Hur kan det bli felfasat?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rishna

Hur kan det bli felfasat?

Inläggav Rishna » 2013-07-04 23:14

Har gjort batteritestet på både subbar och frontar och har konstaterat att de är i fas med varandra. Ändå blir det galet när jag spelar dem tillsammans. Kör frontarna med Denon 3806 och basarna med Nad 2200. Signalen till bassteget går från Denon:s sub out.

Skiftar jag kablarna bak på subbarna kommer basen med kraft, men då är det ju fel någon annanstans. Kan det bli fel fas i Denon eller ligger felet i Nad? Är det delningsfiltret som spökar? Kan nämna att fenomenet försvinner om jag ställer frontarna som "small".

Usch, inte lätt att integrera basar ;).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-07-04 23:37

hur ser kopplingen denon-nad ut? :idea:
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-07-04 23:47

darkg skrev:hur ser kopplingen denon-nad ut? :idea:

"Signalen till bassteget går från Denon:s sub out."
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Hur kan det bli felfasat?

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-07-05 00:00

Rishna skrev:Har gjort batteritestet på både subbar och frontar och har konstaterat att de är i fas med varandra. Ändå blir det galet när jag spelar dem tillsammans. Kör frontarna med Denon 3806 och basarna med Nad 2200. Signalen till bassteget går från Denon:s sub out.

Skiftar jag kablarna bak på subbarna kommer basen med kraft, men då är det ju fel någon annanstans. Kan det bli fel fas i Denon eller ligger felet i Nad? Är det delningsfiltret som spökar? Kan nämna att fenomenet försvinner om jag ställer frontarna som "small".

Usch, inte lätt att integrera basar ;).

Rishna, att ha tur och låta två fullregisterhögtalare spela samtidigt som två bashögtalare är inte vanligt förekommande. Det beror på att deras respektive faslägen och nivåer blir olika beroende på hur högtalarsystemets konstruktion är gjord (element/låda/avstämning/filter/sluten/basreflex/etc.). Dessutom har du filtret i hembiorecievern som fasvrider. Nu framgår det inte vad du har för högtalare så det går egentligen inte att säga så mycket mer än denna generella anmärkning.

Min rekommendation är att köra som du provat; med frontarna som "Small". Sedan kan man experimentera med avstånden mellan bashögtalare och toppar för att få integrationen kring delningsfrekvensen bra. Där kan man också experimentera med att vända fasen på bashögtalarna. Prova att spela musik som har sin mesta energi kring delningsfrekvensen så hör man om integrationen är bra eller det blir utsläckning.

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2013-07-05 09:58

Tack Johan!

Jag ska göra som du rekommenderar och prova mig fram. Högtalarna är förresten ett par QRS 500 MKII resp. ett par Scan speak 30w/4558t i BR om 140 liter. Delningsfrekvens 80 Hz.

Med vänlig hälsning Fredrik

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2013-07-05 16:05

Ett enkelt sätt att få en bra grund att utgå ifrån är att hitta inställningen som ger maximal utsläckning vid 80hz sinuston (om du kör 80hz som delningsfrekvens) och sedan, i denonen, växla fasen 180 grader för att på så sätt få "bäst" fasintegration precis vid delningen.

Anledningen att först leta upp maximal utsläckning är helt enkelt för att det är lättare att höra.

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2013-07-05 16:17

Har bytt delningsfrekvens till 40 Hz, QRS som large och det låter prima ;). Konstigt, men inte konstigt... Blir nog aldrig klok på hur det fungerar. Roligt med basmoduler men inte lätt att få det rätt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-07-08 01:54

Rishna skrev:Har bytt delningsfrekvens till 40 Hz, QRS som large och det låter prima ;). Konstigt, men inte konstigt... Blir nog aldrig klok på hur det fungerar. Roligt med basmoduler men inte lätt att få det rätt.

Då är det dina QRSer som börjar rulla av vid de regionerna, och subben har ett mycket litet arbetsområde, så lite att den inte jobbar så mycket.

Jag rekommenderar inte att använda så låga delningsfrekvenser. Vitsen med att högpassfiltrera är mycket att topparna (i ditt fall QRS) ska avlastas från att spela låga frekvenser. Därmed kan man spelar starkare med liknande distorsion eller på motsvarande vis vid samma ljudtryck som odelat men nå lägre distorsion. 80 Hz brukar i många fall vara lagom. På små system kan man gå lite högre, eller om man har särskilda rumsakustiska bekymmer. Men så lågt som 40 Hz finns väldigt få argument för att kunna rekommendera. Någon annan kanske har något på lut?

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-07-10 00:35

Nu glider jag lite från ämnet, men varför verkar man inte oftare köra med aktiv delning fast inte separata sublådor, och lite högre delningsfrekvens?

Om man delar vid säg 150Hz eller liknande så får man "dunka-dunka"-basen och liknande mer separerad från resten av ljudspektrat, nog borde det totalt sett kunna ge ett renare ljud?

Eller är jag färgad av mina PA-erfarenheter, där det mest gällde att spela så högt som möjligt utan att det lät för risigt...

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-07-10 01:06

MiaM skrev:Nu glider jag lite från ämnet, men varför verkar man inte oftare köra med aktiv delning fast inte separata sublådor, och lite högre delningsfrekvens?

Om man delar vid säg 150Hz eller liknande så får man "dunka-dunka"-basen och liknande mer separerad från resten av ljudspektrat, nog borde det totalt sett kunna ge ett renare ljud?

Eller är jag färgad av mina PA-erfarenheter, där det mest gällde att spela så högt som möjligt utan att det lät för risigt...

Visst, om baslådan står väldigt nära sin topp kan man öka på delningsfrekvensen. Normalt så står ju baslådorna längre bort från topparna då de kan fås att låta bättre nära vägg, liksom topparna kan må bra att komma bort från väggar. Problemet då är att med 150 Hz delningsfrekvens, så kan man lokalisera med hörseln var baslådorna står, och det brukar inte bli så bra.

Återgå till Teknikforum