Brum, mycket brum. Varför?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jara

Brum, mycket brum. Varför?

Inläggav Jara » 2013-02-20 12:39

Jag blev i dagarna klar med mina 4 sista slutna basmoduler. Totalt är det nu 8 st.
Kruxet är nu det massiva brum jag har ur alla åtta basarna när jag slår på slutsteget.
Så här är läget:
Slutsteget är ett Behringer iNuke NU6000, ett plastigt steg med fläktar som kylning. Jag har serie/parallellkopplat 4 basar per kanal. Baselementen är på 4 Ohm (L26ROY), vilket gör att steget lastas med 4 Ohm. Rätt, eller hur? Brrrrrum!!!, säger basarna...
Innan de fyra sista var klara, seriekopplade jag 2 basar per kanal. Lasten för steget landar på 8 Ohm. Lite, lite brum. Knappt märkbart.

Jag har även testat med ett Denon-steg jag har hemma. Ganska klent. 2x50w, tror jag. Serie/parallellkoppling, 4 basar per kanal. Det orkar knappt driva basmodulerna. Men det är knäpptyst i modulerna vid tomgång.

Vad gör man?
Hivar man Behringern? Eller kan jag lösa det med andra kopplingar?
Jag vill ju driva basarna relativt billigt, därför kändes Behringern rätt.

Luften har gått ur mig...

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-20 12:46

Har du bytt annat uttag så du kommer på annan fas?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-20 12:53

Troligen en sedvanlig jordslinga. Både signalsidan och Behringerslutsteget nätjordade med en slinga via signalkablarna som följd.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-20 12:58

Flint skrev:Troligen en sedvanlig jordslinga. Både signalsidan och Behringerslutsteget nätjordade med en slinga via signalkablarna som följd.

Mycket möjligt. Eller, som jag hade, injekterat krafs.
I mitt fall en dålig väggvårta.

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-02-20 12:59

KarlXII skrev:Har du bytt annat uttag så du kommer på annan fas?

Japp, testat.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-20 13:01

KarlXII skrev:
Flint skrev:Troligen en sedvanlig jordslinga. Både signalsidan och Behringerslutsteget nätjordade med en slinga via signalkablarna som följd.

Mycket möjligt. Eller, som jag hade, injekterat krafs.
I mitt fall en dålig väggvårta.

Javisst, och lätt att testa. Lättare än att bryta en slinga om man inte är van vid det eftersom tanken kan verka ovan och ologisk innan man förstår funktionen. "En jordning borde ju motverka brum och inte skapa det. Då borde ju dubbel jordning vara också dubbelt så bra", kanske?
Senast redigerad av Flint 2013-02-20 13:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-02-20 13:04

Det där är lite svårt för mig att hajja. Men båda stegen är testade identiskt, förutom två xlr-adaptrar jag behöver ha på rca-kabeln in i Behringern. Är det dessa som spökar?

Andra idéer?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-20 13:06

Jara skrev:

Det där är lite svårt för mig att hajja. Men båda stegen är testade identiskt, förutom två xlr-adaptrar jag behöver ha på rca-kabeln in i Behringern. Är det dessa som spökar?

Andra idéer?

Har båda slutstegen du har testat jordad nätkabel?

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-02-20 13:13

Flint skrev:
Jara skrev:

Andra idéer?

Nej, bara Behringern. Kan detta vara den enkla lösningen? :D

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2013-02-20 13:13

Jag fick massa brum i mitt inuke steg med, gissade på någon jordslinga och funderade på om det kunde vara från signalsidan (dator-reciever-inuke), kopplade in USB kabeln mellan inuke och dator och då försvann brummet.
Har kabeln alltid ikopplad i datorn nu, det är min enda signalkälla så den är alltid igång och det är smidigt att lätt kunna öppna dsp programmet om man vill pilla runt lite.

Vet inte om du har DSP versionen dock med USB men prova runt lite att jämna ut jordpotentialer...

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-02-20 13:14

Spacebug skrev:Jag fick massa brum i mitt inuke steg med, gissade på någon jordslinga och funderade på om det kunde vara från signalsidan (dator-reciever-inuke), kopplade in USB kabeln mellan inuke och dator och då försvann brummet.
Har kabeln alltid ikopplad i datorn nu, det är min enda signalkälla så den är alltid igång och det är smidigt att lätt kunna öppna dsp programmet om man vill pilla runt lite.

Vet inte om du har DSP versionen dock med USB men prova runt lite att jämna ut jordpotentialer...

Jag har den utan DSP.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-20 13:14

Jara skrev:
Flint skrev:
Jara skrev:

Andra idéer?

Ja, det var min första tanke.

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-02-20 13:16

Jara skrev:
Flint skrev:
Jara skrev:

Andra idéer?

Hur gör jag med nätkabeln, förresten?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-20 13:23

Jara skrev:Hur gör jag med nätkabeln, förresten?

Det finns flera sätt att lösa det på. Dels kapa jorden i slutstegets nätkabel vilket nog vissa kan tycka är lite otäckt, och dels kapa jorden i signalkablarna till slutsteget. Sen kan man också sätta en trafo per kanal på signalkablarna som matar slutsteget och skilja enheterna åt galvaniskt men där rynkar hajfiivrarna på näsan. Jag skulle helt enkelt kapa nätjorden till Behringersteget. Kanske göra en kort kabel nätadapter hona-hane där bara de två spänningsförande kablarna är anslutna och inte jorden. Eller anslut Behringersteget till ett ickejordat uttag. Det är förstås det allra enklaste om du har något sådant i närheten..

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-02-20 13:32

Flint skrev:

Det finns flera sätt att lösa det på. Dels kapa jorden i slutstegets nätkabel vilket nog en del kan tycka är lite otäckt, och dels kapa jorden i signalkablarna till slutsteget. Sen kan man också sätta ett par trafo på signalkablarna som matar slutsteget och skilja enheterna åt galvaniskt men där rynkar hajfiivrarna på näsan. Jag skulle helt enkelt kapa nätjorden till Behringersteget. Kanske göra en kort kabel nätadapter hona-hane där bara de två spänningsförande kablarna är anslutna och inte jorden. Eller anslut Behringersteget till ett ickejordat uttag. Det är förstås det allra enklaste om du har något sådant i närheten..

Kapa jorden får det bli.
Orkar du ge mig exempel på de delar jag behöver och var jag kan hitta dessa?
Den hemmabyggda adaptern sätter jag närmast steget, eller? Inte mot vägguttaget?

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2013-02-20 13:36

Enklaste sättet om man inte vill göra någon åverkan på kabeln är väl att koppla den i en ojordat grenkontakt ifall du inte har något ojordat vägguttag.

Bryr man sig inte om kabeln är det väl bara att rycka/klippa av jordplåtarna.

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-02-20 13:39

Spacebug skrev:Enklaste sättet om man inte vill göra någon åverkan på kabeln är väl att koppla den i en ojordat grenkontakt ifall du inte har något ojordat vägguttag.

Det här känns ju enklare.
Och allt är lugnt. Inget man behöver vara orolig för? Steget vill
ju vara jordat, men blir ojordat.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-20 13:39

Jara skrev:
Flint skrev:

Det finns flera sätt att lösa det på. Dels kapa jorden i slutstegets nätkabel vilket nog en del kan tycka är lite otäckt, och dels kapa jorden i signalkablarna till slutsteget. Sen kan man också sätta ett par trafo på signalkablarna som matar slutsteget och skilja enheterna åt galvaniskt men där rynkar hajfiivrarna på näsan. Jag skulle helt enkelt kapa nätjorden till Behringersteget. Kanske göra en kort kabel nätadapter hona-hane där bara de två spänningsförande kablarna är anslutna och inte jorden. Eller anslut Behringersteget till ett ickejordat uttag. Det är förstås det allra enklaste om du har något sådant i närheten..

Kapa jorden får det bli.
Orkar du ge mig exempel på de delar jag behöver och var jag kan hitta dessa?
Den hemmabyggda adaptern sätter jag närmast steget, eller? Inte mot vägguttaget?

Det behövs bara en nätkontakt hane och en skarvkontakt hona och en stump tvåledare vanlig lampsladd mellan dom. Spelar ingen roll var den sitter bara den sitter på Behringerstegets nätsladd. Närmast uttaget i "väggen" duger bra.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-02-20 14:29

Spacebug skrev:Enklaste sättet om man inte vill göra någon åverkan på kabeln är väl att koppla den i en ojordat grenkontakt ifall du inte har något ojordat vägguttag.

En bit eltejp över plåtarna känns lite enklare att återställa, bara en liten tanke si sådärainga :)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-02-20 14:31

Groundloop isolator har visst funkat väl för vissa.

http://www.hifiklubben.se/produkter/til ... gglibk.htm
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-20 14:36

NiklasF skrev:Groundloop isolator har visst funkat väl för vissa.

http://www.hifiklubben.se/produkter/til ... gglibk.htm

Ja ,som princip, men jag tvivlar på att trafona i den där är så värst hävliga. Här ska dom ju dessutom köras till ett bassteg och (antaget) dåliga trafo och lf är ingen direkt höjdare.

Användarvisningsbild
robin_bockman

Inläggav robin_bockman » 2013-02-20 16:17

NiklasF skrev:

En bit eltejp över plåtarna känns lite enklare att återställa, bara en liten tanke si sådärainga :)

Klassiskt roddartrick!

:)

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-02-20 16:28

Nu har jag testat att ha ojordat till nätet. Fortfarande brum. Lika mycket som förut.

Testade också min ground loop isolator; ÄNNU mer brum.

Några andra idéer?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-20 16:34

Dra ut diverse förbrukare, en i taget.
Med lite tur är det inte hos någon granne, eller kylskåpet.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-20 16:36

Jara skrev:Nu har jag testat att ha ojordat till nätet. Fortfarande brum. Lika mycket som förut.

Några andra idéer?

Gör Berhingerstegeget mekanisk kontakt med någon annan apparat i anläggningen, metall till metall?

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-02-20 16:37

KarlXII skrev:Dra ut diverse förbrukare, en i taget.

Bor i en stor villa. Puhh! Var ska man börja? Bergvärmepumpen? :D

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-02-20 16:39

Flint skrev:
Jara skrev:Nu har jag testat att ha ojordat till nätet. Fortfarande brum. Lika mycket som förut.

Några andra idéer?

Gör Berhingerstegeget mekanisk kontakt med någon annan apparat i anläggningen, metall till metall?

Den står ensam utanför biorummet, pga fläktljudet.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-20 16:41

Jara skrev:
KarlXII skrev:Dra ut diverse förbrukare, en i taget.

Bor i en stor villa. Puhh! Var ska man börja? Bergvärmepumpen? :D

I see. :D

Been there, done that... :roll:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-20 16:42

Brummar steget utan XLR-kontakterna inkopplade?

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-02-20 16:47

KarlXII skrev:Brummar steget utan XLR-kontakterna inkopplade?

Nej. Påslaget med högtalarkablarna inkopplade, men utan rca/xlr-adaptrarna kopplade är det knäpptyst. Vad betyder det?

Nästa

Återgå till Teknikforum