Moderator: Redaktörer
paa skrev:Jag röstar på dålig rumsakustik. Nej förresten, det gick ju inte!
grafpro skrev:paa skrev:Jag röstar på dålig rumsakustik. Nej förresten, det gick ju inte!
Nej, jag funderade ett tag på om man borde ta med faktorer före och efter anläggningen (inspelningar till rumsakustik) men då blir det liksom ingen ände. Dessutom är vi i teknikforum.
Men jobbigt att man bara kan rösta på ett alternativ, däremot bra att man inte kan rösta flera gånger från ett konto.
paa skrev:Du menar att akustik inte hör till teknik, vad är det i så fall?
grafpro skrev:Men jobbigt att man bara kan rösta på ett alternativ, däremot bra att man inte kan rösta flera gånger från ett konto.
paa skrev:Du menar att akustik inte hör till teknik, vad är det i så fall?
paa skrev:I vilket fall kan man rösta flera gånger från samma konto.
Flint skrev:Jag röstar på mastrings- och remastringskulturen men är osäker på om det är det som menas med "Ljudfilers datakomprimering"
IngOehman skrev:Med lätt att välja menade jag inte att det är lätt om man inte sätter sig in
i vad de som finns låter på för vis, utan att det är lätt att avgöra vad man
gillar om man verkligen tar sig tiden att läsa (för att avgöra om man gillar
filosofin) och lyssna (för att avgöra om man gillar resultatet). Självklart då
i rum som enligt konstruktören gör högtalaren rättvisa.
Men går man bara på hörsägen är det verkligen inte lätt, tvärtom. Förlåt att
jag var lite otydlig därvidlag.
Vh, iö
Flint skrev:Ha... Nu kan jag fuska. Röstade två gånger på "Förstärkarens upplevda ljudkaraktär". Ni kan alltså räkna ner det alternativet med en enhet. Ville bara kolla hur det fungerade. Hur dom andra har fuskat får dom själva berätta.
Flint skrev:bensnake skrev:Men inte ens en finfin stärkare kan väl hjälpa upp kassa högtalare?
Nej, men det är inte säkert att lådljudet är irriterande eller störande för det.
Flint skrev:bensnake skrev:Men inte ens en finfin stärkare kan väl hjälpa upp kassa högtalare?
Nej, men det är inte säkert att lådljudet är irriterande eller störande för det.
Objektivisten skrev:Flint skrev:bensnake skrev:Men inte ens en finfin stärkare kan väl hjälpa upp kassa högtalare?
Jag håller med om detta. Har man en schysst stärkare man tycker om kan man i princip haka på vilka burkar som helst och det svänger bra om musiken, foten börjar röra sig och ett leende om läpparna kan skönjas. Men man kan inte göra tvärtom.
Visst låter högtalare väldigt olika men för det musikaliska utbytet anser jag att deras betydelse är grovt överskattat.
IngOehman skrev:Jag skulle i så fall vilja gå så långt som till att inte knappt någon enda
del i anläggningen spelar något större roll för det musikaliska utbytet.
Bra musik är nästan oförstörbar!
Jag har stor behållning av bra musik även i min klockradio.
Svänger det så svänger det - genom nästan vad som helst.
- - -
Det nästan enda som jag upplevt på allvar tar död på även riktigt bra
musik är mastring. Jag har i själva verket aldrig nog hört någon mast-
rings-processning som inte på något sätt har drabbat musiken.
Fast en sak till kan förstöra musik - riktigt dåliga rum.
Vh, iö
Objektivisten skrev:Flint skrev:bensnake skrev:Men inte ens en finfin stärkare kan väl hjälpa upp kassa högtalare?
Jag håller med om detta. Har man en schysst stärkare man tycker om kan man i princip haka på vilka burkar som helst och det svänger bra om musiken, foten börjar röra sig och ett leende om läpparna kan skönjas. Men man kan inte göra tvärtom.
Visst låter högtalare väldigt olika men för det musikaliska utbytet anser jag att deras betydelse är grovt överskattat.
Objektivisten skrev:...Har man en schysst stärkare man tycker om kan man i princip haka på vilka burkar som helst och det svänger bra om musiken, foten börjar röra sig och ett leende om läpparna kan skönjas. Men man kan inte göra tvärtom.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster