Hyra elverk, vad behöver jag? Snabbfråga

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Hyra elverk, vad behöver jag? Snabbfråga

Inläggav WhereNextColumbus » 2013-06-25 14:46

Vi är ett gäng som ska fixa en fest ute i helgen och jag måste hyra en generator, men är lite osäker på hur pass redigt elverk som behövs. någon som har lust att hjälpa mig? http://festservice.nu/produkter/405D4.shtml ska drivas, plus lite belysning, mixerbord, skivspelare. Kan vi känna oss trygga med 5,5kW? Något som herkules längst ner på sidan här http://swedeneventcenter.se/teknik/ovrigt/elverk.html
Häpp!

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-06-25 14:55

Om du behöver mer effekt än det översta på sidan du länkade till ger ta 2 sådana.

Ljudnivån på det översta är enormt mycket mindre än det nedersta.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2013-06-25 15:17

Meningen är väl att vi ska krama ur PA:t så pass det går, kan motorn brumma så mycket att det blir störande menar du?
Häpp!

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-06-25 15:20

Det övre elverket är trevligt tyst medans det nedre låter som en ilsken gräsklippare och det tröttnar man lätt på efter några timmar.

Provkör och lyssna när du hämtar elverket.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-06-25 15:59

Det beror lite på vart man kan ställa elverket. vart på en del utomhusfester i min ungdom och de elverken kunde man inte höra när väl musiken spelade. Även om de brummar något förskräckligt när man riggar. Dock blev det väldigt tyst när bensinen tog slut en gång... :roll:
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-06-25 17:13

Har du koll på om det behövs lokalt jordtag eller andra el-joxiga grejer?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-06-25 17:20

flathead skrev:Om du behöver mer effekt än det översta på sidan du länkade till ger ta 2 sådana.

Jag tror också att det elverket beter sig betydligt snyggare vid varierande last.
Dvs mer stabil spänning och frekvens.

Om ni klarar er med max 1000W ljus borde ett sådant verk kunna fungera.

Om ni följer flatheads tanke på att ta två verk så måste ni inse att det betyder
2 helt skilda elsystem, som inte kan kopplas ihop.
T.ex. ett för PA och det andra för ljus.
OCH att spänningsskillnaden mellan kan bli precis vad som helst, det kan komma
att skilja 1000V mellan jorden på ena systemet och det andra, dvs det kan bli
riktigt livsfarligt. Att t.ex. ta på metallhöljena på två saker samtidigt.
Eller kanske inte ...? det är ju samtidigt galvaniskt skiljt ... :?
Men med jordtag och sånt finns det kanske lösningar. Men det är bortom mitt
kompetensområde.

För övrigt är 5,5kVA-verket ett trefas, dvs du kan som mest få ut dryga 1,5 kVA på en fas.
Men det var väl ingen enskild utrustning som drar mer?
Undrar hur ett sådant verk beter sig när man snedlastar det hårt?
t.ex. max ström på en fas och inget på de två andra?

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-06-25 17:48

Det finns jordspett att slå ner i backen till elverken om man vill.

Annars kan man koppla samman jordningen mellan verken finns jordskruv på dom om det är lite kvalite på dom.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-06-25 19:20

Men hur brukar verk vara konstruerade då?
Kör dom inte som IT (isolated terra) i motsats till vårt vanliga TN (terra neutral)?
Och vad innebär det i så fall med tanke på flytande jord och nolla?

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2013-06-26 07:32

Wow! Jag tänker att vi helt klart bör köra på ett alternativ som inte är farligt att röra vid (?!!).
Häpp!

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2013-06-26 07:36

aisopos skrev:
flathead skrev:Om du behöver mer effekt än det översta på sidan du länkade till ger ta 2 sådana.

Jag tror också att det elverket beter sig betydligt snyggare vid varierande last.
Dvs mer stabil spänning och frekvens.

Om ni klarar er med max 1000W ljus borde ett sådant verk kunna fungera.

Om ni följer flatheads tanke på att ta två verk så måste ni inse att det betyder
2 helt skilda elsystem, som inte kan kopplas ihop.
T.ex. ett för PA och det andra för ljus.
OCH att spänningsskillnaden mellan kan bli precis vad som helst, det kan komma
att skilja 1000V mellan jorden på ena systemet och det andra, dvs det kan bli
riktigt livsfarligt. Att t.ex. ta på metallhöljena på två saker samtidigt.
Eller kanske inte ...? det är ju samtidigt galvaniskt skiljt ... :?
Men med jordtag och sånt finns det kanske lösningar. Men det är bortom mitt
kompetensområde.

För övrigt är 5,5kVA-verket ett trefas, dvs du kan som mest få ut dryga 1,5 kVA på en fas.
Men det var väl ingen enskild utrustning som drar mer?
Undrar hur ett sådant verk beter sig när man snedlastar det hårt?
t.ex. max ström på en fas och inget på de två andra?

Snedbelastning ja, det lär det ju bli. Kanske bara ska kolla med företaget som hyr ut, dom bör ju ha någon erfarenhet av hur det ser ut där.
Häpp!

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-06-26 07:41

Jag ska bara påpeka att det kanske är precis så enkelt som flathead skriver, bara att
koppla ihop jorden.
Men jag har snappat lite från någon elektriker någon gång, och det där med jordning
och jordtag och sånt verkar en del se bekymmersamt på.

Så jag ville bara ta upp just detta, att det kanske är något man bör fundera lite på.
Men samtidigt vet jag ju hur hantverkare gör.
Dom ställer ju bara upp elverket kopplar in maskinen och kör så det ryker ...

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-06-26 09:56

Dom där 3fas verken fungerar och går att ta ut effekt ur en fas utan att det går åt skogen.

Däremot lämnar dom ingen snygg sinus ut så har man lite mer känsliga saker så rekomenderar jag den övre(förutom bullret då).

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-06-26 10:13

aisopos skrev:Jag ska bara påpeka att det kanske är precis så enkelt som flathead skriver, bara att
koppla ihop jorden.
Men jag har snappat lite från någon elektriker någon gång, och det där med jordning
och jordtag och sånt verkar en del se bekymmersamt på.

Så jag ville bara ta upp just detta, att det kanske är något man bör fundera lite på.
Men samtidigt vet jag ju hur hantverkare gör.
Dom ställer ju bara upp elverket kopplar in maskinen och kör så det ryker ...

Elverken har två typer av jordning beroende på hur avancerade dom är.

Enklare har nollan och fasen förbundna och tillgängliga för anslutning på extern jordskruv.

Lite mer avancerade har nollan separerad för att medge användande mot befintligt nät och jordfelsbrytare i samma system då ska nollan ha jordreferens bara vid jordfelsbrytaren.

Dom du hyr lär fungera alldeles utmärkt sammankopplade kolla att dom antingen har inbyggd jordfelsbrytare eller att du får med sådan när du börjar kör med jordspett.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2013-06-26 13:44

Nu har vi fått ljudtekniker ombord som vart med förr, så allt är utrett nu. Vi kör på herculesvarianten. Den får stå avsides, vi kopplar via elbjörn
Häpp!

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-06-26 13:53

Låter kalas !

Hoppas ni får ett trevligt party :D .

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-06-26 16:45

WhereNextColumbus skrev:... som vart med förr, så allt är utrett nu.

Kanon!!! :)

Nothing beats experience. 8)

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2013-06-27 08:41

Tackar, bara att hoppas på bra väder till helgen nu!
Häpp!

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-06-27 08:53

aisopos skrev:

Förresten.
Kan du hålla ögonen öppna på hur det görs, och sen skriva lite om det här?
Alltid trevligt att få lära sig lite nytt. :)

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-06-30 23:06

flathead skrev:Elverken har två typer av jordning beroende på hur avancerade dom är.

Enklare har nollan och fasen förbundna och tillgängliga för anslutning på extern jordskruv.

Helst är nog nollan och skyddsjorden förbundna :wink:

flathead skrev:Lite mer avancerade har nollan separerad för att medge användande mot befintligt nät och jordfelsbrytare i samma system då ska nollan ha jordreferens bara vid jordfelsbrytaren.

Jordfelsbrytare är ju lite speciellt ihop med elverk. Om man inte har något jordspett så kan jordfelsbrytaren bara skydda mot överledning mellan fas/nolla och elverkets skyddsjordsanslutning, men inte mot överledning mellan fas/nolla och äkta jord. Om man skulle råka ut för dubbla fel, d.v.s. två olika överledningar mellan fas/nolla och äkta jord, så skydar inte jordfelsbrytaren och det blir dessutom farligt (om minst en av överledningarna utgörs av en person / ett djur, eller något där strömmen kan orsaka brand).

Men visst är det väl så att jordspett inte behövs för tillfällig användning av portabla prylar? Däremot behöver man jordspett om man förser sitt hus med reservkraft.

flathead skrev:Dom du hyr lär fungera alldeles utmärkt sammankopplade kolla att dom antingen har inbyggd jordfelsbrytare eller att du får med sådan när du börjar kör med jordspett.

Då är det sammankoppling av just jorden och inget annat som gäller (så att inte nån annan får syn på tråden och gör en hane-hane-fulkabel...).

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-06-30 23:40

MiaM skrev:
flathead skrev:Elverken har två typer av jordning beroende på hur avancerade dom är.

Helst är nog nollan och skyddsjorden förbundna :wink:

flathead skrev:Lite mer avancerade har nollan separerad för att medge användande mot befintligt nät och jordfelsbrytare i samma system då ska nollan ha jordreferens bara vid jordfelsbrytaren.

Jordfelsbrytare är ju lite speciellt ihop med elverk. Om man inte har något jordspett så kan jordfelsbrytaren bara skydda mot överledning mellan fas/nolla och elverkets skyddsjordsanslutning, men inte mot överledning mellan fas/nolla och äkta jord. Om man skulle råka ut för dubbla fel, d.v.s. två olika överledningar mellan fas/nolla och äkta jord, så skydar inte jordfelsbrytaren och det blir dessutom farligt (om minst en av överledningarna utgörs av en person / ett djur, eller något där strömmen kan orsaka brand).

Men visst är det väl så att jordspett inte behövs för tillfällig användning av portabla prylar? Däremot behöver man jordspett om man förser sitt hus med reservkraft.

flathead skrev:Dom du hyr lär fungera alldeles utmärkt sammankopplade kolla att dom antingen har inbyggd jordfelsbrytare eller att du får med sådan när du börjar kör med jordspett.

Då är det sammankoppling av just jorden och inget annat som gäller (så att inte nån annan får syn på tråden och gör en hane-hane-fulkabel...).

Som vanligt gäller kan man inte, ge f-n i att koppla och jag försökte bena ut det så gott det går.

Ska man ha reservkraft till fast installation krävs betydligt mer än ett jordspett.

Minimikravet är ett intag med nätfrånskiljare som gör det omöjligt att koppla in reservkraften med nätet anslutet.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2013-07-03 22:23

aisopos skrev:
aisopos skrev:

Förresten.

Önskar att jag hade gjort det, men det var så mycket annat för mig att hålla reda på och hinna med. Allt gick bra, vi hade kunnat haft större PA för det dök upp rätt mycket folk. Polisen gjorde dock klart att dom inte delade den åsikten runt sexsnåret och vi fick dra ner volymen. Det blev till slut ett elverk på över 7kva. Så vi hade resurser där.
Häpp!

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-07-04 09:55

WhereNextColumbus skrev:
aisopos skrev:

Förresten.

Önskar att jag hade gjort det, men det var så mycket annat för mig att hålla reda på och hinna med...

OKi, ja det brukar vara svårt att klona sig, även om man önskar det ibland. :)

Bra att det blev en lyckad tillställning. *tumme upp*

Återgå till Teknikforum