plasmahögtalare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
p1plarson

plasmahögtalare

Inläggav p1plarson » 2013-04-26 17:07

Har någon här på faktiskt praktisk erfarenhet av plasmahögtalare?

Läste i Radio och Television, någon gång i mitten av 70-talet, om en amerikansk high-end högtalare, i miljonklassen (kommer inte ihåg om det var i par eller styckevis eller om det var kronor eller $, men oavsett så rör vi oss väldigt långt från elgiganten...). Denna högtalare hade ett diskantsystem där man medelst en lagom het acetylen-låga värmde upp luften tillräckligt för att kunna köra ström i den och som bieffekt sjöng luften i takt med strömmen.

Personligen tycker jag det låter som ett utmärkt roligt byggprojekt, med ett par plasmahögtalare. Antar att tekniken gärna kombineras med en direktdrivande (utan utgångstrafo) rörförstärkare, för att komma upp i ett spänningsområde som verkligen får luften att svänga.

Tänk dessutom vilken stämningsfull ritual som man skulle kunna bygga upp kring musiklyssnandet, allt från att kolla att man har gas nog för en helkväll, dagen innan. Till att tända på och höra det stämningsfulla bruset från gaset och känna hur doften sprider sej i bostaden...
..för att inte tala om det vackra ljusskenet! Glimmande radiorör och flimrande acetylenlågor 8-)

Somliga bygger vinylsvarvar i sten, så det är ju rimligt att fundera på den andra änden av ljudkedjan: högtalaren...

Om vi nu tänker oss en luftlagrad skivspelare med vakuum för att plana ut skivan på tallriken så har vi ju en ganska bra början till ett system med en
relativt låg WAF. Bygger man sedan vakuumsystemet och lagringen med separata kompressorer är vi ju ganska säkra på att (tillsammans med mineralerna i själva apparaten) ha någonting som är, hrrm, ganska "ovanligt"...

Få se här, radiorör, kompressorer och lite gastuber;
finns det något mer vi kan göra för att skapa en mer "industriell" nimbus kring musiklyssnandet?!

För att inte tala om de rent tekniska fördelarna med en sådan anläggning:
att sätta luften i rörelse utan att gå omvägen via plast, papper, tyg eller metall som resonanssvänger och dummar sej, måste ju vara en mycket enklare sak att få att fungera för oss amatörer utan avancerade verktyg eller produktionsmetoder. Betydligt enklare än stenskivspelaren i den andra tråden. Eller är det något jag har missuppfattat här?!

Som skandinav, kan vi ju dessutom hänge oss åt de miljömässiga fördelarna där vi har en angenäm hobbyaktivitet (musiklyssning) som även hjälper oss med att värma våra bostäder. Detta kan enbart vara marginellt sämre än att värma sin bostad med några serverrack, och dessutom blir det ju lite praktiskt arbete som de som kör servrar slipper. Kanske lite som att elda med ved eller flis kontra värmepump?!

Vad tror ni om rötgas? Det kanske är svårt att komma upp i rätt temperaturområde? Går det så vore det ju drömmen, "ekologiska plasmahögtalare"! Bara termen borde ju öka WAF flera procent!
För att inte tala om driftsekonomin...

Fridens liljer.
från audiofil till en massa ljudfil(er)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-04-26 17:28

Hur var det med ozon?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-26 20:34

paa skrev:Hur var det med ozon?

Det var nyttigt.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-04-26 21:19

tvett skrev:
paa skrev:Hur var det med ozon?

Det var nyttigt.

Ja, eller så inte: Vid en luftkoncentration på 50ppm är ozon dödligt för bl a människan.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

JM

Re: plasmahögtalare

Inläggav JM » 2013-04-26 21:39

p1plarson skrev:Har någon här på faktiskt praktisk erfarenhet av plasmahögtalare?
....
Fridens liljer.

Här kan du testa många alternativ till utvidgat självmord!

http://www.plasmatweeter.de/

Snabbare mer personlig död fixas genom att bränna några element som finns på blocket!

http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_ ... w=3&last=1

JM

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-04-26 22:10

http://www.youtube.com/watch?v=tywPOMOesEw

Det här verkar vara en riktig högtalare med plasma diskanter =O
Kollar man vid 1:13 så ser man hur det lyser från diskanterna

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-04-26 22:41

Användarvisningsbild
p1plarson

Re: plasmahögtalare

Inläggav p1plarson » 2013-04-27 08:49

JM skrev:
p1plarson skrev:Har någon här på faktiskt praktisk erfarenhet av plasmahögtalare?
....
Fridens liljer.

Här kan du testa många alternativ till utvidgat självmord!

Men tack! Tänkte inte på interwebben när vi har så många duktiga gds:are här på faktiskt. Det är ju underbart, en händig person som tagit spaden i handen och byggt egna högtalare med en enkel och tilltalande konstruktionsprincip! Jag är alltså på rätt väg efter 35 års drömmande...

Fridens liljer.

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2013-04-27 09:29

När vi vaknade dagen efter nyår förra året och råkade vara en bunt bakfulla nördar i samma hus fick vi för oss att bygga en plasmadiskant..
Förfinade den vid ett senare skede och den blev helt ok..

Finns dock så pass mycket nackdelar med en sådan typ av högtalare så frågan är om det är lönt att hålla på..

Principen bygger på att man skapar en högfrekvent bärvåg och med hjälp av högspänningstrafos skapar en spänning hög nog av överbrygga luftens motstånd, då får man en ljusbåge som vandrar mellan 2 elektroder..

För att sedan plocka ut ljud ur den så modulerar man in ljudsignalen i bärvågen..

Vill man bygga en enkel variant själv är det i princip vara att pulsa en fyrkantsvåg och överlagra en ljudsignal och köra det hela genom en flyback-trafo från en tv/monitor(dessa ger ut mellan 10-30kV)..

Problemet med konstruktionen är att det är fruktansvärt energikrävande och verkningsgraden blir extremt låg.

Högtalare med denna princip såldes kommersiellt på 50-talet men blev aldrig någon hit..

Ett av dom stora problemen är att en ljusbåge joniserar luften och man behöver således ventilation framåt småtimmarna..

Det finns mig veterligen bara 1 konstruktör som säljer plasmahögtalare kommersiellt idag och dom använder ett horn framför för att öka verkningsgraden..
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Användarvisningsbild
anjora

Inläggav anjora » 2013-04-27 15:35

jag byggde en under seminarierna på fysikprogrammet(i lund), spelade carmen inför ca 100 pers, lät över förväntan. koponenterna kostade 200kr kanske och sen fick man använda flyback transormator från en tjock TV.

hade egentligen behövts kompletteras med baselement för att prestera bra. man fick på egen hand justera avståndet mellan elektroderna för att det skulle låta bra, ett problem var ochså mycket brus.

om man vill ha frekvensgång långt över det direkt hörbara finns det betydligt bättre sätt.

Användarvisningsbild
p1plarson

plasmahögtalare

Inläggav p1plarson » 2013-04-28 01:45

Hej!

Tack alla hjälpsamma faktiskt-människor

RuneStone skrev:är vi vaknade dagen efter nyår förra året och råkade vara en bunt bakfulla nördar i samma hus fick vi för oss att bygga en plasmadiskant..
Förfinade den vid ett senare skede och den blev helt ok..

Låter fett kul!

Förvärmde ni luften eller fläskade ni bara på med jättespänningen?

RuneStone skrev:Högtalare med denna princip såldes kommersiellt på 50-talet men blev aldrig någon hit..

Ett av dom stora problemen är att en ljusbåge joniserar luften och man behöver således ventilation framåt småtimmarna..

Hade ingen aning om att sådana här fina saker funnits att köpa på riktit!

Det är ju många som oroat sej för ozonet ovan, detta kanske ändå går att utnyttja till konstruktionens fördelar???
Från att -i princip- ha en närmast omätbar WAF, kanske man kan framföra att saneringsfirmor, bilrekondare och andra hygienproffs använder ozon för att avlägsna obehagliga dofter, med slipad tunga och vackra ord kanske man kunde öka WAF:fen en smula ,-)

anjora skrev:jag byggde en under seminarierna på fysikprogrammet(i lund), spelade carmen inför ca 100 pers, lät över förväntan. koponenterna kostade 200kr kanske och sen fick man använda flyback transormator från en tjock TV.

Förvärmde du luften eller litade du på att trafon var spännande nog att slå sej igenom luften på egen hand?

Jo jag förstår att det finns mer lovande principer för välljud, men det roliga med plasma är ju dels att det är plasma, men även att det är lite myggor med kanon. Sedan är det ju faktiskt så att det är en av de få principerna där det är möjligt för en normal person med tummen mitt i ögat att få till något som låter så att man inte helt behöver ursäkta sej med att man byggt den själv.

Tolkar jag ovanstående inlägg rätt så går det att få stil på detta utan att förvärma luften. Är det någon som säger emot på detta?

Fridens Liljer

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2013-04-28 10:13

Nä? Vad skulle vitsen med det vara ?

Använder man nog hög spänning kommer den att hoppa mellan 2 elektroder utan problem..

man fick på egen hand justera avståndet mellan elektroderna för att det skulle låta bra, ett problem var ochså mycket brus.

om man vill ha frekvensgång långt över det direkt hörbara finns det betydligt bättre sätt.

Problemen med brus och sprak beror mycket på frekvensen på bärvågen.. Det gäller att använda en bärvåg med väldig hög frekvens så den är långt ifrån hörbar..

Det gäller att justera pulsbredderna optimalt för att minimera artefakter..
Men visst går det att få välljud.

Ozonet i fråga undrar jag egentligen hur farligt det är då jag vill nog påstå att det blir ganska små mängder.. Men visst.. står det igång något dygn och spelar så kan det ju bli lite..

Att jämföra med är en plasmabrännare, där man matar 5-50kW. En lätt gissning är att mängden ozon är aningens högre där..
Hade det varit så extremt farligt borde det nog ha varit fler varningstexter på sådana apparater...
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Användarvisningsbild
p1plarson

Inläggav p1plarson » 2013-04-28 10:37

RuneStone skrev:

Nä? Vad skulle vitsen med det vara ?

Det enda jag läst, innan jag drog igång den här tråden var om en mycket exklusiv amerikansk produkt som körde en acetylenbrännare för att förvärma luften. Jag antar att man kan hålla spänningen på lite komfortablare nivå. Högspänning kan vara ganska jobbigt att arbeta med, har själv jobbat med spektrometrar. Vi hade en produkt som jobbade i 35kV-området; inget kul att felsöka, när det kunde gå krypströmmar i esd-golvet och då "killade" det i benen...
Ska jag vara helt ärlig tyckte jag aldrig om att pilla med de just apparaterna även utan risken att få stötar i fötterna ,-(

RuneStone skrev:Ozonet i fråga undrar jag egentligen hur farligt det är då jag vill nog påstå att det blir ganska små mängder.. Men visst.. står det igång något dygn och spelar så kan det ju bli lite..

Inte för att det heller kan ha varit några stora mängder, men jag minns barndommens ozondoftande Fleischmann-tåg; det luktar långt innan det blir farligt...

RuneStone skrev:Hade det varit så extremt farligt borde det nog ha varit fler varningstexter på sådana apparater...

Tja, man kan ju titta i en amerikansk bil och läsa och fundera på alla saker man kan dö av där...

Fridens Liljer

Användarvisningsbild
JohanM

Inläggav JohanM » 2013-04-28 14:30

Jag har läst om någon plasmadiskant där man använde helium till plasmat för att slippa ozon.
Teslaspolar är väl besläktade, har sett en youtubesnutt där det spelar musik från starwars på teslaspolar.
http://www.youtube.com/watch?v=TbZ68rZ5nhc
Inte direkt hifi men väldigt visuellt.
Virrpanna

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-04-28 16:29

Orkar inte skanna men här är iaf ett experimentupplägg:

http://www.pastisch.se/faktiskt/IMG_1385.JPG

http://www.pastisch.se/faktiskt/IMG_1384.JPG
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-04-28 16:52

JohanM skrev:Jag har läst om någon plasmadiskant där man använde helium till plasmat för att slippa ozon.
Teslaspolar är väl besläktade, har sett en youtubesnutt där det spelar musik från starwars på teslaspolar.
http://www.youtube.com/watch?v=TbZ68rZ5nhc
Inte direkt hifi men väldigt visuellt.

Coolt när det gnistrar under hans fötter . :D

Annars är nog detta clip min favorit;
http://www.youtube.com/watch?v=LVDmjnCQ1g4

Återgå till Teknikforum