Moderator: Redaktörer

Kraniet skrev:Kanske är det så att konen hänger ned lite men bortser man från den närmaste delen av spindeln tycker jag inte det riktigt ser ut så.
Testet utföll med väldigt goda vitsord. Har aldrig hört PMC själv men de brukar kunna ha lite knepiga frekvenskurvor.
http://www.ultraaudio.com/index.php/equ ... udspeakers
Jocke skrev:Kraniet skrev:Kanske är det så att konen hänger ned lite men bortser man från den närmaste delen av spindeln tycker jag inte det riktigt ser ut så.
Testet utföll med väldigt goda vitsord. Har aldrig hört PMC själv men de brukar kunna ha lite knepiga frekvenskurvor.
Känns som ett "stampa takten-test"...![]()
Blev mer intresserad av mellanregistret och tycker det har yttre likheter med ATC SM75...
Kraniet skrev:ja eller hur. synd att de inte gjorde några mätningar på högtalaren.
Mellanregistret ser ju nästan precis likadant som ATCs element. Vet inte vem som är kopian. Båda är ju handgjorda av respektive företag. Det är nog inga skitgrejor.
edit: fler som gillar dom. från diverse tester av olika PMC-modeller så måste jag säga att det verkar som att de är duktiga på att spela musik på just det där "stampa takten" sättet.
http://www.ljudochbild.se/test/pmc-ib2i
Jocke skrev:Ja, men så illa var det väl inte? Vore alla plattor mixade i NS10 skulle väl den här kurvan kunna ställa tillrätta en del?
Dippen i högbasen har väl med bakvägg eller golv att göra, dippen i övre mellanregistret är väl något vi vi kan leva med om vi lyssnar på senare års produktioner och den insmickrande höjningen av diskanten har jag sett på ett otal aktade konstruktioner...
Vi vill ofta att våra system ska kunna återskapa musiken som den lät i studion (eller var det nu är inspelat...) medan man i studion anpassar återgivningen till den "skit" många lyssnar i... På olika studioforum diskuterar man seriöst hur man ska mixa för att det ska funka att lyssna i smartphones...
Kraniet skrev:Jocke skrev:Ja, men så illa var det väl inte? Vore alla plattor mixade i NS10 skulle väl den här kurvan kunna ställa tillrätta en del?
Dippen i högbasen har väl med bakvägg eller golv att göra, dippen i övre mellanregistret är väl något vi vi kan leva med om vi lyssnar på senare års produktioner och den insmickrande höjningen av diskanten har jag sett på ett otal aktade konstruktioner...
Vi vill ofta att våra system ska kunna återskapa musiken som den lät i studion (eller var det nu är inspelat...) medan man i studion anpassar återgivningen till den "skit" många lyssnar i... På olika studioforum diskuterar man seriöst hur man ska mixa för att det ska funka att lyssna i smartphones...
nja ovan mätningar är uppmätta i sann ekofri kammare.
men visst, jag tvekar inte att det kan låta "bra".
Kraniet skrev:Jocke skrev:Ja, men så illa var det väl inte? Vore alla plattor mixade i NS10 skulle väl den här kurvan kunna ställa tillrätta en del?
Kraniet skrev:Jocke skrev:Kraniet skrev:Kanske är det så att konen hänger ned lite men bortser man från den närmaste delen av spindeln tycker jag inte det riktigt ser ut så.
Känns som ett "stampa takten-test"...![]()
Blev mer intresserad av mellanregistret och tycker det har yttre likheter med ATC SM75...
ja eller hur. synd att de inte gjorde några mätningar på högtalaren.
Mellanregistret ser ju nästan precis likadant som ATCs element. Vet inte vem som är kopian. Båda är ju handgjorda av respektive företag. Det är nog inga skitgrejor.
edit: fler som gillar dom. från diverse tester av olika PMC-modeller så måste jag säga att det verkar som att de är duktiga på att spela musik på just det där "stampa takten" sättet.
http://www.ljudochbild.se/test/pmc-ib2i
Richard skrev:Kraniet skrev:Jocke skrev:Ja, men så illa var det väl inte? Vore alla plattor mixade i NS10 skulle väl den här kurvan kunna ställa tillrätta en del?
Här har vi en högtalare som anses låta bra som mäter ändå sämre:
http://www.soundstagenetwork.com/measur ... udio_qm10/
Kanske är det så att en högtalare inte ska mäta rakt för att låta bra ?
I fallet ATC så låter de jag hört förträffligt, jag tror personligen att nyckeln till det goda ljudet inte bara beror på frekvensgången utan även på extremt goda element som är linjära och inte komprimerar, med extrem mekanisk stabilitet, och att konstruktörerna gett elementen goda förutsättningar ( läs stabilitet i elementmontering, låda mm. ).
Och vart har de SD - kuddarna ?
Richard skrev:Kanske sanningen är den att frekvensgångskurvor med statiska signaler i ett ekofritt mätrum inte säger någonting alls om ljudet i ett normalt bostadsrum ?
Redan Stig Carlsson kom ju på det för längesedan.![]()
Richard skrev:Subjektivt:
Jag är HELT övertygad om att mekanisk stabilitet är A och O i en högtalare, och det gäller allt från elementmotorns konstruktion till stabila elementkorgar och monteringen i en stabil låda. Vi har gjort flertalet tester och uppfattad pitch blir alltid sämre med sladdrig* montering eller högtalarlådor som i övrigt inte är mekaniskt stabil.
* att bara lossa ett stabilt konstruerat diskantelement en aning gör att pitchen uppfattas otydligare än hårt åtdraget.
Med ostabila element ( tex de med plastkorgar- diskanter eller baselement ) märks denna skillnad inte speciellt tydligt. Här får högtalarens motor ingen stabil nollpunkt att jobba mot oavsett nogrannhet i monteringen på baffeln. Oavsett hur stabil hela högtalarlådan är. Man kan här lika gärna göra hela lådan i tunn plast. Ljudet av klangen kan bli hyfsad men uppfattad pitch ( upplevd tonhöjd ) blir dålig.
Richard skrev:Det finns en anledning till att dyrare högtalare är extremt nogrannt konstruerade rent mekaniskt på alla punkter.
Det låter bättre. Och det blir roligare att lyssna på musik.
Detta är f.övr. inga konstigheter hos ATC , Genelec, B&W , Linn, monitor audio, Thiel, Naim, Audiovector, acoustic energy, dynaudio samt Kef mfl, mfl...
tvett skrev:Pitch är Linn-begrepp har jag för mig?
Vad betyder stabilt i dessa sammanhang? Tung, styvt, dämpande, etc?
Genom att styva upp en konstruktion förskjuter man oftast upp frekvensen, och genom extra vikt motverkar man svängningen. Det är klart att en betonglåda är dödare än en mdf-låda. Men om man räknat in lådans bidrag som en del engelska märken gjort så blir det ju en annan sak.
tvett skrev:Pitch är Linn-begrepp har jag för mig?
Genom att styva upp en konstruktion förskjuter man oftast upp frekvensen, och genom extra vikt motverkar man svängningen. Det är klart att en betonglåda är dödare än en mdf-låda. Men om man räknat in lådans bidrag som en del engelska märken gjort så blir det ju en annan sak.
tvett skrev:Har du inte läst något av fysiken i alla spikes-trådar, Richard?
Och jag är väl medeveten om vad pitch betyder, men att slänga sig med det är Linn-maner.
Jocke skrev:tvett skrev:Pitch är Linn-begrepp har jag för mig?
Stabilt i detta sammanhang betyder väl att grejerna ska sitta fast och att lådans bidrag bör vara minimalt?
http://en.wikipedia.org/wiki/Pitch_%28music%29
Jocke skrev:Ah... en spikfotstråd...Var det något vi inte lyckades reda ut på de där 150 sidorna...?
Förklara för mig hur pitchen påverkas av att skruvarna inte är åtdragna då, så att jag får lära mig något!
[/quote]
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 12 gäster