Så här monterade jag:
Och detta blev resultatet
Kan någon vara vänlig och kommentera vad man ser?
Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Höjningen strax över 2khz skulle jag vara misstänksam mot. Något i mätningen stämmer troligtvis inte.
Morgan skrev:petersteindl skrev:Höjningen strax över 2khz skulle jag vara misstänksam mot. Något i mätningen stämmer troligtvis inte.
Precis - med med TimDec får man ofta sådana där små streck som inte ligger helt i harmoni med de andra, och det är bara att bortse från dem och tänka sig kurvan.
Naqref skrev:Intressant mikrofonuppställning. Normalt så skulle jag placera mikrofonen långt från högtalarna men när den står i utsläckningsriktningen så är det bara bra.
Naqref skrev:Ser helt ok ut för att vara ett vardagsrum. Att Morgan har lite extremare preferenser förändrar inte det.
NiklasF skrev:Dipoler kan vara lite meckliga att mäta på som jag har förstått det, att köra ett par såna ihop med en förstärkare som har audyssey är en halv vetenskap, för att inte säga en hel...
Jag hade absolut bett om hjälp att tolka mätningarna ifrån någon som har erfarenheter av såna, inte av dom som har vart med och mätt på "vanliga" burkar.
Morgan skrev:Överväger du att börja akustikfixa?

Morgan skrev:Naqref skrev:Ser helt ok ut för att vara ett vardagsrum. Att Morgan har lite extremare preferenser förändrar inte det.
Precis. Ser helt ok ut för att vara vardagsrum.
...men inte lyssningsrum.
Morgan skrev:NiklasF skrev:Dipoler kan vara lite meckliga att mäta på som jag har förstått det, att köra ett par såna ihop med en förstärkare som har audyssey är en halv vetenskap, för att inte säga en hel...
Jag hade absolut bett om hjälp att tolka mätningarna ifrån någon som har erfarenheter av såna, inte av dom som har vart med och mätt på "vanliga" burkar.
Det här är efterklangsmätning, vilket gör att mätproblemet/tolkningsproblemet är långt ifrån så besvärligt som du tror. Det är inte högtalarna som mäts på, utan rummet, ett kort ögonblick efter att det har exciterats av brus. Det hade dock varit intressant att se hur det ser ut om man istället kånkar in en helt vanlig och mer bredspridande lådhögtalare att "brusa upp" rummet med. Troligen blir det ingen nämnvärd skillnad, eftersom det är diffusfält som mäts här. (sagt med reservation för att man inte har ett egentligt diffusfält i ett litet rum, så vi slipper ordmärkeri på det...)
Morgan skrev:NiklasF skrev:Dipoler kan vara lite meckliga att mäta på som jag har förstått det, att köra ett par såna ihop med en förstärkare som har audyssey är en halv vetenskap, för att inte säga en hel...
Det här är efterklangsmätning, vilket gör att mätproblemet/tolkningsproblemet är långt ifrån så besvärligt som du tror. Det är inte högtalarna som mäts på, utan rummet, ett kort ögonblick efter att det har exciterats av brus. Det hade dock varit intressant att se hur det ser ut om man istället kånkar in en helt vanlig och mer bredspridande lådhögtalare att "brusa upp" rummet med. Troligen blir det ingen nämnvärd skillnad, eftersom det är diffusfält som mäts här. (sagt med reservation för att man inte har ett egentligt diffusfält i ett litet rum, så vi slipper ordmärkeri på det...)
Morgan skrev:Trivsamt rum!
Dels gillar jag den ombonade närmiljön, dels hur kombinationen av smalspridande högtalare och en högtalarplacering väldigt långt från vägg gör att direktljudet blir relativt opåverkat. Det talar för att det egentligen är mest efterklangens nivå som behöver åtgärdas.
Prisvärt och enkelt är förstås scenmolton, rejält antal kvadratmeter, hängt med minst 50% veckningsgrad på tilltaget avstånd från väggarna. Särskilt, skulle jag säga, i rumshalvan bakom högtalarna, för att ta hand om deras bakåtstrålade energi så att man lyssnar på en större andel direktljud.
Gå och hämta sex-sju täcken och häng dem 20-25 cm från väggarna i den rumshalvan, så kan du få ett snabbexempel som visar en approximering av en akustikfix av det slaget.
edit:
Precis som Naq skriver, så vill man nog inte lyssna på flygel i ett rum med så kort efterklangstid dock. Därför skulle man givetvis satsa på en mer avancerad akustiklösning, där man enkelt kan skifta mellan "efterklang på" och "efterklang av".
NiklasF skrev:Ja jo audyssey är ju främst frekvenskurvan helt sant, men är du verkligen säker på att det inte "skall" mätas på annat sätt än traditionella högtalare även på efterklang?
PerStromgren skrev:Tack för analys och snabbsyntes!
Jag tror nog ändå att jag avböjer fix av det slag du föreslår. Rummet skulle nog inte vinna på det i övrigt. Förmodligen vore det bättre att leta upp ett annat rum i huset att högtalarlyssna i, där man litet lättare kan hantera efterklangen. Den tanken har slagit mig. Flygeln står där den står.
Naqref skrev:Det som skulle vara intressant är att se om flygeln påverkar mätningarna. Det kan ju vara så att musikinstrument ökar på efterklangstiden betänkligt ibland.
PerStromgren skrev:Naqref skrev:Det som skulle vara intressant är att se om flygeln påverkar mätningarna. Det kan ju vara så att musikinstrument ökar på efterklangstiden betänkligt ibland.
Hur gör man det enklast? Öppnar locket fullt och mäter igen? Eller proppar flygeln full med täcken och sätter en kloss i dämparpedalen?
Eller ber 4 kompisar bära ut pjäsen medan jag provar igen?
phon skrev:Här mätte jag i ett akustikfixat rum, det blir ju lite skillnad.![]()
phon skrev:Här mätte jag i ett akustikfixat rum, det blir ju lite skillnad.![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster