... ja, jag börjar få ont om idéer över hur jag ska kunna uppgradera systemet
Moderator: Redaktörer
lennartj skrev:Tyvärr har många lyssningstester visat att första metern nätkabel ofta agerar antenn för diverse störningar och får inte försummas vare sig beträffande jordning eller skärmning om man har problem som man försöker bli av med.
De som förlöjligar strömkablars betydelse betraktar problemen från fel håll.
Även om man skaffat en påkostad strömrenare med fint skärmat kablage kan man lätt spoliera det hela om man ansluter t.ex. en DAC eller förförstärkare med simpel tvåledare som elkabel som blir antenn för luftburna störningar.
Innan man börjar spendera en massa pengar, tycker jag att man ska rensa upp i kabelträsket runt anläggningen och först koppla in bara en källa med renast och kortast möjliga kabeldragning och lyssna.
Kanske bara det kan ge en förbättring och tankeställare om hur man ska gå vidare, om det ens behövs?
Det gäller att inte bli besatt av att optimera detta och glömma av att lyssna på musiken!
lennartj skrev:Tyvärr har många lyssningstester visat att första metern nätkabel ofta agerar antenn för diverse störningar och får inte försummas vare sig beträffande jordning eller skärmning om man har problem som man försöker bli av med.
RogerGustavsson skrev:lennartj skrev:Tyvärr har många lyssningstester visat att första metern nätkabel ofta agerar antenn för diverse störningar och får inte försummas vare sig beträffande jordning eller skärmning om man har problem som man försöker bli av med.
Fast jag har svårt att förstå att den sista metern ut till en audiogrunka skulle vara viktigast. Det är ju en massa meter innan den metern! Servisen in in fastigheten är i regel skärmad men med tanke på att de allra flesta boenden inte har skärmade eller ens tvinnade kablar i vägarna, finns där en källa som kan plocka upp störningar. En skärmad del i slutet gör inte mycket åt det. Däremot kanske någon form av "renare" eller filter kapa en del men en intelligent konstruerad apparat har väl redan tagit störningarna i beaktande. Installationer äldre än ca 20 år är i regel inte jordade. Mina egna prylar är inte jordade då inte ens någon av apparaterna har jordanslutning. Frågan om instrålning rör även signalkablaget, förmodligen ett större problem än via nätkablaget. Brukar hävdas att störningarna ska tas omhand vid källan, t.ex. tillslag av kyl/frys, tvättmaskin etc.
RogerGustavsson skrev:lennartj skrev:Tyvärr har många lyssningstester visat att första metern nätkabel ofta agerar antenn för diverse störningar och får inte försummas vare sig beträffande jordning eller skärmning om man har problem som man försöker bli av med.
Fast jag har svårt att förstå att den sista metern ut till en audiogrunka skulle vara viktigast. Det är ju en massa meter innan den metern! Servisen in in fastigheten är i regel skärmad men med tanke på att de allra flesta boenden inte har skärmade eller ens tvinnade kablar i vägarna, finns där en källa som kan plocka upp störningar. En skärmad del i slutet gör inte mycket åt det. Däremot kanske någon form av "renare" eller filter kapa en del men en intelligent konstruerad apparat har väl redan tagit störningarna i beaktande. Installationer äldre än ca 20 år är i regel inte jordade. Mina egna prylar är inte jordade då inte ens någon av apparaterna har jordanslutning. Frågan om instrålning rör även signalkablaget, förmodligen ett större problem än via nätkablaget. Brukar hävdas att störningarna ska tas omhand vid källan, t.ex. tillslag av kyl/frys, tvättmaskin etc.
NiklasF skrev:Det är väl "bara" att gå på ett Isotek-demo så får ni lyssna/titta själva istället för att lyssna på vad andra har att säga eller tror.
Det verkar ibland som att det är lite farligt att ha åsikter som inte stämmer överens med massan här
Det måste ju vara det bästa, skaffa sig egna åsikter istället för att " skall inte/bör inte/kan inte/dåligt konstruerad elektronik, är man nyfiken så låna hem ifrån butiken svårare än så är det ju faktiskt inte.
Flint skrev:Alla verkar så fixerade vid att det är den inkommande nätspänningen som är oren. Jag tror mer på att det är apparaterna i själva stereon som stör varandra med högfrekvent skräp från de egna nätdelarna och att anslutningssladdarna ev. fungerar som sändare. Har gjort en del tester på det. I det fallet tror jag att ett nätfilter kan påverka positivt men att varje enhet inkl. nätsladd bör trimmas/matchas ihop med resten av prylarna. Jag har aldrig testat det helt genomarbetat i praktiken men det är ändå min uppfattning. Men jag tror också att ett filter oftast inte har någon inverkan alls. Blev kanske lite för mycket tro än verkstad där.
zartok skrev:jag frågar ju för att höra argument åt det ena eller andra hållet. här verkar det som, av den informationen som framkommit, att jag i min nuvarande lägenhet inte skulle ha någon nytta av en strömrenare, och det är inte heller något som inte haft problem med strömmen som har gagnats av en sådan produkt.
... jag köpte fler monoblock istället =D
lennartj skrev:Min dåvarande flickvän var rätt intresserad av handarbete, och det var ett utmärkt tillfälle att vara tillsammans.
NiklasF skrev:Måste ju vart ett gäng som var på mässan i stockholm där Isotek körde demo, vad säger ni som var där?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster