Smärtsam dämpning?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Smärtsam dämpning?

Inläggav zartok » 2013-05-12 15:42

Jag läste på någon sida att världens tystaste rum blockerar över 99 procent av allt ljud. Men det intressanta var att det även stog att ingen klarat av att vara i rummet längre än 45 minuter. Varför? Finns det fysiska risker med ett sånt rum? När jag dämpade mitt rum lite mer så ländes det som att man fick öronlock i öronen i hörnen, så jag kan förstå hur det känns. Typ.
Sen har jag även stått i nights dövtunnel :)

Användarvisningsbild
DrFunk

Re: Smärtsam dämpning?

Inläggav DrFunk » 2013-05-13 12:43

Orsaken är tror jag att vi människor är anpassade för att få sinnesintryck hela tiden. I ett ekofritt rum är det enda man hör sina egna tarmrörelser och hjärtslag vilket tydligen driver människor till vansinne.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-05-13 13:27

Så tycks det vara; om det dessutom är mörkt sägs det att vi börjar hallucinera ganska fort. Skulle vara intressant att prova.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-05-13 13:31

zartok skrev:Jag läste på någon sida att världens tystaste rum blockerar över 99 procent av allt ljud.

Jag undrar vad de menar med det. Dämpning till 1% av ljudtrycket innebär dämpning med 20dB... :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-05-13 13:41

Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-05-13 14:18

det är inte sensory deprevation på så sätt, det här måste vara något annat då man tydligen inte klarar av ens en timme. i vanliga sensory deprevation-rum eller tankar så har folk stått ut i mer än en timme och dessutom med borttagande av fler sinnen än ett (synen tas exempelvis bort).

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/ ... ories.html

där stog det lite bättre. 99.99% av allt ljud försvinner. tydligen så är ljudnivån -9.6 db i rummet. just det. MINUS 9 db. hur nu det går till ^^

jansch

Inläggav jansch » 2013-05-13 15:59

Zartok - det kanske låter tokigt med -9dB men 0dB i detta fall relaterar till den referens man har valt dvs 0dB = 0,02 mPa (milliPascal) SPL (SoundPressure Level) och ska motsvara hörseltröskeln vid 1kHz
Annat exempel - En mikrofon som t.ex. 13,2mV/Pa har då minus -37.6dB känslighet relaterat till 1Volt/Pa.

Att man inte orkar vistas i ett frifältsrum är väl rent psykologiskt.

- Först hör du din andning och det låter som du har fått lungpaj. En utandning via näsan är som ett skumt brus som inte verkar komma från näsan utan exakt från mitten av huvudet.
- Du får klart stresspåslag och börjar tänka på andningen.
- Sedan hör du pulsen som oxå är mitt i huvudet men du känner den oxå i öronen.
- Inget bra...Pulsen stiger och blodtrycket ökar - Det dunkar mer.
- Nu hör du oxå suset från blodet. det känns som det kommer från öronen men det låter mitt i huvudet.
- nu är du illa ute. Hela kroppen säger att nåt är fel - puls på 120..
- Du står på ett hårt spänt nät som vajar lätt upp och ner för stressen gör att du rör dej......har du yrsel eller gungar nätet?
- Du lyfter blicken och 8 meter längre bort ser du dörren med de spetsiga dämpkilarna. Den står på glänt så du ser ljuset från kontrollrummet. Tänk om nån skjuter igen den.....
- fullkomligt ologiskt att nån skulle låsa dörren men ändå.. Du provar att skrika (ett kraftigt HALLÅ för du vill ju inte visa att du är rädd....eller hur?)
- Den enda som hör dej är du själv, som en nålspets mitt i huvudet...och för några sekunder har du åtminstone överröstat blodets susning i öronen.

Du tar några snabba steg över nätet, gungar till i otakt och håller på att förlora balansen, trycker upp dörren och säger lättsamt "grabbar ska vi ta en paus och fika" medan kallsvetten klibbar T-shirt:en mot ryggen.....

Man vänjer sig dock, efter en arbetsmånad eller så. Fast mer än en halvtimme i stöten tröttar.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2013-05-13 19:08

Låter förjäkligt! :D
Har läst lite om dylika rum och skulle väldigt gärna uppleva hur det känns att vistas i ett. Har fått för mig att SR har ett här i Stockholm, stämmer det?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-05-13 19:12

jansch skrev:Zartok - det kanske låter tokigt med -9dB men 0dB i detta fall relaterar till den referens man har valt dvs 0dB = 0,02 mPa (milliPascal) SPL (SoundPressure Level) och ska motsvara hörseltröskeln vid 1kHz
Annat exempel - En mikrofon som t.ex. 13,2mV/Pa har då minus -37.6dB känslighet relaterat till 1Volt/Pa.

Att man inte orkar vistas i ett frifältsrum är väl rent psykologiskt.

- Först hör du din andning och det låter som du har fått lungpaj. En utandning via näsan är som ett skumt brus som inte verkar komma från näsan utan exakt från mitten av huvudet.
- Du får klart stresspåslag och börjar tänka på andningen.
- Sedan hör du pulsen som oxå är mitt i huvudet men du känner den oxå i öronen.
- Inget bra...Pulsen stiger och blodtrycket ökar - Det dunkar mer.
- Nu hör du oxå suset från blodet. det känns som det kommer från öronen men det låter mitt i huvudet.
- nu är du illa ute. Hela kroppen säger att nåt är fel - puls på 120..
- Du står på ett hårt spänt nät som vajar lätt upp och ner för stressen gör att du rör dej......har du yrsel eller gungar nätet?
- Du lyfter blicken och 8 meter längre bort ser du dörren med de spetsiga dämpkilarna. Den står på glänt så du ser ljuset från kontrollrummet. Tänk om nån skjuter igen den.....
- fullkomligt ologiskt att nån skulle låsa dörren men ändå.. Du provar att skrika (ett kraftigt HALLÅ för du vill ju inte visa att du är rädd....eller hur?)
- Den enda som hör dej är du själv, som en nålspets mitt i huvudet...och för några sekunder har du åtminstone överröstat blodets susning i öronen.

Du tar några snabba steg över nätet, gungar till i otakt och håller på att förlora balansen, trycker upp dörren och säger lättsamt "grabbar ska vi ta en paus och fika" medan kallsvetten klibbar T-shirt:en mot ryggen.....

Man vänjer sig dock, efter en arbetsmånad eller så. Fast mer än en halvtimme i stöten tröttar.

det framkallar en form av panikångest med andra ord ^^ har du varit i ett liknande rum?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-05-13 19:31

Chopha skrev:Låter förjäkligt! :D
Har läst lite om dylika rum och skulle väldigt gärna uppleva hur det känns att vistas i ett. Har fått för mig att SR har ett här i Stockholm, stämmer det?

Ja, finns nere i flygeln mot US embassy, jag har tittat in där nån gång då och då.

Det är minst lika läskigt där inne som att vara utomhus när det är helt tyst, det klarar man inte 45 minuter utan att vara van vid att vara ute. 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

jansch

Inläggav jansch » 2013-05-14 12:10

Zartoc - Jo, jag "bodde" (arbetade) mer eller mindre i två sådana rum under några års tid. Fast dom hade inte -9dB.
Ett av rummen stördes av ett hisschakt i huset ibland men det var så lågfrekvent att det var omöjligt att höra. Störningarna låg på ca 10-12dB, ungefär på bruströskeln för mätningar med 1tums mic.
Alltså spelade inte störningarna nån roll för traditionella mätningar på t.ex. högtalare, bullrande fläktar, kopiatorer, mikrofoner eller vad man nu mätte på.

Man kan undra vad man har för praktisk nytta av ett rum med -9dB bullertröskel, gissar att man menar -9dBA. Bästa mic:en jag känner till går ner till -5,5dBA. Jag menar, det är ju inte lätt att nyttja rummets kapacitet om man inte kan mäta......

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-05-14 12:21

phon skrev:Det är minst lika läskigt där inne som att vara utomhus när det är helt tyst, det klarar man inte 45 minuter utan att vara van vid att vara ute. 8)

Fast om man är ute krävs det ödemark, nattetid, gärna en massa snö och vindstilla för att bli riktigt tyst. Stadsmiljö med bakgrundsbuller är något helt annat.

jansch

Inläggav jansch » 2013-05-14 12:41

Jag gissar att det inte bara är tystnaden som skapar stressen/obehaget. Ute får man ju "rumsuppfattning" genom att det ljud man gör (och hör) trots allt reflekteras mot marken/omgivningen.
Det finns fler "konstigheter" som uppstår i ett frifältsrum(ekofritt rum). Om man t.ex. mäter på en högtalare med flera diskanter får man väldigt skojiga effekter när man rör sig eller vrider på huvudet, noderna blir väldigt påtagliga (samma som kamfiltereffekt).
Kör man 2 ljudkällor (högtalare) med sinussvep där det ena ligger lite efter (som när man mäter dist på mikrofoner) hoppar ljudbilden mellan högtalarna. Dessutom låter det ibland vackert och ibland extremt illa

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-05-14 16:39

kul att det kommer så många intressanta inlägg kring rummet.

det verkar vara som att det mest är ett obehag som medföljer rummet och att man inte klarar av att vara där inne under en längre tid. det är rätt intressant egentligen, vi behöver ljud för att fungera.

undrar om hörselskadade individer skulle klara av rummet bättre? har man en hörselnedsättning som är nog grov så borde man ju teoretiskt inte kunna höra sina hjärtslag och lungor.

en döv person bör kunna slå rekordet med enkelhet.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2013-05-14 18:53

Kanske är tanken med det -9dB tysta rummet att alltid säkerställa att rummets bullernivå är minst hälften så stark som de bästa mikrofonerna kan mäta (-5,5dBA som du skriver)?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-14 20:15

Känns skumt i öronen också, nästan som dekompression. Fast det borde man väl snarare vänja sug vid, men det kanske bara blir värre? Trumhinnorna är ju vana vid rätt mycket motion...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-05-14 22:13

PerStromgren skrev:
zartok skrev:Jag läste på någon sida att världens tystaste rum blockerar över 99 procent av allt ljud.

Jag undrar vad de menar med det. Dämpning till 1% av ljudtrycket innebär dämpning med 20dB... :)

Förmodligen handlar det om reflexion vid väggen. Vid upprepade reflexioner dör ljudet rätt fort. Säkerligen är absorptionen frekvensberoende så hela sanningen ligger inte i de 99 procenten.

Det skull emycket väl kunna vara en siffra som någon utan insikt har hävt ur sig, bara.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-05-15 09:36

Svante du kan läsa, länken högre upp, där står det kanske hur man mätt eller tänkt

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-08-09 12:28

Påståendet är helt enkelt felaktigt.

Det är riktigt att de flesta reagerar första gången de går in i ett ekofritt
rum, kanske mera för att det är reflexionsfritt än för att det är så tyst i
det, men jämför man med en skidbacke med nyfallen snö så är skillnaden
ändå inte överdrivet stor. Det känns dock ovant för de ovana att se ett
rum men inte höra det, och det är nog den stora skillnaden mellan en skid-
backe och de ekofria rummet, det senare skapar en harmlös men ändå
en klart märkbar kognitiv dissonans.

Ja, då bortser jag förstås ifrån att skidbacken lutar, att det kan komma
människor på skidor farande, att det kan blåsa, att det är kallt...

- - -

Myter är dock populära, men att det skulle vara otvetydigt besvärande
att vistas längre tider i ekofria rum stämmer inte alls. Man sover t ex
prima i dem! :)

- - -

Självklart kan det finnas undantag i form av enskilda människor som av
något skäl reagerar fobiskt och kanske blir det värre om de exponerats för
myten såsom skett i den här tråden?

Men fobier är en sak för sig och får betraktas som undantag. Enskilda kan
ju vara rädda och känna obehag av massor av underliga skäl.

Men sammanfattningsvis så reagerar nog alla hörande första gången de
går in i ett ekofritt rum på att det låter ovant, men man vänjer sig snabbt
och det kan faktiskt kännas konstigt att komma ut från dem och höra alla
reflexer från saker, om man varit inne i ett ekofritt rum ett tag, också.

Vad det handlar om är nog mera att bli överraskad av det man inte är van
vid än om att det skulle vara fysiskt påfrestande på något sätt att vistas i
ekofria rum. Det är det inte. Inte nämnvärt i varje fall. Och om något så är
nog det svajiga gallergolvet i så fall en större svårighet än just det där att
det inte finns några reflexer i rummet. :)

Vh, iö (som vistats en hel del i ekofria rum)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Återgå till Teknikforum