Moderator: Redaktörer
freddenacka skrev:Jag trodde Nad var engelskt men måste ha hört fel.
hifikg skrev:freddenacka skrev:Jag trodde Nad var engelskt men måste ha hört fel.
Flera NAD-modeller designades i England och tillverkades i Kina. Förutom NAD 208, som även tillverkades i England. Fast den kanske hållit jämnare kvalitet, rent byggtekniskt, om kineserna fått göra den också *s*
KarlXII skrev:hifikg skrev:freddenacka skrev:Jag trodde Nad var engelskt men måste ha hört fel.
Flera NAD-modeller designades i England och tillverkades i Kina. Förutom NAD 208, som även tillverkades i England. Fast den kanske hållit jämnare kvalitet, rent byggtekniskt, om kineserna fått göra den också *s*
Det är alltså därför som flertalet NAD ser ut som manöverpanelen på en kolgruvehiss.
It's all beginning to make sense....
freddenacka skrev:Jag gillar Nads profil allt krut på ljudet 0kr på design![]()
freddenacka skrev:Hej
Jag kom över en proton 455 samt en 520 idag på en loppis.
Hittade serviceschema för 520 men inte för 455.
Är detta gamla Nadar?
Någon som vet något mer om dessa, varda att satsa på om de funkar?
Stod något i en annan tråd att det är besläktade med Nad.
Naqref skrev:freddenacka skrev:Jag gillar Nads profil allt krut på ljudet 0kr på design![]()
Det där är en schimär. Bara för att en tillverkare får en apparat att framstå på ett sätt behöver det inte vara att det är det faktum i bakgrunden som stämmer. Det är inte dyrare att göra en mattgrön plastfront än en blank. Man ville förmedla att man hade prioriterat tekniken framför designen men den senare var väldigt medveten och inte en billigare än andras märken. Däremot verkade den vara det. Smart marknadsföring var det nog allt.
Richard skrev:freddenacka skrev:Hej
Jag kom över en proton 455 samt en 520 idag på en loppis.
Hittade serviceschema för 520 men inte för 455.
Är detta gamla Nadar?
Någon som vet något mer om dessa, varda att satsa på om de funkar?
Stod något i en annan tråd att det är besläktade med Nad.
520 är en mycket välljudande förstärkare, en smula bättre än nad 3020 och den senare protonstärkaren 455. Nej, det är inte gamla nadar, men tillverkade på samma fabrik. Helt andra kretslösningar än Nad.
Intressant är att storebrodern till proton 520 , 540- modellen är sämre.
Ska man ha något från denna tid som låter bättre än 520- modellen så blir det nog en naim nait.
RogerGustavsson skrev:NAD från 3020 och rätt många år framåt tillverkades väl inte i Kina? På NAD's gamla hemsida uppgavs Taiwan som tillverkningsort och konstruktion i England. Kina-tillverkning tror jag är ett ganska nytt fenomen för elektronik. Taiwan och Sydkorea har väl i något årtionde varit betydande underleverantörer till företag i väst. Numera lokaliserar de länderna ut alltmera till Kina. För Taiwan's del är det rätt naturligt då språket är mer eller mindre gemensamt.
hifikg skrev:freddenacka skrev:Jag trodde Nad var engelskt men måste ha hört fel.
TANDBERGEREN skrev:hifikg skrev:freddenacka skrev:Jag trodde Nad var engelskt men måste ha hört fel.
Ja disse KineserNAD var noe for seg selv.
Har et par vrak her hjemme.
De dårligste kretskort jeg noensinne har vært i nærheten av.
Men Proton og NAD ble en tid laget på samme fabrikk på Taiwan ja.
hifikg
Taiwan = ROC = Republic of China, same same, om man nu inte är fastlands-kines förstås.[/quote][quote="hifikg skrev:
Är närmastcen förolämpling att säga till en Taiwanes att han kommer från Kina.... Jag har träffat min brors affärspartner från Taiwan och förhörde mig om relationen med Kina.TANDBERGEREN skrev:Ja disse KineserNAD var noe for seg selv.
Har et par vrak her hjemme.
De dårligste kretskort jeg noensinne har vært i nærheten av.
Men Proton og NAD ble en tid laget på samme fabrikk på Taiwan ja.
208:an verkar ha en del barnsjukdomar, trots att den snickrades ihop i England. Min behöver servas var sjunde år, men det är det värt
hifikg skrev:RogerGustavsson skrev:Engelsktillverkat var under många år liktydigt med ojämn eller dålig kvalitet.
Så brukar man säga om bilar åtminstone. Fast grannens Rolls går hyfsat
RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:RogerGustavsson skrev:Engelsktillverkat var under många år liktydigt med ojämn eller dålig kvalitet.
Jo, men Rollsen led inte av något pristak. Annat var det hos Brittish Leyland. Linn lät väl tillverka tonarmarna i Japan för att få bra finish? Hur gör de nu? Japanerna har väl rykte om sig att kunna hålla jämnhet i produktionen?
Richard skrev:RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:RogerGustavsson skrev:Engelsktillverkat var under många år liktydigt med ojämn eller dålig kvalitet.
Jo, men Rollsen led inte av något pristak. Annat var det hos Brittish Leyland. Linn lät väl tillverka tonarmarna i Japan för att få bra finish? Hur gör de nu? Japanerna har väl rykte om sig att kunna hålla jämnhet i produktionen?
Linn tillverkade en enda tonarm i japan, akito. Ittok och ekos samt nyare gjordes i scottland.
Laila skrev:
Jo, men Rollsen led inte av något pristak. Annat var det hos Brittish Leyland. Linn lät väl tillverka tonarmarna i Japan för att få bra finish?
Laila skrev:Richard skrev:RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:RogerGustavsson skrev:Engelsktillverkat var under många år liktydigt med ojämn eller dålig kvalitet.
Linn tillverkade en enda tonarm i japan, akito. Ittok och ekos samt nyare gjordes i scottland.
Jaharu, Ittok, som jag själv har, är tillverkad i Japan serru . . .III:an å tidiga Ekos monterades däremot ihop i "Scottland", har jag hört . . . typ.
Var har du fått alla dina fantasier om Linn ifrån Richard ? Även jag har hört en billig Dual "spela skjortan" av en dyrare* . . . den dyrare var en, på den tiden, fullpimpad Linn LP-12 med Itokk II /K5(K5 var även monterad på Dualen)
Demonstrationen utfördes hos Linns generalagent, på den tiden,( HighFidelity på Karlavägen i Stockholm . . .) Göran Rudling höll i spakarna å var naturligtvis noggrant utbildad(i Scotland) i konsten att "sätta upp" en LP12:a . . . typ. Tro mig, jag var där på plats å hörde eländet.
Om du tror att en Technics SL10xx inte kan spela med fullgod rytmik å timing så beror det antagligen på att du aldrig har lyssnat på en rätt injusterad dito eller att du är så auktoritetsberoende så att du köper Ivors utsagor rakt av . . typ . . .tror jag.
*Borde kanske skrivits i en annan tråd . . . men, däblenudennehär . . . typ.
Ragnwald skrev:Laila skrev:
Jo, men Rollsen led inte av något pristak. Annat var det hos Brittish Leyland. Linn lät väl tillverka tonarmarna i Japan för att få bra finish?
Aston Martin, också ett brittmärke av rang att ta i beaktning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster