Moderator: Redaktörer
zartok skrev:Jag vill ta upp den här frågan på det här forumet, jag tror att det är mycket lättare att hålla en god ton och en saklig argumentation än på andra forum.
det är det här med att olika förstärkare låter olika. jag har min åsikt och den är baserad på ett eget minimalt blindtest samt rent vetenskapliga experiment som gjorts.
jag är helt säker på att det inte är någon skillnad mellan olika förstärkare förrän hörbar dist (ljudförvrängning som man också kan kalla det) kommer in i bilden. jag trodde verkligen att det var skillnad på förstärkare, men när vi gjorde ett litet ovetenskapligt blindtest här i umeå så försvann direkt tanken att det var skillnad, för ingen av oss hörde någon som helst skillnad. vi gissade lika många rätt som fel. mitt i prick.
det vetenskapliga som har gjorts i området är väl endel, men det jag främst tänker på är clarks amplifier challange, som går ut på att man får ta vilken förstärkare som helst (förutom pa-d-klass tror jag) mot en annan förstärkare, och så länge THD hålls på under 2% så har ingen hittills lyckats att vetenskapligt detektera skillnad mellan två förstärkare, trots att tusentals har gjort testet.
http://tom-morrow-land.com/tests/ampchall/
det här som clark har gjort går ju inte att bortse från. skulle det ha varit skillnad på förstärkare så skulle det märkas i detta test, som jag har för mig är ett ABX-test.
däremot så har jag fått för mig att LTS har lyckats detektera skillnad på förstärkare, MEN jag misstänker även att det kan ha varit när man har pressat förstärkare till över 2% THD.
ja, jag ska även skriva att i vårt totalt ovetenskapliga blindtest så fick vi skilnad på två förstärkare när vi pressade dom hårt. i vårt test så distade en liten marantz extremt mycket och gjorde väldigt ont i allas våra öron för att sen klippa (vi sket nog alla ner oss). den starka förstärkaren vi körde då mätte vi i samma ljudnivå (via mobilapp), upp till 93 db, och inte nog med att förstärkaren inte klippte, det gjorde inte lika ont i öronen på dessa öronbedövande nivåer.
jag ska understryka att jag verkligen trodde att det var skillnad på förstärkare, och när vi först testade förstärkarna så upplevde jag skillnad på dom. vi körde marantzen som var väldigt musikalisk mot en primare som var baskraftig, mycket attack i ljudet. så jag trodde på skillnad och hörde skillnad, ända fram till vi körde blint.
så, vad säger ni här inne. anser ni att det är skillnad på förstärkare? clarks experiment, hur kommer det sig att ingen hört skillnad där utifall att det faktiskt är skillnad?
det är skönt att slippa skriva att jag vill att alla håller god ton här, för det vet jag att vi gör :) det enda som kan ske är att några tekniskt överbegåvade individer börjar tala om teknikaliteter, och sånt passerar under min lupp.
så, vad säger ni i frågan? läs gärna länken till clarks experiment: http://tom-morrow-land.com/tests/ampchall/
zartok skrev:Så det är alltså möjligt att uppmärksamma ett tonkurvefel hos förstärkare i FE-lyssningar?
zartok skrev:Då gissar jag att det är därför clark använder en kontroll för att förstärkarna ska ha samma tonkurva (står något om det i länken).
zartok skrev:Finns det ABX-tester som detekterat skillnader helt utan tonkurvekontroller mellan förstärkare är min följdfråga
Någon som vet?
Richard skrev:Långtidstester där du slappnar av och slipper stressen vid blindtest avgör ( enligt min uppfattning) om en förstärkare återger musiken bra eller inte, dvs om den duger i ditt system.
zartok skrev:Jag pluggar psykologi på mastersnivå och det här fascinerar mig vansinnigt mycket eftersom många hifiskillnader kan dömas ut som ren placebo, och placebo är mitt favoritämne inom psykologin
xeizo skrev:Med en sån högtalare som rörentusiaster brukar gilla, en hornkonstruktion som är extremt lättdriven, kan man antagligen använda en transistorradio som slutsteg och lura folk att det är en NAD 208 ...
Men, då återstår den stora tvistefrågan, om dessa högtalare är så lättdrivna varför ens by sig att driva dom med rör då? Så, hur stor skillnad hör man mellan rör/transistor vid FE, AB, ABX? Stenen är kastad
zartok skrev:det är det här med att olika förstärkare låter olika. jag har min åsikt och den är baserad på ett eget minimalt blindtest samt rent vetenskapliga experiment som gjorts.
jag är helt säker på att det inte är någon skillnad mellan olika förstärkare förrän hörbar dist (ljudförvrängning som man också kan kalla det) kommer in i bilden. jag trodde verkligen att det var skillnad på förstärkare, men när vi gjorde ett litet ovetenskapligt blindtest här i umeå så försvann direkt tanken att det var skillnad, för ingen av oss hörde någon som helst skillnad. vi gissade lika många rätt som fel. mitt i prick.
sportbilsentusiasten skrev:xeizo skrev:Med en sån högtalare som rörentusiaster brukar gilla, en hornkonstruktion som är extremt lättdriven, kan man antagligen använda en transistorradio som slutsteg och lura folk att det är en NAD 208 ...
Men, då återstår den stora tvistefrågan, om dessa högtalare är så lättdrivna varför ens by sig att driva dom med rör då? Så, hur stor skillnad hör man mellan rör/transistor vid FE, AB, ABX? Stenen är kastad
Jag har åtskilliga gånger jämfört slutsteg med lätt last. (lättdrivna talare)
Klart det är skillnader mellan slutstegen trots lätt last.
Däremot är ju skillnaden mellan BRA slutsteg mindre, destå bättre de är.
Och skillnaderna hörs bättre i ett högupplöst system. Varit med om att skillnader mellan elektronik (inte bara slutsteg) inte hörs pga det övriga HIFIsystemets svagheter.
Min erfarenhet säger mig att många slutsteg ljudmässigt låter snyggt på enkel gles musik, men det är svårare (uppenbarligen) att konstruera slutsteg som återger komplex musik bra. (grötar ihop ljuden till en vägg av oväsen och det blir svårt att förstå varför musikerna spelar som de gör)
Alla är inte känsliga för detta fenomen, jag är.
Att en flygel inte riktigt låter som en flygel (piano) stör mig mindre.
Att det spelas ofta enkel o gles musik på mässor är ingen slump!
Är heller inten slump att då jag vill spela krävande musik, vissa utställare tvekar...
Dvs beroende av VAD man tycker är viktigt i återgivningen, tror jag olika personer tycker olika avseende skillnaderna hos slutsteg.
Bill50x skrev:Visst är det skillnad på olika förstärkare. Hör man inte skillnad på några förstärkare finns det två enkla förklaringar:
1 - Det är ingen skillnad mellan just de som man provar
2 - Resten av utrustningen (eller musiken) maskerar eventuella skillnader
Jag har jämfört en hel del förstärkare, senast bland annat lite begagnat integrerat (NAD, Musical Fidelity) och även ett Linn-slutsteg av enklare sort. Det var stor skillnad mellan dessa tre, jag fick tom placera om högtalarna för att optimera ljudet. Och jag spelade aldrig tillräckligt högt för att pressa förstärkarna till olinjäriteter.
När LTS F/E-lyssnat har de i princip kunnat detektera samtliga provade förstärkare förutom ett par stycken. Nu är ju detta inte en diskussion om F/E-lyssningens förtjänster och oförtjänster men bara att de allra flesta förstärkare detekteras i en sådan test visar att skillnader finns.
/ B
sportbilsentusiasten skrev:Min erfarenhet säger mig att många slutsteg ljudmässigt låter snyggt på enkel gles musik, men det är svårare (uppenbarligen) att konstruera slutsteg som återger komplex musik bra. (grötar ihop ljuden till en vägg av oväsen och det blir svårt att förstå varför musikerna spelar som de gör)
Alla är inte känsliga för detta fenomen, jag är.
sportbilsentusiasten skrev:Dvs beroende av VAD man tycker är viktigt i återgivningen, tror jag olika personer tycker olika avseende skillnaderna hos slutsteg.
RogerGustavsson skrev:Nja, tycker det är lika ofta högtalarna eller kombinationen högtalare/rum som står för ihopgrötandet. Folk i stugorna tycks tro att de alltid matar in 1000 W i sina högtalare..
RogerGustavsson skrev:Nja, tycker det är lika ofta högtalarna eller kombinationen högtalare/rum som står för ihopgrötandet.
xeizo skrev:Naturligtvis är det högtalarna som grötar, därför jag nämnde extremt lättdrivna högtalare i inlägget längre upp vilka inte ställer stora krav på förstärkaren. Men om högtalarna inte är så lättdrivna så är det de facto så att förstärkaren kan bidra till att det låter grötigt. In med biffigt steg och mindre gröt. Sen måste ju självklart allt annat vara bra också för att summan skall bli bra, därför jag är lite av ett hörlursfreak, då har man tagit bort allt tungt och jobbigt som att bygga om hela lyssningsrummet ....
Något jag är väldigt nyfiken på är högklassiga öppenbaffelkonstruktioner dvs den dynamiska motsvarigheten till ESL-57/63 dvs "samma" typ av ljud som ESL fast till en bråkdel av priset, aldrig hört några sådana, bara gitarrförstärkare med öppet kabinett.
zartok skrev:nackdelen med FE som tagits upp är väl att man inte matchat olika förstärkare mot varandra som någon skrev här?
zartok skrev:jag tror ju egentligen att alla förstärkare påverkar ljudet, men att dom påverkar ljudet på precis samma sätt. typ. ja.
zartok skrev:det är därför man inte lyckats höra skillnader i ABX-tester, som ändå borde vara rätt bra på att avslöja skillnader då man faktiskt hör den ena, sen den andra och sen ska bestämma vilken av dom x-et är :)
zartok skrev:...upplever än idag skillnad när jag hör två olika steg spela, trots att jag är en rå skeptiker. jag har faktiskt tom hört skillnad på kablar, två ggr tom. det är lite... pinsamt för mig att skriva det. men så var det. jag erkänner.
Jag pluggar psykologi på mastersnivå och det här fascinerar mig vansinnigt mycket eftersom många hifiskillnader kan dömas ut som ren placebo, och placebo är mitt favoritämne inom psykologin
zartok skrev:Sen så anser jag iofs att placebo inte behöver vara dåligt. även råa kabelskeptiker köper annat än billigaste kablarna. det är ju feelgood. a-klass har vissa en extrem.feelgood till.
sportbilsentusiasten skrev:Öppenbaffelkonstruktioner tilltalar mig med, har hört Maegtrand och det glömmer man inte!!!!
Vad tror du om Jamo R909?
http://www.jamo.com/speaker-types/floor ... /?sku=R909
Skulle ge en hel del för att få dema den hemma hos mig![]()
IngOehman skrev:zartok skrev:nackdelen med FE som tagits upp är väl att man inte matchat olika förstärkare mot varandra som någon skrev här?
Vad menar du med "matchat mot varandra"?
Jag skulle säga att fördelen med F/E-lyssningar är att man alls inte
jämför objekt med varandra utan istället testar varje objekts faktiska
färgning/påverkan.
Och det är ju det som är intressant för apparatens användbarhet - vad
den gör med musiksignalen.
xeizo skrev:Dom där Jamo var ju dödsläckra!
2-ch skrev:xeizo skrev:Dom där Jamo var ju dödsläckra!
Bara namnet Jamo sänder obehagsrysningar längst ryggraden på mig och reptilhjärnan tar över![]()
Självklart orättvist mot något jag aldrig hört.
xeizo skrev:Men det är sant att de blev kända genom tokbilliga Disco-burkar, Cerwin Vega Light typ
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster