Är det överhettning som drar säkringar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Är det överhettning som drar säkringar?

Inläggav HenrikTornquist » 2012-12-29 14:18

Mitt Rotel 991-steg har bränt några säkringar för mig. Ena gången var det dottern som spelade, ganska hög volym garanterad. Steget står ganska trångt, och frågan är om det blir för dåligt med luftcirkulation. En säkring för varje kanal under de röda kablarna längst ner i bilden.[img][img]http://i1058.photobucket.com/albums/t405/penke62/SE400kringsplacering_zpsac372df4.jpg[/img][/img]
Placeringen tight som synes:[img][img]http://i1058.photobucket.com/albums/t405/penke62/20121229_124710_zps6d20210d.jpg[/img][/img]
Vad tror kunskapsbanken här, är det ett värmeproblem? Kan det vara så illa att det bara har spelats för högt med för usla filer? Dottern spelade nog Spotify, vad jag själv har spelat kommer jag inte ihåg.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-12-29 15:04

Steget står ju som i en kastrull.
Värmen från förstärkaren samlas upptill i kastrulltaket och hindrar konvektiv kylning.
Om du nödvändigtvis vill fortsätta med denna placering, rekommenderar jag att du borrar hål i bakstycket på bänken och monterar minst en högeffektiv fläkt.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-12-29 15:07

My bad, det syns inte på bilden. Bänken är helt öppen i baksidan, alltså inget bakstycke. Det är åtminstone ett par dm från bänken till väggen.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-29 20:39

Koppla in en datorfläkt och låt den gå. Drar energi att tala om, och det behövs väldigt lite luftflöde för att förbättra kylningen.

Säkringen kan gå för att steget belastas med någon skitlåg impedans som den inte gillar vid stora effektuttag. Vad lirar du på?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-12-29 20:52

Avspelningskällor i fallande ordning är:
1: Datorn, kopplad med hdmi
2: En Samsung Bluray som cd-spelare. Kopplad analogt med rca.
3: Extreamer Pro, mediaspelare kopplad med hdmi.
Datorn och Xtreamern spelar upp samma musik. Flac och mp:3 i varierande bitrate, Xtreamern spelar också film från datorn.

jansch

Inläggav jansch » 2012-12-29 20:58

Det vore ju förvånande om det var OMGIVNINGS-VÄRMEN som som får säkringen att gå sönder.

(Ett typiskt Faktiskt.se svar (?!?!) kunde ju i sig vara: "Ja, såklart det är värmen - det är väl en smältsäkring...")

Ett slutsteg av den "kalibern" har säkerligen en vettig reglering av tomgångsström mm vilket borde medföra att förstärkaren tål hög omgivningstemperatur utan att spåra ur och pga det bränna säkring.

VAR sitter säkringen? På utgången på förstärkaren? ...eller i matningsspänningen?

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-12-29 21:10

Utgång eller matning, det kan jag inte avgöra. Nog ser det på bilden ut som den sitter efter (den röda kabeln) kondensatorerna vid trafon. Det låter mer som matning än utgång för mig (jag är inte ironisk).

jansch

Inläggav jansch » 2012-12-29 21:43

Penke62 - Japp, ser det nu när jag tittar på bilden. Det betyder att den totala strömmen till slutsteget sannolikt går genom säkringen.

Visst kan det vara nåt fel på slutsteget som gör att säkringen går. Dock, det finns ju risk att säkringen löser ut i onödan.

en smältsäkring löser ut på nån sekund om strömmen är dubbla märkvärdet. Lite olika beroende på om den är "trög" eller inte. Vid 50% högre ström än märkvärdet är det osäkert om den överhuvudtaget löser ut.

Förslag: Kolla säkringens märkvärde och multiplicera med 1,5 ggr.
Använd sedan ohm:s lag och kontrollera vilken effekt du kan ta ut kontinuerligt utan att säkringen går sönder.
Detta värde du får borde inte varas lägre än förstärkarens märkeffekt (sinus).

PS. Det ser ut som om du har +/- matningsspänning och då får du dubbla effekten DS

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-12-29 21:49

P är ju U*I, och den är märkt 250V och 6,3A. Det är mao rejäla effekter som ska igenom för att den ska lösa ut. Är det troligt med en kortslutning? Ena sidan har gått 3 eller 4 ggr, andra "bara" 1.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-12-29 22:15

Även om steget är stabilt och temperaturkompenserat så sjunker livslängden på trissorna snabbt när temperaturen är för hög.

Kan du hålla fingrarna på flänsarna 10 sekunder utan att bränna dig brukar det vara ok.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-29 22:45

jansch skrev:Det vore ju förvånande om det var OMGIVNINGS-VÄRMEN som som får säkringen att gå sönder.

(Ett typiskt Faktiskt.se svar (?!?!) kunde ju i sig vara: "Ja, såklart det är värmen - det är väl en smältsäkring...")

Ett slutsteg av den "kalibern" har säkerligen en vettig reglering av tomgångsström mm vilket borde medföra att förstärkaren tål hög omgivningstemperatur utan att spåra ur och pga det bränna säkring.

VAR sitter säkringen? På utgången på förstärkaren? ...eller i matningsspänningen?

Om kylflänsarna står i ett varmt utrymme fungerar de sämre, eller hur?

Blir luften stillaståendes och utrymmet är varmt kommer temperaturdiffen vara alldeles för liten. Det är ett bra sätt att döda utrustning.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-29 22:46

penke62 skrev:Avspelningskällor i fallande ordning är:
1: Datorn, kopplad med hdmi
2: En Samsung Bluray som cd-spelare. Kopplad analogt med rca.
3: Extreamer Pro, mediaspelare kopplad med hdmi.
Datorn och Xtreamern spelar upp samma musik. Flac och mp:3 i varierande bitrate, Xtreamern spelar också film från datorn.

Men vad är det för högtalare? Hur ser deras impedanskurva ut?
Jag saknar dig.

jansch

Inläggav jansch » 2012-12-29 23:33

Penke62 - Du tänker lite fel när det gäller effekten...

P=U*I (helt korrekt) , men säkringen har en MÄRKSPÄNNING på 250volt vilket betyder att den går att använda i kretsar som INTE har högre spänning. I ditt fall är det endast MÄRK-STRÖMMEN som är intressant dvs 6,3A.

Effekten är ju även P= I*I*R och om du då har 4 ohm:s högtalare så får du maxeffekten P= 6,3*6,3*4 = 159 Watt vilket i sig är ruggigt mycket "ljud" om vi talar om kontinuerlig effekt även om hälften blir värme i förstärkaren.

Låt oss säga att du har ca 50% verkningsgrad vid denna effekt (vilket är mycket) så matar du dina högtalare med 80Watt kontinuerligt. Hur mycket är det då? Tja, det beror ju på VERKNINGSGRADEN på dina högtalare. Är dina högtalare någorlunda normala har dom en känslighet på ca 85dB på ca 3 meters avstånd i ett normalt bostadsrum. DÅ HAR DU 1 (EN) watt inmatad effekt. För varje 10dB ökar effekten 10ggr vilket betyder att du har ca 104dB vid 80watt och då är du uppe i säkringens märkström.

(Jag hoppas jag räknade rätt efter en god middag och 2 glas vin...)

För "diskomusik" som oftast är körd via kompressor på längden och tvären är det ingen större konst att komma upp i dessa KONTINUERLIGA nivåer (104dB) men då behöver du TÅLIGA högtalare. Det räcker inte med 2 st 6,5 tummare i basen t.ex.....

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-12-29 23:58

MagnusÖstberg skrev:
jansch skrev:Det vore ju förvånande om det var OMGIVNINGS-VÄRMEN som som får säkringen att gå sönder.

Blir luften stillaståendes och utrymmet är varmt kommer temperaturdiffen vara alldeles för liten. Det är ett bra sätt att döda utrustning.

Samtidigt bör biasen minska om den blir varmare? Vilket bör kompensera en del vad gäller värmen. Sen är det så klart problematiskt ändå.

Mitt tips är hur som helst att skaffa ett bättre utrymme att ställa den på. Inte nog med att det är för lite utrymme uppåt så får den dessutom varmluft upp i sig underifrån ifrån hemmabiogrunkan under.

I övrigt tycker jag mig ha läst vid ett par tidigare tillfällen om säkringar som löser ut utan anledning på RB-991 kanske är det något som inte är riktigt rätt i konstruktionen.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-12-30 00:25

Högtalarna är Canton RC-L. Verkningsgraden enl. tillverkaren är 89dB/W.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-12-30 00:40

Jag har en RB 991 och just 6,3 A-säkringen brann av på ena kanalen vid högst beskedlig ljudstyrka. Högtalarna ligger kring 98 dB/1W/1m. Vid reparationen uppgavs det att var en OP-amp som var defekt och behövde bytas,tydligen ett ganska ovanligt fel. Småpengar att byta för den som kan elektronik annars är det upp med lädret.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-12-30 00:41

Vad som nu än är felet, så bör man se till att steget har åtminstone 15cm fritt ovan dess översida, för att konvektion ska ske.
Ju varmare trissorna blir, desto mindre effekt förmår de avge i form av musiksignal.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-12-30 00:53

När flänsarna blir över 60grader (man kan inte ta på dom i 10 sekunder)

börjar effekt och livslängd att påverkas.

Lätt kollat kan du hålla fingrarna på flänsarna så är det ok kylning.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-12-30 00:55

MagnusÖstberg skrev:

Jorå, men inte just säkringar, i normalfallet(har jag för mig/tror jag) . . . typ.*

*Vilket inte med absolut nödvändighet betyder att Ragge har fel i ovan inlägg. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-12-30 19:18

flathead skrev:Även om steget är stabilt och temperaturkompenserat så sjunker livslängden på trissorna snabbt när temperaturen är för hög.

Kan du hålla fingrarna på flänsarna 10 sekunder utan att bränna dig brukar det vara ok.

Efter att ha spelat på "frun är hemma"-volym någon timmes tid är inge delar av steget mer än ljumma, om det nu har någon relevans.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-12-30 19:27

Då är det bara att ordna ett redigt nyårs firande så du kan dra upp volymen och testa om det blir varmare :D .

Så länge du kan hålla fingrarna på flänsarna längre än 10 sekunder är det inte överhettning som är problemet.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-12-30 19:32

Eller skicka ut hustrun på en promenad, det kan också innebära råtest en stund. Måste man mangla flera timmar i sträck 8O ?

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-12-30 19:37

Försök återskapa det som är er normala max lyssning under längre tid.

Går det inte varmt får du fortsätta felsökningen.

jansch

Inläggav jansch » 2012-12-31 19:26

I ett klass AB slutsteg (för det är det väl?) så ökar inte förlustvärmen proportionellt med uteffekten.

Förlusteffekten är ungefär lika stor vid 10-20% uteffekt som vid 90-100% uteffekt.
Värst brukar förlusteffekten vara vid ca halva uteffekten eller kanske lägre om du belastar lågohmigt.

Då menar jag alltså SLUTSTEGET men om nätdel och annat "skräp" är hyfsat effektivt så gäller det generellt för hela "burken".

MagnusÖstberg - Jovisst, värme tar död på det mesta men säkringen (som är det som går sönder i detta fall) löser visserligen ut snabbare i högre temp men inte så den går under märkströmmen.
De flesta standardkomponenter tål ju 70grader utan vidare... och då bränner man fingrarna

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-01-01 23:59

Efter att ha spelat lugnt nån timmes tid med musik var det dags för film. När jag bytt ingång på Marantzen är det dött i vänster kanal igen. Suckar, tar fram ny säkring och byter. Fortfarande inget ljud. Skiter i Roteln och kör via tv:n då hustrun inte är så glad för att sitta och vänta när jag meckar. Kollar lite senare, och då är det en annan säkring som har gått. Under den blå kabeln, en dm från den röda sitter en till med samma värde, och den var död. Nu har jag lyft ut steget från hylla och ställt sidan om, helt fritt. Klarar det sig en vecka eller två så här får det flyttas permanent med annan kabellösning.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-02 02:16

Vore det ett alternativ att sätta effektförstärkaren nedtill och gå loss på möbeln så den släpper in luft rakt upp genom skivan?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
nuffe

Re: Är det överhettning som drar säkringar?

Inläggav nuffe » 2013-01-02 11:26

penke62 skrev:Mitt Rotel 991-steg har bränt några säkringar för mig. Ena gången var det dottern som spelade, ganska hög volym garanterad. Steget står ganska trångt, och frågan är om det blir för dåligt med luftcirkulation. En säkring för varje kanal under de röda kablarna längst ner i bilden.[img][img]http://i1058.photobucket.com/albums/t405/penke62/SE400kringsplacering_zpsac372df4.jpg[/img][/img]

Ser det inte väldigt konstigt, läs överhettat ut, på skyddsplattan med
COUTION. (till vänster i lådan mellan markerad säkring och trafon)Där
kommer väl 230V in till trafon.

Henrik

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-01-02 13:38

@ nuffe: jag vet inte om det är där 220 kommer inte. Oavsett vilket så borde ju alla 991-steg i så fall vara behäftade med det här problemet, eftersom det är så det är konstruerat.

Användarvisningsbild
A_Lindberg

Re: Är det överhettning som drar säkringar?

Inläggav A_Lindberg » 2013-01-04 00:34

nuffe skrev:
penke62 skrev:Mitt Rotel 991-steg har bränt några säkringar för mig. Ena gången var det dottern som spelade, ganska hög volym garanterad. Steget står ganska trångt, och frågan är om det blir för dåligt med luftcirkulation. En säkring för varje kanal under de röda kablarna längst ner i bilden.

Ser det inte väldigt konstigt, läs överhettat ut, på skyddsplattan med
COUTION. (till vänster i lådan mellan markerad säkring och trafon)Där
kommer väl 230V in till trafon.

Henrik

Ser nog mest ut som en (lite dammig?) skyddsplatta i plast.
Driver musikproduktionsföretaget TwinOak Productions på Åland.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-01-08 19:53

Än så länge inga säkringar brända. Det lutar åt ett ventilationsproblem.

Återgå till Teknikforum