Moderator: Redaktörer
opethic skrev:En liten enkel undran bara.
Om ni ska skaffa en signalkabel, till vinyl mellan spelare o RIAA, och ni måste välja - vad tar ni då:
1. En kabel med ledare av ultraren-koppar/platina/guld/silver/kryptonit, med skärmning av "standardtyp"?
2. En kabel men ledare av "vanlig" koppar, silverpläterad koppar eller annat mindre exotiskt material, men med fyrdubbel skärmning?
Samma kontakter, samma pris - vad väljer ni?
Vilket är viktigast - att leda signalen tryggt o säkert eller att skydda den från störningar utifrån?
Det ska vara rätt kapacitans och den ska matchas mot RIAA-steget för att ge rätt frekvensgång
I fallet med skivspelare behövs däremot rätt kabelkapacitans och vettig jordning. Såna där saker som inte syns.
Om sista meningen skulle vara en sammanfattning av det du skrev först så... ...är den inte det.
Det behövs inte kryptonit för att leda signalen bra och det behövs inte fydubbla skärmar för att stänga ute brum.
IngOehman skrev:Jag kan tycka att det är väldigt märkligt att en bransch som denna inte har
som grundprincip att de människor som kunderna kommer i kontakt med är
tekniskt kunniga, men det är som det är.
Jag blir faktiskt lite nyfiken på vad det kan vara för en kabel som marknads-
fördes på det där viset. Minns du?
opethic skrev:Det här känns ju jäkligt skumt, branschen försöker kränga svindyra kablar och lockar med både rhodium och förhäxad kryptonit - medan ni, experter med erfarenhet, menar att det är "rätt" (oftast mycket låg?) kapacitans som är viktigast, något som tillverkarna av dyrkablarna oftast ignorerar...
opethic skrev:En liten enkel undran bara.
Om ni ska skaffa en signalkabel, till vinyl mellan spelare o RIAA, och ni måste välja - vad tar ni då:
1. En kabel med ledare av ultraren-koppar/platina/guld/silver/kryptonit, med skärmning av "standardtyp"?
2. En kabel men ledare av "vanlig" koppar, silverpläterad koppar eller annat mindre exotiskt material, men med fyrdubbel skärmning?
Samma kontakter, samma pris - vad väljer ni?
Vilket är viktigast - att leda signalen tryggt o säkert eller att skydda den från störningar utifrån?
opethic skrev: Men de jag hittade stoltserade gärna med text som tex "Extremt låg capacitance: 70mF/meter"
IngOehman skrev:Kanske är det så enkelt som att en kombination av två saker råder:
1. De som skulle kunna se till så att deras anställda skulle kunna få en grund-
läggande utbildning, vet inte själv vad man behöver veta eftersom de ofta har
precis samma bakgrund som deras anställda, måhända med några årtionden
mera i erfarenhet. Men det är inte säkert att man lär sig så mycket om hifi,
just av att stå och sälja hifi. Om något riskerar man att permanenta sina för-
utfattade meningar.
2. Det finns ingen utbildning att söka, lämplig för hifi-handlare/anställda. Det
är ett okänt område.
Det senare är en viktig sak. Att gnälla på kunskapsnivå är lätt, och även om
man kan hävda att det finns fog för gnället så är det ju inget som hjälper den
som skulle vilja göra något åt det. Att säga "bli bättre på det här!" hjälper ju
liksom inte någon att bli bättre på det. Tyvärr kan jag inte säga att varken jag
eller någon annan som har deltagit i gnället har kommit med några riktigt kon-
struktiva råd till branschen.
Kanske skulle ett antal seminarier kunna fixas ihop för att hjälpa hifi-handlare
att förkovra sig lite, så de blir bättre rustade att hjälpa sina kunder med denna
typ av frågor, och många fler? Jag tror ta mig tusan att jag skall fråga Studio
Blue om de skulle kunna tänka sig att husera en sådan utbildning!
Opethic - jag vet inte vad du har för kunskap eller om du bara skrev fel.... Skriver detta så inga missförstånd uppstår.
opethic skrev:Opethic - jag vet inte vad du har för kunskap eller om du bara skrev fel.... Skriver detta så inga missförstånd uppstår.jansch - Jag har insett det nu, kommer helt lägga ner experimentet.
Ett par tankevurpor som skenade...
Jag har köpt "riktigt" tonarmskablage som ska dras ända in i RIAAt.
Fast jag undrar fortfarande hur de som köper dyr-hifi ska hitta rätt kablar till vinyl...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster