sätta + från förstärkaren till - på högtalaren och vice ver?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Spicer
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2003-11-16
Ort: Haninge

sätta + från förstärkaren till - på högtalaren och vice ver?

Inläggav Spicer » 2005-02-24 00:00

Hejsan

Har alltid trott att det inte spelar nån roll hur man kopplar högtalarkablarna så länge man gör likadant på båda högtalarna.

Nu snackade jag med en person hävdade att det gjorde stor skillnad hur man kopplade kablarna. Plus från förstärkaren ska gå till plus på högtalaren sade han. och minus till minus.

Vad gäller?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: sätta + från förstärkaren till - på högtalaren och vice

Inläggav Svante » 2005-02-24 00:30

Spicer skrev:Hejsan

Har alltid trott att det inte spelar nån roll hur man kopplar högtalarkablarna så länge man gör likadant på båda högtalarna.

Nu snackade jag med en person hävdade att det gjorde stor skillnad hur man kopplade kablarna. Plus från förstärkaren ska gå till plus på högtalaren sade han. och minus till minus.

Vad gäller?


Skulle tro att han inte har blindtestat. :wink: Fresta honom med ett blindtest, så ska du se att han inte klarar av att skilja bu från bä.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Style
 
Inlägg: 4536
Blev medlem: 2004-01-17

Inläggav Style » 2005-02-24 00:32

allavrligt talat, det är väl ingen skillnad så länge man har kopplat bägge lika. Eller har jag missat nåt fundamentalt
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Spicer
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2003-11-16
Ort: Haninge

hmmm

Inläggav Spicer » 2005-02-24 00:35

Tack för de snabba svaren

Iaf så var hans förklaring att högtalarna gick inåt när de skulle ut (vilket jag håller mer om) men att det var skadligt för högtalarna eftersom de är konstruerade att gå utåt.

Jag har trott att högtalarelementen rör sig lika mycket utåt som inåt.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2005-02-24 00:37

Va? Är ni inte med i föreningen Den Sanna Fasen? Går membranet in på micken vid ett visst ögenblick så skall högtalarens membran gå utåt. Eller om det var tvärtom ...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2005-02-24 00:42

Iaf så var hans förklaring att högtalarna gick inåt när de skulle ut (vilket jag håller mer om) men att det var skadligt för högtalarna eftersom de är konstruerade att gå utåt.


Så länge du inte har DC på utgången från förstärkaren så rör de sig ungefär lika mycket ut som in. :) Dvs om någon påstår något annat så tror han bara, svårt att veta hur amplituden på inspelningarna ser ut. Att det skulle vara skadligt för högtalarna att röra sig inåt är ju bara dumheter.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2005-02-24 00:50

Det är väl tvärtom, om högtalaren rör sig för mycket inåt så tar korgen emot så småningom och pappen stannar på ungefär rätt plats. Om det rör sig alldeles för mycket utåt kan pappen fara iväg hur långt som helst. Inte bara skadligt för högtalaren, det kan vara farligt också. 8O

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35501
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2005-02-24 00:59

Ämnet brukar kallas "absolut fas" och har diskuterats mycket, om man underdriver saken. Du kan ju söka lite på Google så slipper du sova i natt. Om du läser snabbt så kan du fortsätta söka på "absolute phase".
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2005-02-24 08:22

även om det skulle vara så att det går mer ut än in så spelar detta ingen roll då man inte vet vilken fas signalen på skivan har.
det är ju så att fasen hinner vridas ett antal gånger genom alla mickar och mixerbord och ingen vet egentligen om det är "ut elller in" som gäller.
Så din vän får sätta sig ner och mäta upp sina skivor, lägga alla + i en hög och alla minus i en hög och sen får han slänga om kablarna varje gång han går från ena högen till den andra..

(saker försvåras väl dock av att olika instrument kan ha olika fas.. hmm ja vi får fixa en trevägare(minst) där vi kan skifta på fasen mellan varje element..)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2005-02-24 09:53

Absolut fas, var det så det hette, true phase var inte bra att söka på såg jag. OK, jag får avsätta en natt till då. 8O Jag läste nog nån artikel om det på 60-talet i R&T tror jag.


Bara en fundering, är det någon som har koll på hur slutsteg i allmänhet är gjorda? Jag menar, tar man hänsyn till fasen så att det t.ex. är samma fas ut på högtalarplus som på ingångsstiftet?

Tänkte på det i samband med att ansluta flera (många) slutsteg till ett försteg. Det är ju vanligt med multihögtalarsystem numera, när jag var liten så hade man max två högtalare. Om man hade nån alls.

Användarvisningsbild
norman
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

Inläggav norman » 2005-02-24 11:38

Absolut fas är nog mest hörbart om man har en del andratonsdistortion i systemet. Då kommer osymmetriska signaler att se (låta) annorlunda ut om de vänds. Men, som sagt, så är nog 99% av alla skivor helt blandade iaf så lättast är nog att strunta i det... :-)

phon: De förstärkare jag testat har varit olika, d.v.s. en del är inverterande och en del inte... så man får nog kolla dem för att vara säker.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster