Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Nej, jag tycker du skulle prova 4 lådor. Eller rättare sagt, jag tycker ingenting. Räckte det inte ljudtrycksmässigt med dem i basreflex så räcker det definitivt inte med dem slutna.
Jag tycker förövrigt att dina tidigare lådor verkar ha varit för små och felaktigt avstämda. Basreflexlådor som är oartikulerade är felaktigt konstruerade (crapp) vad tusan ett simuleringsprogram än säger. Det är svårt att göra basreflex riktigt bra, mycket enklare och förlåtande med slutna lådor.
Ta det inte personligt, de flesta tillverkare får göra massa provlådor innan de kommer från sina crappy-varianter. Jag har också gjort/använt lådor som jag i efterhand undrat vad jag tänkte på
Det där inlägget innehåller så många felaktigheter så det blir långt att rätta till, men:
1 . Det finns INGENTING som säger att fyra baslådor utplacerade en bit från frontarna skulle vara bättre än två. Det ger högre ljudtryckskapacitet med 4, men det blir svårare att få de fyra baslådorna att spela ihop med frontarna pga. avstånden.
2. Det finns INGENTING som säger att oartikulerat ljud i en basreflexlåda skulle bero på felaktig lådvolym. Det kan vara så, men snarare beror det på felaktig avstämning och med stor säkerhet ett element som inte är tillräckligt bra för basreflexkonstruktioner. Isobarik gör ofta att basen blir betydligt mycket bättre artikulerad. Detta gäller även för kostsamma element.
Isobarik gör nämligen att det låter bättre, pga minskad ljudtryckskompression från den inre lådan. Detta är den största fördelen, förutom lägre dist. ( läs gärna patentet ) .
Diskutera!
För sakens skull kan det nämnas att kommentarerna från mig gällde tidigare basreflexlådor som inte var isobarik.
Känner man till elementet vet man att det kräver stora lådor, vare sig det är basreflexd eller slutna lådor.
I inget av fallen är lådkompression det minsta problem då elementet i fråga har relativt kort slaglängd.
Att använda multipla lådor gör att man kan labba fritt med antingen placering tillsammans eller utspritt. Det ger frihet. Man får prova sig fram. Inga direktiv gavs från mig vad gäller placeringen förövrigt.
Att inte använda isobarik i det här fallet ger en systemkänslighetsökning och fördubblad aktiv konarea som högst påtagligt skulle kunna ge önskad effekt att kunna spela starkare.
Men Richard har som sagt starkt avvikande åsikt och det kan ju vara trevligt att återigen få höra hans förklaringar utan att det tar över Johannes tråd.
Skjut.