Frågor kring Kondensatorer, (ang delningsfilter Beovox M75)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Wictor

Frågor kring Kondensatorer, (ang delningsfilter Beovox M75)

Inläggav Wictor » 2013-03-05 15:08

Tjenare!

Är i färd med att renovera delningsfiltren till mina Beovox M75.

Ett första litet problem är att en av kondningarna har värdet 25uF.

Jantzen har följande kondensatorer 22uF och sedan är nästa 27uF. med tanke på att toleransen är 5% så bör man kunna hamna rätt nära om man har tur.

Kan jag ersätta 25an med en av dessa? Och i så fall vilken är att föredra?

Kan nämna att den är ensam på delningsfiltret av det värdet.

http://www.jantzen-audio.com/download/C ... 202007.pdf

Bild på delningsfilterlayout.
Bild

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-03-05 16:07

15+10 parallellt?^^

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2013-03-05 16:14

Jocke skrev:15+10 parallellt?^^

Borde ju fungera helt klart. Bara de får plats i hålet[s] som flickan sa. [/s] :oops:

Finns det någon nackdel med att paralellkoppla?
Senast redigerad av Wictor 2013-03-05 16:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-03-05 16:15

C2 och C3 är ju parallelkopplade dvs 25+47µF = 72µF
Ersätt dem med en 3,9 + 68µF eller hur du nu vill, blir ju spot on!
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2013-03-05 16:48

Någon som har shoppat ifrån http://www.europe-audio.com ? Skillnaden i pris är i runda slängar 1100:- mot Hifikit.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-03-05 17:07

Wictor skrev:Någon som har shoppat ifrån http://www.europe-audio.com ? Skillnaden i pris är i runda slängar 1100:- mot Hifikit.

Om de har grejerna på hyllan går det undan! :)

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2013-03-05 17:09

Tyvärr verkar det vara 3-6veckors leverans för 47uF kondensatorerna..

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2013-03-05 17:10

C7 & C8 var väldigt kreativt :( Där hade jag ju satt en 8.2 uF eller nån bra parallelkombo.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-05 17:24

UrSv skrev:C7 & C8 var väldigt kreativt :( Där hade jag ju satt en 8.2 uF eller nån bra parallelkombo.

Dom kanske ville bli av med en massa polariserade elektrolyter. Symbolen är visserligen neutral. men...

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2013-03-05 19:05

Flint skrev:
UrSv skrev:C7 & C8 var väldigt kreativt :( Där hade jag ju satt en 8.2 uF eller nån bra parallelkombo.

Dom kanske ville bli av med en massa polariserade elektrolyter. Symbolen är visserligen neutral. men...

Oavsett vad anledningen är hade nog 8.2 uF eller 6.8||1.5 uF varit enklare...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-05 19:12

UrSv skrev:
Flint skrev:

Oavsett vad anledningen är hade nog 8.2 uF eller 6.8||1.5 uF varit enklare...

Missar du min poäng medvetet?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-05 20:01

Wictor skrev:Någon som har shoppat ifrån http://www.europe-audio.com ? Skillnaden i pris är i runda slängar 1100:- mot Hifikit.

Det verkar som priset för de kondensatorerna är högt. Är högtalarna verkligen värda det?

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2013-03-05 20:25

RogerGustavsson skrev:

Det verkar som priset för de kondensatorerna är högt. Är högtalarna verkligen värda det?

Om du har tips på andra prisvärda Kondensatorer av god kvalité får du gärna berätta.

Jag har blivit rekommenderad att byta elektrolyter av en annan som har gjort ett liknande projekt på ett par M75, med mycket gott resultat.(Vet dock inte vilka han just använde) Att det blivit just Crosscap från Jantzen jag tittat på är nog mest att jag inte har koll på vilka alternativen är.

Så tipsa på :-)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2013-03-05 20:30

Flint skrev:Missar du min poäng medvetet?

Nej, inte alls.

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2013-03-05 20:35

Bild på härligheten.
Bild

Bonusbilder.
Bild

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-05 20:43

Wictor
Om du byter alla elektrolyterna mot filmkondensatorer får filtret helt nya förutsättningar eftersom film har lägre ri än elektrolyter. Det kommer säkert att låta annorlunda men om det garanterat låter bättre vete håken. Med lite tur så kanske.

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2013-03-05 20:50

Flint skrev:Wictor
Om du byter alla elektrolyterna mot filmkondensatorer får filtret helt nya förutsättningar eftersom film har lägre ri än elektrolyter. Det kommer säkert att låta annorlunda men om det garanterat låter bättre vete håken. Med lite tur så kanske.

Bra poäng, jag är novis på området. Skulle Någon av de här vara att föredra om man vill efterlikna originalet så mycket som möjligt? Har hört att dagens elektrolyter har bra mycket bättre hållbarhet än för 30-40 år sedan.

http://www.hifikit.se/tillbehor/delning ... elektrolyt

http://www.europe-audio.com/Producten_c ... ep_A_ID=12

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-05 20:53

Wictor
Motsvarande ja. Men frågan är om någon kondensator verkligen behöver bytas ut. Det borde först kollas med en rejäl genommätning/kontroll av alla. Åldersproblemen är överdrivna, det är min åsikt.

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2013-03-05 21:13

Motsvarande ja. Men frågan är om någon kondensator verkligen behöver bytas ut. Det borde först kollas med en rejäl genommätning/kontroll av alla. Åldersproblemen är överdrivna, det är min åsikt.

Hmm, ja du det tål ju verkligen att funderas över. Tyvärr har jag ingen möjlighet att mäta upp kondensatorna här hemma.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-05 21:17

Wictor skrev:

Hmm, ja du det tål ju verkligen att funderas över. Tyvärr har jag ingen möjlighet att mäta upp kondensatorna här hemma.

Lådan ser fin ut. Låter den bra? Eller misstänker du att något med filtret inte är som det ska och att du därför funderar på en renovering.

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2013-03-05 21:29

Flint skrev:
Wictor skrev:

Lådan ser fin ut. Låter den bra? Eller misstänker du att något med filtret inte är som det ska och att du därför funderar på en renovering.

Jag renoverade basarna med skumkanter för ett par år sedan, men sedan hamnade de på vinden ett kort tag därefter i samband med flytt.
Nu fick jag ett ryck igen och tänkte polera upp faner och yttre, byta dinkontakterna mot moderna diton.
Fick då rekommenderat av en kille på minhembio att uppgradera kondensatorerna(polypropylen)+ bitumen på väl valda platser. En bekant till han hade gjort det med enligt han mycket gott resultat. Så jag tänkte väll att när man ändå är i gång och monterar nya terminaler kan man ju lika gärna se över filtren?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-05 21:34

SCR polypropylenkondensatorer från Elfa med de värden som finns i schemat kostar ca 1250 kr+frakt. Om kondensatorerna passar vet jag inte då benavstånden för de befintliga är obekanta.

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2013-03-05 22:54

RogerGustavsson skrev:SCR polypropylenkondensatorer från Elfa med de värden som finns i schemat kostar ca 1250 kr+frakt. Om kondensatorerna passar vet jag inte då benavstånden för de befintliga är obekanta.

Då blir det aningens billigare med Jantzen från europeaudio.

Nu har ju dock Flint satt igång lite funderingar i huvudet om det ens är värt det. Har också hittat elektrolyter från Mundorf hos No-Frills audio, då landar paketet på runt 500:- plus minus några tior.

http://www.no-frills-audio.se/wp-conten ... oschyr.pdf

Flint, ser du någon nackdel i att byta mot likvärdiga elektrolyter förutom att det gör hål i plånboken? Jag själv ser ju också värdet i att lära mig mer i ämnet rent praktiskt och för att det är så klart kul att pilla å dona lite :-)

Edit såg nu att de hade en serie som heter Mundorf E-Cap Raw. Storleksmässigt likvärdiga med nuvarande, något längre och något smalare diameter.
http://www.no-frills-audio.se/wp-conten ... oschyr.pdf

225:- och fraktfritt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Frågor kring Kondensatorer, (ang delningsfilter Beovox M

Inläggav IngOehman » 2013-03-06 02:10

Wictor skrev:Tjenare!

Är i färd med att renovera delningsfiltren till mina Beovox M75.

Ett första litet problem är att en av kondningarna har värdet 25uF.

Jantzen har följande kondensatorer 22uF och sedan är nästa 27uF. med tanke på att toleransen är 5% så bör man kunna hamna rätt nära om man har tur.

Kan jag ersätta 25an med en av dessa? Och i så fall vilken är att föredra?

Kan nämna att den är ensam på delningsfiltret av det värdet.

http://www.jantzen-audio.com/download/C ... 202007.pdf

Bild på delningsfilterlayout.
Bild

För mig betyder en resovering att man byter ut saker som är trasiga
och/eller slitna.

Jag får dock känslan (har bara skummat tråden) att du inte tagit reda
på om något är trasigt/dåligt/slitet.

Det tycker jag du skall göra innan du går lös på och potentiellt förstör en
kanske perfekt fungerande högtalare. Men förstör menar jag inte att den
inte kommer att fungera, bara att det kan kosta dig en massa pengar att
få den att bli både sämre och bli värd mindre.

Så mitt råd till dig är - undersök om något behöver bytas innan du byter
något!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-06 08:06

Wictor skrev:Flint, ser du någon nackdel i att byta mot likvärdiga elektrolyter förutom att det gör hål i plånboken?

Nej inte direkt. Sen är det ju kul att meka också. Det har ju ett värde i sig. Det är upp till var och en att bedöma vad dom vill göra med sina prylar. Du kan ju ta det i etapper också och se vilken verkan bytena gör steg för steg. Och också smyga in en och annan dyrare konding för att bedöma om dom tillför något, eller mot normal förmodan försämrar. Behåll då en högtalare i originalskick att jämföra mot och modda den andra steg för steg. En risk med moddning av allt inom hifi är att det nog försämrar andrahandsvärdet som ett prutaargument.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-06 08:58

Wictor skrev:
RogerGustavsson skrev:SCR polypropylenkondensatorer från Elfa med de värden som finns i schemat kostar ca 1250 kr+frakt. Om kondensatorerna passar vet jag inte då benavstånden för de befintliga är obekanta.

Då blir det aningens billigare med Jantzen från europeaudio.

Men du skrev att de var 1100 kr billigare än Hifikit. Då måste väl Jantzen varit dyra? Jag räkande på 33+39, 10, 8.2, 15 och 47 µF för två högtalare.

Kollar jag på Jantzen från europe-audio i samma värden hamnar jag på 703 kr+frakt. Menar du att de kostar 1100 kr mer hos Hifikit?

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2013-03-06 11:14

Roger, jo jag menade att de var 1100:- dyrare hos hifikit.

Men som det verkar som nu är att jag nog låter bli att byta just kondningar. Som många säger så kan det i värsta fall försämra något, och just nu upplever jag inte att något är trasigt/fel med högtalarna. Utan utgick ifrån vad jag har hört från andra håll att just de här delarna bör bytas efter x antal år.

Tack så mycket för all hjälp och tips.

MVH Victor

:)

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2013-03-20 16:54

Lyfter tråden lite igen. En av kondensatorerna i ena lådan har en missfärgning på sig, jag misstänker att det är där kablaget har legat emot. Är det något att oroa sig över? För annars skruvar jag igen lådorna ikväll :-)Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-21 12:18

Det är inget som kan gnuggas bort? Kommer fläcken innifrån eller utifrån? Om det kommer innifrån är det kanske lite knas eller åtminstone något knas på gång.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2013-03-24 10:35

Ett uppenbart frågetecken är orienteringen av spolarna, så nära varandra och satta åt samma håll om spole 2 och 4 vinklas 90 grader mot de andra minskar risken för kopping.
http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm
http://www.sup-audio.com/assets/applets/coils.pdf

Detta är gratis!

Om man skall ge sig på kondingarna så skulle jag ta de till diskanten och filler drivern.

Nästa

Återgå till Teknikforum