Kon area / Antal element vs Qb

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

ORgANic

Kon area / Antal element vs Qb

Inläggav ORgANic » 2013-10-21 21:07

Om man har en begränsad volym att tillgå och vill uppnå ett visst ljudtryck med så låg dist som möjligt.
Vad är egentligen bättre ett lägre Q eller mer kon area?

När man minskar volymen per element så ökar Q och man får högre låddist vid en given drivspänning.

Utgår man från ett givet ljudtryck och en given volym men ökar antalet element så minskar belastningen per element samt att låddisten bör vara den samma samtidigt som talspole tempen borde sjunka

Jag simulerade Dayton RSS390HO för att visualisera.

Bild

Eftersom belastningen per element sjunker så gjorde jag en simulering med olika temperaturer på talspolen. (Har ingen aning hur mycket det eg skulle skilja)

Bild

Låd trycket blir i stort sett samma vid ett givet ljudtryck oavsett om man har 1, 2 eller 4 element i lådan.

Edit: Streckad linje = Lådtryck.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Kon area / Antal element vs Qb

Inläggav DQ-20 » 2013-10-22 01:06

1. Man kan inte ställa Qb och konarea mot varandra. Det är helt olika saker. Qb påverkar frekvensgången vilket inte konarean gör. Konarean påverkar disten vid ett givet ljudtryck pga av mindre membranrörelser.

2. Dina simuleringar sker konstiga ut. Alla lådorna har i princip samma frekvensgång, vilket de rimligen inte borde ha. Om q-värdet stiger ca 33% (0.53 till 0.707) så borde även resonansfrekvensen stiga 33%, vilket ger en tidigare avskärning av basen. Nu märks det kanske mindre än man kanske tror på slutna lådor men en faktor fyra för Vb är ganska mycket...
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

ORgANic

Inläggav ORgANic » 2013-10-22 07:47

Varför kan man inte ställa dessa mot varandra med de förutsättningar jag gav?
Det är Qb och fb som ökar om man stoppar in fler element i en given volym.
Skulle kanske skrivit "Kon area / Antal element VS Qb, Vas"

Resonansfrekvenserna blir 1st : 28,1Hz. 2st:31,9Hz 4st: 38,27Hz.

Glömde en förutsättning till. Jag förutsatte användning av Eq.

Detta blev kanske ett extremt fall eftersom vas är mitt i intervallet (109,7l)
så lådvolymerna blir ungefär 2*Vas, Vas, Vas/2.

Det sägs ju att ett lågt Q är bra för kon kontrollen framförallt under resonansfrekvensen. Vilket borde vara positivt för disten.

En större lådvolym minskar mottrycket i lådan vilket bör minska disten.

Varför jag kom in på dessa tankar var att jag råkade ändra antalet element i samma låda utan att ändra storleken och blev förvånad över att skillnad i frekvensgång var så liten.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-10-22 08:48

Går det ens att få i fyra 15" i en låda på 200 liter? :D

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-10-22 10:24

ja det är intressant. men man får komma ihåg att basarna tar upp en del volym också.

Jag har dock funderat lite på samma sak. rimligtvis borde en baslåda med fler element spela "bättre" för ett givet ljudtryck. Iaf upp till den punkt där kompressionen i lådan inverkar.
Allt annat lika så kommer ju två element att jobba mindre för samma ljudtryck.

Enda nackdelen jag kan se är just att lådans Q ökar. Vill man producera djup bas mha EQ så bör ju Q vara lågt. Sen hur stor skillnad man märker på olika Q låter jag vara osagt.

Men använder man dubbla element så får de röra sig hälften så mycket för samma ljudtryck. Rimligen bör mindre rörelser ge bättre linjäritet.
Man har ju dessutom en extra kapacitetsmarginal med fler element. Mindre termisk kompression är ju också positivt.

Men allt måste ju vägas mot eventuellt behov av lågt Q i lådan.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-10-22 10:44

ORgANic skrev:Resonansfrekvenserna blir 1st : 28,1Hz. 2st:31,9Hz 4st: 38,27Hz.

Glömde en förutsättning till. Jag förutsatte användning av Eq.

Har du lagt till EQ i kurvorna? Kurvan med ett element och kurvan med 4 element borde korsa varandra två gånger. Den med ett element bör falla av tidigare men flackare och den med 4 element bör falla av senare fast brantare.

Fråga om vad som är bäst distorsionmässigt tror jag inte går att svara på. Över resonansfrekvensen så är konarean till nytta och under är det en avvägning mellan konarea å ena sidan och EMK-kontroll å andra. 50 liter per 15" tycker jag för övrigt verkar i minsta laget om man vill utnyttja hela slaglängden.

När det gäller Basta kan det vara bra att dra ned Q för lådan om du tänker dig att moffa lådan full med glasull. Glasullen utgör mekanisk dämpning av elementet och q-värdet kommer att sjunka jämfört med om du simulerar med ett q-värde för lådan på t.ex. 10. Man kan förvänta sig att q-värdet på elementet i lådan sjunker ca 0.1-0.2 beroende på hur mycket moff (fluff?) man har i lådan. Det gäller i synnerhet element som är gjorda för mycket moff (låg/lagom elektrisk dämpning). Empiriskt tror jag heller inte att 95% är en realistisk siffra för dämpmaterial utan att snarare 66-70% motsvarar en låda som är helt fylld, men inte packad, med glas- eller stenull. Ska du nå bortåt 100% för du räkna med att packa ordentligt, vilket medför att att det totala q-värdet sjunker ytterligare.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

ORgANic

Inläggav ORgANic » 2013-10-22 15:58

[s]Det är inte lagt till någon Eq.[/s] :oops: Det låg visst en Linkwitz transform i projectet .

Det enda jag gjort är att öka antalet element i lådan och minska "source voltage" så att kurvorna sammanfaller.

Jag provade att göra en simulering med 70% moff med ett q-värde för lådan på 10 och jag kunde inte se någon direkt skillnad i frekvensgång.

Jag provade att göra samma övning med de parametrar jag hade inlagda för "Intresserad av kapabelt 15" element? Läs första inlägget" där valde jag 240, 120, 60 per element 70% fylld box Q 10 talspole 80 grader.

Det blev en tydligare skillnad med dessa parametrar
240l Q 0,41 f0 28,85Hz
120l Q 0,50 f0 34,65Hz
60l Q 0,60 f0 44,02Hz

Spänning 2,83, 1,41, 0,707 V

Bild :oops:
Senast redigerad av ORgANic 2013-10-22 16:15, redigerad totalt 1 gång.

ORgANic

Inläggav ORgANic » 2013-10-22 16:10

Dayton RSS390HO utan :oops: Linkwits tranform :oops:

Bild
fortfarande mindre skillnad än jag väntat mig och lådtrycket följer output 4st i samma låda faller tidigare och får lägre låd tryck vid lägre frekvenser.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-10-23 19:40

ORgANic skrev:Dayton RSS390HO utan :oops: Linkwits tranform :oops:

fortfarande mindre skillnad än jag väntat mig och lådtrycket följer output 4st i samma låda faller tidigare och får lägre låd tryck vid lägre frekvenser.

Att skillnaden är "liten" beror på att du börjar med en låda som är (för) stor i förhållande till Vas.

Fb och Qb följer sambandet:
Fs (eller Qt) * sqrt[(Vas/Vb) +1].

Om du börjar med en stor låda kan man säga att det inte "händer så mycket" i början när du minskar volymen per element eftersom kvoten Vas/Vab är signifikant mindre än termen 1 och uttryckets värde ändrar sig inte så mycket. Det är "de sista literna" i minskad volym per element som gör det! :D

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Återgå till Teknikforum