Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:1+2 = koppling till luften
3=Har du sett konstruktionen?
Mina 5 cent
adzer skrev:De jag skulle tycka är mest viktiga är nog:
Tonkurva(Vilket inkluderar undre gränsfrekvens)
Distortion vid varierande ljudtryck
Grupplöptid.
Sedan finns det massor med andra skoj mätningar man kan göra med dessa tre anser jag i min lekmannaskap är viktigast.
Vad gäller horn så har jag alldeles för lite erfarenhet av dessa för att kunna komma med en gissning.
PerStromgren skrev:OK. Hur korrelerar dina mätningar med hörintrycken? T.ex. hur låter dålig grupplöptid, vad det nu är? Hur mycket dist behövs för att det ska låta illa för en "normal" musiklyssnare?
adzer skrev:Grupplöptid är derivatan av fasen som en funktion av frekvensen.
För hög grupplöptid är oftat det som folk förklarar som "långsam bas" , "trög bas", "släpande bas" osv. Kontentan är väl att ljudet inte låter sammanhängande och tajt utan oartikulerat om grupplöptiden är för hög .
Vad jag vet så brukar Öhman ange att hörtröskeln för grupplöptid går vid ca 0.8/frekvensen.
PerStromgren skrev:Går den att mäta, eller bara att räkna på?
adzer skrev:PerStromgren skrev:Går den att mäta, eller bara att räkna på?
Det finns program som ger dig grupplöptid direkt. Annars så mäter du först fasen som en funktion av frekvensen och deriverar sedan manuellt fasen för att få grupplöptiden.
PerStromgren skrev:Ja, det lät ju inte svårt. Har du mätt på ditt eget system?
PerStromgren skrev:Finns det några mätparametrar som koordinerar bra med hörselintryck när det kommer till bassystem?
Svante skrev:PerStromgren skrev:Finns det några mätparametrar som koordinerar bra med hörselintryck när det kommer till bassystem?
Som vid all mätning tror jag att fler mätningar behövs för att ge en bra bild av hur det låter. Det verkar finnas en tro, inte nödvändigtvis hos dig, att det bästa man kan göra är att vaska fram den bästa mätningen och så ska den säga allt. Jag tror snarare på många mätningar, förståelse av dem alla och en intelligent sammanvägning av dem för varje enskilt fall.
PerStromgren skrev:Svante skrev:PerStromgren skrev:Finns det några mätparametrar som koordinerar bra med hörselintryck när det kommer till bassystem?
Som vid all mätning tror jag att fler mätningar behövs för att ge en bra bild av hur det låter. Det verkar finnas en tro, inte nödvändigtvis hos dig, att det bästa man kan göra är att vaska fram den bästa mätningen och så ska den säga allt. Jag tror snarare på många mätningar, förståelse av dem alla och en intelligent sammanvägning av dem för varje enskilt fall.
Det var snällt tänkt om mig, och det stämmer. Jag tror inte på ett braighetsvärde. Däremot undrar jag mycket över mitt fall 1 och 2 och vad som ligger bakom den effekt ett hornbassystem eller ett PA-dito ger, åtminstone på mig.
Har du något specifikt att kommentera där? Handlar det om SPL? Dist? Smal spridning i mellanbasen?

PerStromgren skrev:Tack, Steveo! Har du någon tes om varför det stora bashornet (hemma eller som PA) ger det intryck av "stort" som det gör på de flesta? Varken Klipschorn eller rock-PA uppfyller de krav du listar.
Och hur är det med den där grupplöptiden?
PerStromgren skrev:OK. Sunfire, då, vet du något om den?
Var inte den "flat, deep, clean, linear, and loud"?
PerStromgren skrev:1. Många upplever ett bashorn av rejäl storlek på ett speciellt sätt. Ett Klipschorn, t.ex., låter stort och pampigt. Vilken eller vilka parameter korrelerar med detta intryck?
2. Live-PA låter också rejält, varför då?
steveo1234 skrev:För bassystem så nämns ofta (i alla fall av mig och några till..) "the big five" som de väsentliga parametrarna för välljud i basen.
Dvs "flat, deep, clean, linear, and loud"
En mätning ska alltså vara jämn (utan lokala avvikelser), gå djupt, utan distorsion, inte komprimera dynamiskt och dessutom gå att spela tillräckligt starkt. Den uppmärksamma noterar att alla fem parametrarna är enkelt (nåväl..) mätbara.
Det ska med andra ord se ut ungefär såhär:
IngOehman skrev:steveo1234 skrev:För bassystem så nämns ofta (i alla fall av mig och några till..) "the big five" som de väsentliga parametrarna för välljud i basen.
Dvs "flat, deep, clean, linear, and loud"
En mätning ska alltså vara jämn (utan lokala avvikelser), gå djupt, utan distorsion, inte komprimera dynamiskt och dessutom gå att spela tillräckligt starkt. Den uppmärksamma noterar att alla fem parametrarna är enkelt (nåväl..) mätbara.
Det ska med andra ord se ut ungefär såhär:
Ajdå, vad är det som går snett vid 45-50 Hz?
Vh, iö
PerStromgren skrev:Finns det några mätparametrar som koordinerar bra med hörselintryck när det kommer till bassystem?
PerStromgren skrev:Jämnhet på tonkurva?
Nedre gränsfrekvens?
Max SPL som funktion av dist och frekvens?
Faskurva?
MLSSA-vattenfall?
(Jag bara spånar, jag har absolut inget svar själv!)
PerStromgren skrev:Jag tänker på tre saker:
1. Många upplever ett bashorn av rejäl storlek på ett speciellt sätt. Ett Klipschorn, t.ex., låter stort och pampigt. Vilken eller vilka parameter korrelerar med detta intryck?
PerStromgren skrev:2. Live-PA låter också rejält, varför då?
PerStromgren skrev:3. I en granntråd kommenteras Sunfire av lennartj så här: "Den kunde pumpa ut häpnadsväckande mängder av typiskt actionsfilmsmuller. Helt klart är de inte i ropet längre. De var nämligen absoluta bottennapp när det gällde tonalitet och musikalisk artkulation. " Finns det någon mätning som skulle kunna förklara det intrycket?
RogerGustavsson skrev:Per Strömgren, du har väl dipoler och där finns det en del underligheter när man mäter på dem.
Här finns mätningar gjorda på tre olika sätt av Quad ESL-989,
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... rement.jpg
Mätningen i tersoktaver tycker jag svarar bäst mot hur man uppfattar dem. Visserligen är detta vid en lite lägre ljudnivå men ändå.
PerStromgren skrev:3. I en granntråd kommenteras Sunfire av lennartj så här: "Den kunde pumpa ut häpnadsväckande mängder av typiskt actionsfilmsmuller. Helt klart är de inte i ropet längre. De var nämligen absoluta bottennapp när det gällde tonalitet och musikalisk artkulation. " Finns det någon mätning som skulle kunna förklara det intrycket?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster