelning via dator som felet upptäcktes, men icke. Kan det ha varit oxid på kontakten som jag drog in och ut i förstärkaren? Det är den enda konkreta åtgärd jag gjort, förutom att byta signalkälla fram o tillbaka ett par gånger. Jo, flyttade ju även högtalaränden av sladden fram och tillbaka ett par gånger, så felet kan förstås ha varit i den änden också, om det var oxid som nöttes bort. Men så mycket oxid har jag aldrig råkat ut för någonsin och den änden flyttade jag på så sent som i natt när jag bytte högtalare. Dags att löda kablarna? Jo, jag har skruvanslutna banankontakter.

Kommer jag kunna sova i natt? Bäst jag lämnar nattlampan på i lyssningsrummet, så inte prylarna blir mörkrädda.

Teori, någon?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-10-23 03:02

ibland lönar det sig att ge datorn en lätt spark, vet la du :P
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2012-10-23 11:51

Percussive Maintenance är inte att underskatta! :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-23 18:10

Så är det nog. Slog (sic!) just igång anläggningen för kvällens och nattens lyssningsövningar och det låter som vanligt, dvs ovanligt bra. Kan vara kontakterna kanske, men det var signalkablarna jag fipplade med i natt kom jag på, inte högtalarkablarna, mer än i högtalaränden då.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2012-10-24 14:11

NAD 208 säger du...
Inte helt ovanligt med glappande lödningar på ingångskortet.
Det hänger mer eller mindre i chassiekontakterna om jag inte minns fel...
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-24 14:58

Wolfie skrev:NAD 208 säger du...
Inte helt ovanligt med glappande lödningar på ingångskortet.
Det hänger mer eller mindre i chassiekontakterna om jag inte minns fel...

Jo, fast nu är det bara ett år sedan det var inne på service. Det brukar gå några år mellan ingreppen *s* (Jag har gjort två reparationer sedan jag köpte det nytt någon gång på 90-talet)

Återgå till Teknikforum