Moderator: Redaktörer
anjora skrev:...hör bara upp till ca 24kHz med mitt nuvarande budgetsystem.
Bill50x skrev:anjora skrev:...hör bara upp till ca 24kHz med mitt nuvarande budgetsystem.
"Bara"? Det är få förunnat att höra 24 kHz överhuvudtaget.
/ B
anjora skrev:man bör tänka på följande:
-sampla på egen hand ner filen
-man kan välja att också sampla upp filen till orginal för att utesluta att dacen presterar olika vid olika frekvenser(gjorde detta ibland, märke ingen skillnad)
-ställa in bitperfect ljud, framför allt i windows är detta viktigt, man bör givetvis se till att man inte har ställt in på lägre samplingrate än orginalet
-se till att högtalarna har acceptabel prestanda i diskanten, här finns testfiler http://www.mediafire.com/folder/7hw97oc ... test_tones med risk för tinnitus kan man välja att testa hur höga frekvenser man hör med högtalarna. hör bara upp till ca 24kHz med mitt nuvarande budgetsystem.
anjora skrev:jag jämförde dessa album 7 gånger, sedan har jag gjort fler tester med andra album, just för dessa två album tyckte jag uppsamplat lät mycket bättre i AB testet, sedan har jag lyckats särskilja fler låtar utöver dessa men då var det svårt att avgöra vilket som lät bäst.
Almen skrev:anjora skrev:jag jämförde dessa album 7 gånger, sedan har jag gjort fler tester med andra album, just för dessa två album tyckte jag uppsamplat lät mycket bättre i AB testet, sedan har jag lyckats särskilja fler låtar utöver dessa men då var det svårt att avgöra vilket som lät bäst.
Hur långa serier körde du, och vilka resultat fick du?
Svante skrev:jag frågar i stället hur du har testat att du hör 24 kHz.Det finns en hel del fällor att falla i där, nämligen.
DL skrev:Svante skrev:jag frågar i stället hur du har testat att du hör 24 kHz.Det finns en hel del fällor att falla i där, nämligen.
Min tanke var att man borde mäta signalen för att vara säker på att inga frekvenser under 20Khz är med pga konuppbrytningar eller liknande. En enkel mikrofon räcker ju.
Finns det fler fällor än rent mekaniska? Hmm, ja förutom rent psykiska då, men jag förutsätter dubbelblindtest eller motsvarande via mjukvara.
DL skrev:Svante skrev:jag frågar i stället hur du har testat att du hör 24 kHz.Det finns en hel del fällor att falla i där, nämligen.
Min tanke var att man borde mäta signalen för att vara säker på att inga frekvenser under 20Khz är med pga konuppbrytningar eller liknande. En enkel mikrofon räcker ju.
Finns det fler fällor än rent mekaniska? Hmm, ja förutom rent psykiska då, men jag förutsätter dubbelblindtest eller motsvarande via mjukvara.
anjora skrev:DL skrev:Svante skrev:jag frågar i stället hur du har testat att du hör 24 kHz.Det finns en hel del fällor att falla i där, nämligen.
Hörde inga undertoner iallafall, 24 khz är ingen säker siffra utan standardavvikelsen borde ligga på 1.5 khz, jag hörde tex att 19khz låg betydligt lägre ner i frekvens. Hörslen testades genom öppen lyssning.
Vet inte om zalman mic1 är något att hänga i granen när det gäller mätningar.
UrSv skrev:Använder du en T-Amp baserad på TA2024 med de högtalarna är det ju inte omöjligt att du dessutom råkar ut för dist eftersom den distar som en påse krossat glas vid höga frekvenser (1-3 %) redan innan den klipper och det är inte heller omöjligt att du råkar ut för. Jag har extremt svårt att se att du skulle kunna vara säker på att du faktiskt hör en ren 24 kHz ton med den uppsättningen. En kontrollmätning vore nog bra.
Samma stärkare fast urpsrunget om jag fattat det rätt:
http://www.stereophile.com/content/soni ... asurements
aisopos skrev:UrSv skrev:Använder du en T-Amp baserad på TA2024 med de högtalarna är det ju inte omöjligt att du dessutom råkar ut för dist eftersom den distar som en påse krossat glas vid höga frekvenser (1-3 %) redan innan den klipper och det är inte heller omöjligt att du råkar ut för. Jag har extremt svårt att se att du skulle kunna vara säker på att du faktiskt hör en ren 24 kHz ton med den uppsättningen. En kontrollmätning vore nog bra.
Samma stärkare fast urpsrunget om jag fattat det rätt:
http://www.stereophile.com/content/soni ... asurements
Jag är inte så säker på om jag skulle höra 1% dist vid 20kHz ...![]()
Jag skulle inte tro det ...
anjora skrev:Tyvärt svante nu är du ute och cycklar, jag hade under windows dacen inställt på 192 kS/s och anvånde wasapi(annars blir det konstigheter).
Jag har testat hörslen både under linux och windows, i linux användes alsa. Och jag hör vilken frekvens som spelas rätt så exact då jag har testat en del, även lite med hörlurar.
Har för tillfället dynavoice dm-5 och opi t-amp
aisopos skrev:OK, jag kanske pratade i nattmössan då ...
Svante, ja det är en class-D.
Svante skrev:anjora skrev:Tyvärt svante nu är du ute och cycklar, jag hade under windows dacen inställt på 192 kS/s och anvånde wasapi(annars blir det konstigheter).
Jag har testat hörslen både under linux och windows, i linux användes alsa. Och jag hör vilken frekvens som spelas rätt så exact då jag har testat en del, även lite med hörlurar.
Har för tillfället dynavoice dm-5 och opi t-amp
Ok, wasapi exclusive mode?
Vad var det för program som genererade sinustonen?
(Jag frågar inte för att jag tror att du hittar på, utan för att det är mycket ovanligt att man hör så höga frekvenser och för att det är vanligt att man gör misstag vid sådana här tester. Det innebär att jag ännu inte vet om det är så att du kan höra 24 kHz eller om det är ett metodfel, och när jag inte vet vill jag undersöka hur det förhåller sig. För att få reda på det behöver testproceduren vara lagd på bordet. Så cyklar gör jag nog inte, men jag är ännu okunnig om de faktiska förhållandena. Därför frågar jag.)
Svante skrev:DL skrev:Svante skrev:jag frågar i stället hur du har testat att du hör 24 kHz.Det finns en hel del fällor att falla i där, nämligen.
Ja, mätning är väl det bästa för att verifiera att signalen man lyssnar på inte innehåller något under 24 kHz.
Jag vet ju nget om anjoras kunskaper, men jag kan tänka mig att följande har hänt. Han har ett program som spelar toner. Programmet är inställt att spela med samplingsfrekvensen 96000 Hz. Windows är inställt att spela med samplingsfrekvensen 44100 Hz. Tonen 24000 Hz spelas, vilket inte filtreras bort i Windows usla omsampling. Vikning uppträder kring 22050 Hz och tonen 20100 Hz bildas.
Det finns flera scenarier där digitala olinjäriteter tillsammans med vikning skulle kunna generera hörbara frekvenser under 20 kHz, trots att man tror att programmen genererar endast 24 kHz.
Därför, och eftersom det är synnerligen ovanligt att man hör 24 kHz under normala omständigheter gör att jag är jag nyfiken på den exakta testproceduren.
Enda säkra sättet att kolla det är att mäta med en mik som klarar upp till 20 kHz utan alltför mycket nivåtapp.
anjora skrev:Almen skrev:Hur långa serier körde du, och vilka resultat fick du?
Fick samma resultat 7 gånger i rad dvs att 48kS/s lät mindre bra. Av någon anledning kom alltid den dåliga versionen först, detta ställde till det psykologiskt för mig men detta vägdes upp av att 192kS/s versionen lät bättre, helt annan känsla.
Almen skrev:anjora skrev:Almen skrev:Hur långa serier körde du, och vilka resultat fick du?
Fick samma resultat 7 gånger i rad dvs att 48kS/s lät mindre bra. Av någon anledning kom alltid den dåliga versionen först, detta ställde till det psykologiskt för mig men detta vägdes upp av att 192kS/s versionen lät bättre, helt annan känsla.
OK, så sju av sju i Foobars ABX Comparison? Märkligt att det blev samma först hela tiden.
anjora skrev:Almen skrev:anjora skrev:Almen skrev:Hur långa serier körde du, och vilka resultat fick du?
OK, så sju av sju i Foobars ABX Comparison? Märkligt att det blev samma först hela tiden.
Var slump(testade). Och AB inte ABX
Almen skrev:anjora skrev:Almen skrev:anjora skrev:Almen skrev:Hur långa serier körde du, och vilka resultat fick du?
Aha, så du visste "detta är A" och "detta är B" hela tiden, även om du inte visste vilken som var vilken. Det är inte så lämpligt om man vill ta reda på huruvida man verkligen kan skilja dem åt.
anjora skrev:Almen skrev:anjora skrev:Almen skrev:anjora skrev:Almen skrev:Hur långa serier körde du, och vilka resultat fick du?
Aha, så du visste "detta är A" och "detta är B" hela tiden, även om du inte visste vilken som var vilken. Det är inte så lämpligt om man vill ta reda på huruvida man verkligen kan skilja dem åt.
Varför?
anjora skrev:har tidigare blindtestat mellan olika samplingrate. konverterade tex ner dessa två album till 48kS/s med SoX. notera att jag försöker hålla mig till S/s för samplingrate och Hz för ljudfrekvens
http://www.linnrecords.com/recording-th ... sburg.aspx
http://www.linnrecords.com/recording-en ... sburg.aspx (studiimastern på 192kS/s)
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 12 gäster