Intressant plombering på förstärkare/ljudnivåreglering -klip

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Intressant plombering på förstärkare/ljudnivåreglering -klip

Inläggav Fjonkalicious » 2012-11-25 13:38

Här är en rolig sak. Min vän har en bar i Köpenhamn. Nu i starten har man bara smällt upp ett gäng högtalare och använder sig av tidigare verksamhets förstärkeri. Det är två vanliga integrerade 90-tals förstärkare.

Lokalen är upp delad i två delar. Ena delen får dom hålla max 85 dB av Kbh kommune. Detta pga att det är en lgh där ovanpå. I den andra delen får dom köra fullt blås.

Dom kör allt material från Spotify och utjämningsvolym är påslaget. Nu till problemet. När dom har det som bäst och höjer feststämningen så kommer det alltid en och samma låt som gör att förstärkaren klipper.

Och han undrar vad han kan göra för att lösa problemet.

Hans bror som också är delägare i baren tror att det beror på att kbh kommune har varit inne och fifflat i förstärkaren. Det finns en plombering på förstärkaren, en tunn snurrad metalltråd med grön plupp.

I den lokalen där han vill köra fullt blås. Högtalarna är kopplade i serie, 5 st. Där sitter eg. 6 men när han kopplar in den 6:e så blir det jobbigt att sitta i en del av lokalen för det låter för mycket där.

Nu blir det en hel del siande här och det är ok, det är bara roligt om man kan komma fram till en vettig lösning.

Tror att högtalarna är någon Argon. (eller paragon??)

Nu till mina frågor:

Vad kan Kbh kommune gjort i förstärkaren så att effekten regleras?

Varför gör man en sådan reglering, jag menar, det är ju inte en garanti för att det skall hålla sig inom en viss nivå?

Bästa tipsen för att få ut så mycket pulver som möjligt?

Varför klipper förstärkaren bara just vid en låt?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-25 17:10

Mja, det finns nog helt enkelt för lite information för att kunna säga något.

Om en specifik låt klipper har den antingen högre toppnivå, eller så är replay gain-informtionen fel i filen (använder Spotify den, förresten?). Eller så är det bara en dålig produktion som distar.

Att kommunen som utomstående ska ge sig in och pilla i en förstärkare för att sänka medelnivå är dömt att misslyckas. De borde koncentrera sig på att övervaka i stället.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum