Moderator: Redaktörer
djrogga skrev:Hej!
Frågan om ljudet i just rullbandspelare,ja...det är väl ok....på högsta hastigheten,i de här fallet 19 cm/sec.
Bandspelarna som jag har är Philips N4510 och N4505,har även ägt Akai och Teac med samma ljud kan man säga......
Jämför man dessa mot mitt Nakamichi 580 kassett däck som går i kassetternas lugna hastighet 4,75 cm/sec så låter Nakkan 1000 ggr bättre.
Hur kommer det sig?
Någon som vet varför.....?
freddenacka skrev:Jag har inte lyssnar på dolby Hx eller dolby s.
Dolby b och c gillar jag i varje fall inte, blir tråkigt ljud på något sätt och dov diskant tycker jag.
RogerGustavsson skrev:Om bandet har legat länge finns det risk att diskantnivån är minskad
PerStromgren skrev:RogerGustavsson skrev:Om bandet har legat länge finns det risk att diskantnivån är minskad
Det har jag ofta upplevt, men trott vara inbillning! Vad händer, vet du?
Till saken (kanske) hör att det gäller rullband, utan Dolby.
Svante skrev:Får man fråga varför man ska bry sig 2013, eller är jag neggo då?
Är det ren tekniknyfikenhet?
För mig handlar bandspelarteknik idag bara om att kunna rädda gamla inspelningar. Nyinspelning på band är helt ointressant.
Nagrania skrev:Jocke jag såg också dokumentären om film. Jag bara undrar hur det kommer att bli i framtiden om det då kommer att gå att spela upp ett råmaterial och förbättra både bild och ljud som man kan göra idag med filmer som är från förra seklets början.
PerStromgren skrev:RogerGustavsson skrev:Om bandet har legat länge finns det risk att diskantnivån är minskad
Jocke skrev:
Mycket snyggare än en dator, eller?
lennartj skrev:PerStromgren skrev:RogerGustavsson skrev:Om bandet har legat länge finns det risk att diskantnivån är minskad
Magnetismen i band är aldrig beständig oavsett om det är rullband eller kassettband, men gradskillnaden är gigantisk mellan en C120-kassett och ett kvarttums rullband i standardtjocklek och av arkivtyp inspelat med två spår.
RogerGustavsson skrev:Har några av de där svenska kassetterna som dök upp i början av 80-talet, de är väldigt dåliga.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster