Blindtest av daccar på LYD (alla välkomna)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Blindtest av daccar på LYD (alla välkomna)

Inläggav zartok » 2013-03-19 22:35

Jag tänkte dra igång en tråd om vårt tilltänkta test av daccar. Fick massor av hjälp med kabeltestet :)

Tanken är att köra den billigaste daccen som finns mot en relativt dyr. så dyr vi får labbarna på.

Nivåmatchning kan enbart göras via en db-mätare. tanken är att köra några sinustoner och slå ohop dom för att skapa ett snitt för varje dac.

Öppen inbjudan, alla är välkomna! Testet kommer bli på en lördag. samma statestik som tidigare, dvs 14/16 rätt eller fel krävs för detektion.

Frågor, funderingar, tankar, förslag ect är varmt välkomna! :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-19 22:38

Ingen four-kants-wave? 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-19 22:39

Kan du definiera vad ni menar med dac

Toslink/coax IN Analog UT

Ungefär så, inge usb etc?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-19 22:43

Ja, absolut.
Vi tänkte köra optisk in och analog ut. optisk har jag för mig ska vara bättre än coax (ingen aning om det stämmer).
Vi ska köra allt från en cd från electrokompaniet. troligtvis ranger master igen på högtalarfronten.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-19 22:54

Om Toslink är bättre eller sämre än coax beror nog mest på vad man satt för krut på de olika ingångarna. Har sett produkter där man valt coax på den lite mer påkostade ingången etc. SPDIF som SPDIF annars...samma digitala signal i överföringslänken. Omvandlingen mellan coax och optiskt är "dum" så att säga, passiv.

Men toslink är framför allt trevligt när man ska snabbt byta vilken dac som ska få signalen i testet.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-03-19 23:38

Poängen med optiskt är att skilja burkarna galvaniskt. Men om allt är bra så skall det inte spela någon roll. Det finns också apparter med trafo på coax ingången och jag blir inte förvånad om det finns sådana med en optisk relä-maick så man får galvanisk isolation ändå. På dyrare apparter alltså. Jag kan inte minnas att jag sett det men blir alltså inte förvånad om det finns. Det finns så mycket inom HiFi nu förtiden.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-03-19 23:39

Y-split på coax annars och bara växla med ingångsväljaren på försteget?

Eller varför inte http://www.inday.com/vda-1/vda1.htm om ni ska ha fler DACar?

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-03-20 01:10

Jag kan ev tänka mig att haka på om tid finns. Hör av dig när datum är bestämt :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-20 09:47

det blir troligtvis en manuell omkoppling om vi kör optisk, som någon skrev så är det en väldigt lätt utgång att ha och göra med, den är smidig och det går snabbt att koppla om. jag skulle inte tro att det är någon märkbar skillnad på de två, och även om det är det så mäts ju båda daccarna med samma utgång :)

vi ska diskutera vilka daccar som ska användas lite längre fram, men det blir som sagt troligt att vi tar rå-budget mot hyfsad. vi hade en chord dac på demo här uppe i samband med jubeleumet, men tyvärr så har den farit. annars så hade den gärna fått vara referensdaccen med ett pris på... ja, över 150.000 kr kostade den. dock så känner ägaren inte att han vill ha inne en sån dac. troligtvis för att det är en stor summa att ligga ute med i samband med att det inte är realistiskt att tänka att någon kommer att köpa den :)

fler tankar, synpunkter eller intresseanmälningar tas emot!

jonas: jag drar iväg ett pm till dig här eller på mhb när vi planerat klart. du sitter inte på en extremt billig eller en dyr dac btw? jag har en fiio e7, men jag minns inte om den kan användas som dac. om den kan det så kan det bli vår billiga dac :)

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-03-20 14:37

Nope, tyvärr. Men jag kan kolla runt lite!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-20 14:50

Billig hemmabioreciever med pre-out i stereoläge kanske?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-03-20 17:59

Var bor du någonstans?
Om du bor nära Blekinge, och Lördagen i fråga passar, kan jag bidra med en Beresford TC-7510. :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-03-20 18:08

Umeå :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-03-20 18:39

JonasW skrev:Umeå :)

Nja...allt är ju relativt, men Umeå är lite långt att köra :D .

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-20 19:18

nadifierad skrev:

Sovplats finns det alltid...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-03-20 19:39

tvett skrev:
nadifierad skrev:

Sovplats finns det alltid...

Tack! Jag får sova på saken :) . Fast även om det hade varit kul, så blir det för lång att resa.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-21 00:16

Hahaha, ja, en 160 (?) mil enkel väg är väl att ta i för ett litet blindtest *asg*

Jag ska smida planer med mats så småningom, så det lär dyka upp ett datum på ett tag. det kommer gå snabbare än kabeltestet :)
Ett möjligt datum är om tre veckor på lördag.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-21 08:38

Kul! Jag tror ni är ganska chanslösa att skilja dem åt om ni inte är inlyssnade på setupen, och det ni spelar. Ni har inga referenser.
Gäller även förra testet!
Testets resultat är alltså inte överföringsbart till den enskilde lyssnarens situation vid lyssning i en känd setup, med väl inlyssnade spår.

Resultatet gäller enbart för de givna förutsättningarna, och kan återigen tolkas på två sätt om ni inte lyckas detektera skillnad.
Det kanske inte är någon skillnad, eller så är vi inte kapabla att höra dem för skillnaderna är så små att vår radar för att detektera dem inte är tillräckligt högupplöst.

Ha så skoj! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-21 10:02

vi kommer att lyssna på båda först för att se om vi hör skillnad när vi ser dom. här tror faktiskt både jag och mats på LYD att vi kommer att få skillnad.

... och får vi inte skillnad så är det på grund av för liten prisskillnad på daccarna *asg*

nej, men skämt åsido, vi har tidigare gjort ett ovetenskapligt test på daccar, där vi lyckades pricka in 4/6, 4/6 och 6/6, så det KAN hända att det är skillnad på daccar. om man då tar en superbillig jäkel mot en hyfsat prissatt så borde det i så fall kunna avslöja något. i teorin. om teorin stämmer. om testet vi gjorde ovan ska vi dock säga att vi körde två hyfsade daccar. samt att han som fick 6/6 medgav att han nog chansade endel.

jag tror iaf att det är större chans att det är skillnad på daccar än kablar. sen så ska detta absolut inte påverka mig, utan vi kör som vi gjorde tidigare. vi lyssnar och ser om det är någon skillnad, och är det inte det så är det inte det under de förutsättningar som vi radat upp. men kul ska det som vanligt bli :) och denna gång, helt statistiskt korrekt för en psykologisk och sociologisk studie! :)

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2013-03-21 12:58

zartok skrev:vi kommer att lyssna på båda först för att se om vi hör skillnad när vi ser dom. här tror faktiskt både jag och mats på LYD att vi kommer att få skillnad.

... och får vi inte skillnad så är det på grund av för liten prisskillnad på daccarna *asg*

nej, men skämt åsido, vi har tidigare gjort ett ovetenskapligt test på daccar, där vi lyckades pricka in 4/6, 4/6 och 6/6, så det KAN hända att det är skillnad på daccar. om man då tar en superbillig jäkel mot en hyfsat prissatt så borde det i så fall kunna avslöja något. i teorin. om teorin stämmer. om testet vi gjorde ovan ska vi dock säga att vi körde två hyfsade daccar. samt att han som fick 6/6 medgav att han nog chansade endel.

jag tror iaf att det är större chans att det är skillnad på daccar än kablar. sen så ska detta absolut inte påverka mig, utan vi kör som vi gjorde tidigare. vi lyssnar och ser om det är någon skillnad, och är det inte det så är det inte det under de förutsättningar som vi radat upp. men kul ska det som vanligt bli :) och denna gång, helt statistiskt korrekt för en psykologisk och sociologisk studie! :)

Superkul initiativ! :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-21 13:03

Ja, verkligen kul initiativ. Jag tror också att ni kommer att höra skillnader. Frågan är om ni kan enas om vad som är "bäst" när det gäller DAC'ar av hygglig kvalisort.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-21 19:44

Våra rättningskriterier kommer gå åt båda hållen som vid kablarna. det är ok att sätta 14/16 eller 2/16, båda fallen visar ju skillnad. då tar man även bort risken att man har fel pga att man rankar den dyra som billig då den låter sämre ect.

Kom gärna med förslag, och ni som befinner er i Umeå är varmt välkomna :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-21 21:45

Den här Bric- dacen ska ju ta lite platt och krympt jfrt med bättre. Kul om ni testade den!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-03-22 12:04

zartok skrev:Våra rättningskriterier kommer gå åt båda hållen som vid kablarna. det är ok att sätta 14/16 eller 2/16, båda fallen visar ju skillnad. då tar man även bort risken att man har fel pga att man rankar den dyra som billig då den låter sämre ect.

Kom gärna med förslag, och ni som befinner er i Umeå är varmt välkomna :D

Jag kanske kan låna ut min argon dac med dubbelreglerad linjär nätdel via separata lådor. Den kostar bara 995:- på hifiklubben , nätagregatet på 24 volt på conrad.se kostade mig 400:- spänn plus en regulator lm317 med kort för 70:- spänn.... Det låter bättre än den medföljande switchade historien.

Kan väl betecknas som billigt ?
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-03-22 12:05

sprudel skrev:Den här Bric- dacen ska ju ta lite platt och krympt jfrt med bättre. Kul om ni testade den!
kan vara placebo också. :wink:

Jag har en massa bilder på insidan av argon- dacen, men fixar inte att lägga upp dem här.

Om någon vill, kan jag maila bilderna och få hjälp att lägga ut dem här och då får ni se den interna uppbyggnaden. Argon dacen är betydligt mera påkostad med mycket dyrare komponenter internt än Brik. Bla wolfson 8740 dac- chip, receiver DIR9001 från burrbrown samt 4562 som utgångschip, allting ytmonterat med separata regulatorer till varje del, samt relä istället för transistorer på utgången.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-03-22 16:34

Richard skrev:
sprudel skrev:Den här Bric- dacen ska ju ta lite platt och krympt jfrt med bättre. Kul om ni testade den!
kan vara placebo också. :wink:

Om man spelar studioproducerad musik utan äkta naturlig perspektivinformation kan det vara svårt att identifiera Brik DAC'en i blindtest, men väljer man inspelningar med naturlig akustik som lyssnarna är välbekanta med brukar det vara lätt. Brik'en låter nästan som mono, men det har en del äldre Linnprylar som jag provlyssnat också gjort, fast Akurate DS är ok, om än ganska dyr.

Jag har dock råkat ut för att lyssnare som jag trodde hade bättre uppfattningsförmåga inte har märkt om jag spelat upp något i ren mono.
De skulle nog kunna sitta nöjda med en Brik, men vågar troligen inte erkänna det.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-03-22 16:41

Lennart, du har pm !

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-23 10:21

Richard: ja, det är absolut ett bra alternativ, man tackar så hemskt mycket :) du får gärna vara hedersgäst på blindtestet också :)

lennart: nu ska vi inte gå händelserna i förväg. kom ihåg den vetenskapliga tesen som vi vill testa :D

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-03-23 12:31

Är det mer eller mindre vetenskapligt att ta till sig förhandsinformation om testobjektens svaga sidor och medvetet ta med programmaterial som kan tänkas avslöja dem?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Blindtest av daccar på LYD (alla välkomna)

Inläggav Almen » 2013-03-23 12:50

zartok skrev:Jag tänkte dra igång en tråd om vårt tilltänkta test av daccar. Fick massor av hjälp med kabeltestet :)

Tanken är att köra den billigaste daccen som finns [1] mot en relativt dyr. så dyr vi får labbarna på.

Nivåmatchning kan enbart göras via en db-mätare. [2] tanken är att köra några sinustoner och slå ohop dom för att skapa ett snitt för varje dac.

Öppen inbjudan, alla är välkomna! Testet kommer bli på en lördag. samma statestik som tidigare, dvs 14/16 rätt eller fel [3] krävs för detektion.

Frågor, funderingar, tankar, förslag ect är varmt välkomna! :)

[1] Detta kan alltid diskuteras. Ett annat alternativ är en bra, prisvärd mot den dyraste.

[2] Nej! Voltmeter!

[3] Jag antar att du kör med möjlighet att bryta vid 9, etc.?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Nästa

Återgå till Teknikforum