En hel vägg med membranabsorbenter i flera lager?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JockeX

En hel vägg med membranabsorbenter i flera lager?

Inläggav JockeX » 2013-06-03 20:09

Tänkte passa på att ställa frågan om någon tänkt i dessa banor sedan tidigare och kan säga bu eller bä till konceptet?

Rent teoretiskt vill man kunna attackera de lägsta rumsmoderna, men inte ta alltför mycket anspråk av rummet när man gör det. Ett sätt är helmholtz-absorbenter, ett annat membranabsorbenter.

Min kunskap när det gäller membranabsorbenter är begränsad (ja, ok, akustikkunskaperna är generellt begränsade), men så läste jag om ett Northward-bygge av ett kontrollrum där de hade tagit en bild av bakväggen medan de monterade nån typ av membranabsorbent som tog upp hela väggen. Men tyvärr var det deras trade-secret så de ville inte delge exakt hur den var uppbyggd.

Men, konceptet verkar ju inte helt tokigt (som jag tolkade det). Flera lager av membranabsorbenter över en hel vägg borde ju både kunna attackera ett antal rumsmoder samtidigt som den tar upp betydligt mindre plats än om man skulle använda bara ett poröst material och trycka in som isolering.

What say akustikexperterna?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-03 20:25

Flera lager kommer inte att angripa olika moder,det blir bara den sammanslagna resonansfrekvensen den jobbar mot.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2013-06-03 20:37

Nattlorden skrev:Flera lager kommer inte att angripa olika moder,det blir bara den sammanslagna resonansfrekvensen den jobbar mot.

Även om man har luftspalter emellan varje membranabsorbent, alternativt något typ av poröst material?

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-06-03 20:39

Fjäderprincipen.

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2013-06-03 20:53

Tanken väcktes ifrån det här, men det kanske är som ni säger att membranabsorbenten bara attackerar en viss frekvens:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150883306433372&set=a.10150349879468372.354604.106287663371&type=3&theater

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2013-06-03 21:15

Och den här:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150883288558372&set=a.10150349879468372.354604.106287663371&type=3&permPage=1

"Inner shell and Rear Bass trap in place. This one is about a meter deep and is a mix of membranes (pressure based treatment) and resistance to flow treatment (Rockwool, Homatherm). It's Broadband - 20Hz to 20kHZ."

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2013-06-03 22:05

Och för att avsluta mitt spammande:

http://www.gearslutz.com/board/6520490-post3.html[/quote]

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-06-04 00:54

Det vanligaste är nog att man har ett tjockt lager isolering inåt rummet, så tjockt som man kan avvara av volymsskäl. Bakom isoleringen, avtätade ramverk med panelskivan/vinylen/gummiduken över och som då funkar som panelabsorbent med luftvolymen bakom mot resonansen som är besvärligast. Ofta stoppas en skiva isolering in mellan panelen och bakväggen som dämpning och för att panelabsorbenten ska bli lite bredbandigare. Försöker man åtgärda flera frekvenser med panelerna och dom har samma luftavstånd bakåt, behöver panelerna ha olika ytvikt => dom placeras bredvid varandra, inte bakom varandra. Vill man inte döda ned diskant alltför mycket med isoleringen kan den ha tex byggplast utåt rummet eller förses med trälister till ½ a’ 2/3 av frontytan.

Det finns en klistrad tråd om panelabsorbenter på Gearslutz-forumet; Tims limp mass ”någonting”.

Tomas Jouanjuan (stavning ?) på Northward är lite hemlighetsfull med en del av sina lösningar, Boggy på GS är mera öppen med sina lösningar, här är en facebook-länk på studiobygge från scratch där han varit inblandad, tar bl.a. upp panelabsorbenter: https://www.facebook.com/media/set/?set ... 602&type=3 Mycket bilder + kommentarer och förklaringar från Boggy om du klickar på bilderna.

I min byggtråd på Component visas hur jag gjorde min kombination av resistiv + panelabsorbent, börjar här: http://www.component.se/forum/index.php ... ntry139331

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2013-06-04 17:10

Tack för ditt inlägg adhoc! Angående att panelabsorbenterna placeras bredvid varandra, läste du avares inlägg som jag länkade till nedan som han kallade för "invisible alpha", dvs membranfunktion i lager med luftspalter emellan?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-06-10 23:15

Mja, det gjorde jag väl inte riktigt. Jag har läst tråden på GS någon gång tidigare. Läser du alla inlägg i den GS-tråden noggrant så framgår det att det att idén med flera lager är mer än komplex för att få till bra om man har som mål att fixa några specifika frekvenser. Avares exempel med olika antal gipsskivor och avstånd emellan dem är tillhöftat för att visa att man kan göra på det viset men du har ingen info om vad resultatet egentligen blir.

Jag tror det blir tvunget att empiriskt mäta vartefter du bygger. En sådan sak som regelsavstånd, hur påverkar det? Om du har skivbredd 120 cm ger en regel i vardera sidan en styv infästning men en hyfsat stor del av skivan svänger med. Kör regelavständ 60, 40 eller 30 cm cm så blir konstruktionen styvare, ytvikten på skivorna är fortfarande lika och avståndet bakåt också men en procentuell mindre del av skivorna kommer kunna röra sig som en pistong fram och tillbaks, där mitten på skivan rör sig mest . Tjusiga räkneformler har en del ideala förutsättningar som är svåra att ha praktisk koll på till vilken grad dom existerar (om dom gör det). Med flera lager bakom varandra blir det ännu svårare att få resultat = önskemål.

I länken nedan visas några exempel på hur mycket faktiska resultat kan variera beroende på om infästningen av panelens kanter är ”mjuk” eller ”styv”, alltså om hela eller bara en del av panelen och dess massa i verkligheten svänger med och då handlar det om bara ett lager som ger de skiftande resultaten. http://www.acoustics.salford.ac.uk/prof ... Thesis.pdf

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2013-06-11 08:38

Jo, jag kan anta så mycket som att det är inte helt enkelt att göra utan kräver både förhandsberäkningar och mätningar samt trial & error efteråt. Men det låter ju oerhört lockande.

Man får anta att Northward har satt detta i system i alla fall, men underlättas av att de bygger rum i rum med specifika dimensioner som de på förhand vet fungerar.

Återgå till Teknikforum