Fixa till pulssvaret på 3-vägare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MKo

Fixa till pulssvaret på 3-vägare

Inläggav MKo » 2005-03-10 01:13

Hej,

har gått igenom lite vad man kan hitta på Faktiskt gällande pulssvar från flervägs högtalare.

Jag undrar hur man fixar till pulssvaret speciellt mellan bas och mellanregister i en 3 vägare, vad finns det för olika tekniker att tillgå(om vi bortser åtminstonne från digitalt o annan aktiv elektronik)?

Många mätningar visar på att basen alltid släpar efter rejält.

Kommentarer?

mvh Michael

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-10 01:22

Det viktigaste är inte exakt vågformsåterskapande utan att elementen spelar i fas där de överlappar varandra. Däremot kan man behöva tänka på fasrelationen mellan elementen från olika vinklar från högtalaren. Då är det en fördel att ha diskantens akustiska centrum i samma plan som mellanregistrets för att få en bra fasrelation även längre off axis. Basens akustiska centrum spelar inte lika stor roll här eftersom våglängden är så pass lång, men det är fortfarande viktigt att elementen spelar i fas där elementen överlappar varandra.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-10 01:37

Martin,

skall jag tolka det som att du sågar 1:a och 3:e ordningens filter?

/Peter

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-10 01:44

Piotr skrev:Martin,

skall jag tolka det som att du sågar 1:a och 3:e ordningens filter?

/Peter
Nä det tycker jag absolut inte. Jag tycker du ska tolka det precis som jag skrev i stället. :) Finns massor av användingsområden för udda ordningens filter. Beror helt på vad man vill göra och hur problemet ser ut.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-10 02:19

Men du skrev:

men det är fortfarande viktigt att elementen spelar i fas där elementen överlappar varandra.

Udda ordningens filter renderar 90 graders fasskillnad runt delningen. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-10 02:22

Precis, varken "i fas" eller "ur fas"... låt oss kalla det "halvfas". Skoja bah, det finns en korrekt teknisk term för detta tror jag.. "phase quadrature" eller nå´t va?

/Peter

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-10 02:25

Morello skrev:Men du skrev:

men det är fortfarande viktigt att elementen spelar i fas där elementen överlappar varandra.

Jaså? Oavsett hur man använder udda ordningens filter alltså? :wink: Jag pratar rent praktiskt nu, med verkliga högtalare. Jag kan tänka mig många fall då det är lämpligt att använda udda orndinges filterfunktion både elektriskt och akustiskt utan att det behöver betyda 90 grader fasskillnad mellan elementen.

Men jag orkar inte resonera om det nu. Det blir bara förvirrat. Låt oss iaf konstatera att det inte finns någon direkt motsägelse i att använda 1:a eller 3:e ordningens filter rent allmänt på olika sätt det nu kan tänkas användas och att elementen spelar i fas där de överlappar.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-10 02:32

Martin,

"Låt oss iaf konstatera att det inte finns någon direkt motsägelse i att använda 1:a eller 3:e ordningens filter rent allmänt och att elementen spelar i fas där de överlappar."

Ingen motsägelse men du lär få en tonkurva som Watt/Puppy. :)

Och det var väl för att undvika det som du rekommenderade att jämna ordningens lösningar skall lira som tänkt, i fas, för att summera korrekt?

/Peter

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-10 02:39

Ingen motsägelse men du lär få en tonkurva som Watt/Puppy.

:) Peter du tänker på ett specifikt sätt att använda 1:a ordningens filter. I det fallet stämmer det säker men jag vill inte kategoriskt säga att filtrena inte går att använda till något för det är inte sant, OK? :)

Men det är sant att jämna ordningens filter akustiskt är särskillt lämpligt för att få rätt fas mellan elementen om akustiska centrat för diskant och mellan ligger längs y-axeln.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-03-10 10:00

Steen Duelund har lite kul tankar kring filter och 3-vägare...

Kolla hans site.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-10 10:38

Morello skrev:Men du skrev:

Ok, så det är därför man sätter bashögtalare på sidan på många smala högtalare typ NHT, Canton etc. *duckar*

Återgå till Teknikforum