Batteridrivet försteg

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dalle_

Batteridrivet försteg

Inläggav dalle_ » 2013-04-24 09:38

Hej allesammans!

Jag är ny på detta forumet hoppas kunna få hjälp.
Har precis byggt mitt första slutsteg med gott resultat och vill nu bygga försteg. Jag har fått tag på ett försteg som drivs på 31volt och jag tänkte då driva det med serie kopplade batteri 12v 1,5aH+12v 1,5aH+ 6v 1,5 aH. Är detta enligt er den bästa lösningen eller ni har rent av en bättre? Och hur hade ni laddat kalaset är ju lite drygt att ladda dem var för sig och lossa kopplingen varje gång. Kanske rent av finns en dc omvandlare hur hade ni gjort Med vänlig hälsning, thim

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-24 09:49

Om batterierna kan laddas parallellt vore en tvåpolig strömbrytare kanske en lösning?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-04-24 10:00

Jag hade hellre använt tre lika ackumulatorer, av princip :-) sen kanske man kunde tänka sig en automatik med reläer som kopplar på laddning när man stänger av försteget och av den när man knäpper på förstås.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-04-24 10:05

darkg skrev:Jag hade hellre använt tre lika ackumulatorer, av princip :-)

Var hittar du 10,3V batterier?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-04-24 10:12

Jaja, det får man lösa... man får bryta upp dem och kortsluta en av cellerna i varje bara ;-)

Går det inte att tex seriekoppla en radda dioder för önskat spänningsfall? Måste kretsen öht ha exakt 31 volt?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-04-24 11:30

darkg skrev:Jaja, det får man lösa... man får bryta upp dem och kortsluta en av cellerna i varje bara ;-)

Går det inte att tex seriekoppla en radda dioder för önskat spänningsfall? Måste kretsen öht ha exakt 31 volt?

Frågan är om steget drivs av oreglerad spänning på 31 V eller om det sedan regleras ner lokalt?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-04-24 11:58

RogerGustavsson skrev:
darkg skrev:Jaja, det får man lösa... man får bryta upp dem och kortsluta en av cellerna i varje bara ;-)

Frågan är om steget drivs av oreglerad spänning på 31 V eller om det sedan regleras ner lokalt?

Jo, vi vet för lite om förutsättningarna.

Användarvisningsbild
dalle_

Inläggav dalle_ » 2013-04-24 12:15

Enligt säljaren av steget var några volt upp eller ner inte så petigt. Måste tilllägga att jag verkligen ingen expert på detta område men kan lägga upp lite bilder sen när jag kommer hem från jobbet så kanske ni kan utläsa om det är oreglerad spänning eller ej!

Användarvisningsbild
dalle_

Inläggav dalle_ » 2013-04-24 21:01

här kommer en bild hoppas den kan vara till hjälp!

http://i1364.photobucket.com/albums/r73 ... fabc48.jpg[url][/url]

http://i1364.photobucket.com/albums/r73 ... a5d266.jpg[url][/url]

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-04-25 07:59

Jag måste skjuta in en fråga: varför överväger du att använda batteri?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-04-25 10:48

dalle_ skrev:här kommer en bild hoppas den kan vara till hjälp!

Tyvärr tycker jag att försteget ser ganska crappigt ut. Visst skulle soundet kunna vara finfint förstås. Jag menar bara att det kanske inte är värt att lägga mycket möda på det hela.

Exempelvis (så som det ser ut att vara, kan förstås ha fel...):
- Försteget har ett fåtal trissor som ser ut att finnas för tonkontrollerna.
- Potentiometrar av låg kvalitet.
- Finns inga regulatorer.
- Vad sitter det för förstärkarsteg efter volympotten? Här är låg utimpedans kring 100 - 200 ohm ett av syftena med att ha ett försteg, tillsammans med en smula gain.
- Går det att koppla bort tonkontrollerna? Det verkar inte så.
- Ser ut att vara ett kort som sitter i billig japansk massproducerad elektronik från 70-talet.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-25 11:35

Medhåll. Steget på bilderna är troligen taget från en integrerad försrärkare från sent 70 eller 80- talet om jag får gissa.

Det finns färdiga förstegsmoduler från china med bra komponenter för några hundralappar att köpa. Då får du fjärr också. :)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
dalle_

Inläggav dalle_ » 2013-04-25 21:50

Johan_Lindroos skrev:
dalle_ skrev:här kommer en bild hoppas den kan vara till hjälp!

Tyvärr tycker jag att försteget ser ganska crappigt ut. Visst skulle soundet kunna vara finfint förstås. Jag menar bara att det kanske inte är värt att lägga mycket möda på det hela.

Exempelvis (så som det ser ut att vara, kan förstås ha fel...):
- Försteget har ett fåtal trissor som ser ut att finnas för tonkontrollerna.
- Potentiometrar av låg kvalitet.
- Finns inga regulatorer.
- Vad sitter det för förstärkarsteg efter volympotten? Här är låg utimpedans kring 100 - 200 ohm ett av syftena med att ha ett försteg, tillsammans med en smula gain.
- Går det att koppla bort tonkontrollerna? Det verkar inte så.
- Ser ut att vara ett kort som sitter i billig japansk massproducerad
elektronik från 70-talet.

Okej så pass då vet jag hur läget är då lägger jag ner detta projektet och tänker om roligt med ärliga svar!

Användarvisningsbild
dalle_

Inläggav dalle_ » 2013-04-25 21:56

Richard skrev:Medhåll. Steget på bilderna är troligen taget från en integrerad försrärkare från sent 70 eller 80- talet om jag får gissa.

Det finns färdiga förstegsmoduler från china med bra komponenter för några hundralappar att köpa. Då får du fjärr också. :)

Blev genast mycket intresserad av ditt förslag efter lite letande på ebay hittade jag några alternativ men då min engelska inom elektriska termer och kunnandet inom detta område inte är på topp så hade en länk till ett färdigt "kit" med ström försörjning och allt varit varmt välkomnade.

Tack för all hjälp och råd Med vänlig hälsning, dalle

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-04-25 22:01

Det finns kit som man kan bygga (finns säkert färdiga att köpa också) som ger den spänning ut man vill ha. En enkel trafo som puttar ut ca 35 V borde gå att få billigt någonstans eller plundra i någon skrotad apparat. Sedan reglera det lite quick 'n' dirty till ca 30V.

Kan vara bra som övningsobjekt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-25 22:13

dalle_ skrev:
Richard skrev:Medhåll. Steget på bilderna är troligen taget från en integrerad försrärkare från sent 70 eller 80- talet om jag får gissa.

Blev genast mycket intresserad av ditt förslag efter lite letande på ebay hittade jag några alternativ men då min engelska inom elektriska termer och kunnandet inom detta område inte är på topp så hade en länk till ett färdigt "kit" med ström försörjning och allt varit varmt välkomnade.

Här finns ett försteg med fjärr:

http://www.aliexpress.com/item/Crystal- ... 64066.html
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
dalle_

Inläggav dalle_ » 2013-04-25 23:35

Richard skrev:
dalle_ skrev:

Här finns ett försteg med fjärr:

http://www.aliexpress.com/item/Crystal- ... 64066.html

Den har jag missat roliga saker där blev lite sugen på denna inte så mycket diy kanske men man kan ju alltid modda lite med egen låda och dyligt. Vad tycker ni om denna? Kan inte utläsa bara vilken spänning den ska drivas med kan ni det?

http://www.aliexpress.com/item/6N3-6Z4-tube-High-end-preamplifier-board-HIFI-finished-diy-pre-amp-board-with-case/758363051.html

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-04-26 11:45

Som första DIY-projekt tycker jag att du bör undvika rör på grund av de högra spänningarna som används. Det finns därmed en risk för både brända komponenter och viss risk för den egna hälsan!

Jag tycker hellre du kan börja med att lära dig lite ellära, ohms lag.
Öva också på att löda. Skaffa volmeter.

Sedan finns det relativt kompletta kit-byggsatser från exempelvis Welleman du kan kika närmare på.

Jag rekommenderar att börja med ett försteg som är uppbyggt av IC-OP-ampar (alltså integrerade operationsförstärkare).

Eller så köper du något begagnat billigt som fungerar. Bra försteg behöver inte kosta mer än en tusenlapp egagnat. Det blir troligtvis dyrare att bygga själv. Om inte syftet är att lära sig något på vägen förstås. :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-04-26 21:07

Vill man bygga försteg i grundutförande med enkla diskreta bitar för att lära lite elektronik är Pass B1 ett alternativ.

Dock få man ha lite disciplin så man inte tar kål på trissorna.

Finns bra dokumentation till det.

Återgå till Teknikforum