Moderator: Redaktörer
Xiro skrev:Mina antaganden som lekman, rätta mig gärna om jag har fel:
- En hifi-apparats förmåga att återge transienter (både rise och decay) är olika vid olika frekvenser.
Xiro skrev:
- Ovanstående är (i princip) oberoende av högtalarens frekvenssvar för statiska toner/brus.
Xiro skrev:
- Ovanstående två gör att man kan uppleva apparaten som ojämn i frekvenssvaret trots att den mäter "neutralt" med statiska toner/brus. (T ex kan frontar och subwoofer bli svårintegrerade ifall de skiljer för mycket i transientförmåga.)
the_Suede skrev:Hm. Det är en sak som jag också funderat över ibland, utan att analysera i detalj.
Tänk följande scenario:
Du har ett mellanregister-element (kon) som har en konresonans vid säg 1000Hz. Denna resonans innebär en peak i amplitudsvaret, och en energi-fördröjning(kvarhållning?) i tids-svaret i en impulsmätning. Detta ses som efterhängande fnurror på impulsen. Det lär ju vara dessa, och inte den inledande puls-fronten som gör den större påverkan på amplituden.
Med ett bandstoppsfilter kan man göra amplitudsvaret linjärt.
Vad händer då med tids-svaret (impuls)? resonansen i sig självt är ju inte "åtgärdad", man har bara sänkt den första, inledande pulsen i styrka. Efterföljande, resonanta, pulser är ju fortfarande kvar, men dämpade med exakt den mängd man dämpat frekvensen.
Sug-kretsen syns ju på fasen iofs. Då borde man kunna härleda problemet iom att frekvens-svaret är linjärt, men fasen får en sugkrets-fnurra?
Är det alltså ABSOLUT säkert att man har ett resonansfritt arbetsområde (vilket borde vara samma sak som "impuls-svars-frekvensjämnt område) om både fas och amplitud är linjära i minimum-fas? Är det OMÖJLIGT att det finns resonanser i området man inspekterar då?
Xiro skrev:Mina antaganden som lekman, rätta mig gärna om jag har fel:
- En hifi-apparats förmåga att återge transienter (både rise och decay) är olika vid olika frekvenser.
- Ovanstående är (i princip) oberoende av högtalarens frekvenssvar för statiska toner/brus.
Xiro skrev:- Ovanstående två gör att man kan uppleva apparaten som ojämn i frekvenssvaret trots att den mäter "neutralt" med statiska toner/brus. (T ex kan frontar och subwoofer bli svårintegrerade ifall de skiljer för mycket i transientförmåga.)
Xiro skrev:Frågeställningen:
Om jag letar efter en apparat, t ex högtalare, med bra och jämnt fördelad transientförmåga över hela det hörbara registret, vilka parametrar eller mätvärden kan jag använda som indikation? (Jag menar då sådan data som normalt är tillgänglig innan man själv provat högtalarna, för att välja ut intressanta kandidater att prova.)
Xiro skrev:Eller är just frekvenssvaret vid statiska toner/brus den bästa indikationen (som normalt är tillgänglig på förhand, innan man själv provat apparaten)?
paa skrev:Resonanser i högtalarmembran ka ge väldigt olika tonkurva i olika riktningar. Det går inte att kompensera bort.
Xiro skrev:Kan tyckas mig lite märkligt att mänskligheten, efter så lång tid av hifi-nörderi, inte hittat brett accepterade sätt att bättre siffersätta upplevd återgivningskvalitet.
Xiro skrev:Kan tyckas mig lite märkligt att mänskligheten, efter så lång tid av hifi-nörderi, inte hittat brett accepterade sätt att bättre siffersätta upplevd återgivningskvalitet.
Xiro skrev:Svante, jag känner mig träffad - försöker ju hänga med trots min begränsade kunskap i detta, och så använder jag rätt mycket improviserade uttryck då jag inte har mer till hands just nu. Det kan ju bidra till den allmänna rörigheten, men jag är för nyfiken för att låta bli att ställa frågor härOch jag är mycket glad och tacksam över personer som du och Ingvar med flera, som hjälpsamt delar med sig av erfarenhet och kunskap. Ubuntu!
Xiro skrev:Tack paa, jag ska kolla på den pulikation du länkar till, AES20-1996 (r2007): AES recommended practice for professional audio — Subjective evaluation of loudspeakers. Är den hyfsat utbredd och vedertagen? Finns det många hifi-fabrikanter som ger köpinfo i linje med den?
paa skrev:Jag tror det finns en hel del tillverkare som konstruerar och testar i linje med den, men de som jobbar på marknadsavdelningarna har säkert mycket "bättre" ideer om hur man säljer högtalare.
Bill50x skrev:paa skrev:Jag tror det finns en hel del tillverkare som konstruerar och testar i linje med den, men de som jobbar på marknadsavdelningarna har säkert mycket "bättre" ideer om hur man säljer högtalare.
Tyvärr, det är ofta tvärtom. Ingenjörerna gör så usla produkter att marknadsavdelningen måste ljuga ihop något för att kunna sälja skiten.
/ B
KarlXII skrev:Vad har detta med transientförmåga att göra...?
Marknadsavdelningsbashing - kan det verkligen vara mer intressant?
Svante skrev:KarlXII skrev:Vad har detta med transientförmåga att göra...?
Från att ha endast förekommit transient har det blivit mer och mer frekvent.
KarlXII skrev:Vad har detta med transientförmåga att göra...?
Xiro skrev:Tack paa, jag ska kolla på den pulikation du länkar till, AES20-1996 (r2007): AES recommended practice for professional audio — Subjective evaluation of loudspeakers. Är den hyfsat utbredd och vedertagen? Finns det många hifi-fabrikanter som ger köpinfo i linje med den?
Xiro skrev:Ok, för att göra topic lite intressantare slänger jag, amatören, in nya funderingar:
Om man har jämn transientförmågan över hela frekvensområdet, är det sannolikt att transientförmågan också är mer begränsad än den kunde varit i ett mindre jämnt system. Jag tänker då att det jämnare systemet är mer dämpat och därför ger jämnare tonkurva och jämnare transientförmåga, men samtidigt ger dämpningen mindre transientförmåga?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster