Problem med M-Audio Fasttrack Pro

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bensnake
 
Inlägg: 1703
Blev medlem: 2012-01-02

Inläggav bensnake » 2013-02-21 22:45

Max_Headroom skrev:
Kalejdokom skrev:.. men Windows beter sig mycket märkligt.


Det brukar det göra. Helt normalt.

+1
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2013-02-21 23:49

Kalejdokom skrev:Igår förmiddag backade så postens budbil in på garageuppfarten med ett paket från Thomann. Jag har inte testat det nya kortet än, men utgår från att det fungerar :roll: .
Varför utgår du från det? Det skulle inte jag våga göra.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Inläggav jansch » 2013-02-22 00:13

Kalejdokom - tänkte bara stämma in i din erfarenhet av Thomann.
Dom är jäkligt bra på service och hantering av garantiärenden.
Köpte en cellostråke i kolfiber som jag inte var nöjd med. Skickade tillbaka den 13 månader senare (!) och fick en ny och bättre modell i retur samt en ursäkt att det hade tagit tid pga av att tillverkaren ville se stråken (ca 20 dagar totalt)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2013-02-22 10:13

paa skrev:
Kalejdokom skrev:Igår förmiddag backade så postens budbil in på garageuppfarten med ett paket från Thomann. Jag har inte testat det nya kortet än, men utgår från att det fungerar :roll: .
Varför utgår du från det? Det skulle inte jag våga göra.

Det saknas kanske en smiley efter ditt inlägg :wink:. Annars är jag lite osäker på vad du avser. Om du går in i en affär och köper en produkt i en plomberad originalförpackning utan synliga skador på utsidan måste man väl utgå från att den fungerar, eller...? Jag ser ingen skillnad mot att få den hemkörd av Posten. Eller har du kanske dåliga erfarenheter av Thomann?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2013-02-22 10:23

Kalejdokom skrev:
paa skrev:
Kalejdokom skrev:Igår förmiddag backade så postens budbil in på garageuppfarten med ett paket från Thomann. Jag har inte testat det nya kortet än, men utgår från att det fungerar :roll: .
Varför utgår du från det? Det skulle inte jag våga göra.

Det saknas kanske en smiley efter ditt inlägg :wink:. Annars är jag lite osäker på vad du avser. Om du går in i en affär och köper en produkt i en plomberad originalförpackning utan synliga skador på utsidan måste man väl utgå från att den fungerar, eller...? Jag ser ingen skillnad mot att få den hemkörd av Posten. Eller har du kanske dåliga erfarenheter av Thomann?
Det handlar inte om Thomann som verkar skött allt perfekt, utan om M-Audios kvalitet, och Windows och mångfacetterade datorstandarder osv. Det är så mycket som kan gå fel.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2013-02-22 17:51

Ok, då är jag med. Och jag är fullt medveten om de problem du tar som exempel. Att få något att fungera i Windowsmiljö är inte självklart. Nu syftade jag iofs på själva produkten, som ju var trasig när jag returnerade den. Jag förväntade mig helt enkelt att få en ny fungerande enhet i retur :) . Att sen få den att fungera ihop med buggig programvara etc - det kan ju bli en ny tråd på forat 8).

Än så länge funkar den dock!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2013-02-22 19:41

Kalejdokom skrev:Ok, då är jag med. Och jag är fullt medveten om de problem du tar som exempel. Att få något att fungera i Windowsmiljö är inte självklart. Nu syftade jag iofs på själva produkten, som ju var trasig när jag returnerade den. Jag förväntade mig helt enkelt att få en ny fungerande enhet i retur :) . Att sen få den att fungera ihop med buggig programvara etc - det kan ju bli en ny tråd på forat 8).

Än så länge funkar den dock!


Du får alltså ut tillräckligt med strömmatning till mikrofonerna med bara USB-anslutningen? Det verkar ju utmärkt i så fall!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2013-02-22 20:36

Ja, på C-serien finns inte ens möjlighet att mata via extern väggbula. Finns bara USB-anslutning, men det står i manualen att den skall anslutas direkt till PC (ej via hub). Jag har inte provat via hub, men om man har en spänningsmatad hub så borde det väl funka.

Användarvisningsbild
verdad
 
Inlägg: 2595
Blev medlem: 2007-01-04

Inläggav verdad » 2013-02-22 23:07

Kalejdokom skrev:

Ja, på C-serien finns inte ens möjlighet att mata via extern väggbula.


Är du helt säker på det?
Jag har en M-audio C-600 och på den finns det i alla fall en
5VDC,2A

Den borde väl tillhöra C-serien. Finns inte det på C-400 alltså?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2013-02-22 23:45

Sorry, var lite generell där. Det finns ingen ingång för extern matning på C400. C600 har fyra mic-ingångar så då kanske det inte räcker med USB-matning.

Användarvisningsbild
verdad
 
Inlägg: 2595
Blev medlem: 2007-01-04

Inläggav verdad » 2013-02-23 12:51

Förresten jag köpte mig ett nytt mother keyboard.
M-audio Oxygen 49. Med den följde ett enkelt inspelningsprogram med namnet Ignite. Funkar alldeles förträffligt, men det går inte att spela in analogt, bara digitalt.
Men det verkar som om det ska kunna bli möjligt att exportera filer till Pro Tools. Det skulle kunna funka bättre kanske.
Då kan man spela in analogt i protools.

Förresten hunnit testa ditt c-400 någonting?

Hur bra/dåligt blir det att använda detta ljudkort som dac för uppspelning i hifianläggningen?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2013-02-23 16:56

Jag kommer nog inte använda mitt C-400 för inspelningar (använder Mac i "studion"). Detta kort används som ljudkort till högtalare i arbetsrummet och för mätningar (framtida projekt). Ngn DAC-funktion till "stora" stereon är inte aktuellt eftersom jag kör HDMI ut från mitt grafikkort till stereon.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2013-08-18 18:01

Tänkte bara informera om att mot alla odds så har det kommit en ny drivrutin till Fast Track Pro för Win 8, som även innehåller ny firmware till ljudkortet!

Windows Releases (click on a version # to download that installer) •6.1.10 ◦ Jun 20. 2013
◦ Adds Windows 8 support
◦ Support for Pro Tools 10.3.x – Pro Tools 11
◦ Hardware latency values are now reported with far greater accuracy, allowing host applications to perform the best possible hardware latency compensation
◦ Improved performance
◦ Improved multi-client support
◦ Miscellaneous bug fixes

Det kan ju tänkas fixa alla möjliga problem med detta ljudkort, det fungerar i alla fall med min Win 8 dator nu, men jag har inte provat spänningsmatning till mickutgångarna.

Kan laddas ner här:
http://cdn.avid.com/AudioDrivers/Win/Fa ... 6.1.10.zip
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2013-08-18 18:33

Uppdatering, datorn kraschar numera omedelbart när jag stänger av ljudkortet. :(
"Unexpected kernel mode trap"
Har sökt lite och det är tydligen fler som har detta problem, men jag har inte sett någon lösning i sikte.
Senast redigerad av paa 2013-08-18 19:03, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2013-08-18 18:39

paa skrev:Uppdatering, datorn kraschar numera omedelbart när jag stänger av ljudkortet. :(
"Unexpected kernel mode trap"


:D

Ja det undrar man hur en sån drivrutin kan slippa igenom.

Jag hade ett fastttrack pro, men det slutade att fungera. Det bara dog. Jag har för mig att extern strömförsörjning sänkte störnivån och att den var lite för hög när man körde via USB, men min dator. Numera har jag ett Focusrite Scarlett 2i2 som funkar supert.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1653
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Inläggav AndersD » 2013-08-19 07:41

paa skrev:Uppdatering, datorn kraschar numera omedelbart när jag stänger av ljudkortet. :(
"Unexpected kernel mode trap"
Har sökt lite och det är tydligen fler som har detta problem, men jag har inte sett någon lösning i sikte.

Har samma problem fast i W7 med den gamla drivrutinen. Förutom att datorn får blåskärm styr kortet samtidigt ut fullt på utgångarna (om man bara rycker ut usb-kabeln).
Känns inte helt stabilt, kanske funkar den nya drivern bättre med W7?

Synd, kortet fungerar väldigt bra bortsett från detta.
.....

Användarvisningsbild
verdad
 
Inlägg: 2595
Blev medlem: 2007-01-04

Inläggav verdad » 2013-08-19 20:51

Jag har kommit underfund med en sak:

Det är bara att skaffa Mac, så enkelt är det om man ska hålla på att spela in musik............ :) :) :wink:

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2013-08-26 18:27

vilket junk, både windows och m-audio verkar behöva hjälp, vart är världen på väg :(
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Problem med M-Audio Fasttrack Pro

Inläggav paa » 2014-11-30 21:51

Steinberg Media Technologies GmbH har en generell ASIO-driver som heter ASIO4ALL, och på sidan för nerladdning av denna såg jag följande lilla text:
Blue Screen "stdriver64.sys" / all devices marked "Beyond Logic" inside 32 bit host under 64 bit Windows. Caused by third party audio capture software, even after deinstallation of said software. The workaround is part of the ASIO4ALL installer, meaning you may have to re-run the installer, should the problem occur at any later time.

Det är väl den symptomen jag får med senaste drivern från Fast Track Pro i Win 8-datorn.

Är det någon som provat ASIO4ALL-drivern?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
verdad
 
Inlägg: 2595
Blev medlem: 2007-01-04

Re: Problem med M-Audio Fasttrack Pro

Inläggav verdad » 2015-01-01 14:06

Skaffade BOSS BR-80. En liten miniatyrinspelningsgrunka/jamalong, och med den följde Sonar X1 LE(Cakewalk)

Har inte installerat den ännu men ska göra det när jag får tid. Kanske detta program kan fungera klanderfritt, vad vet jag.

Visste inte att denna mjukvara följde med. Ville bara ha denna fantastiskt lilla inspelningsmojäng.

Snacka om leksak, och grymt liten är den också.

https://www.youtube.com/watch?v=8HXkMIktVqA

https://www.youtube.com/watch?v=-MFUiNQOydM
"Som nytt, fast bättre"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Problem med M-Audio Fasttrack Pro

Inläggav paa » 2022-02-04 15:02

Det har visat sig att mitt M-Audio Fasttrack Pro inte funkar i USB3-portar med Win10, däremot utmärkt i USB2!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3495
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Problem med M-Audio Fasttrack Pro

Inläggav peterh » 2022-02-04 16:43

paa skrev:Det har visat sig att mitt M-Audio Fasttrack Pro inte funkar i USB3-portar med Win10, däremot utmärkt i USB2!

du menar kanske att win-10 inte funkar med USB3 och M-Audio Fasttrack Pro.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Problem med M-Audio Fasttrack Pro

Inläggav paa » 2022-02-04 17:56

peterh skrev:
paa skrev:Det har visat sig att mitt M-Audio Fasttrack Pro inte funkar i USB3-portar med Win10, däremot utmärkt i USB2!

du menar kanske att win-10 inte funkar med USB3 och M-Audio Fasttrack Pro.

Så kan man kanske säga, men jag vet dock inte om Win7 funkar med USB3 och M-Audio Fasttrack Pro, men det kanske är samma fel där, och att det beror på M-Audios drivrutiner?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22691
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Problem med M-Audio Fasttrack Pro

Inläggav RogerGustavsson » 2022-02-04 18:10

Vad händer om du använder en USB 2-sladd? USB 3 är väl inte "tänkt" för audio? Det äldre USB-ljudkort jag har bryr sig inte om det är Windows 7 eller 10 inte heller USB 2 eller USB 3.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Problem med M-Audio Fasttrack Pro

Inläggav paa » 2022-02-04 20:00

RogerGustavsson skrev:Vad händer om du använder en USB 2-sladd? USB 3 är väl inte "tänkt" för audio? Det äldre USB-ljudkort jag har bryr sig inte om det är Windows 7 eller 10 inte heller USB 2 eller USB 3.

Datorn hänger sig när man stänger av kortet om jag har sladden i USB3-uttaget, men som tur är så finns det ett USB2-uttag på andra sidan av datorn.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Problem med M-Audio Fasttrack Pro

Inläggav paa » 2024-03-23 17:46

Min senaste dator har bara USB3-kontakter förutom USB-C, dvs ingen USB2.
Men nu har jag hittat en USB hub/adapter från en USB3 till en USB3 och två USB2-anslutningar.
Och det verkar som att det går att köra mitt gamla ljudkort Fast Track Pro med drivrutin 6.1.10 på min Win 11 dator med USB3-port, utan att datorn hänger sig, varken när jag slår av ljudkortet eller drar ur kabeln till ljudkortet.

https://www.amazon.se/dp/B0CRRQ2B1T?ref ... tails&th=1

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

AlbertHall
 
Inlägg: 1501
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Problem med M-Audio Fasttrack Pro

Inläggav AlbertHall » 2024-03-29 20:42

Hur många processorer kan Mac använda simultant?

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster