Jag har nyligen skaffat mig en U-mik för att mäta hur mitt rum och mina högtalare/system beter sig. Men jag blir inte riktigt klok på hur jag ska göra för att förstå detaljerna. Jag mäter U-mik kopplat till REW.
Som jag har förstått det så behöver man inte kalibrera ljudkortet eller mikrofon när man kör med U-mik eftersom att den har en i kalibreringsfil medskickad, men jag kan ha fel här för det är inte alldeles tydligt i REW manualen. Men när man ser mätningen så varierar mic/meter cal mellan 2dB till minus 4,6dB. Jag tycker att det känns mycket. Men det är kanske ok?
Nu vet jag inte hur man lägger upp bilder här lättast så jag kan inte visa hur det ser ut, men så fort jag har rett ut det kommer det bilder.
En annan sak som förbryllar mig lite är att från ca 3kHz så låter det som att svepet går flera gånger, som att det kvittrar liksom. Är det normalt?
Om detta har dryftats tidigare så tar jag gärna emot en länk som jag kan fortsätta mina frågor i, jag räknar med att det kan bli en del...