Moderator: Redaktörer
nikstra skrev:Men hur är det att spela en 10 eller 50Hz sinus skapligt starkt under längre tid (förutsatt att man håller sig över avstämning/resonansfrekvensen), är det ofarligt?
Nattlorden skrev:nikstra skrev:Men hur är det att spela en 10 eller 50Hz sinus skapligt starkt under längre tid (förutsatt att man håller sig över avstämning/resonansfrekvensen), är det ofarligt?
värme tar död på det mesta med tiden. så om du tillför mer uppvärming än elementet kan kyla bort så är det bara en tidsfråga till elementdöden.
DQ-20 skrev:Man kanske bör dela upp analysen i olika felmekanismer? För diskantelement är det ju främst termiska problem. För bas verkar det ganska enkelt att skada dem mekaniskt genom att mosa på ordentligt under avstämningen. Andra roliga förslag som man kan ta med till sina "hifikompisar" eller mässdemos och bli deras Nemesis?
/DQ-20
matssvensson skrev:För att vara på den säkra sidan kan du räkna ut effekten på mätsignalen och kontrollera att du inte överskrider vad det du vill mäta klarar av.
Svante skrev:DQ-20 skrev:Man kanske bör dela upp analysen i olika felmekanismer? För diskantelement är det ju främst termiska problem. För bas verkar det ganska enkelt att skada dem mekaniskt genom att mosa på ordentligt under avstämningen. Andra roliga förslag som man kan ta med till sina "hifikompisar" eller mässdemos och bli deras Nemesis?
/DQ-20
Ja, jo, fast det är liksom intuitivt att inte spela en 10 Hz "ton" med fullt ös, det är liksom uppenbart att det kan vara för mycket för elementet. Eller det ser uppenbart ut när konen ploppar in och ut.
10kHz-tonen hör man knappt och inte syns den heller, så på så sätt är det mycket lättare att förstöra diskantelementet. I varje fall om man har lite känsla för vad som händer.
DQ-20 skrev:Svante skrev:DQ-20 skrev:Man kanske bör dela upp analysen i olika felmekanismer? För diskantelement är det ju främst termiska problem. För bas verkar det ganska enkelt att skada dem mekaniskt genom att mosa på ordentligt under avstämningen. Andra roliga förslag som man kan ta med till sina "hifikompisar" eller mässdemos och bli deras Nemesis?
/DQ-20
Ja, jo, fast det är liksom intuitivt att inte spela en 10 Hz "ton" med fullt ös, det är liksom uppenbart att det kan vara för mycket för elementet. Eller det ser uppenbart ut när konen ploppar in och ut.
10kHz-tonen hör man knappt och inte syns den heller, så på så sätt är det mycket lättare att förstöra diskantelementet. I varje fall om man har lite känsla för vad som händer.
Men hallå. Jag frågade ju vad man SKA göra för att pajja högtalare, inte vad man INTE ska göra för att INTE pajja högtalare... För övrigt tycker jag att det verkar roligare om konen bara ploppar ut och stannar i utploppat läge. Även kallat en "outie". Eller?
/DQ-20
DQ-20 skrev:... För övrigt tycker jag att det verkar roligare om konen bara ploppar ut och stannar i utploppat läge. Även kallat en "outie". Eller?
/DQ-20
nikstra skrev:Ja, inspelningar med stor dynamik kan ju ställa till det.
Men hur är det att spela en 10 eller 50Hz sinus skapligt starkt under längre tid (förutsatt att man håller sig över avstämning/resonansfrekvensen), är det ofarligt? Jag har fått för mig att en sinuston kräver mer av systemet än en musiksignal men det kanske är helfel?
Kaha skrev:nikstra skrev:Ja, inspelningar med stor dynamik kan ju ställa till det.
Men hur är det att spela en 10 eller 50Hz sinus skapligt starkt under längre tid (förutsatt att man håller sig över avstämning/resonansfrekvensen), är det ofarligt? Jag har fått för mig att en sinuston kräver mer av systemet än en musiksignal men det kanske är helfel?
Alla signaler du kan skicka in i din högtalare, oavsett om det är musik, fyrkantsvågor, sinustoner eller något annat, är uppbyggt av en eller flera sinustoner.
Därför behöver du fundera på energinivåerna i de olika frekvensområdena, inte hur själva signalen ser ut.
Svante skrev:DQ-20 skrev:Man kanske bör dela upp analysen i olika felmekanismer? För diskantelement är det ju främst termiska problem. För bas verkar det ganska enkelt att skada dem mekaniskt genom att mosa på ordentligt under avstämningen. Andra roliga förslag som man kan ta med till sina "hifikompisar" eller mässdemos och bli deras Nemesis?
/DQ-20
jansch skrev:Finns det testsignaler man ska vara försiktig med... frågar du.
Det finns ju många praktiska saker som påverkar, jag nämner några....
-Exempel: en ScanSpeak 8545 som är en "100 wattare" med fs 28Hz. Kör 50W / 35 Hz sinus i en sluten låda med sådär 50 liter och den kommer inte att överleva så många sekunder.
- Kör fyrkantvåg med samma amplitud och livslängden blir mycket kortare.
- Kör en Philips 971M i en Sonab OA6typII med 10W sinus/45Hz och LÅDAN kommer att förstöras innan högtalarelementet ger upp. (förstärkningslisterna på lådans insida (långsida) lossnar i limningen)
- Kör fyrkantvåg med samma amplitud på denna OA6typII och det kommer att ryka om talspolen (om inte det inbyggda slutsteget ger upp innan).
- Kör några watt sinus (sådär en 1/4 del av märkeffekten) i en normal diskanthögtalare i några minuter och du lever farligt. ligger du dessutom under resonansfrekvens kan den bli kortlivad eller få bestående skador.
Generellt finns det några typiska skador som kan uppkomma på själva högtalarelementet:
- talspoleuppvärmning. Bara förlusten i Ri med en talspole som är mellan 20 -50 mm i diameter och med en inmatad effekt av t.ex. "bara" 10 Watt är förvånande stor. Det blir enormt varmt! Om man då kör sinus som träffar "mitt i prick" på avstämningen för en basreflexlåda så är det inte mycket som kyler... med fyrkantvåg blir det ännu värre.
Oftast "släpper" några varv tråd från bobinen om man inte ser röken först.....
- Bottning. Talspolens bobin "kroknar". En värre variant av överskridet Xmax. Är beroende av konstruktionen. fyrkantvåg är en "effektiv signal" som ger den där extra slängen....
- resonanser av alla slag! Som i exemplet med OA6typII högtalaren
- Överskridande av mekaniskt Xmax. Det vanligaste är kanske att diskanters anslutning till "lödöron" ger upp. då konstruktionen oftast bygger på låg amplitud. Med bashögtalare låter det normalt så jävligt att man drar ner volymen....
JAG ANSER att den farligaste signalen (för framförallt diskanter) är halvledarförstärkare som överstyr. Mycket effekt som "inte hörs" alltför illa och som liknar fyrkantvåg med peakar i flanken.
Många, många JBL 075 diskanter har jag sett "dö" på detta sätt.
darkg skrev:Kaha skrev:nikstra skrev:Ja, inspelningar med stor dynamik kan ju ställa till det.
Alla signaler du kan skicka in i din högtalare, oavsett om det är musik, fyrkantsvågor, sinustoner eller något annat, är uppbyggt av en eller flera sinustoner.
Därför behöver du fundera på energinivåerna i de olika frekvensområdena, inte hur själva signalen ser ut.
Och / men en sinuston (ensam) har all energi samlad i en frekvens så helt orimligt är det ju inte att resonera som nikstra...
nikstra skrev:Svante skrev:DQ-20 skrev:Man kanske bör dela upp analysen i olika felmekanismer? För diskantelement är det ju främst termiska problem. För bas verkar det ganska enkelt att skada dem mekaniskt genom att mosa på ordentligt under avstämningen. Andra roliga förslag som man kan ta med till sina "hifikompisar" eller mässdemos och bli deras Nemesis?
/DQ-20
Att det skulle vara intuitivt bygger ju på att man har någon form av kunskap i ellära. Jag kan tycka att det ser ganska lungt och fridfullt ut när konen sakta vajar fram och tillbaka. Hade jag inte haft basala elkunskaper hade jag nog aldrig tänkt tanken att det skulle vara farligt för elementen.
Vad är det som gör en 10Hz ton mer skadlig än en 60Hz förutom att man inte hör den lika bra? Är det mer energi i 10Hz tonen?
jansch skrev:Nikstra - Jo det finns flera som inte tycker att fyrkantvåg är farligt för högtalare och det beror på följande:
HADE högtalaren haft ett Ri som GÅR mot 0 ohm hade kraften på talspolen slitit i både talspole och membran. Nu är den ju inte det och strömmen begränsas av bl.a. Ri. Acccelerationen är givetvis högre än vid motsvarande grundton (sinuston) men inte oroväckande. Därför anser många att fyrkantvåg inte är så farligt för högtalare.
jansch skrev:Jag säger bara att det är normalt lite lättare att ta livet av ett högtalarelement med fyrkantvåg än sinus.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster