Kortaste vägen? (Integrerad som slutsteg...)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Kortaste vägen? (Integrerad som slutsteg...)

Inläggav BPM » 2013-03-08 11:51

Om man av någon anledning vill använda en integrerad förstärkare som slutsteg.. Hur kopplar man in den för att få den kortaste vägen mellan ingång och högtalarterminaler? Volymkontrollen vill man t.ex absolut få bort ur ekvationen..
Om man inte har en "Main in", är det "Tape in" som gäller då?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-03-08 12:21

Typ.

Men om du fixar ett schema på förstärkaren kan du kanske hitta vägen in till slutsteget efter tapingången med efterföljande omkopplare så du slipper dessa. Beroende på hur mycket du vill modifiera förstärkaren, och hur den i övrigt är konstruerad, så kan man tex använda tapeingångens kontakter men koppla dessa direkt till "main in" på förstärkarkortet.

Vad är det för förstärkare?

/ B

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-03-08 12:29

Förstärkaren är antingen en gammal Denon PMA-860 eller en Onkyo tx-sr504e bioreceiver...
Jag har nu 8st lådor med sls-8 men efter diverse testande får jag inget märkbart i infra-området så jag kommer att splitta upp lådorna mellan totalt 3st system. 4st i stor-stereon men sedan två system till med två basar i varje. I det ena systemet ska basarna drivas av ett litet Zachry DSW-150 subwoofersteg men i det andra har jag ingen färdig lösning. Förhoppningen är att tillsvidare komma undan med att använda något befintligt.. PMA-860 eller Onkyo 504, alltså...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-03-08 12:44

Använd en linjeingång, vilken som helst, och ställ volymkontrollen på fullt öppen, så är du nog nära!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-03-08 12:45

PerStromgren skrev:Använd en linjeingång, vilken som helst, och ställ volymkontrollen på fullt öppen, så är du nog nära!

Då borde väl "Tape In" vara att föredra? Då är ju volymkontrollen borta ur ekvationen?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-08 12:57

BPM skrev:
PerStromgren skrev:Använd en linjeingång, vilken som helst, och ställ volymkontrollen på fullt öppen, så är du nog nära!

Då borde väl "Tape In" vara att föredra? Då är ju volymkontrollen borta ur ekvationen?

Nej, den är med på tape in. Man kan ju fortfarande justera volymen vid uppspelning av band. Däremot är inte volymen med på tape out. Att välja tape in eller line in går nog på ett ut. Nivåerna är ju desamma. Jag ser det bara som en fördel att ha med volympotten. Den kommer ju att fungera på samma sätt som volym in på viket slutsteg som helst. Bra att ha.

Återgå till Teknikforum