Moderator: Redaktörer
chrnee skrev:Jag har en signalkälla (ljudkort) som går direkt till ett slutsteg med låg ingångskänslighet (500mV). Tänkte lösa detta lite enkelt med en s.k. signaldämpare som man kopplar mellan signalkällan (ljudkortet) och slutsteget.
Ingångsumpedansen på slutsteget är 22k ohm, utgångsimpedans på ljudkortet är är 100 ohm.
Som jag har förstått så ska det inte vara någon fara med matchningen så länge som signalkällans impedans håller sig 10 ggr under ingångsimpedansen på slutsteget...
Att lägga en signaldämpare mellan försteg och slutsteg måste väl påverka impedansen, men påverkar den ingångs- eller utgångsimpedansen eller både och?
Finns det någon som kan förklara?
Flint skrev:Ditt slutsteget verkar inte ha ingångsvolym?
Flint skrev:Annars vore det ju redan löst. 100 ohm driver det mesta av rimliga belastningar så en spänningsdelare är inga problem men jag håller med RogerGustavsson, den bör nog hamna närmast slutsteget. 22k som ingångsimpedans på slutsteget är heller inga problem att göra en spänningsdelare för. Berätta hur du har tänkt dig så räknar vi fram något vettigt.
chrnee skrev:Jag har en signalkälla (ljudkort) som går direkt till ett slutsteg med låg ingångskänslighet (500mV).
chrnee skrev:Tänkte lösa detta lite enkelt med en s.k. signaldämpare som man kopplar mellan signalkällan (ljudkortet) och slutsteget.
Ingångsumpedansen på slutsteget är 22k ohm, utgångsimpedans på ljudkortet är är 100 ohm. Som jag har förstått så ska det inte vara någon fara med matchningen så länge som signalkällans impedans håller sig 10 ggr under ingångsimpedansen på slutsteget...
chrnee skrev:Att lägga en signaldämpare mellan försteg och slutsteg måste väl påverka impedansen, men påverkar den ingångs- eller utgångsimpedansen eller både och?
chrnee skrev:Konstigt nog verkar ingen speca impedansen på sina signaldämpare och det är väl svårt att mäta detta själv. Resistans är ju enkelt att mäta med en multimeter, men impedans är väl inte samma sak?
RogerGustavsson skrev: Är behovet av att vrida ner volymen stor idag?
Flint skrev:Problemet är mycket enkelt att lösa både praktiskt, teoretiskt och simuleringsmässigt men jag tycker inte att chrnee visar något direkt vettigt gensvar på visade förslag så därför rekommenderade jag "chansa och hoppas"-metoden.
flathead skrev:Att man kör ljudkortet digitalt som volymkontroll och dämpning det låter ok.
Men sen var det tal om försteg med inbyggd volymkontroll och dämpning efter det.
chrnee skrev:Oj, tack för alla svar och all hjälp! Jag hade på känn att det inte var riktigt lika enkelt (plug'n'play) som tillverkarna av dessa signaldämpare vill göra gällande….
Jag ska börja med att komplettera med den information jag utelämnade.
Precis som IÖ påpekar så menar jag såklart hög ingångskänslighet, 500mV som behövs för att slutsteget ska ge max 45 watt vid 8 ohm (full utstyrning),
Ang. drivsidan.
Det jag vet om den är det som står i specifikationen (M-Audio Audiophile Firewire):
Max output +2dBV (= 1.2589254 V RMS)
output Impedance: 100 ohms
Kabelns kapacitans har jag ingen uppgift om. Går den att mäta med en vanlig kapacitansmätare? Har den verkligen så stor påverkan att det skulle ställa till det med matchningen?
Har sett att det finns färdiga dämpare på Ebay avsedda för QUAD 303, de ligger på 14 db och ska vara anpassade för "moderna signalkällor" på 1.5 V så jag antar att det kan vara ett lämpligt värde.
Jag vet dock inte om jag har förstått det här med in- och ut-impedansen och vad som egentligen händer när man kopplar ett motstånd någonstans på vägen mellan signalkälla och slutsteg (och det var egentligen det jag ville förstå). Det påverkar varken utgående impedans på signalkällan och inte heller ingående impedans på slutsteget, men det påverkar den impedans med vilket ingången drivs… den distinktionen är jag inte riktigt med på...
Edit: Kapacitansen i kablen kan tydligen mätas med Kapacitansmätare kopplad mellan centerpinne i ena änden och skärmen i den andra så jag kan återkomma med det värdet om det skulle vara en parameter att fästa vikt vid.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster