Här är nuvarande status på min mätbänk:

USB-ljudkortet längst till vänster är ett fynd. Jag har slösat bort åtskilliga pengar på fel ljudkort men tycker mig här ha funnit det perfekta som jag gärna vill rekommendera. Focusrite Scarlett 2i2. Externa ljudkort är gjorda för diverse andra ändamål, men inte för mätändamål. Vad man behöver är mikingångar med fantommatning, samt linjeingångar som är balanserade så att man inte behöver hålla på att krångla med vad som är jord eller inte, bara att koppla på. Utgångarna måste också vara balanserade.
Vidare måste monitorfunktionen (medlyssning genom att analog in kopplas till analog ut) vara en enkel fysisk omkopplare TILL/FRÅN. Här har de flesta kort alla möjliga andra underliga upplägg, en balanserande ratt, medlyssning via mjukvaran i datorn (med fördröjning) etc. Det går inte. Självklart måste den också mäta perfekt, det gör de flesta inte. Eftersom de är gjorda för inspelningsändamål har de en basavskärning från kanske 20Hz, det kan vi inte ha. Focusrite Scarlett 2i2 motsvarar alla dessa krav och har ett hyggligt pris.
USB-oscilloscopet PicoScope 2203 däremot var ett felköp. Jag vet å andra sidan inte något annat riktigt passande för audioändamål, tips mottages tacksamt. Det har förutom oscilloscopfunktionen också inbyggd tongenerator och spektrumanalysator. Båda dessa extrafunktioner visade sig helt oanvändbara. Tongeneratorn måste startas genom att frekvens och vågform sätts. Vågformen är mycket flexibel och kan beskrivas fritt, men det behöver vi ju inte. Frekvens ändras genom att ny frekvens skrivs in och då startar generatorn om, med ett knäpp! Enda nytta man kan ha av den är om man vill mata ut snygg fyrkant i höga frekvenser, eller sinus långt över 20kHz. Det kan ju inte ljudkort göra alls.
Tonsvep finns men då stegar den ett fast antal Hz med fast intervall, med ett knäpp vid varje omstart. Jag hämtade det C-baserade API som finns för att skriva ett eget användarinterface men det visade sig att logiken är så i själva API:et! Det är dessutom detsamma för alla PicoTechs tongeneratorer. De är avsedda för att skapa och analysera pulser. Tonsvep, vitt brus, rosa brus etc existerar inte ens. Glöm dem!
Spektrumanalysatorn har alldeles för mycket FFT-inställningar som man går vilse i, men värre är att mjukvaran bara kan visa en linjär frekvensskala. Den har helt enkelt inte logaritmisk skala. Otroligt och oanvändbart.
Oscilloscopdelen är som alla datoriserade oscilloscop ett under av minnesfunktionalitet. Man kan backa 32 skärmbilder och studera korta förlopp. Mycket användbart ibland men mest längtar man tillbaka till ett hederligt analogt Tektronix där man ser svepet i realtid.
Labaggregatet från Oltronix kostade några hundralappar på Blocket och fungerar perfekt. Tidsenligt sjuttiotal, liksom resterande mätutrustningen. Fyrtio volt gör det möjligt att dela till 2x15v när man behöver drivspänning för op-ampar.
Mätförstärkaren från Bruel&Kjaer har jag mest för den fina gröna färgens skull, och nostalgi. Modellen heter 2706 och ger 70W. Idiotsäker och rejäl förstås. Mäter som vilken som helst ordinär 70-talsförstärkare vilket ju räcker gott för högtalarmätningar. Frekvensomfång från några få Hz till långt över 20kHz. Brusar tyvärr högfrekvent och lite för mycket vilket gör att oscilloscop-svep blir lite otydliga. Men för kritiska tillämpningar har jag ett Nikko-slutsteg från 90-talet avsett för diskotek, som kostade ett par hundralappar på Blocket och mäter perfekt.
Dessa B&K 2706 brukar ligga på ebay för runt 1000 dollar. Detta ex kostade 150 dollar, tror jag, för den såldes som defekt. Det visade sig omedelbart att felet var att någon vridit sönder en trimpot. Det tog en halvtimme att löda i en ny och trimma den!
Voltmetern B&K 2425 är så fin att den fått bli avatar. Det finns inget bättre än ett pålitligt visarinstrument när man vill se vilka nivåer man faktiskt kör. Den har också mycket användbara dämpfilter, exempelvis toppvärdesvisning med låsning. Den kostade också bara några hundralappar på ebay, skamfilad och utan returrätt. Behövde tvättas och avlusas och blev helt snygg.
I laptopparna (det står en till utanför bild) finns diverse mätmjukvara. Vi tar det ämnet nästa gång, liksom lite museiföremål jag har och som också fungerar.