Ljud i sovrum, lyssning i sängen

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Ljud i sovrum, lyssning i sängen

Inläggav darkg » 2012-11-29 13:04

Liggande i sängen har man huvudet i ett annat läge än när man sitter eller står, och det får väl konsekvenser för hur högtalare bör placeras, särskilt om man bara lyssnar i liggläge och inte behöver kompromissa på den punkten.

Dessutom har man stora absorbenten sängen bakom öronen, och oftast vägg / sänggavel nära huvudet, med flera komplikationer. En god sak är att man antagligen är tämligen fix i position, så en liten sweet spot är antagligen inget problem.

Vad leder det till för slutsatser om lämpliga högtalararrangemang (tvåkanal)?

Ganska riktade högtalare verkar väl gynnsamt till exempel, med hög andel direktljud? De måste också sitta högt nog för att inte skymmas av sängens fotände. Antaget ett inte ovanligt stort sovrum ska högtalarna vara vägg- eller takmonterade, om jag ska önska rent av infällda (mer om infällda högtalare i annan tråd dock).

Nedåtriktade takhögtalare verkar mest vara till för bakgrundsljud(?), vägghögtalare i taket bättre kanske? Eller i väggen.

Ja, jag kan ju inte gissa mig fram så här. Hur ska man tänka?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-29 13:18

Mjae, min enkla åsikt är att man ändå placerar högtalarna där de låter bäst. Att man själv befinner sig i olika positioner är ju något normalt och något örat/hjärnan kompenserar för.

Men visst kan man hänga upp högtalarna i taket, dvs ha dem rakt framför sig när man ligger ner. Frågan är då hur kroppen kommer uppfatta detta eftersom kroppen säger att man ligger ner medan öronen säger att man har musiken framför sig.

Ungefär som när man tittar på Cinema2000 (hette det väl på Gröna Lund) där man bla tittade på en 180-graders inspelning av en spårvagnstur i San Francisco. Skillnaden mellan vad kroppen/fötterna berättade för hjärnan och vad synen gjorde var det som ställde till sensationskänslorna och som gjorde att folk ibland slängde sig på golvet.

Har du aldrig varit på livekonsert och legat på gräsmattan framför scenen och lyssnat?

/ B

Användarvisningsbild
sworks

Inläggav sworks » 2012-11-29 22:26

Bill50x skrev:Mjae, min enkla åsikt är att man ändå placerar högtalarna där de låter bäst. Att man själv befinner sig i olika positioner är ju något normalt och något örat/hjärnan kompenserar för.

Men visst kan man hänga upp högtalarna i taket, dvs ha dem rakt framför sig när man ligger ner. Frågan är då hur kroppen kommer uppfatta detta eftersom kroppen säger att man ligger ner medan öronen säger att man har musiken framför sig.

Ungefär som när man tittar på Cinema2000 (hette det väl på Gröna Lund) där man bla tittade på en 180-graders inspelning av en spårvagnstur i San Francisco. Skillnaden mellan vad kroppen/fötterna berättade för hjärnan och vad synen gjorde var det som ställde till sensationskänslorna och som gjorde att folk ibland slängde sig på golvet.

Har du aldrig varit på livekonsert och legat på gräsmattan framför scenen och lyssnat?

/ B

Jag tror, om inte minnet är helt borta att Ing Öhman har ett par alster för ändamålet...

OffTopic
Cinema 2000
Född 1978
Utgången 1990
Plats Där Spökhuset står idag på Grönan

TANDBERGEREN

Inläggav TANDBERGEREN » 2012-11-29 22:41

På soverommet kommer virkelig slike Spatialløsninger som Grundigs kompaktanlegg med høyttalerne integrert i anlegget virkelig til sin rett.
Disse sprer lyden på en måte som muliggjør god stereovirkning for både han og henne (eller henne og henne eller han og han) nær sagt uansett hvor i rommet man er.

Og jo, det ER virkelig bra lyd fra disse, i alle fall tilstrekkelig for soverommets behov.

Så her: http://www.grundig.no/produkter/hifi/hi ... od_id=2634

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2012-11-30 00:19

Med tre kuddars stöd bakom rygg och nacke så ser det ut så här från njutningspunkten:
Bild

Många underbara timmar har jag tillbringat lyssnandes i sängen.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-11-30 21:06

A hmm. Ok!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-12-01 01:01

30Hzbone skrev:Med tre kuddars stöd bakom rygg och nacke så ...

Många underbara timmar har jag tillbringat lyssnandes i sängen.

Skönt att höra. :)
Den som vet mest, tror minst.

Återgå till Teknikforum