Bas vs diskant lodrätt ljudcentrum

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Bas vs diskant lodrätt ljudcentrum

Inläggav BPM » 2013-03-22 09:59

Har sett att en del högtalare är byggda med vinklade bafflar (eller som i pi60 med en diskant som förskjutits bakåt), och såg nu i diy-forumet en länk till en högtalare som visserligen hade en konventionell, rak baffel men där avsikten är att den ska vinklas bakåt 5-10 grader.

Jag vill minnas att jag läst i någon tillverkare av högtalare med vinklad baffels motivering att poängen är att bas/mellanregistret och diskant-domen ska hamna på samma avstånd ifrån lyssnarens öron och då ljudcentrum i baselementen ligger insjunket i förhållande till diskantdomen så är en bakåtvinkling en smidig lösning på problemet att få ljudet i fas.

Är detta en faktor att ha i beaktande vid konstruktion av högtalare (det handlar ju inte om några stora skillnader i avstånd) och om svaret är "JA", finns då en poäng med att laborera med bakåtvinkling av samtliga högtalare med en konventionell, rak baffel? Eller är högtalare med rak baffel kompenserade för detta i filtret så att det blir en försämring om man vinklar? Går det ens att kompensera för detta i filtret (måste ju handla om någon form av fördröjning av signalen)?

En annan fundering är att tillverkaren jag syftar till ovanför gör högtalare med lutande baffel men 2st bas/mellanregisterelement. Blir det inte per automatik "fel" att vinkla med 2st sådana element? Deras akustiska centrum kan ju omöjligt hamna på samma plats på en lutande baffel..

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-03-22 11:39

Man kanske ska vända på resonemanget och tänka ett enda element och sedan reflektera över hur stora kompromisser man kan tänka sig att göra? Många föredrar fullrange och kan inte tänka sig annat. Målet med coaxialer är väl också att de ska upplevas stråla från samma punkt och även de har en skara hängivna anhängare. Kef har fått mycket bra omdömen för sin senaste lösning. Så snart man delar frekvensområdet på mer än ett element som monteras separerade får man ett antal utmaningar att ta tag i... Visst kan man lösa det på olika sätt men lösningen gäller ju ändå bara i en punkt - förhoppningsvis i närheten av lyssningsplatsen så det gäller att sitta stilla! :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-22 12:23

Att placera elementen på linje okulärt är inte samma sak som att de verkligen ligger i samma plan akustiskt. När man sedan hänger på delningsfilter kommer dessa att påverka de akustiska planlägena. Eller något åt det hållet... Bredbandare eller fullrange element (vilket det sällan handlar om) har ju andra nackdelar, bl.a. intermodulationsdistorsion, begränsat frekvensomfång och spridning. Koaxialer har en nackdel i och med att baselementet utgör en vibrerande "tratt" som antagligen ställer till en del.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-03-22 12:34

RogerGustavsson skrev:Att placera elementen på linje okulärt är inte samma sak som att de verkligen ligger i samma plan akustiskt. När man sedan hänger på delningsfilter kommer dessa att påverka de akustiska planlägena. Eller något åt det hållet... Bredbandare eller fullrange element(vilket det sällan handlar om) har ju andra nackdelar, bl.a. begränsat frekvensomfång och spridning. Koaxialer har en nackdel i och med att baselementet utgör en vibrerande "tratt" som antagligen ställer till en del.

Jag är inte förespråkare för någon av typerna men tycker den principiella diskussionen kanske ska ta sin utgångspunkt i ett element och vad som händer när "vi flyttar i sär det i två element". Att man behöver ha koll på fasen vid delning är så klart nödvändig men det finns ju exempel på högtalare med plan baffel som låter betydligt bättre än de som kompenserats på ett eller annat sätt - och tvärt om naturligtvis... Det är ingen avgörande konstruktionsdetalj alltså!^^

Vi brukar prata om att placera diskanten i öronhöjd med midbasen under... Skulle vilja slå ett slag för att byta plats på dem - då kommer diskanten längre "bak"! :wink:

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-03-22 12:51

Jocke skrev:Vi brukar prata om att placera diskanten i öronhöjd med midbasen under... Skulle vilja slå ett slag för att byta plats på dem - då kommer diskanten längre "bak"! :wink:

Tills man lägger sig ner... :wink:

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-03-22 13:13

BPM skrev:
Jocke skrev:Vi brukar prata om att placera diskanten i öronhöjd med midbasen under... Skulle vilja slå ett slag för att byta plats på dem - då kommer diskanten längre "bak"! :wink:

Tills man lägger sig ner... :wink:

Ja, det är ju så det blir hur man än placerar elementen... ^^

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-03-22 13:32

Hursomhelst så tolkar jag svaren som att det inte är något som behöver innebära fördelar, och att det är en faktor som kan bortses ifrån när man som jag, amatör, precis har börjat spåna lite på det första 2-vägsbygget (har byggt högtalare med Alpair 7.2 bredbandare tidigare)..

Skönt.. Jag märker att mängden hänsyn man behöver ta är stor så att det räcker till alldeles utmärkt även utan elementens inbördes förhållande i längsled.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-03-22 15:44

BPM skrev:Hursomhelst så tolkar jag svaren som att det inte är något som behöver innebära fördelar, och att det är en faktor som kan bortses ifrån när man som jag, amatör, precis har börjat spåna lite på det första 2-vägsbygget (har byggt högtalare med Alpair 7.2 bredbandare tidigare)..

Skönt.. Jag märker att mängden hänsyn man behöver ta är stor så att det räcker till alldeles utmärkt även utan elementens inbördes förhållande i längsled.

Det kan innebära fördelar att ha diskanten förskjuten i djupled. Det är iaf en möjlighet man har att påverka hur väl elementen integrerar med varann. Till en del kan man ju påverka övergången mellan elementen genom val av filter och fasläge. Det har diskuterats absolut fas i en maratontråd här och vissa menar ju sig kunna uppfatta det. I så fall är det ju en tillgång i verktygslådan att kunna flytta bak diskanten.

Så där mer allmänt tycker jag att ökningen av takreflexen är den mer avgörande effekten av att luta lådan/baffeln.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-22 15:51

Man kan ju centrera utan att göra det med avseende på djupet också:
Bild

Här fixas dock "centrerandet på djupet" till digitalt för att ljudvågorna trots allt skall hamna helt i fas.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-03-23 10:56

Nattlorden skrev:Man kan ju centrera utan att göra det med avseende på djupet också:
Bild

Här fixas dock "centrerandet på djupet" till digitalt för att ljudvågorna trots allt skall hamna helt i fas.

Canton digital?
Jag lyssnade på ett par runt millenieskiftet och de lät helt fantastiskt..

Undrar hur de skulle funka idag... Dvs om programvaran är kompatibel med något som finns idag eller om man måste hitta en gammal Windows 98-maskin..

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-23 23:13

BPM skrev:Hursomhelst så tolkar jag svaren som att det inte är något som behöver innebära fördelar, och att det är en faktor som kan bortses ifrån när man som jag, amatör, precis har börjat spåna lite på det första 2-vägsbygget (har byggt högtalare med Alpair 7.2 bredbandare tidigare)..

Du skall nog inte vara för snabb med det.

Det är nämligen fel 8)

Men saken är att det är inte en enkel sak att svara på. Faktiskt rätt ordentligt svår, men för att få full homogenitet i fasgången vill du ha vågfronten homogen, och för att veta utfallet behöver du veta fasvridningen i filtret och elementens fokalpunkt.

Att luta en högtalare gör möjligen att du kan träffa rätt, men lyssnar samtidigt OA på elementen, där särskillt diskanten faller av tidigare än OA.

För ett första bygge kan jag nog anse att det är en faktor man kan blunda för.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
aisopos

Re: Bas vs diskant lodrätt ljudcentrum

Inläggav aisopos » 2013-03-23 23:49

BPM skrev:Har sett att en del högtalare är byggda med vinklade bafflar (eller som i pi60 med en diskant som förskjutits bakåt), och såg nu i diy-forumet en länk till en högtalare som visserligen hade en konventionell, rak baffel men där avsikten är att den ska vinklas bakåt 5-10 grader.

Jag vill minnas att jag läst i någon tillverkare av högtalare med vinklad baffels motivering att poängen är att bas/mellanregistret och diskant-domen ska hamna på samma avstånd ifrån lyssnarens öron och då ljudcentrum i baselementen ligger insjunket i förhållande till diskantdomen så är en bakåtvinkling en smidig lösning på problemet att få ljudet i fas.

Man kan luta baffeln (med elementen) av andra anledningar också.
Kolla fasgång och sånt vid olika vinklar från elementet, dvs spridningen.
Och provlyssna!

Då kan man upptäcka att vissa element låter och/eller mäter bättre om
man inte lyssnar med elementet riktat exakt rakt mot en.

Det här är antagligen inte heller bland de viktigaste och första parametrarna
att ta hänsyn till vid konstruktionen. Men kanske väl i paritet med den
att få det akustiska centrumet rätt.

Mupps har väl vinklad diskant för att lindra puckeln? eller ..?

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-03-24 12:16

MagnusÖstberg skrev:
Du skall nog inte vara för snabb med det.

Det är nämligen fel 8)

Men saken är att det är inte en enkel sak att svara på. Faktiskt rätt ordentligt svår, men för att få full homogenitet i fasgången vill du ha vågfronten homogen, och för att veta utfallet behöver du veta fasvridningen i filtret och elementens fokalpunkt.

Att luta en högtalare gör möjligen att du kan träffa rätt, men lyssnar samtidigt OA på elementen, där särskillt diskanten faller av tidigare än OA.

För ett första bygge kan jag nog anse att det är en faktor man kan blunda för.

Jag har läst på en del, men när det kommer till högtalarbyggen har jag samtidigt förstått att teori och praktik inte nödvändigtvis går hand i hand..

Jag saknar helhetsbilden än så länge. Jag har läst om the basics med brantheter, delningsfrekvenser kontra elementens tonkurvor, har börjat skumma lite på spridningsmönster, böjvåg till kolv och vad det innebär, fasskiftningar vid olika filterlösningar osv och även om jag kan förklara vad de olika sakerna är kan jag inte på långa vägar sätta ihop allt till en välfungerande konstruktion. Jag hade nästan en fundering på att min kommande uppgradering skulle bli just ett bygge med rejäl budget men jag inser att det nog får vänta något år och att jag köper färdigt för stunden. Fina element vore lite bortkastat på mig nu, så det blir babysteps.. Jag tror att jag lär mig mest på att bygga och mäta och mäta igen och bygga om tills dess att jag får en bild av vad teoretiska förändringar gör i praktiken.

Just detta med det inbördes förhållandet mellan bas/mellan i djupled skippar jag så länge. Finns läsning i ämnet att söka på nätet tar jag gärna en länk. Annars har jag ju möjlighet att montera diskanten på en lös baffel och alltså kunna förskjuta den i djupled för att mäta och testa.

Mitt största problem är nog att jag inte vet hur jag ska mäta.. Frekvensgång i rum är såklart inga problem, men jag har ingen aning om hur jag mäter spridningsegenskaper och fas. Att lära mig det har nog en för stunden högre prioritet.

Hursomhelst har jag bestämt mig för (äntligen) att inte fråga så jäkla mycket. Jag vill bygga, och märka själv vad som händer istället för att be andra att gissa vad jag kan förvänta mig.
Jag kommer dock att fråga i de fall där jag inte kan dra slutsatser utifrån vad jag ser och hör.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-03-24 12:46

Tycker du ska kika på den Faktiska högtalarutmaning där flera byggen lär låta riktigt bra. Framför allt kan du följa "spåntrådarna" där idéer föds, ventileras och ifrågasätts. Varje design har också en egen redovisning. Sedan finns det ju flera bra byggtrådar i DIY - Skruttens bygge och de "legendariska Morellosarna tex är läsvärda trådar. :)

Kompromisslösa högtalare finns inte men det kan vara intressant att sätta sig in i hur andra prioriterat. Mätningar i all ära - det är ett bra och nödvändigt hjälpmedel men ger inte hela bilden av hur det låter. Vissa här skulle naturligtvis hävda att då mäter man fel saker... har själv precis gett upp att få en erkänd och väldokumenterad design att låta så att jag tycker om den...

Tycker den här tråden är lärorik om mätningar!

[url]http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=21765&postdays=0&postorder=asc&list=full

Lycka till med byggandet! :)[/url]

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-24 12:53

BPM skrev:Hursomhelst har jag bestämt mig för (äntligen) att inte fråga så jäkla mycket. Jag vill bygga, och märka själv vad som händer istället för att be andra att gissa vad jag kan förvänta mig.
Jag kommer dock att fråga i de fall där jag inte kan dra slutsatser utifrån vad jag ser och hör.

Lysande!!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2013-03-24 18:33

Dessa frågor tycker jag är jättesvåra eftersom dom bygger på uppfattningar som är enkla att förstå och man kanske skall hålla det på den nivån. Det ger inte så mycket att använda verktyg och kunskap man inte har så att säga - man får se det hela som ett långsiktigt lärande innan man börjar närma sig en bra design.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-24 19:05

BPM skrev:Undrar hur de skulle funka idag... Dvs om programvaran är kompatibel med något som finns idag eller om man måste hitta en gammal Windows 98-maskin..

Jag har nog kastat min gamla dos-5 burk som jag hade programvaran i, så det kan nog vara rätt svårt att få mätt in dem på nytt.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Återgå till Teknikforum