Lyssningsrummets påverkan gör såklart rummet till ett av de mer märkbara bidragen i den totala upplevelsen av återgivet ljud. Det talas mycket om hur rummet påverkar, hur man kan manipulera rummet till att påverka i riktningar man önskar och hur de negativa bidragen ska undertryckas. Hur baslådor ska placeras och högtalare placeras, hur väggar och golv ska dämpas eller diffuseras. Men..hur applicerbart är allt detta i icke täta rum?
Många, inklusive jag själv, är tvungen att använda vardagsrummet som lyssningsrum och hur många villor har vardagsrum som går att stänga? Själv har jag en öppning ut mot hallen som är 130cm bred. Hur påverkar det resonanser? Hur kraftig blir förlusten i ljudtryck i lågbasen, och särskilt i kombination med mina gipsväggar? Har en tråd i DIY-forumet där jag bygger infra men ju mer jag läser, desto omöjligare verkar det vara att uppnå i mitt rum.
Jag har läst många trådar här om just rum och vad som bör göras men tipsen, programmen för uträkning av resonanser, förmågan att förutse roomgain osv verkar bara gälla helt täta betongbunkrar så hur ska man "kompensera" mina förutsättningar?
Jag tycker själv att mtt rum "låter" bra. Basen är ren och rapp, jag märker inte av några störande resonanser (med mer än 1 baslåda) men i princip oavsett utrustning (jag har provat myyycket prylar) så får jag aldrig den där omedelbara, dynamiska känslan som kan finnas vid lyssning på samma prylar i andra, hårdare miljöer och inte heller samma "tryck" i basen. Jag skulle inte byta tryck mot den jämnhet i basen jag har idag men kombinationen av de båda vore ju trevlig.
Diskussionen handlar alltså mest om hur man minimerar de oönskade bidragen i de rum där det behövs, men nästan aldrig om hur man TILLFÖR ÖNSKADE bidrag i rum där de saknas.
Jag vet inte riktigt vad jag är ute efter här men kanske en diskussion där fokus hamnar på hur man får till det i vanliga vardagsrum istället för i de dedikerade lyssningsrummen. Trots allt är väl vardagsrummet även lyssningsrum för de allra flesta av oss?