Strömrenare, hifi-svammel?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Strömrenare, hifi-svammel?

Inläggav zartok » 2013-02-28 08:06

Jag tänkte passa på att fråga om strömrenare är något att ha till ett hifi-system? För mig låter det lite som det sedvanliga trolleriet men samtidigt så bör man fråga innan man dömer ut själv.

... ja, jag börjar få ont om idéer över hur jag ska kunna uppgradera systemet :)

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2013-02-28 09:04

jag har aldrig provat men inbillar mig att det i alla fall kan göra en teoretisk skillnad.

Tror betydligt mer på det än att byta ut den sista metern kabel av elnätet till en super duper turbo 2000 guld platina-kabel.

Jag har bytt kablar men bara för feel good. Jag hör ingen skillnad. Renare skulle jag vilja prova men pengar har hållit mig borta. Jag tror nämligen att de pengarna gör större nytta nån annan stans i kedjan.

Som sagt jag vet inget jag bara spekulerar.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-02-28 09:23

Måste ju vart ett gäng som var på mässan i stockholm där Isotek körde demo, vad säger ni som var där?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-28 09:29

Jag tror absolut den kan göra nytta men bara för ett fåtal med specifika problem. Att rutinmässigt slänga på en strömrenare för att allt låter bättre tror jag inte ett dyft på .

Har man problem med brum eller andra störningar som man inte hittar orsaken till tycker jag att man ska försöka låna hem en att prova.
Jag gjorde det själv och kunde snabbt konstatera att det inte behövs här - jag hörde ingen som helst skillnad.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-28 10:42

Jag redogör för mina upplevelser i denna tråd:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... t=bensnake

Det handlar dock om ett "strömaggregat" snarare än en traditionell "renare" men i alla fall...
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-02-28 11:35

Fel strömrenare i fel miljö kan definitivt försämra ljudåtergivningen, oftast drabbas den upplevda dynamiken.
Genuint välkonstruerad hifi-apparatur har redan tillräcklig strömrening inbyggd för de miljöer den är tänkt att användas i.
I billigare apparater som ändå har högupplöst återgivning saknas ofta alla former av störskydd.
Till sådana kan säkert flera tänkbara lösningar med strömfiltrering eller strömregenerering ge förbättrad återgivning om man har störningar på elnätet, men till vilket pris?
Tyvärr har många lyssningstester visat att första metern nätkabel ofta agerar antenn för diverse störningar och får inte försummas vare sig beträffande jordning eller skärmning om man har problem som man försöker bli av med.
De som förlöjligar strömkablars betydelse betraktar problemen från fel håll.

Även om man skaffat en påkostad strömrenare med fint skärmat kablage kan man lätt spoliera det hela om man ansluter t.ex. en DAC eller förförstärkare med simpel tvåledare som elkabel som blir antenn för luftburna störningar.

Innan man börjar spendera en massa pengar, tycker jag att man ska rensa upp i kabelträsket runt anläggningen och först koppla in bara en källa med renast och kortast möjliga kabeldragning och lyssna.
Kanske bara det kan ge en förbättring och tankeställare om hur man ska gå vidare, om det ens behövs?

Det gäller att inte bli besatt av att optimera detta och glömma av att lyssna på musiken!
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-02-28 11:46

det jag vet är att jag gärna är en sån som har all möjlig elektronik i omlopp, därav att jag funderade på detta. jag köpte två par magnepanhögtalare i höstas. har sålt ett par. sålde mina golvare och köpte stativare. köpte två emotiva monoblock, båda sålda nu. köpte emotiva cd-spelare och dac -sålda.
köpte tre stycken rotel 1092 i januari. alla tre sålda. väntar på att sälja en fjärde. bytte till mig ett par pip signatur för tre veckor sen. dom är sålda nu.
köpte i mitten av månaden en anthem flerkanalsförstärkare.

ja, så har det fortgått. jag köper mängder av saker och säljer sen iväg dom snabbt. jag tycker att det är vansinnigt kul att testa på saker i branchen även om jag har en sund syn och vet att placebo färgar allt.

vi blindtestade nyss kablar, där mina fetkablar inte kunde skiljas från ett par på 0.75 =D
jag har gjort blindtester på förstärkare och vet att så länge inget distar så hör man ingen skillnad.

så jag är skeptisk mot all ljudskillnad, men jag köper gärna på mig saker iaf, det är VANSINNIGT kul.

... sedan förra sommaren så har jag sålt 8 par högtalare, där priset på 4 par betingat ett värde på femsiffrigt.
fan, det drar fort iväg *asg*

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-28 12:04

lennartj skrev:Tyvärr har många lyssningstester visat att första metern nätkabel ofta agerar antenn för diverse störningar och får inte försummas vare sig beträffande jordning eller skärmning om man har problem som man försöker bli av med.

Även om man skaffat en påkostad strömrenare med fint skärmat kablage kan man lätt spoliera det hela om man ansluter t.ex. en DAC eller förförstärkare med simpel tvåledare som elkabel som blir antenn för luftburna störningar.

Innan man börjar spendera en massa pengar, tycker jag att man ska rensa upp i kabelträsket runt anläggningen och först koppla in bara en källa med renast och kortast möjliga kabeldragning och lyssna.
Kanske bara det kan ge en förbättring och tankeställare om hur man ska gå vidare, om det ens behövs?

Det gäller att inte bli besatt av att optimera detta och glömma av att lyssna på musiken!

Håller med om allt det där. Skärmat strömkablage av god kvalitet mellan samtliga länkar borde vara en självklarhet, tycker jag.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-28 12:12

lennartj skrev:Tyvärr har många lyssningstester visat att första metern nätkabel ofta agerar antenn för diverse störningar och får inte försummas vare sig beträffande jordning eller skärmning om man har problem som man försöker bli av med.

Fast jag har svårt att förstå att den sista metern ut till en audiogrunka skulle vara viktigast. Det är ju en massa meter innan den metern! Servisen in in fastigheten är i regel skärmad men med tanke på att de allra flesta boenden inte har skärmade eller ens tvinnade kablar i vägarna, finns där en källa som kan plocka upp störningar. En skärmad del i slutet gör inte mycket åt det. Däremot kanske någon form av "renare" eller filter kapa en del men en intelligent konstruerad apparat har väl redan tagit störningarna i beaktande. Installationer äldre än ca 20 år är i regel inte jordade. Mina egna prylar är inte jordade då inte ens någon av apparaterna har jordanslutning. Frågan om instrålning rör även signalkablaget, förmodligen ett större problem än via nätkablaget. Brukar hävdas att störningarna ska tas omhand vid källan, t.ex. tillslag av kyl/frys, tvättmaskin etc.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-02-28 12:19

nu tänkte jag att vi inte går hemskt OT (det finns väl en tendens att det sker på den här sidan? ;)) men jag har också svårt att tänka mig att den sista metern spelar så stor roll. störning kan ju ske metern innan och den "repareras" väl knappast av den sista metern superkabel? ^^

sen så ska man väl tänka hur mycket störningar man har också. jag har ett bokstavligt ormbo bakom alla mina grejjer, men jag har aldrig reagerat på störningar öht. jag tror inte att jag har ens nästan nog mycket störningar för att få påverkan på ljudet, och då är det som sagt ett ormbo med strömkablar åt höger och vänster hela tiden överallt!

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-02-28 12:31

Det är väl "bara" att gå på ett Isotek-demo så får ni lyssna/titta själva istället för att lyssna på vad andra har att säga eller tror.

Det verkar ibland som att det är lite farligt att ha åsikter som inte stämmer överens med massan här ;)

Det måste ju vara det bästa, skaffa sig egna åsikter istället för att " skall inte/bör inte/kan inte/dåligt konstruerad elektronik, är man nyfiken så låna hem ifrån butiken svårare än så är det ju faktiskt inte.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-28 12:38

RogerGustavsson skrev:

Fast jag har svårt att förstå att den sista metern ut till en audiogrunka skulle vara viktigast. Det är ju en massa meter innan den metern! Servisen in in fastigheten är i regel skärmad men med tanke på att de allra flesta boenden inte har skärmade eller ens tvinnade kablar i vägarna, finns där en källa som kan plocka upp störningar. En skärmad del i slutet gör inte mycket åt det. Däremot kanske någon form av "renare" eller filter kapa en del men en intelligent konstruerad apparat har väl redan tagit störningarna i beaktande. Installationer äldre än ca 20 år är i regel inte jordade. Mina egna prylar är inte jordade då inte ens någon av apparaterna har jordanslutning. Frågan om instrålning rör även signalkablaget, förmodligen ett större problem än via nätkablaget. Brukar hävdas att störningarna ska tas omhand vid källan, t.ex. tillslag av kyl/frys, tvättmaskin etc.

Medhåller! :)

Kan inte direkt påminna mig om några strömrelaterade problem förutom kortare avbrott och spikar (ja, längre avbrott också förstås... ;) ). Generell jordning är lite tudelat - det kan lika väl skapa problem...

Upplever att äldre analog teknik med trafo i nätdelen klarar sig bättre än digital teknik med elektronisk nätdel.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-02-28 12:48

RogerGustavsson skrev:

Observera fetningarna!
Har man inga problem med oskärmade ojordade tvåledare som strömkablar är det ju bara att sitta nöjd och njuta av musiken.
I din miljö går det naturligtvis inte att bevisa att första metern har betydelse.
Jag håller med dig i allt utom "första metern".
Mitt resonemang är bara tillämpligt för den som upplever ett problem och undrar hur det kan åtgärdas.
"If it ain't broke, don't try to fix it."
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-02-28 13:09

NiklasF skrev:Det är väl "bara" att gå på ett Isotek-demo så får ni lyssna/titta själva istället för att lyssna på vad andra har att säga eller tror.

Det verkar ibland som att det är lite farligt att ha åsikter som inte stämmer överens med massan här ;)

Det måste ju vara det bästa, skaffa sig egna åsikter istället för att " skall inte/bör inte/kan inte/dåligt konstruerad elektronik, är man nyfiken så låna hem ifrån butiken svårare än så är det ju faktiskt inte.

problemet är att det *nog* inte finns en sån demo i närheten av umeå ^^ däremot så tycker jag att folk får säga sitt oavsett om det går emot massan eller om det stämmer in med massan.

ska jag vara riktigt bold i det här forumet så ska jag nog säga att...
ino audio var absolut inga bra högtalare i mitt tycke i ett vanligt rum.
sen väntar man in hotbreven =D

nej, skämt åsido, jag tror mig vara nog skeptisk för att kunna se ett dåligt argument så att säga. jag tror inte på kablar eller förstärkarljud efter att ha testat båda blint. jag tror faktiskt inte på det där med att man måste vända strömladden rätt väg i eluttaget heller. jag är inte troende på signalkablar eller strömsladdar av dyra fabrikat. speciellt inte strömsladdarna, vi kör väl alla samma skit inne i väggen? det är ju egentligen lite som att säga att fortum ger sämre el via deras vindkraftverk än vad vattenfall ger från sina kärnreaktorer. nej, jag bytte till vattenfall, strömmen matchar mitt system bättre. man skulle ju bli utskrattad tom av branchen :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-28 13:12

Klart det låter segare när det inte blåser så mycket! :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-02-28 13:17

Googlade på "hifi umeå" första butiken som kom upp har en nätlist ifrån Isotek, bara att dra förbi och låna hem och se om det händer något.

http://www.hifi-lyd.se/sv/artiklar/till ... irius.html

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-02-28 13:17

nu är du bara okunnig.
... det blåser ju ALLTID någonstans i sverige och det är just den vinden som placeras in i MITT uttag.

kanske lite ironiskt. men alla förstår varför jag är skeptisk mot strömsladdar, vända sladden rätt i uttaget och strömrenare mm.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-02-28 15:42

Vore väl lämpligt för nästa blindtest? :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-02-28 21:03

Tja, det hade ju kunnat vara något att testa tänker man. Fast det finns väl större myter att ta kol på innan? Jag sprider gärna det här med att förstärkare inte märks av förrän de distar, men där finns det en sjuuuuk övertro på att förstärkare visst färgar, fixar med Diskanten, tiggare åt basen, framhäver mellanregistret mm mm mm. Osv osv mm mm mm. Man blir dödligt less. Speciellt när man ska sälja något och hör:

"Nja, basen var ju inte lika bra som i mitt system. Diskanten var däremot jättebra. Slutspelet spelar väldigt tryggt, men med för lite attack. Hur fan kan man hålla masken på det? Ännu värre är dom som ska lyssna hur förstärkaren spelar... på MITT system. Säger ju INGET om ditt!! Aaah!

... ursäkta ot :D

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-02-28 21:05

Får man fråga herrn varför han startade tråden alls, du har ju redan bestämt dig... eller?? :?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2013-02-28 21:26

En dc fälla kan behövas ibland, jag tycker att den kan kvala in som "strömrenare".
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-02-28 22:41

jag frågar ju för att höra argument åt det ena eller andra hållet. här verkar det som, av den informationen som framkommit, att jag i min nuvarande lägenhet inte skulle ha någon nytta av en strömrenare, och det är inte heller något som inte haft problem med strömmen som har gagnats av en sådan produkt.

... jag köpte fler monoblock istället =D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-28 22:48

Alla verkar så fixerade vid att det är den inkommande nätspänningen som är oren. Jag tror mer på att det är apparaterna i själva stereon som stör varandra med högfrekvent skräp från de egna nätdelarna och att anslutningssladdarna ev. fungerar som sändare. Har gjort en del tester på det. I det fallet tror jag att ett nätfilter kan påverka positivt men att varje enhet inkl. nätsladd bör trimmas/matchas ihop med resten av prylarna. Jag har aldrig testat det helt genomarbetat i praktiken men det är ändå min uppfattning. Men jag tror också att ett filter oftast inte har någon inverkan alls. Blev kanske lite för mycket tro än verkstad där.

Användarvisningsbild
lennartj

Egna byggen och erfarenheter

Inläggav lennartj » 2013-02-28 23:40

Flint skrev:Alla verkar så fixerade vid att det är den inkommande nätspänningen som är oren. Jag tror mer på att det är apparaterna i själva stereon som stör varandra med högfrekvent skräp från de egna nätdelarna och att anslutningssladdarna ev. fungerar som sändare. Har gjort en del tester på det. I det fallet tror jag att ett nätfilter kan påverka positivt men att varje enhet inkl. nätsladd bör trimmas/matchas ihop med resten av prylarna. Jag har aldrig testat det helt genomarbetat i praktiken men det är ändå min uppfattning. Men jag tror också att ett filter oftast inte har någon inverkan alls. Blev kanske lite för mycket tro än verkstad där.

Inte jag 8)

Från min medlemspresentation lånar jag följande, med smärre uppdateringar och förtydliganden:

Något om nätfilter
Under andra halvan av 1980-talet gjorde jag ett ryck på nätfilterfronten. Så länge vi talar om nätfilter och inte regenerering av 230 V anser jag att samma naturlagar gäller nu som då och några nya "magiska" komponenter som har någon relevans har inte uppfunnits, det är bara förpackningarna om blivit lyxigare och enormt mycket dyrare.
Jag öppnade några kommersiella filter och studerade hur de var uppbyggda, läste på i dåvarande upplaga av Elfa-katalogen om dimensionering av Cx, Cy, serieinduktans och lämpliga varistorer och jämförde med vad jag sett. Sedan köpte jag på mig ett sortiment av kondensatorer, olika lämpliga toroidkärnor, lackisolerad koppartråd i olika grovlekar och kollade angiven effektförbrukning på alla apparater i anläggningen. Från ELFA-katalogen kunde jag räkna ut minsta säkra trådarea för effekten, eller rättare sagt strömmen och hur många trådvarv på respektive toriodtyp som ger en viss induktans. Min dåvarande flickvän var rätt intresserad av handarbete, och det var ett utmärkt tillfälle att vara tillsammans. Jag handvirade mina toroider medan hon stickade. Det tog mååånga timmar. Sedan började jag med en låda för prototypfilter med skruvplintar så att det var lätt att byta alla komponenter.

När skruvarna inte var tight dragna i nättransformatorerna på mina rörslutsteg hade de hörbart mekaniskt brum, som ändrade spektralfördelning när jag startade skivspelaren!

Fenomenet fanns även sedan jag uppgraderat spelaren med separat motorstyrning, så jag började med att bekämpa störningarna vid källorna. Alltid med teoretiskt maximal dämpning i förhållande till respektive apparats effektförbrukning och noggrann lyssning med och utan filter -större lugn? -stryps dynamiken?
I de flesta fallen fungerade maxvärden, men inte på min förförstärkare, så jag bytte till halva värdet men fick halvera en gång till innan jag tyckte dynamiken förblev ostrypt.

Till apparater med kvarvarande garanti byggde jag dedikerade boxar, uppmärkta med max effekt och säkrade för denna (brandrisk annars). I äldre apparater byggde jag in mina filter.
Även om många av de anslutna apparaterna har ojordad kontakt är min erfarenhet att filtren ska byggas med jord och anslutas till jordat uttag för maximal effektivitet.

Härom året hade jag lånat hem en uppsättning Isotek-prylar över en helg.
Det var för kort tid. Jag kunde förnimma små förändringar i dynamik och
klang men kunde inte bestämma mig om jag tyckte återgivningen med eller utan Isotek-prylar var mest realistisk. Därför höll jag i pengarna.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-28 23:48

Se där. Intressant. Och du verkar verkligen ha jobbat dig igenom din anläggning.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-02-28 23:58

Jag kan ju nämna att mina gamla dyrgripar Marantz CD12 och DA12 inte vinner på att kopplas via nätfilter.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-01 00:13

zartok skrev:jag frågar ju för att höra argument åt det ena eller andra hållet. här verkar det som, av den informationen som framkommit, att jag i min nuvarande lägenhet inte skulle ha någon nytta av en strömrenare, och det är inte heller något som inte haft problem med strömmen som har gagnats av en sådan produkt.

... jag köpte fler monoblock istället =D

Vaffö då? Hör du skillnad?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
bensnake

Re: Egna byggen och erfarenheter

Inläggav bensnake » 2013-03-01 00:31

lennartj skrev:Min dåvarande flickvän var rätt intresserad av handarbete, och det var ett utmärkt tillfälle att vara tillsammans.

8) :roll: :wink:

Användarvisningsbild
mrk
Redaktör

Inläggav mrk » 2013-03-01 07:40

NiklasF skrev:Måste ju vart ett gäng som var på mässan i stockholm där Isotek körde demo, vad säger ni som var där?

Jag kunde inte gå på mässan i år, men har tidigare varit på Isotek-demo

Tyvärr var det en riktigt märklig demo, inför varje byte av strömrenare, kabel eller kombination av dem båda gavs en mindre föreläsning om vilka skillnader vi skulle höra och efter varje förändring summerades dessa skillnader

Själv hörde jag ingen skillnad alls, men kunde inte riktigt slå mig fri från en viss känsla av ovisshet

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-03-01 08:28

NiklasF: Funkar säkert, om där finns problem att lösa. Finns där inga problem, tror jag inte det blir någon skillnad alls. Det går inte att springa iväg och lyssna på allt som någon tjomme säger gör skillnad. Till slut sittar man där med gem i gardinen och små mässingskålar längs med väggarna. Här drar jag min gräns.

Tänker mig att de som rapporterar om stora skillnader här, är de som hör skillnad på det mesta, men inte märker att den egna skjortan sitter ut och in. Förutom du bensnake, jag tror din skjorta sitter rätt.
2021 maj på Spotify

Nästa

Återgå till Teknikforum