Här kommer en för mig knepig frågeställning. Vet knappt vad jag frågar efter
Jag är i köptag av nya högtalare och har lysnnat på en del saker. Bäst hitintills är monitor audio rx6 och 8.
Jag har inte riktigt förstått det här med bas... jag måste ha missat någon/några parameter?
Varför har man gärna många basar? Jag förstår att man får jämnare nivå i rummet (utsläckningar osv blir mindre med flera basar placerade på olika platser) Men blir det någon skillnad att ha flera element i samma högtalare`?
Jämför man tex Monitor audio rx6 (två element) mot pip (som jag aldrig har lyssnat på), så har pip på pappret bättre basegenskaper (jämför frekvensgång) Vill minnas att pip gick djupare?. Är detta då en högtalare som upplevs ha bättre bas. Jag antar att det inte bara är frekvensgång som spelar in hur jag upplever basen
Jag förstår att distorsion påverkar uppfattningen av bas.
Minsar denna generellt med fler element?
Timing är nått som också påverkar, kan man säga nått generellt om ett eller flera element? Kan en 15"are ha samma timing som en 6"
Rx8orna går bort pga att de är så djupa i storlekt och det hade inte sett klokt ut där hemma. Rx6:orna upplever jag som trevliga, men vet inte om baskapaciteten räcker till... När jag läste i tråden för rx6:orn klagades det på att så stora högtalare inte gick djupare i frekvens 38hz vid -3db. Det ända som stör mig är att jag upplever dem som lite för detaljerade...lite för mycket.
Så min fråga är kan då en stativare som ex pip (eller annat) spela bättre än rx8orna. Jag hade gärna hittat en mindre högtalare, men hitintills så har jag inte hört en stativare som låter större än dessa högtalare.
Jag får ursäkta för mina dåliga formulering, men jag får inte ihop det hära...har jag bara lyssnat på dåliga stativare, minstingar i samma serie som ex rx1, som då har samma element och på så vis inte samma förutsättningar som en specialbyggd stativare. Eller är det fler parameterar som gör att stativare har svårt att klå rx6 och 8?
Hoppas att någon här förstår och kan guida mig i djungeln av högtalare... Kanske har tips på en billigare som klar de ovan nämnda?
/Andreas