Men det borde finnas enklare sätt där man mäter och får resultatet direkt i mätgrafen. Jag har letat och sökt både på nätet och här på forumet under en längre tid för att försöka samla information som kan vara relevant. Men resultatet är ganska klent. Emellertid har jag hittat ett par saker som jag tänkte visa. Hoppas det är ok att jag lånat några bilder från trådar här på forumet. Om inte så tar jag bort dem och då vill jag att denna tråd låses eller helt tas bort. För i så fall blir det inte meningsfullt att fortsätta.
Först vill jag nämna ett exempel på en mätning som IÖ gjorde på LTS F1 redovisad i MoLT. Där mätte han med mikrofonen 50 cm från baselement och port och fick då en kurva för den gemensamma utstrålningen av dessa. Om jag inte minns fel gjordes mätningen utomhus, men jag är inte helt säker. Detta är en mätning som jag tycker känns helt rätt. Men att kunna mäta utomhus har ju inte alla möjlighet till.
Finns det en annan lösning tro? Om vi tar en titt på dom här bilderna.
Det är den nedre grafen som är intressant, alltså basmätningen. Är den som jag tror gjord enligt mikrofonplacering 2 i den nedre bilden. Det som saknas är mik. avståndet. Men det verkar enligt bilden vara ganska nära. Jag tror att mätningen gäller pIP. Så det finns i alla fall en person som vet exakt hur den är utförd. Skulle var intressant att få lite närmare information om detta. Är en sådan här mätning relevant. Hur är kompensationen för baselementets och basportens olika areor gjord?
Nästa exempel.
"Så här ser basområdet ut för de båda. Vit är pK och röd är piP. Mätningen är gjord med den mikrofonplacering som IÖ har visat.Nivåskillnaden är 1dB vid 40Hz och 3dB vid 30Hz till pKs fördel."
Kommer från tråden om pK. Även här saknas relevant information om mik. placering. Jag tänker på vad jag nyligen läst i en annan tråd här på forumet. Nämligen vikten av information om hur en mätning är gjord. Det tycker jag det syndas ofta med här på forumet.
Bortsett från detta tycker jag dom här mätningarna är intressanta. Skulle bara vilja ha lite information hur dom skall göras på ett korrekt sätt. Nu finns det två personer här på forumet som vet. Kan vi andra också få veta och lära oss?