Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Troligen en sedvanlig jordslinga. Både signalsidan och Behringerslutsteget nätjordade med en slinga via signalkablarna som följd.
KarlXII skrev:Flint skrev:Troligen en sedvanlig jordslinga. Både signalsidan och Behringerslutsteget nätjordade med en slinga via signalkablarna som följd.
Mycket möjligt. Eller, som jag hade, injekterat krafs.
I mitt fall en dålig väggvårta.
Flint skrev:Troligen en sedvanlig jordslinga. Både signalsidan och Behringerslutsteget nätjordade med en slinga via signalkablarna som följd.
Jara skrev:Flint skrev:Troligen en sedvanlig jordslinga. Både signalsidan och Behringerslutsteget nätjordade med en slinga via signalkablarna som följd.
Det där är lite svårt för mig att hajja. Men båda stegen är testade identiskt, förutom två xlr-adaptrar jag behöver ha på rca-kabeln in i Behringern. Är det dessa som spökar?
Andra idéer?
Flint skrev:Jara skrev:Flint skrev:Troligen en sedvanlig jordslinga. Både signalsidan och Behringerslutsteget nätjordade med en slinga via signalkablarna som följd.
Det där är lite svårt för mig att hajja. Men båda stegen är testade identiskt, förutom två xlr-adaptrar jag behöver ha på rca-kabeln in i Behringern. Är det dessa som spökar?
Andra idéer?
Har båda slutstegen du har testat jordad nätkabel?
Spacebug skrev:Jag fick massa brum i mitt inuke steg med, gissade på någon jordslinga och funderade på om det kunde vara från signalsidan (dator-reciever-inuke), kopplade in USB kabeln mellan inuke och dator och då försvann brummet.
Har kabeln alltid ikopplad i datorn nu, det är min enda signalkälla så den är alltid igång och det är smidigt att lätt kunna öppna dsp programmet om man vill pilla runt lite.
Vet inte om du har DSP versionen dock med USB men prova runt lite att jämna ut jordpotentialer...
Jara skrev:Flint skrev:Jara skrev:Flint skrev:Troligen en sedvanlig jordslinga. Både signalsidan och Behringerslutsteget nätjordade med en slinga via signalkablarna som följd.
Andra idéer?
Nej, bara Behringern. Kan detta vara den enkla lösningen?
Jara skrev:Flint skrev:Jara skrev:Flint skrev:Troligen en sedvanlig jordslinga. Både signalsidan och Behringerslutsteget nätjordade med en slinga via signalkablarna som följd.
Andra idéer?
Nej, bara Behringern. Kan detta vara den enkla lösningen?
Jara skrev:Hur gör jag med nätkabeln, förresten?
Flint skrev:Jara skrev:Hur gör jag med nätkabeln, förresten?
Det finns flera sätt att lösa det på. Dels kapa jorden i slutstegets nätkabel vilket nog en del kan tycka är lite otäckt, och dels kapa jorden i signalkablarna till slutsteget. Sen kan man också sätta ett par trafo på signalkablarna som matar slutsteget och skilja enheterna åt galvaniskt men där rynkar hajfiivrarna på näsan. Jag skulle helt enkelt kapa nätjorden till Behringersteget. Kanske göra en kort kabel nätadapter hona-hane där bara de två spänningsförande kablarna är anslutna och inte jorden. Eller anslut Behringersteget till ett ickejordat uttag. Det är förstås det allra enklaste om du har något sådant i närheten..
Spacebug skrev:Enklaste sättet om man inte vill göra någon åverkan på kabeln är väl att koppla den i en ojordat grenkontakt ifall du inte har något ojordat vägguttag.
Bryr man sig inte om kabeln är det väl bara att rycka/klippa av jordplåtarna.
Jara skrev:Flint skrev:Jara skrev:Hur gör jag med nätkabeln, förresten?
Det finns flera sätt att lösa det på. Dels kapa jorden i slutstegets nätkabel vilket nog en del kan tycka är lite otäckt, och dels kapa jorden i signalkablarna till slutsteget. Sen kan man också sätta ett par trafo på signalkablarna som matar slutsteget och skilja enheterna åt galvaniskt men där rynkar hajfiivrarna på näsan. Jag skulle helt enkelt kapa nätjorden till Behringersteget. Kanske göra en kort kabel nätadapter hona-hane där bara de två spänningsförande kablarna är anslutna och inte jorden. Eller anslut Behringersteget till ett ickejordat uttag. Det är förstås det allra enklaste om du har något sådant i närheten..
Kapa jorden får det bli.
Orkar du ge mig exempel på de delar jag behöver och var jag kan hitta dessa?
Den hemmabyggda adaptern sätter jag närmast steget, eller? Inte mot vägguttaget?
Spacebug skrev:Enklaste sättet om man inte vill göra någon åverkan på kabeln är väl att koppla den i en ojordat grenkontakt ifall du inte har något ojordat vägguttag.
NiklasF skrev:Groundloop isolator har visst funkat väl för vissa.
http://www.hifiklubben.se/produkter/til ... gglibk.htm
NiklasF skrev:Spacebug skrev:Enklaste sättet om man inte vill göra någon åverkan på kabeln är väl att koppla den i en ojordat grenkontakt ifall du inte har något ojordat vägguttag.
En bit eltejp över plåtarna känns lite enklare att återställa, bara en liten tanke si sådärainga
Jara skrev:Nu har jag testat att ha ojordat till nätet. Fortfarande brum. Lika mycket som förut.
Testade också min ground loop isolator; ÄNNU mer brum.
Några andra idéer?
Flint skrev:Jara skrev:Nu har jag testat att ha ojordat till nätet. Fortfarande brum. Lika mycket som förut.
Testade också min ground loop isolator; ÄNNU mer brum.
Några andra idéer?
Gör Berhingerstegeget mekanisk kontakt med någon annan apparat i anläggningen, metall till metall?
Jara skrev:KarlXII skrev:Dra ut diverse förbrukare, en i taget.
Med lite tur är det inte hos någon granne, eller kylskåpet.
Bor i en stor villa. Puhh! Var ska man börja? Bergvärmepumpen?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster