Addera center till tvåkanals

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
donjansson

Addera center till tvåkanals

Inläggav donjansson » 2013-10-18 01:26

Använder mina älskade L-150 både till film och musik. ALAC genom HRT MS HD låter, för mig, helt fantastiskt! Då är DAC:en inställd på 44,1 kHz, vilket jag läste mig till var lämpligt med tanke på samplingsfrekvensen i musiken.

När jag kör film antar jag att samplingsfrekvensen är högre, då det rör sig om MKV-filer. Sålunda 192 kHz. Utgår från att ett par gamla golvare inte (allena) lämpar sig lika bra för film som musik. Just dialoger kan vara väldigt svåra att uppfatta och jag "tvingas" använda den inbyggda Volymförstärkaren i XBMC.

Så till min fråga: Kan man på något sätt ansluta en centerhögtalare till mitt nuvarande stärkeri? Kan ingenting, men lider fortfarande av nästan abnorm kunskaphetstörst. --> Om inte:
Försöker bl a reda ut begreppen pre-out, bi-amp och allt vad det heter. Använda min Marantz som slutsteg (har pre-out) och en billig receiver för att "hantera signalen"?

Nej, det här är ingen köprådstråd, men jag kan ändå referera till ett oerhört imponerande bygge:
http://www.minhembio.com/Cerwin%20vega%20Al-1000/31309

Hoppas jag inte trampade nån på tårna...
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-10-18 07:26

Hej! Du har inte trampat någon på tårna kan jag lova, men det saknas lite information. Vilken Marantz-modell är det du använder i dag?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-10-18 07:56

Bra! Se signatur, Marantz PM-84 mkII.

Förslag på center, OM det skulle visa sig att det är möjligt:
för att det ska vara enhetligt, JBL 18/20Ti alt. L26?

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-10-18 08:12

Nu kan jag inte Mac men borde inte volymkontrollen i XBMC vara i på max om du kör på wasapi (i windowsmiljö iaf då windows volymkontroll fuckar till ljudet. Mac kanske inte gör det?).

Eftersom du inte har någon hembioförstärkare kommer du inte få någon inmixad center men visst skulle du kunna koppla in ett slusteg på pre-out på din marantz och sedan ansluta en högtalare till det och använda som extra ljudkälla. Frågan är bara om det blir bra och om du verkligen vill ha det?

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-10-18 09:06

Emanuelgbg skrev:Nu kan jag inte Mac men borde inte volymkontrollen i XBMC vara i på max om du kör på wasapi (i windowsmiljö iaf då windows volymkontroll fuckar till ljudet. Mac kanske inte gör det?).

I XBMC skiljer man på Volymkontroll och Volymförstärkare. Kommer inte på vad de kallar det med engelska som inställt språk. Fråga mig inte heller riktigt vad det betyder. Men man tonar i alla fall ner låga frekvenser och framhäver de högre= tydligare dialoger.

Varför skulle det inte kunna bli bra? Tja, "optimalt" blir det kanske inte. Men av princip vägrar jag ens titta på ett skramligt snurrarunt-ljud. Det hade kanske varit en sak om man använde två olika tillverkare/modeller på "frontar" och center. Men JBL:s L-serie rakt av borde i alla fall vara en mer enhetlig lösning. Eller?

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-10-18 10:56

donjansson skrev:
Förslag på center, OM det skulle visa sig att det är möjligt:
för att det ska vara enhetligt, JBL 18/20Ti alt. L26?

L36: http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=86883
?

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-10-18 12:06

Då tycker jag du ska slå till med 2 rejäla "centrar" när du ändå är igång! ;)

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=256959

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-10-18 13:06

Ha ha!

Det ligger ju ute ett par på Magasinet också!

De var till salu i våras också, innan jag köpte mina L150. Han, säljaren, tänkte sig 20k.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-10-19 22:08

Jag har inte kört XBMC, däremot kör jag "Media player classic home cinema". Om man har en film med fler än två ljudkanaler men endast två kanaler i sin ljudanläggning så verkar man vara tvungen att göra inställningar så att de andra ljudkanalerna (framförallt center men man vill nog också ha med subbaskanalen) kommer ut i de två centerkanalerna. Om man inte gör denna inställning så får man just problemet att röster, speciellt när de är i mitten, blir riktigt svåra att höra.

Här är ett exempel på hur 6-kanalsljud (5.1) kan vara confat. I det här fallet har jag valt att centerkanalen (3) och subbaskanalen (4) ska skickas ut i både höger+vänster stereokanal, medan vänster surround (5) går ut i vänster stereokanal, och höger surround (6) går ut i höger stereokanal.

Bild

För några ytterst få filmer så verkar det dessutom förekomma att ljudet helt enkelt är felkodad och även då kan dessa inställningar vara användbara. Jag råkade ut för någon film där det verkade som att någon kodat in ena stereokanalen plus centerkanalen som tvåkanalsljud, då blev det bättre när jag lät "center"-ljudet spelas genom båda kanalerna, men "en stereokanal" fortfarande bara spelas genom en stereokanal.

Om du inte hittar något motsvarande i XMBC och du kör Windows så kan du alltid testa hur det blir med MPC-HC.
http://sourceforge.net/projects/mpc-hc/
Det verkar som att MPC-HC har allt fler codecs inbyggt, men ifall den inte klarar att spela upp vissa filer så är ffdshow värt att prova att installera:
http://ffdshow-tryout.sourceforge.net/

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-10-20 10:45

Tack för ett långt och utförligt svar, MiaM!

Jag tycker jag granskat XBMC under lupp, men än så länge har jag inte funnit lika omfattande codecs som du infogar från MPC-HC. Som så många andra "ynglingar" körde jag VLC, tills en kompis tipsade mig om XBMC. Förutom det faktum att det saknas en hel del options, tycker jag att det är helt grymt!

Jag kör Mac. Såvitt jag kunde se var MPC endast kompatibelt med Windows.

Har jag tolkat dig rätt, MiaM: Kör du film via tvåkanal? Eller är det bara ett möjligt upplägg du infogat?

Tack

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-10-20 11:56

På "fjonkens" inrådan har jag nu ett konto på Flickr. Han/hon/den/det eftersökte en maxbredd om 800...så här har ni det:
Bild

Naturligtvis stöter man på problem om man försöker down-mixa 5.1/7.1 till 2.0. Googlade runt och nån jocke med liknande problem trodde att problemet inte enbart kunde relateras till XBMC. Vederbörande rekommenderade en titt på datorns inbyggda ljudinställningar. HRT Music Streamer HD i mitt fall. Switchade således från stereo till multikanal och anpassade till 2.0 i XBMC. Tyckte nog att dialogen blev NÅGOT lättare att urskilja. Men det kanske är "placebo".

Fortsättning följer...

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-10-21 19:07

donjansson skrev:Tack för ett långt och utförligt svar, MiaM!

Varsågod :)

donjansson skrev:Jag kör Mac. Såvitt jag kunde se var MPC endast kompatibelt med Windows.

Aha!
Ja, MPC-HC finns tyvärr bara för Windows.

donjansson skrev:Har jag tolkat dig rätt, MiaM: Kör du film via tvåkanal? Eller är det bara ett möjligt upplägg du infogat?

Jag kör tvåkanal för film med en burk som kör Windows och ljudet går via analoga utgången på ett tvåkanaligt ljudkort. Bilden är visserligen tagen från en annan dator men jag tror att jag har mer eller mindre samma inställning på datorn jag har i TV-rummet.

Det här är väl för övrigt ett tillfälle då någon slags testfilm kan vara användbar, typ en flerkanalvariant av de gamla stereotestgrejerna som dels fanns på vinylskivor på 60-70-talet och dels fanns som radioutsändning fram till 70-80-talet (typ "min röst ska nu höras från vänster sida"). Jag har dock ingen koll på vilka testfilmer som är bra/dåliga och/eller vad som finns att finna på nätet v.s. vad man är tvungen att köpa på fysisk skiva. Nån annan kanske har nåt bra tips här. (Jag har alltså inte ens letat).

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-10-21 22:06

Vilken högtalare i L-serien hade förresten "passat bäst" som center i en JBL-hemmabio?

Frontar: L-150
(Bakhögtalare: L-36)
(Center: ?)

Nån B460 lär väl knappast behövas :)

OT?
Nej, jag tänker inte starta en tråd i Köpråd.
Ja, L-serien är högst på listan.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-10-23 10:12

Användarvisningsbild
donjansson

Re: Addera center till tvåkanals

Inläggav donjansson » 2013-10-23 10:35

donjansson skrev:Använda min Marantz som slutsteg (har pre-out) och en billig receiver för att "hantera signalen"?

Fråga 1. Går det? I alla fall tills vidare. Men det blir förmodligen inte tillräckligt med kräm, antar jag.

Fråga 2. Kan man koppla samman två L36 till en centerkonstruktion? I så fall: vill man det? :)

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-10-23 10:47

Och kan man addera bara en centerkonstruktion (se tidigare inlägg angående två L36 tillsammans)?

Dvs L150 som frontar, samt en/två L36 som center och lämna resterande kanaler tomma?

Om vi utgår från en 5.1-receiver. Kan man använda fyra av kanalerna, två frontar på var sin sida och två centrar på olika kanaler?

Luddigt, men har häcken full med "viktigare" saker...

Återgå till Teknikforum